2021-10-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Simon Andersson å andra sidan är väl undantaget som både lyckades dra sig ur, på IRM-tiden, och dessutom klättrade politiskt. Däremot lastar nog Simons historik honom än idag, han hade kunnat gå längre. Nu är han låst mellan att traggla där hans står eller att falla tillbaka in i mobbnings-gänget.

Simon är väl btw. också i princip den enda som har lämnat gemenskapen utan att få hela bunten jagandes efter sig? Resten verkar de verkligen se till att alla broar tillbaka bränns för, speciellt kvinnor, så att de aldrig någonsin får chansen att komma tillbaka in i gemenskapen.

Så förutom att bli brännmärkta i övriga landet av att vara en f.d. haveristcuck så är de flesta inte ens välkomna tillbaka om de en gång har lämnat och internt kritiserat mobbningsfasonerna.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-10-05 kl. 12:58.
Citera
2021-10-05, 17:28
Medlem
En annan sak jag tänkte på med tanke på att Haveristernas ”kritik” av andra inte vilar på principer utan snarare endast går ut på att framställa individer som raka motsatsen till vad individerna framhåller sig själva som, som ett slags uttjatat hån mot individers självbild, är att det bygger en slags komplicerad gruppintern humor som blir oerhört ambivalent beroende på vem de för tillfället råkar bråkar med.

En sådan intern humor har bland annat 2 effekter: den positiva är att utomstående, icke insatta, har svårt för att förstå hånen och kritiken då den varierar så beroende på vem som hånas. Den negativa effekten blir att utomstående inte orkar lägga sig i och kritisera Haveristerna och resten av gånget pga. obegripligt och svårt för att sätta sig in i hur det hela hänger ihop.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-10-05 kl. 17:37.
Citera
2021-10-05, 18:29
Medlem
BigFatCones avatar
Jag funderar på hur korkat det var av mig att sätta mig i Henkos skottglugg. Men jag är ju ingen smartis så förmodligen anser han mig inte tillräckligt relevant.

Nej Henko, jag orkar inte öppna Twitter för att skriva det här till dig direkt, och dessutom är det riktat till folk i tråden, inte till dig.
Citera
2021-10-05, 19:24
Medlem
Haveristernas föregångare ”Granskning Sverige” (sambandet mellan fenomenen är åtminstone sann om man liknar Haverist-nätverkets faktiska verkstad med nidbilden av GS) blev hårt kritiserad från alla håll och kanter. Journalister från medias alla hörn hade sitt att säga om GS och dom hängdes ut som än trollfabrik, än Putin-sponsrade än det ena än det andra. Kritiken mot Haveristerna består i en artikel i Nyheter Idag, en tråd på Flashback, lite vag kritik i sociala medier av randoms och några få pejorativa omnämnanden i andra poddar.

Måhända är den stora skillnaden att GS tog sig an och granskade politiker och andra samhällsviktiga saker som hade betydelse, vilket upprörde fler människor med makt, än vad Haveristnätverket gör som ger sig hårt på randoms för struntsaker som inte har någon egentlig betydelse. En annan skillnad är t.ex. att GS inte hade ett nätverk av trogna minioner som vaksamt höll ögon och öron öppna och attackerade alla som riktade sin kritik mot GS. En ytterligare skillnad mellan fenomenen är att Haveristerna tjänar pengar på sin verksamhet medan GS totalt tjänade 1000:-, eller vad det var, via sin tips-portal där den enda sponsorn var Mathias Ståhle i samband med att han ”granskade” GS.

En likhet är att även GS kritiserades för att förvanska de uppringda och intervjuades svar, luras och körde mycket med wallraff-metoder i sin ”medborgare”-journalistik. Det förekom även lite oseriösa metoder som liknar Haveristernas men det var långt ifrån den låga nivå som Haveristerna idag håller på med.

Haveristerna har kopierat Granskning Sveriges grundkoncept men bara anammat deras sämsta sidor och amplifierat dessa och dessutom byggt en affärsmodell av det.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-10-05 kl. 19:29.
Citera
2021-10-06, 06:24
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
Haveristernas föregångare ”Granskning Sverige” (sambandet mellan fenomenen är åtminstone sann om man liknar Haverist-nätverkets faktiska verkstad med nidbilden av GS) blev hårt kritiserad från alla håll och kanter. Journalister från medias alla hörn hade sitt att säga om GS och dom hängdes ut som än trollfabrik, än Putin-sponsrade än det ena än det andra. Kritiken mot Haveristerna består i en artikel i Nyheter Idag, en tråd på Flashback, lite vag kritik i sociala medier av randoms och några få pejorativa omnämnanden i andra poddar.

Måhända är den stora skillnaden att GS tog sig an och granskade politiker och andra samhällsviktiga saker som hade betydelse, vilket upprörde fler människor med makt, än vad Haveristnätverket gör som ger sig hårt på randoms för struntsaker som inte har någon egentlig betydelse. En annan skillnad är t.ex. att GS inte hade ett nätverk av trogna minioner som vaksamt höll ögon och öron öppna och attackerade alla som riktade sin kritik mot GS. En ytterligare skillnad mellan fenomenen är att Haveristerna tjänar pengar på sin verksamhet medan GS totalt tjänade 1000:-, eller vad det var, via sin tips-portal där den enda sponsorn var Mathias Ståhle i samband med att han ”granskade” GS.

En likhet är att även GS kritiserades för att förvanska de uppringda och intervjuades svar, luras och körde mycket med wallraff-metoder i sin ”medborgare”-journalistik. Det förekom även lite oseriösa metoder som liknar Haveristernas men det var långt ifrån den låga nivå som Haveristerna idag håller på med.

Haveristerna har kopierat Granskning Sveriges grundkoncept men bara anammat deras sämsta sidor och amplifierat dessa och dessutom byggt en affärsmodell av det.
Trots att du beskriver det i så fint kan väl inte ens du tro på det du skriver? Grader i helvetet? Att ens jämföra GS och Haveristerna är magstarkt och inte till din fördel.
Citera
2021-10-06, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-Y-F
Trots att du beskriver det i så fint kan väl inte ens du tro på det du skriver? Grader i helvetet? Att ens jämföra GS och Haveristerna är magstarkt och inte till din fördel.

Jag menade inte det faktiska GS utan nidbilden av dom och den var ju att de trakasserade folk och förvanskade sin rapportering om andra m.m.
Citera
2021-10-06, 07:20
Medlem
Citat:
Kan nog stämma, jag har inte lyssnat på det avsnittet men jag vet vem du menar; han verkar vara av den sortens material att döma av hans offentliga Twitter-konto. Egentligen utgör väl i stort sett hela SSU en god rekryteringsbas för att lyftas in i haveristnätverket, är man ung och politiskt intresserad så är nog de många möjligheterna att ”oskyldigt” få mobba andra personer en stor morot. En del verkar ju tro att det är allt som politik går ut på - att mobba, håna och förolämpa alla personer som de ogillar.

Nu har den där Beatt raderat sina aktiviteter på Twitter tillbaka till Juli, inkl. sin märkliga vurm för singelmammor, precis som alla andra haverister som växt upp utan en närvarande farsa ständigt vurmar för.
Citera
2021-10-06, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Henko inleder avsnitt 97 med att han vill prata mer om fackfrågor men det vill inte de övriga lyssna på, typ. Jag tycker det vore intressant om det lyftes mer, såsom det gjordes tidigare (och nu pratar vi om kanske ett år sedan eller så, mitt minne är lite luddigt).

För den som undrar så börjar delen om Wahlbecks haveri i Gottsnack ungefär 50 minuter in eller så. Myra omnämns av Henrik men han är också tydlig med att "ingen skugga ska falla över henne" (citat) så nu behöver ingen som läser här fundera på just den biten. Gott så!
Jag har googlat och hittar inget om någon transperson med det namnet.
Vem är den här mannen med avvikande sexuella preferenser du skriver om? Karl Dahl?
Aha. Så det faktum att elektrikern Karolina Dahl protesterat för tre år sedan mot sexistiskt klotter innebär att hon behöver se över sitt "umgänge" med Axel därför att Axel blivit anklagad av Cissi Wallin för att ha begått en våldtäkt utifrån en skärmdump från en chattkonversation?

Antar att det är Karro Dahl, moderator för Haveristernas facebookgrupp, som anmält sidan med citerat inlägg för avindexering av Google:
https://www.flashback.org/googleblock.php

Karro sköter också GanglandTranas tillsammans med Erik Stenhammar, som trakasserar folk som Haveristerna har problem med.
Citera
2021-10-06, 20:37
Medlem
Gustave Lund adresserar Haveristerna:
Citat:
Man kan ju fundera på vad man skapar med skärmdumpar av raderade tweets och "internet glömmer aldrig". Om det inte fungerar att ångra sig och radera saker så återstår ju bara full blown fanatism och att aldrig ens känna att det är nån idé att reflektera över sitt eget agerande.
Citera
2021-10-06, 23:17
Medlem
Henko och Beatt adresserar mig på Twitter och pratar om grooming om barn.

Henko:
Citat:

Vilket otroligt sammanträffande att Loan helt plötsligt kom att tänka på grooming av barn för att skapa trollkonton på twitter.

Nästan som att Loan läst vad sin nya polare "LinusSarud" skrivit på Flashback. Helt obegripligt att denna människa varit med och vunnit en Guldspade.

https://twitter.com/mrhenko123/status/1445834241351225344

Beatt:
https://twitter.com/beatt_william/status/1445834997156306952

Jag har inte någonstans yppat något om grooming av barn, har inte heller kommenterat något sådant varken här eller på Twitter, vet inte ens vad det handlar om, så det är givetvis bara ytterligare ett av Haveristerna och SSU:s påhitt om mig; en fabel vars första stycke är signerad Henko (som vanligt).
Senast redigerad av LinusSarud 2021-10-06 kl. 23:19.
Citera
2021-10-07, 06:14
Medlem
moralhoras avatar
(Citerar detta inlägg här eftersom det handlar mer om Haveristerna än HJ):
Citat:
Ursprungligen postat av Torskmassage
Så skrev Axel Luo Öhman om varför han hatar Myra i gruppen:
Citat:
Apropå frågan från streamen om varför jag hatar Myra…

I maj förra året bestämde vi att vi skulle ta ledigt från podden under juni månad. Detta då Henrik och Myra ständigt kivades vilket var enormt tröttsamt för alla inblandade, mig inkluderat. Premissen var att lösa konflikten en gång för alla och att vi efter semestern skulle fortsätta som tidigare.
Istället för att kunna börja spela in avsnitt som vanligt igen fick jag, Henrik och vår dåvarande klippare Klipparkvinnan ett mail måndagen den 29/6 där Myra meddelade att hon lämnar podden. Hon skrev också att hon inte var “intresserad av att skapa något Della Q-drama - mest för att ingen av idioterna som ogillar oss förtjänar det”. Henrik svarade på det, jag orkade inte riktigt. Jag tror att jag har sagt det förut, men jag säger det igen; det var inte den lösning jag hoppades på, men det var en lösning. Det här låter ju toppen, så hur kommer det sig då att jag känner ett så intensivt förakt inför Myra?
Jo, för att direkt efter hennes post om att hon lämnar podden så startade Alva en tråd i vilken hon tillsammans med Idun, Jenny Gustafsson och ett gäng andra horungar menade att jag och Henrik hade betett oss illa mot Myra, att vi i princip tvingade henne att lämna podden och att vi borde be om ursäkt. Jag frågade flera gånger på vilket sätt vi hade betett oss illa och vad vi borde be om ursäkt för, men varken Alva, Idun, Jenny eller någon annan ville svara. Istället malde de på med sina talking points.

Jag försökt då prata med Myra och få henne att koppla sina rabieshundar, men det ville hon inte då hon menade att det inte var hennes stil att “censurera”. Alva skrev också i sin tråd att hon stämde av med Myra gällande vad hon postade och påstod i sin tråd. Mitt i allt detta släpptes också det första avsnittet med Sanna. Detta slutade med att Myra lämnade gruppen efter att ha skrivit en kommentar om att det kändes trist att ha blivit ersatt och buhu. Här är Alvas tråd:
https://www.facebook.com/groups/6219...0589037709955/
Tråkigt nog för Myra och för alla som tror att hon är den moraliska vinnaren i allt detta så stämmer det inte att hon blev ersatt. Jag skickade två sms till Myra veckan innan allt detta, på tisdagen den 23/6 och på fredagen den 26/6, se bifogad skärmdump. När Myra inte svarade föreslog Henrik att vi skulle ta med Sanna som vikarie, vilket vi också gjorde i avsnitt 79 som spelades in lördagen den 27/6 och släpptes på tisdagen den 30/6. I introt till det avsnittet säger jag uttryckligen att Sanna vikarierar för Myra. Jag säger däremot inte att det beror på att Myra vägrat svara på tilltal i nästan en veckas tid, för jag är professionell.

Jag vet än idag, 15 månader senare, inte vad det är jag och Henrik ska ha gjort mot Myra och vad det är vi ska be om ursäkt för. Det spekuleras förstås friskt om det. På Flashback sitter det diverse apor och menar att det rör sig om att vi ska ha utsatt Myra för någon slags övergrepp, Rebecca Weidmo Uvell menar att vi ska ha lurat Myra på pengar, tjackpundaren från Tranås hörde tidigt av sig och var upprörd å Myras vägnar, och så vidare. De där påståendena har inte direkt varit till fördel för varken mig eller Henrik, och jag hatar alla som haft del i att sprida dem. Detta inkluderar Myra, som inte bara är orsaken till allt detta, utan som också är för feg och konflikträdd för att säga något själv. Istället lät hon dessa pantade apor föra hennes talan. Jag känner också ett passionerat hat inför alla jävla idioter i den här gruppen som när det begav sig skulle glappa med käften och ha en massa åsikter om saker ni varken då eller nu vet ett skit om. Jag hoppas att ni dör redan i år.

Varför skriver jag om det här nu då? Jo, jag brukar då och då fråga Idun om hon vill berätta hur jag och Henrik betett oss illa mot Myra och vad vi borde be henne om ursäkt för. Jag har aldrig fått ett vettigt svar. Senast tyckte hon att jag borde släppa det där, det var ju faktiskt länge sen. Nej, din inavlade jävla horunge, jag kommer aldrig att släppa det här. Förresten, hur går det med Myras granskning av Lamottes följare?

Så kommenterade Henrik:
Citat:
Jag har väl inte mycket att tillägga angående Axels bild av händelseförloppet. Allt finns liksom sparat då i princip all kontakt skedde via text.

Men en av många anledningar till att jag gnisslande tänder när detta pågick vara såna här jävla påståenden som Myra aldrig dementerade och som lite blev bilden av varför hon slutade.

Såklart att vi försökte lösa våra konflikter. Faktum är att vi skrev ett långt dokument med förhållningsregler som stöttes och blöttes innan vi körde det på prov de tre sista månaderna. Lägg därtill att det finns en drös försök att nå Myra för att lösa våra konflikter den sista tiden som är obesvarade än idag.

Lägg därtill alla medlingsförsök vi gjorde genom Axel och klipparpojken mm...

Vi försökte. Det gick inte. Vi gick skilda vägar. Där hade det kunnat sluta. Kanske inte som vänner men det hade varit över åtminstone. Vilket alla parter förmodligen hade mått bättre av.

De är ju för goa eftersom de indirekt råkar avslöja en massa saker medan de försöker dra på sig ofterkoftan:

1. Deras relation var alltså såpass ansträngd att de var tvungen att göra ett dokument om hur herrarna skulle bete sig. Det är ingen liten grej om man säger så.

2. De var ändå tvungna att ta paus eftersom de var såpass trötta med varandra.

3. Eftersom Myra antagligen vet hur de är så bestämde hon sig för att inte ens ta diskussionen - hon visste antagligen med sig att de skulle försöka vända allt hon någonsin anmärkte på mot henne och samtidigt så skulle det på något sätt bli hennes fel. Bättre att bara bryta kontakten helt.

4. De sitter och ojjar sig över att Myra inte vill ha kontakt och svara dom medan dom också säger att dom minsann kan hänga ut all hennes kommunikation med dom offentligt. Ja, jag undrar verkligen varför hon inte svarar på era SMS pojkar?

Jag är säker på att Myra inte skött situationen perfekt (det tar två, eller i detta fall tre, att dansa tango trots allt). Å och de avslöjar också att deras initialt barnsliga reaktion att de minsann kastade ut elaka Myra på grund av att hon inte gjorde tillräckligt inte var helt sanningsenligt.

De låter mer skitsura över att hon vägrade ge dom sista ordet och det grämer dom eftersom då tror dom att de har "vunnit".
Citera
2021-10-07, 07:12
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
(Citerar detta inlägg här eftersom det handlar mer om Haveristerna än HJ):

De är ju för goa eftersom de indirekt råkar avslöja en massa saker medan de försöker dra på sig ofterkoftan:

1. Deras relation var alltså såpass ansträngd att de var tvungen att göra ett dokument om hur herrarna skulle bete sig. Det är ingen liten grej om man säger så.

2. De var ändå tvungna att ta paus eftersom de var såpass trötta med varandra.

3. Eftersom Myra antagligen vet hur de är så bestämde hon sig för att inte ens ta diskussionen - hon visste antagligen med sig att de skulle försöka vända allt hon någonsin anmärkte på mot henne och samtidigt så skulle det på något sätt bli hennes fel. Bättre att bara bryta kontakten helt.

4. De sitter och ojjar sig över att Myra inte vill ha kontakt och svara dom medan dom också säger att dom minsann kan hänga ut all hennes kommunikation med dom offentligt. Ja, jag undrar verkligen varför hon inte svarar på era SMS pojkar?

Jag är säker på att Myra inte skött situationen perfekt (det tar två, eller i detta fall tre, att dansa tango trots allt). Å och de avslöjar också att deras initialt barnsliga reaktion att de minsann kastade ut elaka Myra på grund av att hon inte gjorde tillräckligt inte var helt sanningsenligt.

De låter mer skitsura över att hon vägrade ge dom sista ordet och det grämer dom eftersom då tror dom att de har "vunnit".
Kopierar in mitt inlägg här också då.

Here goes:

Det hade kunnat sluta, kanske inte som vänner, men det hade kunnat ta slut men antar att Myra - som aldrig talar om det publikt - bär skuld för att så ej är fallet. Axel däremot, som ofta när han är full, talar om Myra och ju faktiskt skrivit en litania 1,5 år efteråt är oskyldig. Noterar att ingen av grabbarna erkänner någon som helst skuld. Allt är som vanligt.

När Henko gnisslade tänder och Myra inte dementerade en händelse - vad rör det sig om? Hans otrohet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in