2020-05-17, 19:18
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Bingo! Just vad jag menade.
Vem bättre att peka ut Satans anhängare än just Satan?
Citera
2020-05-17, 19:19
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vem bättre att peka ut Satans anhängare än just Satan?
Var klämmer skon egentligen?
Citera
2020-05-17, 20:54
Medlem
Du och gud är båda ondskan och kärleken Yin/Yang. Det handlar om att acceptera sina mörka och ljusa sidor få kontroll och sträva mot rättsfärdighet osv annars förgör vi oss själva. Problemet med mörkret är att du inte kan se det, för det rekommenderar jag Carl Jung och "Shadow work".

Det som gick snett med Kristendomen var att de förtryckte och attackerade sina mörka tendenser och projekterade ut samma tankemönster i världen, plötsligt bränner man oskyldiga på bål osv..

Lycka till.
Senast redigerad av Langkille 2020-05-17 kl. 20:56.
Citera
2020-05-17, 20:55
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Var klämmer skon egentligen?
Att påstå att du är kristen avsäger dig inte att du är född i synd så hur kan du hävda dig inte vara av Satan? Det är precis sådana tricks som Satan tycks förekomma bland.
Citera
2020-05-17, 20:59
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det vet jag eftersom Satan inte är en människa ens. Next.
Det låter precis som vad Satan skulle hävda för att bedyra sin oskuld, så vad gör dig annorlunda?
Citera
2020-05-17, 21:24
Medlem
Citat:
Det låter precis som vad Satan skulle hävda för att bedyra sin oskuld, så vad gör dig annorlunda?
Vad ska man hävda för att du inte ska anse att Satan skulle kunna hävdat det?
Citera
2020-05-17, 21:31
Medlem
Du vet ju hur du tänker. Vilket du faller för.
Ont eller gott.

Eller finns det människor som är onda och tror att dom är snälla ? Jo kanske men jag tror dom vet sitt val. Sen om satan är en eller flera om en så är ju risken rätt liten . 1 på 7 miljarder att man är det och om man tror att jävulen är medveten om att han är the one så är det åxå väldigt stor chans för inbillning och har man ingen särskild förmåga så är ju chansen minimalare än någonsin.
Citera
2020-05-17, 21:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Nej, Satan skulle såklart bedyra att Satan är en människa för att kunna beskylla människor och rikta uppmärksamheten bort från sig. Det är alltså du som är lierad med Satan.
Citera
2020-05-17, 22:04
Medlem
Satan, Djävulen ständigt är närvarande och prövar oss ständigt. Djävulen är den kraft som försöker hålla medvetandet bundet vid lägre materiella former. Djävulen, denna kraft har en väsentlig funktion. Den ger oss motstånd som vi behöver för att finna styrka i oss själva och utan denna kamp skulle vi aldrig kunna utvecklas. (Tyvärr) Men vi prövas, inte en gång utan många gånger. Att kampen fortsätter i olika former från olika medvetandeplan. Ju mer vi upplevt desto mer kan vi förstå de krafter som verkar i våra liv. När vi förstår dom kan vi medvetet ta ställning till dom och försöka skapa förståelse och därmed kontroll.

Jag läste i Bibeln att Jesus blev prövad av Satan. Nu är jag varken Bibeltolkare eller expert på den men i Kristendomen pratar man om Djävulen som en fallen ängel - Lucifer - Djävulen, en motståndare till Gud och osv. Vem uppfann Djävulen och vad menade man från början? Vad tror ni? En hel del av det som står i Bibeln är inte tänkt tror jag att läsas bokstavligen och förmodligen har Satan varit en metamorfos för de prövningar människan kan utsättas för och egenskaper och beteenden människan kan uppvisa i sin omedvetenhet. (Mord, våldtäkt, krig osv)

Så är livet som en skolning i hur det är att vara människa, utan krusiduller eller förskönande inslag, så inser var och en att det måste finnas mörka sidor för att förstå de ljusa₩! Ett mynt har alltid två sidor och dualitet genomsyrar det mesta i vår värld oavsett om det är fysiskt eller en företeelse.

Så finns djävulen?, men inte som en person utan mer ett inslag i syfte att forma oss som människor. Det existerar således ingen kamp mellan Gud och någon sorts ondskefullt väsen, som på något sätt skulle kunna hota Guds position? Det som är Djävulen måste vara en berättigad komponent i våra liv, som i slutänden värdesätts som bidragande till slutmålet - vår helhet?
Vad är satan?

Alla vi som reflekterar mycket vet mycket väl om att det finns något i oss som inte tuktar efter det goda eller positiva, vad ska detta benämnas som?
Citera
2020-05-17, 22:26
Medlem
Citat:
Är det inte besvärligt att försöka argumentera för att Satan skulle utgöra någon slags fundamental ondska och att vi vet bättre om det inte först går att förklara varför man inte själv skulle vara Satan?

Hur kan man vara så säker på att veta bättre om Satan än att du själv först måste acceptera dig själv som Satan, något annat vore väl högmod att påstå?

Det låter ju märkligt att projicera hat mot en extern karaktär kallad Satan och övertyga sig om hans ansvar, om vi så att säga har mer makt i frågan är vi väl då mer av Satan än vi tror?

Satan/djävulen är här substitut för brist av bättre namn på fadern av lögner, ormen eller den stora antagonisten till Gud i sagan om ditt liv.

Personligen ser jag satan som dels ett ideal.
הַשָׂטָן eller satan pekar på motstånd och dels en anklagelse mot den illusion vi är fångade i. Dels som en titel på en högre makt som aktivt motarbetar skaparguden.
Citera
2020-05-18, 04:59
Medlem
Jag vet att jag inte är satan för att jag stött på demoner och onda andar. Jag blev jävligt rädd och kände en stor ondska komma från dessa vilket kändes fel. Hade jag varit satan så hade jag inte blivit rädd och blivit glad av dessa tror jag.
Citera
2020-05-18, 05:37
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Att påstå att du är kristen avsäger dig inte att du är född i synd så hur kan du hävda dig inte vara av Satan? Det är precis sådana tricks som Satan tycks förekomma bland.
Ojoj. Jag tillhör inte dem som förnekar arvssynden och är väl medveten om människans totalt depraverade natur. Men kristendom handlar också om att Gud rättfärdiggör den ogudaktige, utan dennes förskyllan. Jag undrar fortfarande var din sko klämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in