Citat:
Ursprungligen postat av
Pust
Eftersom Gud strängt sade att ingen annan skulle få hans ära (Jes 42:8, Jes 48:11), hur kunde Kristus uttryckligen ha den i Joh 17:5 såtillvida han inte själv vore Gud (i kroppslig form)?
Fadern och Kristus delar inte samma ära, men Sonen har fått samma makt som Fadern från Fadern. Finns många bibliska bevis för det. Två som kallas herre.
Ps 110:1
HERREN sade till min herre:
”Sätt dig på min högra sida,
till dess jag har lagt dina fiender
dig till en fotapall.”
1Kor 15
24Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, 25ty han måste härska
tills han har lagt alla fiender under sina fötter. 26Den siste fienden som förintas är döden, 27ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. 28Men när allt har lagts under honom
skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.
Om Sonen måste underordna sig Fadern, då är de lika i makt, men inte i ära. Därför sa Jesus att Fadern är större.
Upp 2
26Den som segrar och ger akt på mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken, 27och han skall valla dem med en stav av järn, som man krossar lerkärl – 28
samma makt som jag har fått av min Fader. Och jag skall ge honom morgonstjärnan.
Så skillnaden mellan Fadern och Sonen är tydlig. Sonen har FÅTT all makt av Fadern, som alltså är den högste Guden, den som vet allt. Att ordet gud är lika med kunskap står här:
1 Mos 3:5
Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.”
Nej, det är ingen lögn trots den som säger det.
Ps 82:6f
Jag säger: Ni är gudar,
alla är ni den Högstes söner,
Joh 10:34
Jesus sade: ”Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar?
Joh 10:35
Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar, och skriften kan inte upphävas.
Därför kallas Fadern den Högste Guden, för han har kunskap som ingen annan har, och det är inte vår sak, inte ens Sonens, att få veta heller.
Mark 13:32f
Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. Se till att ni håller er vakna, ni vet inte när tiden är inne.
Apg 1:7
Han svarade: ”Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt.
Så det finns ett klart samband mellan kunskap och att vara Gud. Varför vi inte ska ha andra gudar är för att det finns många falska lärare (bara en ska vara vår lärare, Jesus Kristus), falska profeter och människor med klent förstånd.