På tal om Exakt24:s intervju av Henko i hans hem så hamnar vi i en diskussion om de pressetiska regler; vad de faktiskt säger och vilket syfte de har.
Angående hembesök för att intervjua folk eller andra former av uthängningar på dom som uttrycker sina åsikter online så säger jag som jag alltid har gjort att pressens publicitetsregler är till för att skydda den enskilda medborgaren mot medier; dvs inte tvärtom att regler ger medier rättigheter för medier att kränka privatpersoner mot deras vilja.
Expressen, Trolljägarna etc. har genom åren missbrukat reglerna och tolkat om dom som rättigheter medier har över privatpersoner; speciellt regel 13:
”Hör båda sidor
13. Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters ståndpunkter. Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld.”
Regel 13 är alltså inte något som ger medier rättigheter att göra hembesök hos folk bara för att de vägrar besvara frågor via mejl, telefon eller andra sätt; regeln är till för att alla parter ska ges sin chans, och om någon part inte önskar delta så betyder det inte att medier har rätt att hänga ut personen ”eftersom personen fick en chans”, utan det betyder snarare att då ska den partens vilja att inte omnämnas respekteras. För annars bryter medier mot några av de övriga pressetiska reglerna, media måste förhålla sig till samtliga regler; inte bara en regel och bryta mot fem andra:
https://twitter.com/BickusKIiggus42/status/839354649119440896
Uthängningspoddar, Trolljägarna, när Expressen mot F*bians vilja hängde ut anonyma ”Erik” m.m. är alltså en variant av vidrig social repression. Medier som använder vinklad rapportering och uthängning som metod för att framställa medborgare i dålig dager är något av det värsta som finns i dagens samhälle.
Med det sagt - vilket jag fortfarande står för - så finns det självklart undantag. T.ex. när personer med en plattform (läs: Haveristerna) som själva sitter och hänger ut random folk för att de skrivit ”något dumt” på nätet och dessutom aldrig svarar på frågor om allt hat varken på mejl eller telefon, ja då är jag inte den förste att dra lans för en sådan vidrig person om någon går hem till personen för att ställa frågor om hatet. Jag skulle däremot aldrig någonsin göra något sådant själv mot någon offentlig eller semi-offentlig person. Har visserligen ställt flertalet retoriska frågor om saken, t.ex: ”Tvingas jag nu göra hembesök hos Thomas Mattson eftersom han inte besvarar mina frågor på nätet?”. Svaret är ju självklart nej. Det finns inget tvång att ”alla parter ska höras” utan den tillfrågade fick sin chans och valde att inte besvara tweeten.
Har man en podd eller på annat sätt är offentlig så får man tåla att folk skriver om en på flashback och i andra sociala medier. That’s it. Är man stolt över sin podd så tar man inte åt sig av vad randoms skriver på nätet.
Det är alltså också väldigt stor skillnad på att göra hembesök hos någon offentlig person, som Henko eller någon politiker, och ställer frågor om de inte besvaras på andra sätt än att jaga nån icke-offentlig person - antingen anonym eller helt enkelt nån random som bara kommentarafär saker i sociala medier - med syftet att ”hänga ut” personen. Det finns flera sådana fall där flera pressetiska regler bryts: Orrenius som jagade ”Julia Ceasar”, Diamant (Expressen-Mattssons uthängningsjournalist) som jagade F*bian (”Erik”) och många fler. Sånt är bara vidrigt. Självklart gäller det även om någon anonym ”vänster”-snubbe sitter och uttrycker massor av åsikter på nätet så är det förstås inte okej nånstans att göra hembesök eller på annat sätt hänga ut den personens identitet och man blir tipsad och får reda på det.
Diskussionen om hembesök, uthängningar och pressetiska reglerna blir så oerhört onyanserad och fördummande om man inte tar hänsyn till vem som hängs ut. Man kan inte jämföra uthängning av nån anonym eller semi-anonym som har en blogg och kommenterar artiklar på nätet och är engagerad i sociala medier med varken en offentlig politiker, Axel eller Henko.