2021-10-06, 12:19
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, det var frågor för att klargöra var du står i frågorna.
Nu kan jag bara anta att du inte håller med t.ex. den som svarade på BUP, att det inte är något fel i att barn håller på med sexlekar.

Nej, jag håller inte med. Jag menar att det inte är rätt att barn ska hålla på med sexlekar och tänka på sex, det är fel. Och man ska försöka avstyra det UTAN att skambelägga.

Jag antar att RFSU har liknande uppfattning som BUP, att det inte är fel att barn leker sexlekar.

Jag är fortfarande frågande till hur du ställer till det hela, du sade visserligen att man skulle avstyra det, men du har inte sagt om det är rätt eller fel att barn leker sexlekar.

Ja, självklart gör den det, speciellt skiljer det sig från vuxna som ser sexuell omoraliskhet och orenhet (som dom lär sig från porr och filmer) som något naturligt. Jag tror faktiskt att barn inte tänker alls på sex, om dom inte får påverkan från omgivningen, av t.ex. en "vuxenfilm" som ett av barnen i BUP-länken hade fått tag på.

Jag anser att sexualdriften kommer i puberteten, och inte ens då ska man "upptäcka sin sexualitet", det ska man göra enbart i äktenskapet, där det hör hemma och fungerar som ett bindemedel och fullkomnar det människan är skapad för. Att använda sex utanför äktenskapet kommer att förstöra den närhet som det är tänkt att vara mellan man och kvinna. Det är en av anledningarna att dom flesta skiljer sig eftersom "äktenskapet inte håller", och man försöker hitta en ny, och sedan blir det samma visa igen.

Frågan var om barn ska få "upptäcka sin sexualitet", tanken som fortfarande hänger kvar från 60-70 talets "fri kärlek". Där t.ex. pedofili var mycket mer ignorerat än i dagens samhälle, och tanken om äktenskap raserades helt, där alla skulle "ha kärlek" med alla.

Det kanske är religionens uppgift, men inte sann kristendoms uppgift.

Jag håller med dig om att internet ger oss möjligheten att skapa en förvräng bild av sex.
Onanin lär oss vår kropp och ger oss nöje. Det ska inte förvägras någon för att någon kallar det osunt.

Internet och öppenhet ger oss även ökad glädje i sexlivet. Tänk oljor och vibrerande hjälpmedel.

Undervisning om sex och preventivmedel ger oss färre tonårsgraviditeter.
Vi blir sexuellt aktiva tidigare än under artonhundratalet eller när bibeln skrevs.

Egentligen vet jag inte riktigt hur jag ser på barns sexlekar, men jag har svårt att se det skadliga.
Och är det verkligen sex? (barn som är typ sex)
Citera
2021-10-06, 12:43
Medlem
Citat:
Jag har svarat på frågan tidigare, det står ingen specifik ålder i bibeln när man får gifta sig.
Men man ska vara förbi "blomstringen", alltså efter dom starkaste drivkrafterna i puberteten:

"Men om någon tycker att han gör fel om han fortsätter att vara ogift och han inte är för ung (om han är förbi blomstringen), så finns det inga invändningar. Låt honom gifta sig, om det är det han vill. Han syndar inte." (1 Kor 7:36 NWT)
Så enligt Gud är det ok för 13-åringar att gifta sig och ha sex?
Varför bryr sig Gud inte om hjärnan, utan bara om puberteten?
Citera
2021-10-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag håller med dig om att internet ger oss möjligheten att skapa en förvräng bild av sex.
Onanin lär oss vår kropp och ger oss nöje. Det ska inte förvägras någon för att någon kallar det osunt.

Internet och öppenhet ger oss även ökad glädje i sexlivet. Tänk oljor och vibrerande hjälpmedel.

Undervisning om sex och preventivmedel ger oss färre tonårsgraviditeter.
Vi blir sexuellt aktiva tidigare än under artonhundratalet eller när bibeln skrevs.

Egentligen vet jag inte riktigt hur jag ser på barns sexlekar, men jag har svårt att se det skadliga.
Och är det verkligen sex? (barn som är typ sex)

Jag tror inte på att onanin "lär oss vår kropp", ja till en viss del, men sedan när man förstår hur det fungerar, så kommer det inte hjälpa vårt förhållande till äktenskapet, tvärtom kommer det att förstöra det som binder ihop man och kvinna. Och framförallt om man börjar titta på porr så förvrider det saker och ting, och kan leda till alla möjliga olika problem. Onani leder, om inte alltid, så ofta till att man vill ha mer och mer stimulans, och mer omoral och titta på grövre porr.

Ja, det:"ger oss nöje", men återigen är det till för nöjet mellan man och kvinna, det är så Gud har skapat kroppen och människan.

På liknande sätt får vi nöje av att äta mat, men man ska ha ett sunt och rätt förhållande till mat, annars blir det problem.

Och man måste komma ihåg att jag pratar om så som vi är från början skapta, så som Gud skapade jorden och människan. Vår värld idag är långt borta ifrån detta, så det är svårt, ja t.o.m. omöjligt att leva efter det sättet som Adam och Eva levde, men vi är fortfarande konstruerade på samma sätt (minus fullkomliga friska kroppar utan sjukdomar och död). Kristna försöker leva efter dom normerna så mycket som det går, för det är i slutändan bra för människan, men vi syndar och felar ständigt, detta är naturligt i en onaturlig värld, och vi ska inte bli nedslagna av det.
Citera
2021-10-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Så enligt Gud är det ok för 13-åringar att gifta sig och ha sex?
Varför bryr sig Gud inte om hjärnan, utan bara om puberteten?

Det står inget om ålder, men det står att man ska vara mogen nog att leva tillsammans med en annan människa tills döden skiljer dom åt.

Att ungdomar blir tillsammans, har sex och sedan "gör slut" och går till nästa, förstör mycket för tilliten mellan man och kvinna.
Senast redigerad av ttsp 2021-10-06 kl. 13:02.
Citera
2021-10-06, 13:09
Medlem
Tiberius.s avatar
Citat:
Är inte du i minoritet att tycka så?
Jag tror inte det är många som läser en 300 år gammal översättning.

I alla fall, vad är det som skiljer mellan Bibel2000 och Reformationsbibeln eller Karl XII:s Bibel som du tycker är det värsta exemplet som är "oseriöst och inkompetent"?

Misstänker att Skogsvatte menar att många kristna av idag blivit bortrövade av en tom och bedräglig filosofi, byggd på mänskliga traditioner och stadgar vilket har inneburit att bibeltrogen kristendom som moraliskt rättesnöre har fått kliva åt sidan och istället tvingats ge plats åt en överdriven och alltför kärleksfull tolkning av det nya testamentets nådebudskap där en passiviserad tro utan gärning ligger till grund för en samlad modern och politiserad kristenhet...

Ett exempel är att man i Bibel 2000 (som tillkommit utifrån en delvis bibelkritisk kommision) kan läsa översättningar som, medvetet eller ej, skapar känslor av skuld och förtrycker den enskilda individens inneboende ilska och naturliga rätt till handling...

"Men jag säger er: den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom..."

I King James Version och Reformationsbibeln kan man däremot läsa texten i sin helhet:

"But I say unto you, That whosoever is angry with his brother without a cause shall be in danger of the judgment..."

"Jag säger er: Att var och en som blir vred på sin broder utan giltigt skäl, han blir skyldig under domen..."

Budskapet i versen får då en helt annan innebörd där den rättfärdige individen inte alls behöver acceptera ett fegt och passiviserat ställningstagande genom att vända andra kinden till utan ges istället en möjlighet till upprättelse och försvar genom aktiv handling, så länge det föreligger ett giltigt skäl...

Ovanstående exempel är bara ett av många...
Citera
2021-10-06, 13:29
Medlem
Citat:
Det står inget om ålder, men det står att man ska vara mogen nog att leva tillsammans med en annan människa tills döden skiljer dom åt.

Att ungdomar blir tillsammans, har sex och sedan "gör slut" och går till nästa, förstör mycket för tilliten mellan man och kvinna.
Ja, det betyder alltså att Gud inte har något emot att en 30 åring gifter sig med en 14 åring.
Citera
2021-10-06, 14:35
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag tror inte på att onanin "lär oss vår kropp", ja till en viss del, men sedan när man förstår hur det fungerar, så kommer det inte hjälpa vårt förhållande till äktenskapet, tvärtom kommer det att förstöra det som binder ihop man och kvinna. Och framförallt om man börjar titta på porr så förvrider det saker och ting, och kan leda till alla möjliga olika problem. Onani leder, om inte alltid, så ofta till att man vill ha mer och mer stimulans, och mer omoral och titta på grövre porr.

Ja, det:"ger oss nöje", men återigen är det till för nöjet mellan man och kvinna, det är så Gud har skapat kroppen och människan.

På liknande sätt får vi nöje av att äta mat, men man ska ha ett sunt och rätt förhållande till mat, annars blir det problem.

Och man måste komma ihåg att jag pratar om så som vi är från början skapta, så som Gud skapade jorden och människan. Vår värld idag är långt borta ifrån detta, så det är svårt, ja t.o.m. omöjligt att leva efter det sättet som Adam och Eva levde, men vi är fortfarande konstruerade på samma sätt (minus fullkomliga friska kroppar utan sjukdomar och död). Kristna försöker leva efter dom normerna så mycket som det går, för det är i slutändan bra för människan, men vi syndar och felar ständigt, detta är naturligt i en onaturlig värld, och vi ska inte bli nedslagna av det.
Där har du fullständigt fel.

Allt kan bli fel, även tron på gud. Eller valfri entitet.
Waco i Texas, kristi brud i Unungetrakten. Korståg. Islamister.

När intresset går över till mani och man får problem, då blir du ett fall för psykvården.
Det gäller de flesta intressen.
Citera
2021-10-06, 14:40
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Det är inte bättre att gifta sig med första bästa utan erfarenhet, sen upptäcka att ens sexuella preferenser är långt ifrån varandra.
Skilja sig efter tio år är inte bättre.

Diamantbröllop, 50 år, är inte vanligt.
Jag gifte mig vid 35 års ålder.

Att vara oskuld så länge skulle vara eländigt.
Citera
2021-10-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiberius.
Misstänker att Skogsvatte menar att många kristna av idag blivit bortrövade av en tom och bedräglig filosofi, byggd på mänskliga traditioner och stadgar vilket har inneburit att bibeltrogen kristendom som moraliskt rättesnöre har fått kliva åt sidan och istället tvingats ge plats åt en överdriven och alltför kärleksfull tolkning av det nya testamentets nådebudskap där en passiviserad tro utan gärning ligger till grund för en samlad modern och politiserad kristenhet...

Ett exempel är att man i Bibel 2000 (som tillkommit utifrån en delvis bibelkritisk kommision) kan läsa översättningar som, medvetet eller ej, skapar känslor av skuld och förtrycker den enskilda individens inneboende ilska och naturliga rätt till handling...

"Men jag säger er: den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom..."

I King James Version och Reformationsbibeln kan man däremot läsa texten i sin helhet:

"But I say unto you, That whosoever is angry with his brother without a cause shall be in danger of the judgment..."

"Jag säger er: Att var och en som blir vred på sin broder utan giltigt skäl, han blir skyldig under domen..."

Budskapet i versen får då en helt annan innebörd där den rättfärdige individen inte alls behöver acceptera ett fegt och passiviserat ställningstagande genom att vända andra kinden till utan ges istället en möjlighet till upprättelse och försvar genom aktiv handling, så länge det föreligger ett giltigt skäl...

Ovanstående exempel är bara ett av många...

Tack för förklaringen.

För att förtydliga: Jehovas vittnen anser inte att Bibel2000 är den bästa översättning. Jag själv tycker att Folkbibeln är mycket bättre än Bibel2000, förutom vissa skriftställen som är till treenighetslärans fördel. Reformationsbibeln är jag inte så bekant med, King James desto mer.

Jehovas vittnen citerar båda översättningarna i litteraturen. Och många Jehovas vittnen läser olika slags översättningar och ofta jämför med grundtexterna i originalspråk. Och långt innan Jehovas vittnen gjorde en egen översättning så läste man i dom översättningar som existerade, t.ex. King James version och 1917, detta gjorde man i 60-70 år innan dom första upplagorna av NWT kom ut på 50-talet.

Nu till skriftstället du hänvisar till. Ja det låter inte så bra, Nya Världens översättning låter bättre:

"Men jag säger er att den som bär på vrede mot sin broder ska stå till svars inför domstolen"

Med meningen att känslan av vrede är inte fel att känna tillfälligt, men att fortsätta bära på vreden är inte kristet, utan man ska försöka försonas med sin broder (eller syster).

Om orden "utan giltigt skäl" finns i grundtexten måste jag kolla på, jag är inte vid min dator just nu.
Citera
2021-10-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ja, det betyder alltså att Gud inte har något emot att en 30 åring gifter sig med en 14 åring.

Nej, det betyder det inte. Det betyder att det inte står någon bestämd ålder i bibeln, och ingen bestämd åldersspann mellan gifta personer.

Det är inte heller olagligt enligt svensk lag att en 80 åring och en 18 åring gifter sig, men frågan är om det är lämpligt och klokt.
Citera
2021-10-06, 18:33
Medlem
Citat:
Nej, det betyder det inte. Det betyder att det inte står någon bestämd ålder i bibeln, och ingen bestämd åldersspann mellan gifta personer.

Det är inte heller olagligt enligt svensk lag att en 80 åring och en 18 åring gifter sig, men frågan är om det är lämpligt och klokt.
Jag tycker det är bra och rimligt med en gräns vid 18 år. Frågan är varför Gud tycker det är ok att en 40-åring kan gifta sig med en 13-åring? Varför ska en sådan lag vara subjektiv, enligt Gud?
Citera
2021-10-06, 18:35
Medlem
Citat:
Där har du fullständigt fel.

Ok, förklara.

Citat:
Allt kan bli fel, även tron på gud. Eller valfri entitet.
Waco i Texas, kristi brud i Unungetrakten. Korståg. Islamister.

När intresset går över till mani och man får problem, då blir du ett fall för psykvården.
Det gäller de flesta intressen.

Ja, som t.ex. den mani som vissa ateister här på forumet visar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in