Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Märk väl att jag väntar på förklaringen hur Jehovas Vittnen läser ut 1914 ut ur bibeln sedan många inlägg tillbaka...

Men jag gav ju dig en länk där detta redovisas, jag ger dig länken igen för att du inte ska missa den:

https://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/vad-l%C3%A4r-bibeln/1914-ett-viktigt-%C3%A5r-enligt-bibelns-profetior/
Citera
2016-01-01, 23:46
Medlem
Citat:
text

Du svarade inte på frågan, på vilket sätt jag talar "plötsligt" om media, när Jehovas vittnen har talat om detta om media åtminstone sedan 1971?

Du skrev:
Citat:
Så nu är det genom media plötsligt.. förstår du inte hur manipulerad du är?

Vakttornet 1971 skriver:

Citat:
*** w71 15/12 sid. 568 Jesus förutsäger ett tecken ***

Som en del av tecknet sade Jesus: Ni skall få höra om krig och rykten om krig. Nation skall resa sig mot nation och rike mot rike.

Jag har sett detta i min livstid. Hela nationer har kämpat mot andra nationer för att tillintetgöra dem. Svårigheterna började i själva verket år 1914. Nu får vi höra nyhetsmeddelanden om krig nästan varje dag. Har du hört sådana meddelanden i radio eller TV?

Om du inte svarar på denna fråga så är jag säker på att du förlorar ditt anseende, men jag tror att du förlorar ditt anseende oavsett
Citera
2016-01-01, 23:49
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men jag gav ju dig en länk där detta redovisas, jag ger dig länken igen för att du inte ska missa den:

https://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/vad-l%C3%A4r-bibeln/1914-ett-viktigt-%C3%A5r-enligt-bibelns-profetior/

Vadå Jag? Nepp... Du ska återge det här själv och förklara för oss okunniga här på FB och ge ett vittnesbörd för din sanning varför de tidigare döda miljonerna med alla sina umbäranden och död innan 1914 är betydelselösa.
Förklara med dina egna ord 1914 ut ur bibeln... hur förbannat svårt kan det vara (även om det nu är oktober) (någon här har missat "harpa-boken")?

Och sedan kan du med att hänvisa till någon av era tidskrifter från 1971 som om det skulle ha någon betydelse?

Sjukt pinsamt... du får gärna hänvisa till 1917 bibel eller sekulär källa... men JV... Sjukt självmål!

Det ger ju säkert många timmar på Januari-rapporten eller hur.... Och hur ska du kunna förkunna för så många som här samtidigt? Vilket tillfälle!
Senast redigerad av anordman 2016-01-02 kl. 00:14.
Citera
2016-01-01, 23:54
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan det som skett i historien före 1914 och efter är att krigen, hungersnöden, farsoterna sker över hela jorden, det handlar om världskrig och oroligheter över hela världen/jorden.

Och det handlar inte bara om kvantitativa händelser, utan att man jorden runt får höra talas om dessa händelser som oroar människor, d.v.s. man hör talas om detta genom media:

"Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?” Jesus svarade: ”Se upp så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många. Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten.

Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna. Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull. Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra. Många falska profeter skall framträda och bedra många.

Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma.
" (Matteus 24:3-14 Bibel2000)

Laglösheten skulle tillta, men det handlar inte om svenska lagar utan om bibelns lagar, t.ex. lagarna om homosexualitet. Och från att man t.ex. inte behövde låsa ytterdörren till att företag och privatpersoner skaffar larm och säkerhet, säkerhetsbranschen har ökat något enormt under senare tid t.ex.

Det viktigaste är att hela jorden är på väg ifrån Guds lagar och normer, på en kollisionskurs mot Gud, där det hela symboliskt resulterar i Harmageddon:

"... och de gick ut till kungarna i hela världen för att samla dem till striden på Guds, allhärskarens, stora dag. ”Se, jag kommer som en tjuv. Salig den som vakar och bevarar sina kläder, så att han inte går naken och blottar sitt kön.” Och de samlade dem på den plats som på hebreiska heter Harmagedon."(Upp 16:14-16 Bibel2000)

Det här är inget man bara kan kasta ur sig utan några som helst belägg.
Frågar du mannen på gatan om tex brottsligheten blivit värre så kommer runt 80% (källa, se länk nedan) säga att det är så. Blir det påståendet sant bara för det?
Att 80% av svenska folket inte bryr sig om att kolla fakta är i sig ganska oroande, men icke desto mindre en del av den mänskliga naturen,

Statistik är det enda som kan visa hur det ligger till, länkar tex här till svensk statistik om brott.

http://staffanlandin.se/?page_id=1504

Denna sida baseras bl.a på BRÅ:s officiella statistik. Detta är inte specifikt för Sverige.

Googla, googla, läs FN:s officiella statistik, se några tal av Hans Rosling.

Att ökningen skulle vara enbart pga medias nyhetsrapportering är bara fånigt, i din länk från 1971 så hänvisas till media anno 1971, men startpunkten på allt elände är 1914 ????

Du kan inte skylla på världskrig som skillnad, man anser att det tex på 1800-talet pågick 3-4 världskrig beroende på definition. Varför bara 2 på 1900-talet? Med tanke på att det skulle vara en markant ökning enligt er så rimmar det illa.

Hurgersnöd... Hur har den sett ut genom historien, tror du på allvar att den är värre idag än århundradena igenom?

Jordbävningar... Kolla statistik

Farsoter... Alltså virussjukdomar som skördar mängder med offer, hur ser statistiken ut?

Det finns ingen punkt som du kan stödja Vakttornets påstående i detta avseende med hjälp av seriös statistik.

Fråga dig själv, varför har mängden människor ökat från 1900-talets början tills nu från 1,6miljarder till ca 7?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Befolkningsexplosion

För att det är mycket bättre på alla nämnda områden tex.

Befolkningsökningen är ju ett problem i sig, men hoppsan då, det stod det ju inget om i Matteus. Likasom miljön som faktiskt har försämrats, men nono inget om det heller.

Har du problem att hitta statistik så ska jag serva dig, tänker att detta får räcka nu.
Citera
2016-01-02, 00:00
Medlem
anordmans avatar
ouupps
Senast redigerad av anordman 2016-01-02 kl. 00:02.
Citera
2016-01-02, 00:12
Medlem
Citat:
Vadå Jag? Nepp... Du ska återge det här själv och förklara för oss okunniga här på FB och ge ett vittnesbörd för din sanning varför de tidigare döda miljonerna med alla sina umbäranden och död innan 1914 är betydelselösa.
Förklara med dina egna ord 1914 ut ur bibeln... hur förbannat svårt kan det vara (även om det nu är oktober) (någon här har missat "harpa-boken")?

Det ger ju säkert många timmar på Januari-rapporten eller hur.... Och hur ska du kunna förkunna för så många som här samtidigt? Vilket tillfälle!

Jag har även förklarat personligen om detta:

(FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Duger det?
Citera
2016-01-02, 00:13
Medlem
Ett bra mått på grov brottslighet är antal begångna mord, eftersom det alltid ansetts som ett brott och oftast dokumenterats.
Statistik finns från medeltiden när antalet mord i tex Sverige var 50/100000 invånare och sedan dess har det sjunkit till dagens ca 1/100000. Dvs mordfrekvensen har sjunkit med 98% på 500 år.

Slö googling med första resultatet var begränsat till Stockholm, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Historiska_mord_och_avrättningar_i_Stockholm
men det finns uppgifter som är liknande för hela västvärlden. Det enda västland som utmärker sig lite i nutid är USA, där morden ligger på ca 7/100000 fortfarande en dramatisk minskning.

Tänk i sammanhanget på antalet indianer i den "nya världen" som från när Columbus landsteg på kontinenten på 1500-talet decimerats med närmare 100miljoner människor. Mord, krig och sjukdomar från européerna var anledningen. http://varldenshistoria.se/samhalle/amerikas-historia/hur-manga-bodde-i-amerika-fore-columbus
Citera
2016-01-02, 00:14
Medlem
Som sagt:
Citat:
Du svarade inte på frågan, på vilket sätt jag talar "plötsligt" om media, när Jehovas vittnen har talat om detta om media åtminstone sedan 1971?
Citera
2016-01-02, 00:19
Medlem
anordmans avatar
Citat:

Duger det?

Nepp, inget om hur man räknar ut 1914 där...
Det där hade kunnat inträffa på 1300-talet vilken dag som helst

Och du... sluta med att hänvisa till någon av era tidskrifter från 1971 som om det skulle ha någon betydelse?
Sjukt pinsamt... du får gärna hänvisa till 1917 bibel eller sekulär källa... men JV... Sjukt självmål!
Citera
2016-01-02, 00:26
Medlem
Citat:

Duger det?

Men du snubblar iaf på startpunkten för året för Jerusalems förstöring, du kan inte hitta en enda erkänd historiker eller forskare som stöder JV:s påstående om år 607fkr. Alla är överens om att det hände år 587/586.

Sedan har du med så många falskcitat i dessa Vakttorn om vad som verkligen sades i Vakttornet om 1914 innan det året. Jämför du gamla årgångar med de citat som gjorts till de i nyare Vakttorn så stämmer det inte.

Russel insåg att han gjorde ett fatalt misstag, han förutsade inte världskriget. Han förutsade harmageddon och var besviken när den inte kom, flyttade fram året till 1915 ifall han räknat fel.

Sedan kom 1925 som nästa förutsägelse, innan man runt 1930 införde idén om att Jesus började regera i himmelen år 1914.
Senast redigerad av Jhwh 2016-01-02 kl. 00:30.
Citera
2016-01-02, 01:07
Medlem
Citat:
Nepp, inget om hur man räknar ut 1914 där...
Det där hade kunnat inträffa på 1300-talet vilken dag som helst

Hur menar du exakt?

Citat:
Och du... sluta med att hänvisa till någon av era tidskrifter från 1971 som om det skulle ha någon betydelse?

Du sade: "Så nu är det genom media plötsligt..", nej det är inte helt plötsligt, Jehovas vittnen har sagt detta sedan åtminstone 1971, hur svårt är det att förstå?

Du påstår ju att jag själv har kommit på detta med media just nu "helt plötsligt", men detta har Jehovas vittnen sagt åtminstone sedan 1971.

Hur förklarar du/bortförklarar du detta?
Citera
2016-01-02, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Men du snubblar iaf på startpunkten för året för Jerusalems förstöring, du kan inte hitta en enda erkänd historiker eller forskare som stöder JV:s påstående om år 607fkr. Alla är överens om att det hände år 587/586.

Sedan har du med så många falskcitat i dessa Vakttorn om vad som verkligen sades i Vakttornet om 1914 innan det året. Jämför du gamla årgångar med de citat som gjorts till de i nyare Vakttorn så stämmer det inte.

Russel insåg att han gjorde ett fatalt misstag, han förutsade inte världskriget. Han förutsade harmageddon och var besviken när den inte kom, flyttade fram året till 1915 ifall han räknat fel.

Sedan kom 1925 som nästa förutsägelse, innan man runt 1930 införde idén om att Jesus började regera i himmelen år 1914.

Jag var för snabb, måste rätta mig själv. Falskcitaten ur Vakttornet hade du inte med. Du erkände också att de missade Harmageddon i ditt inlägg så jag tar tillbaka även det.
Dock så vill jag påpeka att 1:a världskriget knappast var något som skulle vara så utmärkande som görs gällande hos er.
Att sedan man bara har förutsagt 1914 är också helt felaktigt.
1915, 1925 och 1975 är tydliga utfästelser de också har gjort. Förutom mer luddiga sådana som "inte senare än millenieskiftet" "bara ett fåtal månader eller år kvar" osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in