Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-07, 13:39
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror inte att du har en aning om hur Jehovas vittnen är som personer.
DE jag träffat har varit jättetrevliga.
Citera
2021-10-07, 15:02
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
DE jag träffat har varit jättetrevliga.

Klart de är trevliga utåt, de är ju sk “used car salesmen”. Måste sälja sin religion för egen vinnings skull, inget annat. De måste redovisa också.

Alla människor har tre sidor, det yttre, det privata och det hemliga. Jag kan lova dig att inget vittne har den yttre fasaden på sig alltid. Deras systemiska problem inom organisationen är medlemmarnas hemliga sida. Många barn som får offra sina barndomar pga sexuella övergrepp.
Citera
2021-10-07, 16:41
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Vilka är det som påstås känna sig otillräckliga? Sällskapet Vakttornet eller Jehovas vittnen som personer?

Sällskapet Vakttornet får Jehovas Vittnen att känna sig otillräckliga. Vittnens personliga egenskaper har ingen nämnt, i alla fall inte jag.
Citera
2021-10-07, 17:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Klart de är trevliga utåt, de är ju sk “used car salesmen”. Måste sälja sin religion för egen vinnings skull, inget annat. De måste redovisa också.

Alla människor har tre sidor, det yttre, det privata och det hemliga. Jag kan lova dig att inget vittne har den yttre fasaden på sig alltid. Deras systemiska problem inom organisationen är medlemmarnas hemliga sida. Många barn som får offra sina barndomar pga sexuella övergrepp.
Oroa dig inte.
Jag har läst på.

Men för att inte ljuga inför TTSP så måste jag säga att jag bara stött på trevliga vittnen.
Citera
2021-10-07, 17:16
Medlem
Vasectomaters avatar
En sak jag undrar över är att om vittnena lär att människan inte har en själ/ande som lever vidare efter döden, hur kan då smorda vittnen som dött nu vara uppe i himlen med Gud? Bara undrar.
Citera
2021-10-07, 17:44
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
En sak jag undrar över är att om vittnena lär att människan inte har en själ/ande som lever vidare efter döden, hur kan då smorda vittnen som dött nu vara uppe i himlen med Gud? Bara undrar.

DET är en intressant fråga, tack för att du tog upp den. (kanske skapas en himmelsk kropp)
Citera
2021-10-07, 17:54
Medlem
Beckisbarnets avatar
Faktum är att Sällskapet Vakttornet många gånger förutsagt olika profetior som inte slagit in samt en hel del förutsägningar om Harmagedon. Förutom otaliga andra år så är åren 1920, 1925, 1930, 1941, och 1975 är några rafflande år att minnas. Tex 1920 så sade Rutherford att miljoner Vittnen som lever kommer aldrig att dö (dvs Harmagdedon kommer innan de dör naturligt) (läs 1975). År 1924 så påstod Sällskapet Vakttornet att bibliska män skulle uppstå och åter vandra på Jordens yta (vilket inte hände) (läs 1925). år 1930 så byggde Sällskapet Vakttornet huset Beth-Sarim i Karlifornien där man menade att bibliska män skulle bo som skulle återuppstå inom kort (det hände inte heller). År 1941 påstår Rutherford att dessa bibliska män snart skall komma tillbaks. (inget hände). År 1950 förklarade Franz påståendet om den bibliska uppståndelsen som falsk, furstarna utgjordes ju redan av Sällskapet Vakttornet och de äldste. Slutet skulle komma 1975 osv.....

Ja vad ska man säga, flummigt värre
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-07 kl. 18:06.
Citera
2021-10-07, 18:42
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Oroa dig inte.
Jag har läst på.

Men för att inte ljuga inför TTSP så måste jag säga att jag bara stött på trevliga vittnen.

Du har ganska rätt där, de flesta är nästan övertrevliga. Kanske Sällskapet Vakttornet har gett dem en charmkurs?
Citera
2021-10-08, 14:50
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Är inte du i minoritet att tycka så?
Jag tror inte det är många som läser en 300 år gammal översättning.

I alla fall, vad är det som skiljer mellan Bibel2000 och Reformationsbibeln eller Karl XII:s Bibel som du tycker är det värsta exemplet som är "oseriöst och inkompetent"?

Om du inte gillar en 300 år gammal översättning kan du läsa en fullt acceptabel 10 år gammal översättning i form av Reformationsbibeln.

Det som gör Bibel2000 och Reformationsbibeln helt väsensskilda är att Reformationsbibeln och Karl XII:s Bibel är översatta från korrekta hebreiska och grekiska grundtexter (den masoretiska grundtexten och Textus Receptus), medan Bibel2000, likt alla andra moderna Biblar, är översatt från en modern grekisk översättning av det hebreiska Gamla testamentet och från kontemporärt uppgrävda och kritiskt sammanslagna handskrifter av Nya testamentet.

Med tanke på att JV bokstavligen härrör hela sin teologi från en egen anonym Bibelöversättning är det rätt anmärkningsvärt att du nu godkänner Bibel2000 som en acceptabel översättning. Men ni kanske helt enkelt är för lata och oseriösa för att försvara era egna grundsatser på några andra språk än engelska?
Citera
2021-10-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Just därför så måste Sällskapet Vakttornet agera som vuxna och ta sitt kristliga ansvar, 15-årsgräns för dop- men helst vill jag nog se en gräns på 18 år. Det är det minsta man kan begära av dem om de skall uppfattas som någorlunda ansvarsfulla.

Ja, det borde vara 18-årsgräns, då anses man ju myndig. När man är 15 år (och även i vissa fall 18 år) så är man i en känslig ålder, man är lätt att påverka. Att döpa sig när man är 15 år är kanske något man ångrar sen när man är några år äldre.
Citera
2021-10-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
troligen inte, det är blodkorv i flytande form, gås är rätt värdelöst också, kalkon eller anka är mycket bättre, mina lumparkompisar tyckte spiddekaga var sött så in i helvete och de hade rätt.

Ja, sött är det, men jag som inte äter det så ofta tycker det är festligt, särskilt gott med glass till.
Finns det mer som är förbjudet att äta enligt J.V? Att dricka alkohol förstår jag är förbjudet, och blod.
Citera
2021-10-08, 16:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Sällskapet Vakttornet får Jehovas Vittnen att känna sig otillräckliga. Vittnens personliga egenskaper har ingen nämnt, i alla fall inte jag.

Nja, det är lite väl drastiskt att påstå att Sällskapet Vakttornet får Jehovas Vittnen att känna sig otillräckliga.
Bara därför att tanken att vi alla är syndare i sig påstår att vi är otillräckliga innebär inte att alla JV faktiskt skulle vara medvetna om det och alltså medvetet känna sig otillräckliga. Ytterligare en möjlighet till en känsla av otillräcklighet är kravet på att alltid lägga ner tid på att i gå i tjänsten och att den tid som läggs ner på det alltid "borde vara mer". Det ger också en känsla av att inte göra tillräckligt.

Men det är som när man påstår att JV är en sekt så är det ingen JV som håller med om det och samma gäller om man påstår att de skulle känna sig otillräckliga. Inget JV skulle hålla med om det, de är ju de mest fullkomliga kristna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in