2018-01-22, 23:32
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
[…]Glöm inte att satan hatar mänskligheten mer än allt annat.

Det där är bara propaganda.
Eller har du läst det i någon oberoende källa?
Citera
2018-01-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det där är bara propaganda.
Eller har du läst det i någon oberoende källa?

Propaganda... Om en fiktiv figur?
Jadu... Vi kan lika gärna diskutera huruvida det finns oberoende källor på att Joakim von Anka är rikast i Ankeborg.

Men för sakens skull, låt oss utgå från att satan de facto existerar. Redan där stöter vi på hinder, vilken satan är det som existerar? Kristendomen har en ganska intressant mängd olika filurer som faller under satan, likväl tycks både satan och helvetet vara förhållandevis moderna katolska kreationer då man inte ser mycket om det i Apostlagärningarna.

Nåväl, oberoende källa. Nej, för sådana existerar inte när man diskuterar religion över huvud taget. Däremot är det min förståelse att hela den kristna teologin (när man ser till satan) bygger på att satan hatar mänskligheten över allt annat. Därför gjorde han uppror, därför straffas han, därför plågar han människor utanför guds beskydd.
Citera
2018-01-23, 13:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men för sakens skull, låt oss utgå från att satan de facto existerar.

Citat:
Redan där stöter vi på hinder, vilken satan är det som existerar?

Japp. Det är ju ett stort problem i diskussioner om satan; det finns inte en kotte som exklusivt kan specificera eller precisera vem/vad satan egentligen är.
Citera
2018-01-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp. Det är ju ett stort problem i diskussioner om satan; det finns inte en kotte som exklusivt kan specificera eller precisera vem/vad satan egentligen är.

Det är väl det som är problemet med diskussioner om religion i stort, det finns inga rätta svar.
Vissa ser ormen i paradiset som satan, vissa ser frästaren i job som satan osv osv.

Sedan har vi den moderna satan med horn och treudd vilket är direkt plockat från babylonisk och grekisk teologi/mytologi för att demonisera andra religioner.

Minst sagt rörigt.
Citera
2018-01-23, 15:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Propaganda... Om en fiktiv figur?
Jadu... Vi kan lika gärna diskutera huruvida det finns oberoende källor på att Joakim von Anka är rikast i Ankeborg.

Men för sakens skull, låt oss utgå från att satan de facto existerar. Redan där stöter vi på hinder, vilken satan är det som existerar? Kristendomen har en ganska intressant mängd olika filurer som faller under satan, likväl tycks både satan och helvetet vara förhållandevis moderna katolska kreationer då man inte ser mycket om det i Apostlagärningarna.

Nåväl, oberoende källa. Nej, för sådana existerar inte när man diskuterar religion över huvud taget. Däremot är det min förståelse att hela den kristna teologin (när man ser till satan) bygger på att satan hatar mänskligheten över allt annat. Därför gjorde han uppror, därför straffas han, därför plågar han människor utanför guds beskydd.

Ja, precis, låt oss för sakens skull utgå ifrån att den fiktiva karaktären Satan existerar.
Om den enda källan som beskriver honom och hans gärningar är hans fiende, ja då är den bilden högst sannolikt vinklad. Bara propaganda med andra ord.

Ett annat sätt att se det: bibelns karaktärsbeskrivningar av Gud vs Satan är för simpel för mig.
Och genom att köpa bibelns beskrivning av Satan (som du gjorde) så har uppenbarligen någon djupare reflektion om saken inte föregått kommentaren.

Detta gäller även för de flesta satanister då även deras Satan är bibelkarikatyren.
Citera
2018-01-23, 16:55
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det skulle vara jätteintressant att veta hur du kommer fram till alla dessa påståenden och egenskaper som Satan skulle ha.

Satan är samtidigt en aspekt av människans wikked och sinister aspekter. Jag tror inte Satan hade funnits utan människan. OMSORG är något som Satan-Lucifer har oändlig kapacitet att ge det är bara svart-vitt infantilt och dåraktigt tal att denne Satan-GUD vill dra ner oss i ett fiktivt helvete.
Jag håller med om att Baal, Kali, Pan eller panter-totem är namn på Satan-Lucifer.

Har man själv förmåga att vördnadsfullt älska "det onda" inom oss och utanför våran själ så är jag helt övertygad om att Satan älskar dig tillbaka. DOCK HATAR HAN DEMIURGEN-GUD och som det ser ut nu så växer Satan och framgent är han större än Gud. Nu vill jag tillägga att detta kan vara lika uråldrigt som universums ständiga återuppfödelse.
Citera
2018-01-23, 17:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Satan är samtidigt en aspekt av människans wikked och sinister aspekter. Jag tror inte Satan hade funnits utan människan. OMSORG är något som Satan-Lucifer har oändlig kapacitet att ge det är bara svart-vitt infantilt och dåraktigt tal att denne Satan-GUD vill dra ner oss i ett fiktivt helvete.
Jag håller med om att Baal, Kali, Pan eller panter-totem är namn på Satan-Lucifer.

Har man själv förmåga att vördnadsfullt älska "det onda" inom oss och utanför våran själ så är jag helt övertygad om att Satan älskar dig tillbaka. DOCK HATAR HAN DEMIURGEN-GUD och som det ser ut nu så växer Satan och framgent är han större än Gud. Nu vill jag tillägga att detta kan vara lika uråldrigt som universums ständiga återuppfödelse.

Varför användar du öht termen "satan", när det är tämligen tydligt att det inte är bibelns satan du egentligen refererar till?
Citera
2018-01-23, 18:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Satan är samtidigt en aspekt av människans wikked och sinister aspekter.
som t ex?
Citera
2018-01-24, 06:44
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Varför användar du öht termen "satan", när det är tämligen tydligt att det inte är bibelns satan du egentligen refererar till?

Jag skulle kunna hitta på ett eget namn såsom: MatcXka, Neggaten, eller kanske Dei Gloriam Loki. Varför inte Ibis se detta: http://www.google.co.jp/url?sa=t&rct...HjqXIIy1hR6GTN

MEN de allra flesta känner igen begreppet Satan vilket är i transformation numera från sin bibliska ramdogm. Jag hjälper gärna till.
Senast redigerad av Psyko-Kodiak 2018-01-24 kl. 06:56.
Citera
2018-01-24, 06:55
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
som t ex?

Du känner väl igen
Nattsidans andlighet
"Nedåt vänder jag mig
till den heliga outsägliga
hemlighetsfulla natten" citat: "ondskan" utger det exlusiva andliga spännande - går man den svåra vägen kommer man allt närmare...
Citera
2018-01-24, 11:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jag skulle kunna hitta på ett eget namn såsom: MatcXka, Neggaten, eller kanske Dei Gloriam Loki.

Utmärkt idé som skulle göra ditt budskap tydligare och kanske också mera attraktivt.
Citera
2018-02-05, 19:36
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Människans natur finns i köttet. Vi syndar för att vi vill tillfredsställa köttet(s lustar). Det betyder inte att vi är onda, för vi kan styra våra handlingar med hjälp av vår ande (hjärna, förstånd). Om vi INTE gör det, är vi onda.

Så du har fel på samtliga 3 punkter.

Människan har alltså sitt kött att skylla på, men vad kan idioten satan skylla sin ondska på? Ingenting. Han är en andevarelse, så han kan inte skylla på kroppen. Han ger efter för sina impulser för att han är hänsynslös och ond. Den som kallas satan är dum också, för det är uppenbart att han inte insåg vilka konsekvenser den lögn han lurade Eva med skulle få. Hans egen död. Och att alla som följer honom också skulle dö.

Sedan han insåg sitt misstag är han mer än villig att offra alla som följer honom. Varför vill nån följa en sån gud? För det är väl uppenbart att satan inte är överlägsen Gud. Det blev en strid i himlen, som satan förlorade och han och alla de änglar som följde honom kastades ut ur himlen. Med facit i hand, för vi vet redan genom profeterna hur detta slutar, så är det minst sagt korkat att följa förloraren satan.

Satan kan ses som det rationella svaret på människans natur, där hennes känslor, tänkande och handlingar inte fördöms utan bejakas. "Synd" och arvsynd blir i det sammanhanget blott irrationellt, speciellt filosofiskt ohållbart blir det då frågan om ett individuellt ansvar uppkommer och kristendomen tycks laborera med just ett individuellt ansvar för frälsningen: erkänn dina synder, tro och lita på Gud, så kanske just du får evigt liv (om Gud så behagar).

Fördelen med Satan är att föreställningen om individualitet och individuellt ansvar helt kan (men behöver förstås inte, men frågan blir i princip filosofiskt obsolet) skrotas.

Jag tror förstås inte att jag har fel på de punkter jag räknar upp. Stödet för dessa ligger ytterst i att människans natur blott kan beskrivas i termer av de känslor, tänkande och handlingar hon omfattar, dvs deskriptivt (och inte normativt). Satan bejakar hela spektret av dessa - vilket är rationellt, på samma sätt som vi betraktar andra djur förutom människan.

Konsekvensen är förstås att Gud är en delmängd i allt som Satan bejakar som just mänsklighetens natur - Gud blir därmed en del i ondskan (om vi nu ser Satan som ond).

Ett annat sätt att uttrycka sig är att medan Gud söker begränsar människan, så expanderar Satan människans natur. Detta har förstås väldiga politiska konsekvenser. Religiösa knäppgökar vill ju just detta: styra och begränsa människans uttryck i religionens namn (vilket verkar gälla alla världsreligioner).

Man skulle kunna påstå att medan Gud är reaktionär är Satan progressiv och revolutionär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in