2014-04-22, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
du blandar ihop satanism med luciferianism i vilket fall känner jag starkt med dej, det är jävligt svårt att vara lost i livet, hoppas du ser att ljuset i tunneln är tåget som kommer innan det är för sent
Luciferianism var precis det jag sökte efter! Tack!!
Citera
2014-04-22, 20:47
Medlem
ZeK123s avatar
satanism = Dyrkar dig själv

Djävelsdyrkare = dyrkar satan

Kort fattat
Citera
2014-04-28, 14:08
Medlem
Satanism, behöver hjälp från kunniga och andra

Hur ser vi i samhället på de som ingår i satanismen? Hur märks satanismen i samhället?
Hur ser dem på oss? Avskärmar de sig från oss?

Tacksam för precis alla seriösa svar. Tack i förhand! Mvh!
Citera
2014-04-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaron12345
Hur ser vi i samhället på de som ingår i satanismen? Hur märks satanismen i samhället?
Hur ser dem på oss? Avskärmar de sig från oss?

Tacksam för precis alla seriösa svar. Tack i förhand! Mvh!

Vilken variant? O.T.O.?
Citera
2014-04-28, 17:51
Medlem
Golachabs avatar
O.T.O är knappast satanism. Men nej generellt märks varken O.T.O eller andra esoteriska samfund alls i samhället. Ja, de (både mörkmagiska och ljusmagiska, i den mån man nu ens kan tala om sådant) har en tendens av elitupphöjande. Vilket innebär att utövarna känner sig lite mer upplysta än "pöbeln" och strävar efter ett tänkt ideal, där idealet är deras egna mål. Generellt har de litet inflytande i samhället och har heller inget intresse av att förvandla det efter sina tankegångar. De håller sig ofta avsides från övriga samhället av naturliga skäl, då skälet är personligt.
Citera
2014-04-28, 19:59
Medlem
Vill ha tips, kvittar vilken variant, men jag gräver inte så djupt in i det. Vill ha mer övergripande. tack för svar!
Citera
2014-04-28, 20:07
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Vill ha tips, kvittar vilken variant, men jag gräver inte så djupt in i det. Vill ha mer övergripande. tack för svar!
Övertygande till vad? Bara att du ställer frågan diskvalificerar dig. Är du dessutom lat, ja då får du finna dig själv som en undermänniska. Inte mer värd annan tid med andra ord.
Citera
2014-04-28, 20:23
Medlem
Ok, ursäkta mig. Är ej lat, letar runt efter:
Hur man märker satanismen i samhället. Hur man kan se något minsta tecken på en människa att den håller sig till satanismen. Hur de beter sig i samhället.

Jag tycker det är riktigt svårt att hitta dessa saker på nätet då de ej är vanliga frågor som diskuteras. mvh
Citera
2014-04-29, 08:19
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Hur man märker satanismen i samhället. Hur man kan se något minsta tecken på en människa att den håller sig till satanismen. Hur de beter sig i samhället.

Jag tycker det är riktigt svårt att hitta dessa saker på nätet då de ej är vanliga frågor som diskuteras. mvh

Jag tror helt ärligt att det är ungefär lika lätt som att se om en person är kristen i dagens samhälle. Dvs du ser och märker det enbart om denne bär symboler som påvisar dennes tro. Individen som sådan tror jag sällan märks även om den är djupt involverad inom Satanismen. Verkligen inte på någon större och övergripande nivå. Jag vill nog påstå att det inte ens finns organiserade Satanister som utmärker sig för folk runtomkring.

Det enda är kanske yngre och mer utåtriktade människor som vill göra en stor sak av att proklamera hur de ser på livet. Men överlag kan du knappast gå ut i samhället och se vem som är praktiserande Satanist.
Citera
2014-04-29, 09:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Genom massmedia vet vi att det finns olika sorters satanism, alltifrån dem som menar sköt-dig-själv-och-skit-andra till dem som vill göra onda gärningar i Satans namn, som mord och tortyr.

Sköt-dig-själv-attityden märks ganska snart men förekommer säkert också bland människor som inte ser sig själva som satanister. Personer som söker efter offer kan säkert framstå på alla möjliga sätt.

Men jag, som anser att Satan styr vår värld, ser tecken på Satans närvaro i allt som leder bort från en tro på en god makt: pengar, perversion, våld, hänsynslöshet, maktlystnad, hat, oginhet, ................
Citera
2014-04-29, 16:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Sköt-dig-själv-attityden märks ganska snart men förekommer säkert också bland människor som inte ser sig själva som satanister. Personer som söker efter offer kan säkert framstå på alla möjliga sätt.

Bara så jag inte läggar ord i munnen på dig, men är det ditt syfte att göra "sköt-dig-själv" synonymt med såna "som sökar efter offer"?

Citat:
Men jag, som anser att Satan styr vår värld, ser tecken på Satans närvaro i allt som leder bort från en tro på en god makt: pengar, perversion, våld, hänsynslöshet, maktlystnad, hat, oginhet, ................

Vilket ... i nån form .... är det samma som alla teist-pådyvlare sägar i SIN hemmasnickrade världsbild/etik om det som är utanför deres bubbla. Så det blir ingen klokare av.
Citera
2014-04-29, 16:45
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Bara så jag inte läggar ord i munnen på dig, men är det ditt syfte att göra "sköt-dig-själv" synonymt med såna "som sökar efter offer"?
Nu tycker jag att du är orättvis.

Han sa "sorters satanism, alltifrån dem som menar sköt-dig-själv-och-skit-andra till dem som vill göra onda gärningar i Satans namn".

Om man säger "fordon, allt från cyklar till flygplan" så innebär det absolut inte att man försöker göra cyklar synonymt med flygplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in