2018-02-11, 22:22
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan du förtydliga med en referens?

Inga problem.

King James Bible:

Genesis (1 Mos) 2:7 And the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul.
Citera
2018-02-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Satan kan ses som det rationella svaret på människans natur, där hennes känslor, tänkande och handlingar inte fördöms utan bejakas. "Synd" och arvsynd blir i det sammanhanget blott irrationellt, speciellt filosofiskt ohållbart blir det då frågan om ett individuellt ansvar uppkommer och kristendomen tycks laborera med just ett individuellt ansvar för frälsningen: erkänn dina synder, tro och lita på Gud, så kanske just du får evigt liv (om Gud så behagar).

Fördelen med Satan är att föreställningen om individualitet och individuellt ansvar helt kan (men behöver förstås inte, men frågan blir i princip filosofiskt obsolet) skrotas.

Jag tror förstås inte att jag har fel på de punkter jag räknar upp. Stödet för dessa ligger ytterst i att människans natur blott kan beskrivas i termer av de känslor, tänkande och handlingar hon omfattar, dvs deskriptivt (och inte normativt). Satan bejakar hela spektret av dessa - vilket är rationellt, på samma sätt som vi betraktar andra djur förutom människan.

Konsekvensen är förstås att Gud är en delmängd i allt som Satan bejakar som just mänsklighetens natur - Gud blir därmed en del i ondskan (om vi nu ser Satan som ond).

Ett annat sätt att uttrycka sig är att medan Gud söker begränsar människan, så expanderar Satan människans natur. Detta har förstås väldiga politiska konsekvenser. Religiösa knäppgökar vill ju just detta: styra och begränsa människans uttryck i religionens namn (vilket verkar gälla alla världsreligioner).

Man skulle kunna påstå att medan Gud är reaktionär är Satan progressiv och revolutionär.
Du misstar dig grundligt, för i NT står bl a:

Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 1Kor 6:12

Adam och Eva hade syndat, de var ofullkomliga syndare, och inget fullkomligt kan komma ur nåt ofullkomligt. Jämför (fysiskt) med handikapp. Arvsynd har en andlig dimension också, iom att Gud vände bort sitt ansikte från oss. Så du vet helt enkelt inte vad du snackar om.

Har du lyssnat på kiss74 eller har hen lyssnat på dig? För denne påstår också - helt felaktigt - att ingen kan rå för sina synder. Vem var det som fick dig att synda då? Satan? Tar han på sig dina synder, precis som Jesus tar på sig våra? Vilken bluff - satan är ju själv dödsdömd, så hur kan han hjälpa dig?

Satan bejakar hela spektrat säger du. Utan att ta hänsyn till andra då förstås, för annars kan inte du "bejaka" din mordiska natur. För du har väl fattat att satans lögn ledde till Adams och Evas död? Satan sa till Eva att hon INTE skulle dö om hon åt, så han ljög och trotsade Gud. Din herre satan är så korkad att han inte ens insåg vilka konsekvenser denna lögn skulle få, för jag tror inte att han där och då förstod att det i slutänden skulle ge honom en dödsdom.

Gud begränsar ingen, men ingen har fått tillåtelse att synda och i övermod påstå saker som är osanna. Du kan "bejaka din natur" så mycket du vill, men du får ta konsekvenserna av ditt handlande, rätt eller fel, och dö när du gjort fel val. Som att hoppa utan fallskärm eller så.

På frukten känner man igen ett dåligt träd. För satan bjuder inte på fallskärm. Du ska ju ändå neråt!
Citera
2018-02-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 1Kor 6:12

Adam och Eva hade syndat, de var ofullkomliga syndare, och inget fullkomligt kan komma ur nåt ofullkomligt. Jämför (fysiskt) med handikapp. Arvsynd har en andlig dimension också, iom att Gud vände bort sitt ansikte från oss. Så du vet helt enkelt inte vad du snackar om.

Har du lyssnat på kiss74 eller har hen lyssnat på dig? För denne påstår också - helt felaktigt - att ingen kan rå för sina synder. Vem var det som fick dig att synda då? Satan? Tar han på sig dina synder, precis som Jesus tar på sig våra? Vilken bluff - satan är ju själv dödsdömd, så hur kan han hjälpa dig?

Satan bejakar hela spektrat säger du. Utan att ta hänsyn till andra då förstås, för annars kan inte du "bejaka" din mordiska natur. För du har väl fattat att satans lögn ledde till Adams och Evas död? Satan sa till Eva att hon INTE skulle dö om hon åt, så han ljög och trotsade Gud. Din herre satan är så korkad att han inte ens insåg vilka konsekvenser denna lögn skulle få, för jag tror inte att han där och då förstod att det i slutänden skulle ge honom en dödsdom.

Gud begränsar ingen, men ingen har fått tillåtelse att synda och i övermod påstå saker som är osanna. Du kan "bejaka din natur" så mycket du vill, men du får ta konsekvenserna av ditt handlande, rätt eller fel, och dö när du gjort fel val. Som att hoppa utan fallskärm eller så.

På frukten känner man igen ett dåligt träd. För satan bjuder inte på fallskärm. Du ska ju ändå neråt!
Vissa synder kan man inte rå för, tror inte jag påstått att man inte kan rå för sina synder rent generellt.
Vissa saker jag inte kan rå för:
Att jag inte tror på Gud.
Att jag ser på någon annans kvinna med lust, eller kvinnor öht.
Att jag känner avundsjuka ibland.
Citera
2018-02-13, 14:10
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vissa synder kan man inte rå för, tror inte jag påstått att man inte kan rå för sina synder rent generellt.
Vissa saker jag inte kan rå för:
Att jag inte tror på Gud.
Att jag ser på någon annans kvinna med lust, eller kvinnor öht.
Att jag känner avundsjuka ibland.

Ja det är riktigt, man kan inte rå för sina synder.
Citera
2018-02-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja det är riktigt, man kan inte rå för sina synder.
Beror på vilka synder vi pratar om.
Citera
2018-02-13, 15:14
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Beror på vilka synder vi pratar om.

Inte om allt är orsak och verkan och "fri vilja" är en illusion.
Citera
2018-02-13, 15:34
Medlem
Citat:
Inte om allt är orsak och verkan och "fri vilja" är en illusion.
Orkar inte gå in på fri vilja, mer än att säga att vi människor i alla fall verkar ha vilja och valmöjligheter.
Hur "fri" viljan är kan dock diskuteras.
Citera
2018-02-13, 15:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Orkar inte gå in på fri vilja, mer än att säga att vi människor i alla fall verkar ha vilja och valmöjligheter.
Hur "fri" viljan är kan dock diskuteras.

Motivation/Orsak–>Handling/Verkan
Citera
2018-02-13, 15:46
Medlem
Citat:
Motivation/Orsak–>Handling/Verkan
Ja, men hur mycket är fritt och hur mycket är "styrt"?
Låter motsägelsefullt,jag vet.
Citera
2018-02-19, 12:54
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Min teologiska kunskap är ganska begränsad, vilket troligen lyser igenom. Däremot är konceptet Satan intressant och tilltalande. Det påminner om Nietzsches övermänniskoideal, vilket också är ett ideal som är tilltalande.

Nietzsche angriper kristendomen för att denna berövar människan hennes makt. Satan lockar människan att synda, för att människan skall kunna uttrycka sin makt, gränslöst. Både Nietzsche och Satan sätter således människan i centrum och denna människa har gränslös potential, vilken Satan bejakar - medan jag uppfattar att kristendomen förnekar eller vill begränsa denna potential.

Tar vi "Tio Guds Bud" som exempel, så är dessa väldigt inskränkande och förtryckande för den mänskliga naturen. Det är ju självklart att man skall döda, begå äktenskapsbrott osv. Det är ju just detta som människorna också gör, även de mest kristet fromma av dem.

Ta hänsyn till andra? Vem gör det? Det kristna USA, som fällde atombomber över civilbefolkningen i Hiroshima och Nagasaki, eller som sprutade napalm över civilbefolkningen i Vietnam eller otal andra övergrepp som dessa kristna har gjort?

Med Satan som ledstjärna kan man säga att övergrepp inte behöver någon legitimation. Jag behöver inte hänvisa till Gud för att plundra och härska, det räcker med att hänvisa till det egna intresset (strikt taget behöver jag inte hänvisa till något, så ingen legitimation krävs)- vilket är ett mycket ärligare förhållningssätt och dessutom sannare. Och är det inte Sanningen som den kristna guden talar om? ”Jag är vägen, sanningen och livet” – heter det ju. I själva verket så är Satan mer närmare sanningen och livet, och den väg som människorna vandrar. Gud är därmed bara en fantasi och inte en speciellt lockande fantasi heller.
Citera
2018-02-19, 13:25
Medlem
Citat:
Min teologiska kunskap är ganska begränsad, vilket troligen lyser igenom. Däremot är konceptet Satan intressant och tilltalande. Det påminner om Nietzsches övermänniskoideal, vilket också är ett ideal som är tilltalande.

Nietzsche angriper kristendomen för att denna berövar människan hennes makt. Satan lockar människan att synda, för att människan skall kunna uttrycka sin makt, gränslöst. Både Nietzsche och Satan sätter således människan i centrum och denna människa har gränslös potential, vilken Satan bejakar - medan jag uppfattar att kristendomen förnekar eller vill begränsa denna potential.

Tar vi "Tio Guds Bud" som exempel, så är dessa väldigt inskränkande och förtryckande för den mänskliga naturen. Det är ju självklart att man skall döda, begå äktenskapsbrott osv. Det är ju just detta som människorna också gör, även de mest kristet fromma av dem.

Ta hänsyn till andra? Vem gör det? Det kristna USA, som fällde atombomber över civilbefolkningen i Hiroshima och Nagasaki, eller som sprutade napalm över civilbefolkningen i Vietnam eller otal andra övergrepp som dessa kristna har gjort?

Med Satan som ledstjärna kan man säga att övergrepp inte behöver någon legitimation. Jag behöver inte hänvisa till Gud för att plundra och härska, det räcker med att hänvisa till det egna intresset (strikt taget behöver jag inte hänvisa till något, så ingen legitimation krävs)- vilket är ett mycket ärligare förhållningssätt och dessutom sannare. Och är det inte Sanningen som den kristna guden talar om? ”Jag är vägen, sanningen och livet” – heter det ju. I själva verket så är Satan mer närmare sanningen och livet, och den väg som människorna vandrar. Gud är därmed bara en fantasi och inte en speciellt lockande fantasi heller.
Du har en sjuk hjärna och är totalt hänsynslös. Eller som Paulus skrev:

Vem ger dig någon särställning? Vad äger du som du inte har fått? Och har du fått det, varför skryter du som om det inte var en gåva? 1Kor 4:7

Satan har inte gett dig någonting, förutom onda tankar. Alla andra förmågor har du fått av Skaparen, så varför skryter du med din lilla hjärnkapacitet?

Makt? Du har inte ens makten över dina egna tankar. Du vill handla impulsivt och irrationellt. Jag hoppas du gör nånting så myndigheter med verklig makt kan låsa in dig.

Det finns inget inskränkande eller förtryckande med 10 Guds bud. Och du har fel, det var judar som fick dessa bud, inte kristna. Vi ska bara följa de 2 första, älska din Gud och älska din nästa som dig själv. Men det vill inte du, du vill skada människor och hatar andra utan grund.

Du bekräftar bara vad Jesus sa redan för 2000 år sedan, att satan står utanför sanningen. Du är en anarkist. En fara för samhället. Vem eller vad ger dig rätt att förstöra för andra?

Jag gör aldrig någonting med hjälp av satan, så på det sättet går jag i Jesu fotspår, som så många andra rättfärdiga före mig.

Är du säker på att USAs militär har gjort allt detta i Guds namn? Det finns många militärer som inte är troende.

Sanningen är:

Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror (på att Gud finns) det, och darrar. Jak 2:19

Så satan finns men inte hans skapare? Inte undra på att du är gudlös. För satan är ingen riktig gud med verklig makt.
Citera
2018-02-19, 13:28
Medlem
Citat:

Människor verkar ha både Gud och Satan "i sig", om jag ska gå efter dina definitioner av dessa. Och att åberopa Sanning och ärlighet säger inget om hur vi borde agera mot varandra. Denna sanning kan ändras. Behöver vi människor verkligen döda, härska och plundra? Jag anser att varken Gud eller Satan, som du beskriver dem, är svaret på hur vi människor ska klara av att dela utrymme på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in