2021-10-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Jag tycker det är bra och rimligt med en gräns vid 18 år.

Så om en 80 åring gifter sig med en 18 åring så är det ok för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Frågan är varför Gud tycker det är ok att en 40-åring kan gifta sig med en 13-åring? Varför ska en sådan lag vara subjektiv, enligt Gud?

Det finns andra lagar och bud i bibeln som tar upp vad som är lämpligt.
Citera
2021-10-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så om en 80 åring gifter sig med en 18 åring så är det ok för dig?

Det finns andra lagar och bud i bibeln som tar upp vad som är lämpligt.
Spelar det någon roll vad jag tycker? Jag undrar vad Gud tycker, som objektivt har rätt.

Nämn då vilken ålder Gud anser är gräns för giftermål och sex?
Citera
2021-10-06, 21:45
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Undervisning om sex och preventivmedel ger oss färre tonårsgraviditeter.
Vi blir sexuellt aktiva tidigare än under artonhundratalet eller när bibeln skrevs.

Antal oönskade graviditeter har väl minskat betydligt sedan år 1800.
Citera
2021-10-06, 21:50
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
De flesta kyrkor verkar ha en någorlunda human syn på människorna.
Men runt JV cirklar ett mörkt moln alltid i närheten.

Så du menar att Sällskapet Vakttornet utmärker sig med att vara inhumana?
Citera
2021-10-06, 22:19
Medlem
Beckisbarnets avatar
"År 1966 sköts ett nytt årtal fram: Jesus skulle återkomma år 1975. Grunden för detta var att det år 1975 var exakt 6000 år sedan jordens skapelse. Den nya profetian fick stor betydelse bland Vittnena.
”Den känsla av upphetsning som dessa uttalanden framkallade bland Jehovas Vittnen hade inte förekommit på många årtionden. En enorm våg av förväntan utvecklades, som vida överträffade den känsla av slutets närhet som jag och andra hade upplevt i början av 1940-talet”.
År 1974, året före Jesu återkomst, sålde många Vittnen sina hus, företag eller jordbruk, eller sade upp sina anställningar, och övergick till att vittna på heltid. Pengarna från t ex en husförsäljning räckte för levnadsomkostnaderna fram till 1975. Det fanns också vittnen som sköt upp kirurgiska operationer i hopp om att de inte skulle behövas när väl tusenårsriket kom. I en officiell skrift från samfundet år 1974 hette det:
”Vi hör talas om bröder som säljer sina hus och sin egendom och planerar att tjäna som pionjärer resten av sina dagar i denna gamla ordning. Detta är sannerligen ett förträffligt sätt att använda den korta tid som återstår innan den onda världen når sitt slut.”
Profetian om år 1975 hade en stimulerande effekt på samfundet. Från 1960 till 1966 hade antalet döpta per år minskat från 69000 till 58000. Men sedan profetian offentliggjorts ökade antalet varje år, och år 1975 döptes 295000 personer.
Än en gång gav en felslagen profetia upphov till en allvarlig kris inom samfundet. Även om Franz inte själv pekar på sambandet, verkar det som om hans egna tvivel och hans avgång är en yttring av denna samfundskris."

https://www.vof.se/folkvett/ar-1994/...hovas-vittnen/
Citera
2021-10-06, 22:26
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Att ungdomar blir tillsammans, har sex och sedan "gör slut" och går till nästa, förstör mycket för tilliten mellan man och kvinna.

Äsch det är överdrivet att tro att ungdomar har massor av sexpartners. Ni Jehovas Vittnen är uppskrämda av Sällskapet Vakttornets skräckpropaganda om sex. Sällskapet Vakttornet består mestadels av äldre, ensamma män som författar böckerna, utan insikt om dagens unga. Jag läste en beskrivning i en av ungdomsböckerna hur en ung kristen man på en högstadieskola gick i korridoren och ett gäng omoraliska, världsliga flickor lurade in honom i ett tomt klassrum och började smeka honom över hela kroppen och sade "Vi vill ha samlag med dig". Det beskrevs då hur den unge mannen behärskade sig, slöt sina ögon och bad en bön till Jehova och sprang ut ur rummet.

Man behöver knappast vara Albert Einstein för att fatta att dessa rövarhistorier är påhittade.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-06 kl. 22:28.
Citera
2021-10-06, 22:37
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Det är inte bättre att gifta sig med första bästa utan erfarenhet, sen upptäcka att ens sexuella preferenser är långt ifrån varandra.

Att vara oskuld så länge skulle vara eländigt.

Inte bara det, att två människor som utvecklats olika och inte längre går jämnt skall fortsätta att vara gifta och tvingas leva sina liv med varandra är totalt absurt. De bokstavsreligiösa dogmerna kanske ser vackert ut på papper, men fungerar dåligt i praktiken.
Citera
2021-10-07, 06:05
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jag håller med dig om att internet ger oss möjligheten att skapa en förvräng bild av sex.
Onanin lär oss vår kropp och ger oss nöje. Det ska inte förvägras någon för att någon kallar det osunt.

Internet och öppenhet ger oss även ökad glädje i sexlivet. Tänk oljor och vibrerande hjälpmedel.

Undervisning om sex och preventivmedel ger oss färre tonårsgraviditeter.
Vi blir sexuellt aktiva tidigare än under artonhundratalet eller när bibeln skrevs.

Egentligen vet jag inte riktigt hur jag ser på barns sexlekar, men jag har svårt att se det skadliga.
Och är det verkligen sex? (barn som är typ sex)

Porr liksom film och underhållning ger alltid "en förvrängd bild" det är liksom meningen med film, musik och konst. Annars skulle ju alla sitta som en torrbolle på anslagstavlan.
Citera
2021-10-07, 10:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Så du menar att Sällskapet Vakttornet utmärker sig med att vara inhumana?
Nej, men jag tror de manar fram en bild av otillräcklighet.

Många relidioner gör det.
(vi är alla syndare)
Citera
2021-10-07, 12:49
Medlem
Citat:
Nej, men jag tror de manar fram en bild av otillräcklighet.

Jag tror inte att du har en aning om hur Jehovas vittnen är som personer.
Citera
2021-10-07, 12:55
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jag tror inte att du har en aning om hur Jehovas vittnen är som personer.

Vi pratar ju om Sällskapet Vakttornet.
Citera
2021-10-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Vi pratar ju om Sällskapet Vakttornet.

Vilka är det som påstås känna sig otillräckliga? Sällskapet Vakttornet eller Jehovas vittnen som personer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in