2020-11-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det är otydligt. Man ska förlåta, men den man ska förlåta måste ångra sig.

Ja, det är tydligt tycker jag, i all fall att man omvänder sig och slutar t.ex. med att förgripa sig på barn. Jag förstår inte hur du tänker annars, hur ska det annars funka?

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Gör den inte det så ska man förlåta ändå. Cirkelargument.

Hur kommer du fram till den slutsatsen? Var har jag sagt att man kan förlåta trots att personen fortsätter med synden, sade jag inte precist tvärtom?
Citera
2020-11-20, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det är detta som är så cyniskt och avskyvärt. JV-organisationen har insett att det är effektivt att göra medlemmarna socialt handikappade för att de ska hålla sig kvar i församlingen. De flesta JVn har ingen som helst erfarenhet av att ha tillitsfulla förbindelser. JV-vänskapen är villkorad och bryts snabbt vid minsta tvivel.
Man håller medlemmarna i social och psykologisk gisslan.
Mitt i prick.. Den sociala stigmatiseringen måste vara fruktansvärd för någon som hoppar av utan att ha några alternativ. Jag hade sånt jävla flyt att jag flyttade till en annan stad, bytte skola och mina föräldrar skildes i samma veva som jag kom i puberteten. Jag inser såhär efteråt att jag kom undan på en räkmacka.
Citera
2020-11-20, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med, bra att du kommer ihåg bibelverser

Jesus pratar om att förlåta hur många gånger som helst, men då gäller det också att personen är på riktigt ångerfull, annars funkar det inte. Jesus sade: "Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder."(Matt 18:15 Bibel2000)

Som jag sade, alla uteslutna är alltid välkomna till möten, och alltid har möjligheten att bli återupptagen i församlingen, och bli förlåten som den förlorade sonen, den dörren är aldrig stängd, oavsett hur hemska brott dom har gjort, även ångerfulla pedofiler, som avfällingar gör ett stort nummer av.

Jävla prettoas. Vem fan tror de äldste att de är? Varför skulle jag vilja bli förlåten för en hittepåsynd av ett gäng bigotta svin som hittar på egna regler som inte ens kan delas fritt med den fria världen? För att inte tala om att förlåta pedofili!!?? Snacka om högmod, som Moses hade nån tavla som sa. Organisationen är ett jävla smuts, liksom ledarna.
Citera
2020-11-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Finns det några dokument och källor som bevisar den mycket höga siffran?

Barbara jobbade på högkvarteret i Brooklyn. Hon hoppade av i samband med att hon såg dessa siffror. Organisationen har vare sig bekräftat eller dementerat siffrorna. De 1006 pedofilerna i Australien är däremot bekräftade av organisationen (om än synnerligen motvilligt), så siffran 24000 är inte orimlig.
Citera
2020-11-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Jävla prettoas. Vem fan tror de äldste att de är? Varför skulle jag vilja bli förlåten för en hittepåsynd av ett gäng bigotta svin som hittar på egna regler som inte ens kan delas fritt med den fria världen? För att inte tala om att förlåta pedofili!!?? Snacka om högmod, som Moses hade nån tavla som sa. Organisationen är ett jävla smuts, liksom ledarna.

OK, väldigt spontant uttalat, men likväl väldigt klokt. Det är anmärkningsvärt att många JVn lägger sina liv i händerna på städare och fönsterputsare utan skolning. Tragiskt men sant.
Bigotta svin finns det även på andra håll, trist men sant.
Citera
2020-11-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Tackar.
Nej, det är sant att jag inte är JV och knappast kommer att bli det heller.
Man kan ju känna obehag och äckel inför hatet i den här tråden och talet om meningslösa sexorgier ändå.

Du är snäll vidsynt och godhjärtad. Men, jag tror inte du förstår vad fundamentalism innebär. Ska vi inte känna hat inför fundamentalism, oavsett om denna är kristen eller muslimsk? Vad i s f är positivt med fundamentalism?

Och, ska inte de som gillar sexorgier få ägna sig åt detta? I s f ; varför inte?
Citera
2020-11-20, 20:08
Medlem
Jag är djupt troende Jehovas och för mig handlar det om att vara sann mot sig själv, men också andra.
Det är inte vi som väljer om vi ska komma till himmelen utan det är Gud som gör det åt oss.
Det spelar ingen roll vilka ambitioner vi har i detta liv, för att om vi inte har en tro saknar vi det fundament som himmelen vilar på. Därför är man inte välkommen om man inte har en stark tro.
Citera
2020-11-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Mitt i prick.. Den sociala stigmatiseringen måste vara fruktansvärd för någon som hoppar av utan att ha några alternativ. Jag hade sånt jävla flyt att jag flyttade till en annan stad, bytte skola och mina föräldrar skildes i samma veva som jag kom i puberteten. Jag inser såhär efteråt att jag kom undan på en räkmacka.

Ja, fr a hade du en ohygglig tur att detta hände tidigt i ditt liv. Vad tror du händer med en person som är 30 eller 40 när han/hon inser att det hela är bedrägeri?
Citera
2020-11-21, 11:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men det som du kallar för "förtryck" kan vara en helt annan sak för den, som inte har en tro.
Och det är faktiskt tillåtet att lämna vilket samfund som helst så fort man vill i dagens Sverige.

Att du påstår att man kan välja att lämna ett samfund därför att det är förtryckande är ju bevis på att religion är förtryckande, eller hur?
Det där med att kunna lämna ett samfund så fort man vill är däremot bara en illusion. Att lämna ett samfund man varit medlem i länge leder ju till en hel mängd av problem med familj och vänner som stannar kvar i samfundet. Det är en del av förtrycket – det är inte alls bara att lämna när man vill. I regel kan man säga att ju mer religiös man är i samfundet, desto svårare är det att lämna.
Det skulle sannolikt gå utmärkt att lämna svenska kyrkan utan någon större effekt på familj och vänner, men absolut inte att lämna JV utan en stor effekt på familj och vänner.
Det är en del i förtrycket från gruppen.
Citera
2020-11-21, 11:56
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Att du påstår att man kan välja att lämna ett samfund därför att det är förtryckande är ju bevis på att religion är förtryckande, eller hur?
Det där med att kunna lämna ett samfund så fort man vill är däremot bara en illusion. Att lämna ett samfund man varit medlem i länge leder ju till en hel mängd av problem med familj och vänner som stannar kvar i samfundet. Det är en del av förtrycket – det är inte alls bara att lämna när man vill. I regel kan man säga att ju mer religiös man är i samfundet, desto svårare är det att lämna.
Det skulle sannolikt gå utmärkt att lämna svenska kyrkan utan någon större effekt på familj och vänner, men absolut inte att lämna JV utan en stor effekt på familj och vänner.
Det är en del i förtrycket från gruppen.
Den som vill lämna sitt samfund gör det väl för att de vill ha något annat och söka det.
Så då ska det väl inte vara omöjligt att hitta någon annan gemenskap?
Citera
2020-11-21, 16:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Den som vill lämna sitt samfund gör det väl för att de vill ha något annat och söka det.

Jo, men det jag försökte förklara är att inte alla som vill lämna kan göra det därför att deras sociala situation förbjuder det (dvs de anser familjen och vännerna vara viktigare att ha kvar).
Citera
2020-11-22, 15:34
Medlem
Citat:

Det går säkert lika fint att hitta en ny släkt och nya föräldrar/barn ockå. Ibland häpnar man.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in