2000-07-02, 00:05
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag har hört att satan var en ängel som "tröttnade" på gud, och idén att han skulle ha sån stort inflytande, eller något dyl.
Eftersom att jag inte är speciellt påläst på varken satanism eller kristendom så undrar jag om detta är sant och i så fall vart det står i bibeln.
Citera
2000-07-03, 16:43
äldre konto (old)
Ej medlem
Satan - en ängel?

Läs "Paradise Lost" av John Milton, kanske det främsta diktverk som skrivits. Om du inte är överjävligt bra på 1600-talsengelska är det nog bäst att läsa en svensk översättning, och då heter det "Det förlorade paradiset". Där står det mesta man behöver veta i den här frågan. Såvitt jag vet står det inte så mycket i Bibeln. Föreställningen om Satan som en fallen ängel verkar vara något som funnits som en tradition vid sidan av Bibeln, dock helt accepterad av kyrkan, åtminstone under 1500-1800-talet. Idén om Satan som den som sätter sig upp mot makten, tänker själv, och därför krossas, är naturligtvis fascinerande.
Citera
2000-07-09, 18:23
Medlem
Satan - en ängel?

Satan eller lucifer som är hans riktiga namn (betyder ljusbärare) var en av de mäktigaste "väsena" i himlen. Gud använda honom som en länk när han kanaliserade sin skapar kraft där av namnet ljusbärare. Lucifer fick en smak för skapande kraften och avundades gud och hans allsmäktighet. Om en människa känner avund, ja då kan du ju tänka dig hur en ärkeängel känner? Lucifer var relativt mäktig och lyckades övertala en del änglar att göra uppror, vilket misslyckades och de kastates ner på jorden fast i helvetet. I tidigare skripter sägs det att lucifer då känd som en drake var ett uråldrigt väsen som funnits sedan tidernas begynnelse (kanske inte änns skapad av gud??) som representerade allt det mörka och ondskefulla i universum.
Citera
2000-07-17, 21:59
Medlem
Satan - en ängel?

Om man jämför med lite hinduiska berättelser så får man en mer komplex bild om vad som är ont och gott. Enligt VEDA är Yama - som regerar över helvetet, där man hamnar och lider om man dödat eller gjort något annat hemskt brott - en inkarnation av Vishnu, som ju är Gud själv. Vishnu verkar i det rummet för att utföra en uppgift, inget konstigt.

Vi har även Shiva, som regerar över spöken och demoner, han är Visnus störste hängivne och mediterar ständigt på Gud. Shiva är även tillika Vishnu själv, fast inte i form av en inkarnation, utan snarare är Vishnu Shiva när han kommer i kontakt med det rum i vilka demoner och spöken härskar. Man brukar göra jämförelsen med mjölk och yougurth, där Vishnu är ren mjölk och Shiva är yougurth eftersom han är i kontakt med "citron" - den materiella naturen.

Det är ordnat så för att alla männsikor i enlighet med intelligens och förmåga skall kunna ha någon form av religiositet. De i okunnighetens kvalitet rekommenders att dyrka Shiva, de i lidelsen kvalité rekommenderas att dyrka Brahma, de i godhetens kvalité rekommenderas Vishnu, enligt Bhagavad-Gita.

Märk väl, att på svenska ligger det värderingar i kvalitéerna. Det gör det inte på Sanskrit. Tvärtom så är samhället uppbyggt på fyra pelare, som jämförs med benen på en oxe, arbetare (okunnighetens kvalité), handelsmän och krigare (lidelsens kvalité), samt präster (godhetens kvalité). Alla måste existera för att samhället skall fungera, för att oxen skall kunna plöja - för att livet skall kunna ha sin gång.

I kristendom, som är en extremt torftig religion egentligen, finns det bara SYNDIGT eller HELIGT, som varierar lite beroende på egenmäktig tolkningar ur en bok med oklart ursrpung. Jag är inte sjäv hindu eller så men är imponerade av filosofin och dess komplexitet och förmåga att förklara saker och ting.
Citera
2000-07-23, 03:52
Medlem
Satan - en ängel?

Skulle hinduismen ha ett helvete? Det går då stick i stäv med vad jag nånsin fått lära mig i skolan. Återfödelse oavsett liv lärs det där. Men det hävdar du alltså är fel?
Citera
2005-05-30, 12:15
Bannlyst
Lucifer, satan och djävulen?

Sedan en tid tillbaka har jag blivit ganska intreserad av hur dessa tre jestalter hänger ihop, men det har kört ihop sig nu. Enligt panoramal.se så är dessa tre inte samma person, och att satan inte har något med den kristna tron att gör a. Kan någon förklara ur dessa jestalter hänger ihop och hur de kom ner i underjorden.

Tack på förhand
Citera
2005-05-30, 12:17
Medlem
LadyTieras avatar
min åsikt.

Lucifer, en fallen ängel som har sitt eget lilla rike där avfällingarna bland ängelskaran bor.

Djävulen/satan = motpolen till godheten.
Citera
2005-05-30, 12:44
Medlem
mums avatar
Stammer precis det LT.

Lucifer ar som sagt en fallen angel. Var en gang i borjan en av Guds anglar, men som sedan vande sig mot honom.

Satan och djavulen kan vara samma person, men daremot ar satanism och djavulsdyrkan inte alls det samma.
Citat: "Enligt satanisterna själva är satanismen en religion som helt tar avstånd från den kristna tron, och därmed också från Satan som ondskan själv. Satanisternas Satan fungerar inte överlag som en "normal" gud, utan representerar den köttsliga och den världsliga synpunkten på livet. Satan är inte en varelse, utan en naturkraft. Satan regerar över ett fritt folk, och uppmuntrar dem att se de goda sakerna i livet. Satanisterna tror varken på himlen eller helvetets existens. Satanisterna skulle aldrig mörda rituella offer såsom djur och småbarn, det är inte tillåtet att ta blod från offer; Det är meningslöst, och dessa nämnda offer är alldeles för oskyldiga. ".

Enligt en snabb googling pa natet sa kan man aven hitta att lucifer nar han vande sig mot Gud blev av vissa personer forknippad med ondskan och da aven satan/djavulen...
Men enligt susning.nu skriver man om Lucifer sa har: "Lucifer (lucem ferre, ljusbringaren) är det latinska namnet på morgonstjärnan (Planeten Venus). Lucifer sägs ofta vara djävulens namn, men är alltså inte ursprungligen det, utan har har kommit att bli det på grund av den latinska översättningen av ett stycke i Jesajas bok, där djävulen kallas "strålande morgonstjärna". Något namn på djävulen finns inte i Bibeln. ".
Men min egna uppfattning ar den samma som LTs.
Citera
2005-05-30, 13:12
Medlem
Profaxs avatar
Var det inte så att Lucifer från början hette Bella(vackert)lus(ljus) men efter att han vände sig emot gud så förvisades han från himmelen och fick namnet Lusi(ljus)fer(fult)?
Citera
2005-05-30, 13:58
Medlem
elisabethcaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Var det inte så att Lucifer från början hette Bella(vackert)lus(ljus) men efter att han vände sig emot gud så förvisades han från himmelen och fick namnet Lusi(ljus)fer(fult)?

Fer betyder inte ful. Det kommer från latinets ferre (motsvarande grekiskans pherein) och betyder "att bära". Lucifer betyder alltså "ljusbärare".
Citera
2005-05-30, 14:22
Medlem
dIRe_s avatar
Ibland är det samma person, ibland inte. Beror på vilken källa du använder. Kristna, Hebreiska och Judiska texter från olika århundraden har olika tolkningar.
Citera
2005-05-30, 16:13
Medlem
borrizs avatar
Kallas Satan inte för 'åklagaren' i den nya bibelöversättningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in