2013-07-05, 13:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phpotosmart
Älskar Sverige från hela mitt hjärta men hatar högmodet och supandet som sker i landet! Gud kommer straffa för all olydnad! Glöm inte det, riken/länder har fallit förut pga olydnad mot Herrens bud. Omvänd Er, lyder Herrens maning.

Citat:
Ursprungligen postat av wander
Detta är däremot vad jag kallar för gott råd för alla syndare som har glidit ifrån sin skapare.

Det är säkert relevant för dom som redan har en position som troende inom detta slutna system. Men dessa individer behövar troligen inte få dom samma propaganda-mantran hamrat in i det oändliga.

phpotosmart såg bara en chans för att predika utanför dom frälstes skare.
Senast redigerad av Bogomil 2013-07-05 kl. 13:20.
Citera
2013-07-05, 13:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud skapade inte Satan "ha-Satan" på hebreiska som betyder "motståndare":

Gud skapade alltså inte en motståndare till honom själv, utan han skapade en andevarelse som gjorde sig SJÄLV till motståndare av Gud. Detta på grund av att Gud skapade varelser med en egen fri vilja. Denna fria vilja använde alltså "satan" (som hette något annat innan hans avfall) till att ifrågasätta Gud och hans styre över skapelsen, i.o.m. detta så blev han Satan "motståndaren" till Gud.

För det första vet du tydligen inte vad 'satans' ursprungliga funktion var.

Och för det andra kör du fast i den abrahamiska retoriska demagogin om 'fri vilja'; men jag förmodar att du helt enkelt inte har kompetens till att vidareutveckla debatten om 'fri vilja' bortom upprepnings-nivån i den misssionska manualen.

Citat:
När Gud skapade allt så var det "gott",

Cirkel-argumenterat INOM ditt systems premisser. Inte annars.

Citat:
men flera av hans skapelser avföll och blev onda i sinnet.

Se ovan.

Citat:
Så Gud skapade alltså inte ondskan eller "Satan", motståndaren.

Jo; det kan med en övervägande sannolikhet hävdas att din 'gud' ÄR ondskan.
Citera
2013-07-05, 13:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Ja eller så var det bara en massa meningslösa hot som ingen vettig människa väljer att ta på alvar.

Citat:
Det är inga meningslösa hot, det är en varning. Meningslös är det när man ignorerar varningen tills det är försent.

Det kommer att gå dig riktigt, riktigt illa 'wander' om du inte snart börjar ta transmofoglyfiering av ambrojade på allvar.
Citera
2013-07-05, 13:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lightened
Satan är den yttersta kontrasten till Gud i Guds spektrum i skapelsen. Satan är en del av Guds ursprung precis som alla andar är en del av Guds ursprung. Om Gud är en människa så är alla andar som celler i människan som tillsammans bildar kontraster och en helhet. Gud skapade satan, men satan skapade sin kontrast till Gud genom fri vilja.

Allt består av lager av kontraster och vilken kontrast man placerar sig in i beror på hur pass stor distans man har till egot och hur mycket hjärtat är öppet för visdom.

Det finns många olika lager av visdom och satan ligger på den absolut lägsta graden medan Gud ligger på den högsta graden.
Guds visdom är på en sådan nivå att den inte ens behöver förklaras för den bara är och det är upp till människan att nå upp till den sanna nivån av varat. Satans visdom är på en sådan nivå att allt måste förklaras och tryckas in i människans intellekt med hjälp av vetande. I själva verket behöver man inte lära sig kunskap, riktig visdom leder en direkt till källan av kunskap.

New-age icke-dualistisk flum, som egentligen inte sägar ett dyft.
Citera
2013-07-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det kommer att gå dig riktigt, riktigt illa 'wander' om du inte snart börjar ta transmofoglyfiering av ambrojade på allvar.

Allvar? Helvetet, där har du allvar.

Matteus 25:41
Citera
2013-07-05, 15:56
Medlem
Citat:

Om nu denna "sagan" (som du proklamerar att vara) gör att du har svårt att sova om nätterna, kan du väl fantisera ihop en bättre Gud.

Hur skulle en sådan se ut? Utveckla gärna.

Var inte blyg. Jag väntar med spänning och spinner som en katt under tiden.
Citera
2013-07-05, 16:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Allvar? Helvetet, där har du allvar.

Varför är helvetet mera "allvarligt" än transmofoglyfiering av ambrojade?

Citat:
Matteus 25:41

Book of Bogo vol. XVI kap. 17, vers 2.: "Varför är helvetet mera allvarligt än transmofoglyfiering av ambrojade?"
Citera
2013-07-05, 16:25
Medlem
Citat:
Varför är helvetet mera "allvarligt" än transmofoglyfiering av ambrojade?

Då jag jobbar till och från med flamboyanta jurister som gillar att använda dem mest konstiga synonymer som finns att tillgå, vet jag att transmofoglyfiering av ambrojade betyder ungefär lika mycket som ditt liv.

Dvs inte ett skit.

Citat:
Book of Bogo vol. XVI kap. 17, vers 2.: "Varför är helvetet mera allvarligt än transmofoglyfiering av ambrojade?"

Det är bra att du ställer frågor. Men du kanske ska svara på min fråga med ett svar, och inte svara på min fråga med en fråga.

Idiot.
Citera
2013-07-05, 16:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Om nu denna "sagan" (som du proklamerar att vara) gör att du har svårt att sova om nätterna, kan du väl fantisera ihop en bättre Gud.

Hur skulle en sådan se ut? Utveckla gärna.

Var inte blyg. Jag väntar med spänning och spinner som en katt under tiden.

Hur långt vill du utveckla dina demagogiska lekar, som är ämnade att skyla över din egen brist på substantiella argument? I detta fall din invitation till att jag skall skapa en falsk dikotomi (vad angår MIN position) om en alternativ 'gud'.

Jag tror jag nogar mig med att det är möjligt att spekulera om en 'primary cause', betraktar olika 'guders' immanente manifestationer från ett rationellt perspektiv, att jag teologisk kan jämföra olika religions-alternativ (utan att vara religiös) och att din religionsdebatt-ironi skulle kunne utvecklas avsevärd om du blev pastafarian.
Citera
2013-07-05, 16:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då jag jobbar till och från med flamboyanta jurister som gillar att använda dem mest konstiga synonymer som finns att tillgå, vet jag att transmofoglyfiering av ambrojade betyder ungefär lika mycket som ditt liv.

Dvs inte ett skit.

D.v.s. liksom konceptet "helvetet" inte heller betydar något.

Citat:

Citat:
Det är bra att du ställer frågor. Men du kanske ska svara på min fråga med ett svar, och inte svara på min fråga med en fråga.

Vilken "fråga"? Du kom med en 'auktoritativ' källhänvisning, jag skickade en liknande tillbaka till dig.

Citat:
Idiot.

Enligt vilken definition? Den som sägar att a priori-antaganden och cirkel-argumantation är legitima?
Citera
2013-07-05, 16:43
Medlem
Citat:
Hur långt vill du utveckla dina demagogiska lekar, som är ämnade att skyla över din egen brist på substantiella argument? I detta fall din invitation till att jag skall skapa en falsk dikotomi (vad angår MIN position) om en alternativ 'gud'.

Jag tror jag nogar mig med att det är möjligt att spekulera om en 'primary cause', betraktar olika 'guders' immanente manifestationer från ett rationellt perspektiv, att jag teologisk kan jämföra olika religions-alternativ (utan att vara religiös) och att din religionsdebatt-ironi skulle kunne utvecklas avsevärd om du blev pastafarian.

Så nu ska vi alltså diskutera om varför du inte ska skrapa ihop en egen Gud.

Poängen är att visa att du är oförmögen att ta till penna och papper och påbörja en författarskap som skulle (möjligen) kunna jämföras med första moseboken. Att sitta på sin höga häst och argumentera till att man istället ägnar sig till att hitta fem fel på det som redan finns, är egentligen inget annat ur en kristen perspektiv att utöva antikristen aktivitet.

Men vi har redan fått vittna om att din fantasi inte sträcker längre än påhittade "star-trek" uttryck som "transmofoglyfiering av ambrojade" Jag gissar på att din "bok" skulle suga (häst) balle ändå och jag tackar dig därför för att ha besparat mig besvären och ev. ytterligare generande från din del, så har du härmed räddat ditt anseende i två eller tre inlägg till innan jag slutligen krossar dig i denna diskussion.
Citera
2013-07-05, 16:47
Medlem
Citat:
D.v.s. liksom konceptet "helvetet" inte heller betydar något.

Pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in