2019-01-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Eftersom Gud strängt sade att ingen annan skulle få hans ära (Jes 42:8, Jes 48:11), hur kunde Kristus uttryckligen ha den i Joh 17:5 såtillvida han inte själv vore Gud (i kroppslig form)?

Finns det någon annan ära än just den som Gud har, eller är ära något unikt som bara Gud har?
Och vad menas med ära? se min första fråga.
Citera
2019-01-29, 16:52
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Finns det någon annan ära än just den som Gud har, eller är ära något unikt som bara Gud har?
Och vad menas med ära? se min första fråga.

Dyrkan skulle jag väl säga att det betyder. Uttalandet tar ställning mot dyrkan av flera gudar (polyteism) så som jag ser det.
Citera
2019-01-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ja, alltså förnekar de treenigheten. Det var vad jag menade. De tror alltså att Jesus är Guds son, men inte en del av Gud?

Först får du förklara vad du menar med "en del av Gud", menar du en tredjedel av Gud? Menar du inte att Jesus är 100% Gud?

Sedan låter det som att du menar att Jesus inte är Guds son.

Och sedan svarade du aldrig på mitt argument av Johannes 20:17, där Jesus berättar om hans Gud.
Hur kan Jesus vara Gud, om Gud är någon annan?

"Jesus sade: ”Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.”" (Joh 20:17 Bibel2000)
Citera
2019-01-29, 19:31
Medlem
Citat:
Eftersom Gud strängt sade att ingen annan skulle få hans ära (Jes 42:8, Jes 48:11), hur kunde Kristus uttryckligen ha den i Joh 17:5 såtillvida han inte själv vore Gud (i kroppslig form)?
Fadern och Kristus delar inte samma ära, men Sonen har fått samma makt som Fadern från Fadern. Finns många bibliska bevis för det. Två som kallas herre.

Ps 110:1
HERREN sade till min herre:
”Sätt dig på min högra sida,
till dess jag har lagt dina fiender
dig till en fotapall.”

1Kor 15
24Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, 25ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. 26Den siste fienden som förintas är döden, 27ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. 28Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.

Om Sonen måste underordna sig Fadern, då är de lika i makt, men inte i ära. Därför sa Jesus att Fadern är större.

Upp 2
26Den som segrar och ger akt på mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken, 27och han skall valla dem med en stav av järn, som man krossar lerkärl – 28samma makt som jag har fått av min Fader. Och jag skall ge honom morgonstjärnan.

Så skillnaden mellan Fadern och Sonen är tydlig. Sonen har FÅTT all makt av Fadern, som alltså är den högste Guden, den som vet allt. Att ordet gud är lika med kunskap står här:

1 Mos 3:5
Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.”

Nej, det är ingen lögn trots den som säger det.

Ps 82:6f
Jag säger: Ni är gudar,
alla är ni den Högstes söner,

Joh 10:34
Jesus sade: ”Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar?

Joh 10:35
Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar, och skriften kan inte upphävas.

Därför kallas Fadern den Högste Guden, för han har kunskap som ingen annan har, och det är inte vår sak, inte ens Sonens, att få veta heller.

Mark 13:32f
Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. Se till att ni håller er vakna, ni vet inte när tiden är inne.

Apg 1:7
Han svarade: ”Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt.

Så det finns ett klart samband mellan kunskap och att vara Gud. Varför vi inte ska ha andra gudar är för att det finns många falska lärare (bara en ska vara vår lärare, Jesus Kristus), falska profeter och människor med klent förstånd.
Citera
2019-01-29, 20:21
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Först får du förklara vad du menar med "en del av Gud", menar du en tredjedel av Gud? Menar du inte att Jesus är 100% Gud?

En av tre substanser utav Gud är väl vad de flesta kristna tror?

Citat:
Sedan låter det som att du menar att Jesus inte är Guds son.

Då tolkar du det nog fel.

"När jag ser din himmel som du har format, månen och stjärnorna som du har gjort, vad är då en obetydlig människa, att du kommer ihåg henne, en människoson, att du tar dig an honom? Du gjorde honom lite lägre än änglarna, du krönte honom med härlighet och prakt. Du gav honom myndighet över det som du har format, du har lagt allt under hans fötter:"
Ps 8:8-6 (NWT)

"Jehovas skapande tog sin början med mig,
jag var det första av hans verk för länge sedan."
Ords 8:22 (NWT)

Citat:
Och sedan svarade du aldrig på mitt argument av Johannes 20:17, där Jesus berättar om hans Gud.
Hur kan Jesus vara Gud, om Gud är någon annan?

"Jesus sade: ”Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.”" (Joh 20:17 Bibel2000)

När Jesus steg ner på jorden i mänsklig form levde han som en människa. Han bad väl dem som han botade att inte berätta för någon (eller så får du säga att jag behöver mer Bibelskolning), så varför skulle han vilja dra till sig uppmärksamhet med ett utbristande att han var Gud?

"Och alla som anropar Jehovas namn ska bli räddade."
Apg 2:21 (NWT)

"Ni och hela Israels folk ska veta att han botades i nasarén Jesus Kristus namn. Tack vare honom, som ni avrättade på pålen men som Gud uppväckte från de döda, står den här mannen helt frisk här inför er. Jesus är ’den sten som ni byggnadsarbetare betraktade som värdelös men som har blivit huvudhörnstenen’. Dessutom är det ingen annan som kan ge räddning, för det finns inget annat namn under himlen som vi kan bli räddade genom."
Apg 4:10-12 (NWT)
Senast redigerad av Pust 2019-01-29 kl. 20:23.
Citera
2019-01-29, 21:06
Medlem
Citat:

Så Jesus är en av tre substanser utav Gud? Så Jesus är inte 100% Gud, utan en tredjedels Gud?

Citat:
Då tolkar du det nog fel.

Hur menar du exakt? Om Jesus är Guds son, så är han ju inte Gud.

Sveriges kungs son Carl Philip kan ju inte vara kungen.

Citat:
När Jesus steg ner på jorden i mänsklig form levde han som en människa.

Du menar väl: "När Gud steg ner på jorden" ?

Ändå fanns Gud kvar i himlen: "Jesus sade: jag stiger upp till min Gud och er Gud.”" (Joh 20:17 Bibel2000)"

Om Jesus är Gud, hur kan han då stiga upp till Gud? Och varför säger han "min Gud" om han själv är Gud?
Citera
2019-01-29, 21:34
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så Jesus är en av tre substanser utav Gud? Så Jesus är inte 100% Gud, utan en tredjedels Gud?

Jesus har alltid varit Gud, men under den tiden han kom ner till mänskligheten gjorde han sig till en lägre (mänsklig) form.

"Nej, han gav upp allt han hade och tog en slavs gestalt och blev människa."
Fil 2:27

Citat:
Du menar väl: "När Gud steg ner på jorden" ?

Ändå fanns Gud kvar i himlen: "Jesus sade: jag stiger upp till min Gud och er Gud.”" (Joh 20:17 Bibel2000)"

Om Jesus är Gud, hur kan han då stiga upp till Gud? Och varför säger han "min Gud" om han själv är Gud?

Det kan besvaras med Joh 17:5 igen.

"Och nu, Fader, förhärliga du mig med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till."

Återigen, min tes är att han ville inte dra till sig uppmärksamhet.

Bemöt själv detta:

"Ni och hela Israels folk ska veta att han botades i nasarén Jesus Kristus namn. Tack vare honom, som ni avrättade på pålen men som Gud uppväckte från de döda, står den här mannen helt frisk här inför er. Jesus är ’den sten som ni byggnadsarbetare betraktade som värdelös men som har blivit huvudhörnstenen’. Dessutom är det ingen annan som kan ge räddning, för det finns inget annat namn under himlen som vi kan bli räddade genom."
Citera
2019-01-29, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Fadern och Kristus delar inte samma ära, men Sonen har fått samma makt som Fadern från Fadern. Finns många bibliska bevis för det. Två som kallas herre.

Ps 110:1
HERREN sade till min herre:
”Sätt dig på min högra sida,
till dess jag har lagt dina fiender
dig till en fotapall.”

1Kor 15
24Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, 25ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. 26Den siste fienden som förintas är döden, 27ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. 28Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.

Om Sonen måste underordna sig Fadern, då är de lika i makt, men inte i ära. Därför sa Jesus att Fadern är större.

Upp 2
26Den som segrar och ger akt på mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken, 27och han skall valla dem med en stav av järn, som man krossar lerkärl – 28samma makt som jag har fått av min Fader. Och jag skall ge honom morgonstjärnan.

Så skillnaden mellan Fadern och Sonen är tydlig. Sonen har FÅTT all makt av Fadern, som alltså är den högste Guden, den som vet allt. Att ordet gud är lika med kunskap står här:

1 Mos 3:5
Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.”

Nej, det är ingen lögn trots den som säger det.

Ps 82:6f
Jag säger: Ni är gudar,
alla är ni den Högstes söner,

Joh 10:34
Jesus sade: ”Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar?

Joh 10:35
Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar, och skriften kan inte upphävas.

Därför kallas Fadern den Högste Guden, för han har kunskap som ingen annan har, och det är inte vår sak, inte ens Sonens, att få veta heller.

Mark 13:32f
Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. Se till att ni håller er vakna, ni vet inte när tiden är inne.

Apg 1:7
Han svarade: ”Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt.

Så det finns ett klart samband mellan kunskap och att vara Gud. Varför vi inte ska ha andra gudar är för att det finns många falska lärare (bara en ska vara vår lärare, Jesus Kristus), falska profeter och människor med klent förstånd.
Du kanske borde läas Matteus 15:24, frågan är då är du av Israels hus? Om inte varför tillber du
en gud som skiter i dig?
Citera
2019-01-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Du kanske borde läas Matteus 15:24, frågan är då är du av Israels hus? Om inte varför tillber du
en gud som skiter i dig?
Ja, men det sa Jesus innan judarna hade förkastat honom som Messias. Efter det gav han apostlarna uppdraget att gå ut och förkunna Guds rike över hela världen. Det är ett vanligt misstag. Utgå alltid ifrån vilka han talade till. Som när han sa att lagen inte skulle upphävas utan uppfyllas. Många har tolkat det som att Moses lag gäller för kristna.

Rom 10:4
Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Men det är fel. Moses lag var et FÖRBUND, kristna fick ett NYTT förbund genom Kristus. Därför gäller inte det gamla förbundets regler för kristna. Jesus UPPFYLLDE lagen genom att offra sitt liv.

Heb 9
22Ja, enligt lagen renas nästan allting med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.

Lagen INSTIFTADES med blod.

Heb 9
18Därför kunde inte heller det förra förbundet instiftas utan blod.

Men bockars och tjurars blod räckte inte till för att få syndernas förlåtelse, därför UPPFYLLDE Jesus lagen genom att offra sig själv som ett fullkomligt offer för syndernas förlåtelse, så att Moses lag INTE längre behövde följas.
Citera
2019-01-29, 22:19
Medlem
Citat:
Jesus har alltid varit Gud, men under den tiden han kom ner till mänskligheten gjorde han sig till en lägre (mänsklig) form.

"Nej, han gav upp allt han hade och tog en slavs gestalt och blev människa."
Fil 2:27

Det kan besvaras med Joh 17:5 igen.

"Och nu, Fader, förhärliga du mig med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till."

Återigen, min tes är att han ville inte dra till sig uppmärksamhet.

Bemöt själv detta:

Fel. Han gjordes ringare än änglarna när han blev människa.

Heb 1
9 Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten.
Därför har Gud, din Gud, smort dig
med glädjens olja mer än dina likar.

Och vilka var hans likar? Änglar. Därför att Jesus är den enfödde Gudens son. Alla andra skapades åt och genom honom. Det gör Jesus till vår skapare.

Heb 1
13Aldrig har han sagt till en ängel:

Sätt dig på min högra sida,
så skall jag lägga dina fiender
som en pall under dina fötter.

Men det sa Fadern till Sonen, en ängel, i Ps 110:1.

Heb 2
Vad är en människa eftersom du tänker på henne,
en människoson eftersom du tar dig an honom?
7 En liten tid lät du honom vara ringare än änglarna,
men med härlighet och ära krönte du honom,
8allt lade du under hans fötter.

Och det handlar om Jesus. Inte någonstans står det att Sonen någonsin var eller har varit lik Gud i ära, men de är lika i makt ända tills han underordnar sig Fadern (1Kor 15:28), när uppdraget han fick i Ps 110 är fullbordat.
Citera
2019-02-04, 00:47
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:

Inte riktigt nej, men ja, de flesta krista är polyteister. Men varför kan du inte bara svara på frågan, är han en tredjedel Gud då som "substansen" är Gud?

Citat:

Så en av dina oföränderliga Gudar upphörde att vara Gud för tillfället då alltså? Låter högst motsägelse fullt. Lite som en son utan början. Men det stämmer tyvärr inte heller överens med ortodox kristen doktrin.
Citera
2019-02-04, 00:52
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, men det sa Jesus innan judarna hade förkastat honom som Messias. Efter det gav han apostlarna uppdraget att gå ut och förkunna Guds rike över hela världen. Det är ett vanligt misstag. Utgå alltid ifrån vilka han talade till. Som när han sa att lagen inte skulle upphävas utan uppfyllas. Många har tolkat det som att Moses lag gäller för kristna.

Rom 10:4
Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Men det är fel. Moses lag var et FÖRBUND, kristna fick ett NYTT förbund genom Kristus. Därför gäller inte det gamla förbundets regler för kristna. Jesus UPPFYLLDE lagen genom att offra sitt liv.

Heb 9
22Ja, enligt lagen renas nästan allting med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.

Lagen INSTIFTADES med blod.

Heb 9
18Därför kunde inte heller det förra förbundet instiftas utan blod.

Men bockars och tjurars blod räckte inte till för att få syndernas förlåtelse, därför UPPFYLLDE Jesus lagen genom att offra sig själv som ett fullkomligt offer för syndernas förlåtelse, så att Moses lag INTE längre behövde följas.

Skitsnack.

11Om han inte har råd med turturduvor eller andra duvor, skall han som offer för den synd han har begått bära fram en tiondels efa siktat mjöl som syndoffer.

Eleer var det kanske blödande mjöl som offrades menar du? Och varför skulle Gud ingå ett förbund med laglösa, avgudadyrkande polyteister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in