Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, det var frågor för att klargöra var du står i frågorna.
Nu kan jag bara anta att du inte håller med t.ex. den som svarade på BUP, att det inte är något fel i att barn håller på med sexlekar.

Nej, jag håller inte med. Jag menar att det inte är rätt att barn ska hålla på med sexlekar och tänka på sex, det är fel. Och man ska försöka avstyra det UTAN att skambelägga.

Jag antar att RFSU har liknande uppfattning som BUP, att det inte är fel att barn leker sexlekar.

Jag är fortfarande frågande till hur du ställer till det hela, du sade visserligen att man skulle avstyra det, men du har inte sagt om det är rätt eller fel att barn leker sexlekar.

så det är sann kristendoms uppgift att skambelägga människor? Nyss sa du att det inte bvar bra att skambelägga människor. Hur ska du ha det, Titties?

Ja, självklart gör den det, speciellt skiljer det sig från vuxna som ser sexuell omoraliskhet och orenhet (som dom lär sig från porr och filmer) som något naturligt. Jag tror faktiskt att barn inte tänker alls på sex, om dom inte får påverkan från omgivningen, av t.ex. en "vuxenfilm" som ett av barnen i BUP-länken hade fått tag på.

Jag anser att sexualdriften kommer i puberteten, och inte ens då ska man "upptäcka sin sexualitet", det ska man göra enbart i äktenskapet, där det hör hemma och fungerar som ett bindemedel och fullkomnar det människan är skapad för. Att använda sex utanför äktenskapet kommer att förstöra den närhet som det är tänkt att vara mellan man och kvinna. Det är en av anledningarna att dom flesta skiljer sig eftersom "äktenskapet inte håller", och man försöker hitta en ny, och sedan blir det samma visa igen.

Frågan var om barn ska få "upptäcka sin sexualitet", tanken som fortfarande hänger kvar från 60-70 talets "fri kärlek". Där t.ex. pedofili var mycket mer ignorerat än i dagens samhälle, och tanken om äktenskap raserades helt, där alla skulle "ha kärlek" med alla.

Det kanske är religionens uppgift, men inte sann kristendoms uppgift.

Så det är sann kristendoms uppgift att skambelägga? Tidigare sa du ju att det inte var bra att skambelägga. Hur ska du ha det,Titties?
Citera
2021-11-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Finns det någon statistik på hur många som blir medlemmar i JV självmant i vuxen ålder?

Inte officiellt. Min bild är att cirka 60-80% av de som döper sig och blir JV är barn eller anhöriga till JVn. De övriga vuxna som går med är ofta i en livskris.
Citera
2021-11-10, 23:31
Medlem
Citat:
Det är olagligt i Sverige att låta en minderårig dricka alkohol, så det är en icke fråga eftersom Jehovas vittnen vill följa samhällets lagar och regler så länge det inte strider mot bibeln.

Vad jag förstår det så kan äldste inte hindra någon att bli döpt, detta eftersom det inte är emot bibeln. Men äldste kan förstås prata och avråda någon, så självklart ska sunt förnuft i samklang med bibeln råda.

Om det inte finns en exakt gräns för i vilken ålder en person får bli döpt, vem ska sätta den gränsen då? Den styrande kretsen och alla Jehovas vittnen vill inte sätta gränser som bibeln inte talar om. Så vem menar du ska bestämma här, i vilken ålder man får bli döpt? Jag tror man i så fall kommer att få olika bud. Är det din uppfattning som ska gälla "Där börjar gränsen nås", så gränsen går vid 13 år, är det exakt där du vill se en gräns, eller är det 13 år och 10 månader?

Vilket är mest livsavgörande: att döpa sig som ett JV eller att gifta sig och börja ha sex?
Citera
2021-11-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Där börjar gränsen att nås. Jag tycker att det känns oseriöst om Sällskapet Vakttornet anser att barn under 15 skall kunna döpa sig, speciellt då JV vad jag känner till egentligen är mot barndop (man döper ju inte småbarn) Jag kan inte se att ett omoget barn exakt kan förstå vad saker handlar om och de kanske påverkas av föräldrarna. Åldersgränser gäller ju i alla möjliga sammanhang i olika verksamheter ute i samhället av samma orsak.

Även om ingen åldersgräns ges i Bibeln som du skriver, så handlar detta om sunt förnuft. Det finns väl inte heller åldersgräns för exempelvis vindrickande i Bibeln, men det betyder väl inte att Jehovas Vittnen låter sina 8-åringar ta beslutet dricka vin?

Jag vill minnas att enligt bibeln så vara Jesus himself 30 bast när han lät döpa sig. Något att tänka på för dem som tycker att tonåringar ska döpa sig som JVn
Citera
2021-11-10, 23:46
Medlem
Citat:
Tråkigt att du är så inskränkt och fördomsfull.

Citaten jag gav dig från Vakttornet bevisar tydligt att du har fel. Jehovas vittnen betraktar inte litteraturen som sanningen, Jehovas vittnen betraktar inte litteraturen som ofelbart:

Tvärtom betraktar Jehovas vittnen enbart bibeln som sanningen:

Utomordentligt. Men vad händer med ett JV som offentligt kritiserar JV-litteraturen?
Citera
2021-11-10, 23:49
Medlem
Citat:
Jesus sade:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Var finns din församling och dina bröder som Jesus pratar om?

Just det. Var står det om dömande kommiteer i detta sammanhang?
Citera
2021-11-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ja, som jag sade så trodde många på det, men många andra trodde inte på det. Jag känner personer som skakade på huvudet på den tiden, jag själv var inte med på den tiden, men jag var med på 90-talet då uteslutna blåste upp en artikel till att handla om att man satt upp ett datum, vilket inte stämde alls.

Det enda i skriftväg som jag läst, är ett tal som någon hade i en sammankomst, men det var ändå inte ett officiellt uttalande från organisationen.

Men du kan gärna citera om du hittar något sådant från Vakttornet, Vakna eller annan litteratur. Jag har för mig att man i någon artikel bara tog upp att 1975 hade det gått 6000 år sedan Adams skapelse, men det var bara en notering, inget datum att harmageddon skulle komma. Och jag vet ju av egen erfarenhet hur avhoppare blåser upp och förvränger det som står i litteraturen. Dom ägnar dag och natt för att kunna hitta saker i litteraturen för att kunna anklaga Jehovas vittnen för.

Det som är säkert är att man sade att allting skulle hända 1914, att även harmageddon skulle komma då, man hade misstolkat profetiorna, men någonting hände i alla fall 1914, det hade Jehovas vittnen förutsagt årtionden tidigare. Det som hände var att Satan kastades ut från himlen, blev rasande, och därför blev det ett ve på jorden:

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.

Och jag hörde en stark röst i himlen säga: »Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt. De har besegrat honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden. Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.«
" (Upp 12:7-12 Bibel2000)

Har du verkligen läst JV-boken "Evigt liv i Guds söners frihet"? Om inte, gör det...i a f de första 50 sidorna.
Citera
2021-11-12, 19:49
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Just av denna anledning är religionspsykologi en intressant vetenskap.

Ja man kanske borde fördjupa sig. Har du läst?
Citera
2021-11-13, 11:53
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Nu anser JV i o f s att det finns en stor skara med hopp om jordiskt liv. Rätt ska vara rätt. Oavsett hur rimligt dett är.

Just. De 144 000 skall regera med Jesus Kristus i Himmelen. Efter att majoriteten av Jordens befolkning gått en kvalfull död till mötes i Harmageddon så kommer många redan döda, som tex Hitler och Stalin, att uppstå från de döda och ha möjlighet att ta emot Jehova.
Citera
2021-11-13, 18:20
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag lyssnar just till Nylunds bok”Att leka med elden” och sekter bland JV intressant. Om hur bla JV letar upp sina tilltänkta offer tex nämns vid en begravning. Osmakligt och utanför sans och vett. Läs det som finns om dem.
Går man in i den sekten kommer man nästan inte därifrån. Du får inte längre träffa familj och vänner utanför sekten.
Blir nån sjuk där och behöver blod är det förbjudet. Ty i blod finns själen. Vaccinationer för det mesta inte tillåtet. Kontroll.

De har dessutom skrivit om bibeln till en egen version
Senast redigerad av Stina-Lina 2021-11-13 kl. 18:21. Anledning: Tillägg av mening
Citera
2021-11-14, 00:01
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Utomordentligt. Men vad händer med ett JV som offentligt kritiserar JV-litteraturen?

Det är liksom det absurda i kråksången. Jehovas Vittnen säger sig ha Bibeln som enda sanningen. Ändå så är Vakna, Vakttoret och annan litteratur från Sällskapet Vakttornet en ofrånkomlig nödvändighet som inte får ifrågasättas. Eftersom Jehovas Vittnen lägger en sådan ofantlig vikt vid den egna litteraturen och dess tolkning av Bibeln så undrar jag bara- Hur vet man att det som skrivs verkligen är Sanningen? Vem är det som avgör att det är Sanningen och vem granskar Sällskapet Vakttornet och vem granskar Den Styrande Kretsen? 🤔
Citera
2021-11-14, 00:44
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag lyssnar just till Nylunds bok”Att leka med elden” och sekter bland JV intressant. Om hur bla JV letar upp sina tilltänkta offer tex nämns vid en begravning. Osmakligt och utanför sans och vett. Läs det som finns om dem.
Går man in i den sekten kommer man nästan inte därifrån. Du får inte längre träffa familj och vänner utanför sekten.
Blir nån sjuk där och behöver blod är det förbjudet. Ty i blod finns själen. Vaccinationer för det mesta inte tillåtet. Kontroll.

De har dessutom skrivit om bibeln till en egen version

Vill bara påpeka att vaccinationer numera är kutym hos Jehovas Vittnen. Till och med Den Styrande Kretsen skryter om att de är vaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in