2009-06-15, 03:12
Medlem
Satanism är inte samma sak som djävulsdyrkan.
Hittade det här på Wikipedia.

Citat:
Sedan 1960-talet har en modern form av satanism uppstått där utövarna kallar sig satanister och förespråkar en utpräglad form av individualism där den egna personen är i fokus. I motsats till traditionell religion underkastar sig en satanist enligt denna fåra inte någon högre metafysisk makt, vilket medför att man också har en moral som inte grundar sig i religiösa auktoriteter och närmast kan beskrivas som etisk egoism. Denna form av satanism omnämns inte sällan som LaVey-satanism eller LaVeyism efter grundaren av denna satanism, Anton Szandor LaVey.

Och nej jag är inte satanist, gillar inte religion i allmänhet.
Citera
2009-06-15, 10:51
Avslutad
Självförverkligande och att tro på sig själv snarare än någon utomstående kraft. Bara att vara sig själv skulle jag vilja säga, att utveckla sig själv som person. Varför ska man behöva uppnå någonting annat?

"The rational Satanists should internalize their gods and therefore worship themselves; hence the Satanic maxim "I am my own god"

Sedan är det stor skillnad på satanism och satanism.
Citera
2009-06-15, 11:51
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primarosa
Självförverkligande och att tro på sig själv snarare än någon utomstående kraft. Bara att vara sig själv skulle jag vilja säga, att utveckla sig själv som person. Varför ska man behöva uppnå någonting annat?

"The rational Satanists should internalize their gods and therefore worship themselves; hence the Satanic maxim "I am my own god"

Sedan är det stor skillnad på satanism och satanism.

Låter rimligt, hittade en sajt vars innehåll berättade ungefär samma sak som du gjorde i ditt inlägg
länken:
http://www.bibelsajten.nu/fragelada/104-satanism/1070

Var inte alltför svår att finna, måste har varit alldeles för trött igår kväll

Men precis som du säger är det skillnad på satanism och satanism, så om någon insatt har lust att tycka till om innehållet i länken eller bara berätta om en annan sida av satanismen så skulle det uppskattas!
Citera
2009-06-15, 12:33
Avslutad
Jag vet inte vad du har för kunskaper i engelska, men du kanske kan få något ur den här texten: http://www.satanservice.org/theory/cosatanasmds.txt
Citera
2009-06-15, 13:55
Medlem
Cancertids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shucky89
satanister strävar efter domedagen, en satanist är i 99% av fallen psykiskt sjuk, och i 99% av fallen livrädda för att dö själva...

här kommer en liten fras (en klassiker)

"Det är farligt att leva!!! :O ...Ingen har överlevt!!" ^^

Människa, är du seriös?
Citera
2009-06-15, 14:55
Medlem
Caesar Johansens avatar
Satanism är en sakralisering av narcissism.
Citera
2009-06-15, 17:59
Medlem
Pontus900s avatar
Det som eftersträvas när man stämplar sig som satanist är ett unikhet och jag ser det som ett desperat rop på att vara speciell.

Däremot så har väl LaVey satanismen en del bra punkter, men de är knappast exklusiva till satanism och grundar sig i hur många människor redan fungerar och resonerar.

Såsom jag förstått det handlar satanismen om att man är sin egen mästare och det hela cirkulerar runt egoism.
Citera
2009-06-15, 18:07
Medlem
darklydivinests avatar
Upplysning, sanning och öde.
Citera
2009-06-15, 19:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Däremot så har väl LaVey satanismen en del bra punkter, men de är knappast exklusiva till satanism och grundar sig i hur många människor redan fungerar och resonerar.

Stämmer bra det! Det som Anton Szandor LaVey står för, och förfogade med sin kyrka är helt enkelt grundliga principer som vidarutvecklar Friedrich Nietzsches teorier och filosofier om "Övermänniskan" Zarathustra. I grunden handlar den LaVeyistiska satanismen om en modern form av humanism, att se sig själv som en högre stående varelse på evolutionskurvan såväl leva efter egna grundprinciper och utgöra källan till sitt leverne med glädje och egoism. Egentligen är satanism i grunden en teologi som riktar sig till osäkra ungdomar som inte är mogna för att läsa Nietzsche och därav väljer de att färga håret svart, såväl skaffa ett pentagram och kalla sig satanister.

Men i grunden är satanism samma new age-blajj som alla andra påhittade "religioner" i samhället.
Citera
2009-06-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Tja

Sitter med terminens sista uppgift om har kört fast, så jag tänkte (mot bättre vetande) tigga lite hjälp..

Hur som helst skriver jag om satanismen och trots att jag läst en del på webben och i min taskiga lärobok kan jag inte riktigt hitta vad man som satanist vill uppnå? Kristna strävar ju efter frälsning och hinduer efter moksha med vad strävar man efter som satanist?

Svar som: "gör din läxa själv" undanbes, ingen tvingar dig att svara..

Man strävar efter att leva ett fritt andligt liv. Enligt satanisterna är Satan den ända riktiga Guden över jorden och att de andra religionerna har falska gudar. Kolla på www.joyofsatan.com där står det vad de tror på och vad de vill uppnå. står en hel del faktiskt.
Citera
2009-11-13, 18:19
Medlem
missWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iHobo
1. Satan representerar hängivenhet istället för avhållsamhet!

2. Satan representerar livskraftig existens istället för andliga önskedrömmar!

3. Satan representerar obefläckad visdom istället för hycklande självbedrägeri!

4. Satan representerar vänlighet till dem som förtjänar den istället för kärlek slösad på otacksamma!

5. Satan representerar hämnd istället för att vända andra kinden till!

6. Satan representerar ansvar till den ansvarsfulle istället för omtanke för psykiska vampyrer!

7. Satan representerar människan som ett djur av många, ibland bättre, men ofta sämre än dem som går på alla fyra, och som på grund av sin ?gudomligt spirituella och intellektuella utveckling? har blivit det grymmaste djuret av alla!

8. Satan representerar alla de så kallade synderna då de alla leder till fysisk, mental eller emotionell tillfredsställelse!

9. Satan är den bästa vän kyrkan haft, då han hållit den rullande i alla dessa år!

Djävulsdyrkan och satanism är INTE samma sak, djävulsdyrkarna är bara underliga människor som gillar att döda djur.

Kortfattat;
Satanism: Du är du, du är bäst, ta hand om dig och endast dig i första hand.

Hoppas det löser lite, själv är jag inte satanist, men har en flickvän som är intresserad av sånt trams.
Det stämmer till hundra procent. Om någon frågar mig vilken tro jag har svarar jag satanism. Tyvärr är det väldigt få som vet vad det egentligen handlar om. Ett exempel är att de flesta blandar ihop satanism med djävulsdyrkare, vilket är helt fel. Det är två helt olika saker. Jag har aldrig engagerat mig i någon religion men anser att det finns något som står över alla människor, som vi inte kan styra. Satanism är enligt min mening den mest realistiska tro som finns.
Citera
2009-11-13, 19:21
Bannlyst
källor

Vad säger att satan existerar som en kraft eller vad det nu är. Sen är det obegripligt att någon skulle vilja ansluta sig till denna ev kraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in