Citat:
Ursprungligen postat av
SecundusSilent
Min teologiska kunskap är ganska begränsad, vilket troligen lyser igenom. Däremot är konceptet Satan intressant och tilltalande. Det påminner om Nietzsches övermänniskoideal, vilket också är ett ideal som är tilltalande.
Nietzsche angriper kristendomen för att denna berövar människan hennes makt. Satan lockar människan att synda, för att människan skall kunna uttrycka sin makt, gränslöst. Både Nietzsche och Satan sätter således människan i centrum och denna människa har gränslös potential, vilken Satan bejakar - medan jag uppfattar att kristendomen förnekar eller vill begränsa denna potential.
Tar vi "Tio Guds Bud" som exempel, så är dessa väldigt inskränkande och förtryckande för den mänskliga naturen. Det är ju självklart att man skall döda, begå äktenskapsbrott osv. Det är ju just detta som människorna också gör, även de mest kristet fromma av dem.
Ta hänsyn till andra? Vem gör det? Det kristna USA, som fällde atombomber över civilbefolkningen i Hiroshima och Nagasaki, eller som sprutade napalm över civilbefolkningen i Vietnam eller otal andra övergrepp som dessa kristna har gjort?
Med Satan som ledstjärna kan man säga att övergrepp inte behöver någon legitimation. Jag behöver inte hänvisa till Gud för att plundra och härska, det räcker med att hänvisa till det egna intresset (strikt taget behöver jag inte hänvisa till något, så ingen legitimation krävs)- vilket är ett mycket ärligare förhållningssätt och dessutom sannare. Och är det inte Sanningen som den kristna guden talar om? ”Jag är vägen, sanningen och livet” – heter det ju. I själva verket så är Satan mer närmare sanningen och livet, och den väg som människorna vandrar. Gud är därmed bara en fantasi och inte en speciellt lockande fantasi heller.
Du har en sjuk hjärna och är totalt hänsynslös. Eller som Paulus skrev:
Vem ger dig någon särställning? Vad äger du som du inte har fått? Och har du fått det, varför skryter du som om det inte var en gåva? 1Kor 4:7
Satan har inte gett dig någonting, förutom onda tankar. Alla andra förmågor har du fått av Skaparen, så varför skryter du med din lilla hjärnkapacitet?
Makt? Du har inte ens makten över dina egna tankar. Du vill handla impulsivt och irrationellt. Jag hoppas du gör nånting så myndigheter med verklig makt kan låsa in dig.
Det finns inget inskränkande eller förtryckande med 10 Guds bud. Och du har fel, det var judar som fick dessa bud, inte kristna. Vi ska bara följa de 2 första, älska din Gud och älska din nästa som dig själv. Men det vill inte du, du vill skada människor och hatar andra utan grund.
Du bekräftar bara vad Jesus sa redan för 2000 år sedan, att satan står utanför sanningen. Du är en anarkist. En fara för samhället. Vem eller vad ger dig rätt att förstöra för andra?
Jag gör aldrig någonting med hjälp av satan, så på det sättet går jag i Jesu fotspår, som så många andra rättfärdiga före mig.
Är du säker på att USAs militär har gjort allt detta i Guds namn? Det finns många militärer som inte är troende.
Sanningen är:
Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror (på att Gud finns) det, och darrar. Jak 2:19
Så satan finns men inte hans skapare? Inte undra på att du är gudlös. För satan är ingen riktig gud med verklig makt.