2018-11-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Det här är en liten del utav det. Ganska liten youtube kanal. Men det finns mer info på andra sidor.

https://www.youtube.com/watch?v=-ZOWimK3eQg&t=112s

Hon hänvisar till Rick Fearon och beteliten Johnny.........jag skulle ta detta med en stor nypa salt. 😊

Var det inte Jonny som direktsände från en garderob i Brooklyn när han gjorde sin debut.😆

Rick fearon står inte högt i kurs bland avhoppare. Läs bättre källor.
Citera
2018-11-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Är det tydligen så?

Har du någon källa som kan styrka ditt påstående?

Hur illa man än kan tycka om den manipulation och kontroll som Jehovas vittnen utsätter sina medlemmar för, så är det likväl av högsta vikt att se till att hålla sig till fakta.

Som en del av den informationskontroll Jehovas vittnen utövar så varnar de ofta för att tidigare medlemmar sprider felaktig och vinklad information. För det individuella Jehovas vittne som råkar se ett överdrivet uttalande så kan det räcka för att den skall få sin inövade uppfattning bekräftad, och i fortsättningen undvika att lyssna på all den information som annars kanske kunde få individen att vakna upp.

Vad gäller att undvika nyhetsmedier så är det ju något som Jehovas vittnen många gånger varnat för. Så här stod det exempelvis i det senaste vakttornsstudiet:
Vakttornsstudiet, jw.org

Jag har varken lyssnat på eller sett Jehovas vittnens årsmöte. Låt vara att organisationen tagit extremismen till en ny nivå. Personligen finner jag det inte speciellt sannolikt. Men även om det är sant, så måste man grunda en sån uppfattning på verifierbara fakta.

Att någon i exempelvis en youtube-video uttrycker en åsikt duger inte. I synnerhet inte om åsikten är grundad på andra- eller tredjehandsinformation.

Kritik måste vara vederhäftig. Tydligen har Rick Fearon vöckt liv i Johhny the bethelite igen.😆
Citera
2018-11-02, 17:32
Medlem
Tror att de inte tror på helvetet utan död o begraven.
Citera
2019-01-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Tror att de inte tror på helvetet utan död o begraven.

Det stämmer.
Citera
2019-01-27, 16:02
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det stämmer.

Det stämmer att de tror att döden är slutet, att själen inte lever vidare och att de har ett ”hopp” att en dag få bli klonad ur Guds minne med en ny kropp och själ och sen få testa igen under tusen år med risk att bli död igen för evigt denna gång.

Ett vittne tror inte att Jesus besegrade döden, de tror han bara skojade när han sa att han själv skulle resa upp sitt ”temple” på den tredje dagen om det revs ner. Eller jag tar tillbaka det, de känner inte till de verserna ur bibeln för de tillhör inte de delar de någonsin läser.
Citera
2019-01-27, 18:03
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Eller jag tar tillbaka det, de känner inte till de verserna ur bibeln för de tillhör inte de delar de någonsin läser.

Jehovas förnekar väl Jesu gudomlighet precis som muslimer, eller har jag fått något om bakfoten? I sådana fall skulle jag gärna vilja höra en åsikt från ett JV om följande:

Citat:
Vem har trott på det som de har hört från oss? Och för vem har Jehovas kraft* uppenbarats för?
Jes 53:1

*Det ska stå Guds arm och stod även det i 2003 års svenska utgåva av NWT, men har ändrats till kraft i 2017 års version.

Men det var Jehovas vilja att krossa honom, han lät honom lida. Om du ger hans liv som ett skuldoffer ska han få se sina avkomlingar, han ska få många dagar.
Jes 53:10

Måste inte Messias utstå detta och gå in i sin härlighet?
Luk 24:26

Du gjorde honom lite ringare än änglar, med härlighet och ära krönte du honom, och du satte honom över dina händers verk.
Heb 2:7

Fader, vad det beträffar, som du har gett mig, vill jag att där jag är också de må vara med mig, för att betrakta min härlighet som du har gett mig, därför att du älskade mig före världens grundläggning.
Joh 17:24

Lite bonusmaterial:

Citat:
Men jag säger er: Avlägg inte alls någon ed, varken vid himlen, eftersom den är Guds tron, eller vid jorden, för den är fotpallen för hans fötter, eller vid Jerusalem, eftersom det är den store Kungens stad.
Matt 5:34-35

Bara att memorera om man har lust utifall något vittne knackar på dörren. Idag ringer de dock på telefon har jag hört.
Citera
2019-01-27, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jehovas förnekar väl Jesu gudomlighet precis som muslimer, eller har jag fått något om bakfoten? I sådana fall skulle jag gärna vilja höra en åsikt från ett JV om följande:

Lite bonusmaterial:

Bara att memorera om man har lust utifall något vittne knackar på dörren. Idag ringer de dock på telefon har jag hört.

Jehovas vittnen tror på Jesu gudomlighet, men inte att han är Gud.

Om Jesus vore Gud, så skulle han inte säga att han själv har en gud:

"Jesus sade: ”Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.”" (Joh 20:17 Bibel2000)
Citera
2019-01-27, 21:30
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehovas vittnen tror på Jesu gudomlighet, men inte att han är Gud.

Om Jesus vore Gud, så skulle han inte säga att han själv har en gud:

"Jesus sade: ”Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.”" (Joh 20:17 Bibel2000)

Ja, alltså förnekar de treenigheten. Det var vad jag menade. De tror alltså att Jesus är Guds son, men inte en del av Gud?

Därtill har jag gett dem den härlighet som du har gett mig, för att de skall vara ett alldeles som vi är ett, jag i gemenskap med dem och du i gemenskap med mig, för att de skall vara fullkomnade till ett, så att världen kan veta att du har sänt ut mig och att du har älskat dem alldeles som du har älskat mig.
Joh 17:22-23

Jag är Jehova. Detta är mitt namn; och jag ger inte min ära åt någon annan eller min lovprisning åt huggna bilder.
Jes 42:8

För min egen skull, för min egen skull skall jag gripa in, ty hur skulle man kunna låta sig vanhelgas? Och jag ger inte min ära åt någon annan.
Jes 48:11

Och nu, Fader, förhärliga du mig hos dig själv med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till.
Joh 17:5
Citera
2019-01-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ja, alltså förnekar de treenigheten. Det var vad jag menade. De tror alltså att Jesus är Guds son, men inte en del av Gud?

Därtill har jag gett dem den härlighet som du har gett mig, för att de skall vara ett alldeles som vi är ett, jag i gemenskap med dem och du i gemenskap med mig, för att de skall vara fullkomnade till ett, så att världen kan veta att du har sänt ut mig och att du har älskat dem alldeles som du har älskat mig.
Joh 17:22-23

Jag är Jehova. Detta är mitt namn; och jag ger inte min ära åt någon annan eller min lovprisning åt huggna bilder.
Jes 42:8

För min egen skull, för min egen skull skall jag gripa in, ty hur skulle man kunna låta sig vanhelgas? Och jag ger inte min ära åt någon annan.
Jes 48:11

Och nu, Fader, förhärliga du mig hos dig själv med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till.

Du tar upp bibeltexter som knappast stöder treenigheten.
Citera
2019-01-29, 12:29
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Du tar upp bibeltexter som knappast stöder treenigheten.

Nähä? Vad sägs om att istället för att skriva en mening förklara hur Jesus kunde säga vad han sade i Joh 17:5 när Gud strängt förbjöd att någon annan skulle dela hans ära?

Engelska den här gången:

I am Jehovah. That is my name;
I give my GLORY TO NO ONE ELSE,
Nor my praise to graven images.
Isa 42:8

So now, Father, glorify me at your side with the
GLORY THAT I HAD ALONGSIDE YOU before the world was.

Men jag skall läsa på argumenten hos Trinity Truth. Sedan får vi se om jag vänds till en hängiven arian.
Senast redigerad av Pust 2019-01-29 kl. 12:36.
Citera
2019-01-29, 15:40
Medlem
Citat:
Nähä? Vad sägs om att istället för att skriva en mening förklara hur Jesus kunde säga vad han sade i Joh 17:5 när Gud strängt förbjöd att någon annan skulle dela hans ära?

Engelska den här gången:

I am Jehovah. That is my name;
I give my GLORY TO NO ONE ELSE,
Nor my praise to graven images.
Isa 42:8

So now, Father, glorify me at your side with the
GLORY THAT I HAD ALONGSIDE YOU before the world was.

Men jag skall läsa på argumenten hos Trinity Truth. Sedan får vi se om jag vänds till en hängiven arian.

Ok, vi ger det ett försök, om du lyfter fram dessa bibeltexter som en del i argumentation för treenighet så kan du säkert utveckla det hela.

Vad är "glory" som nämns i jesaja 42:8?
Citera
2019-01-29, 16:24
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Ok, vi ger det ett försök, om du lyfter fram dessa bibeltexter som en del i argumentation för treenighet så kan du säkert utveckla det hela.

Vad är "glory" som nämns i jesaja 42:8?

Eftersom Gud strängt sade att ingen annan skulle få hans ära (Jes 42:8, Jes 48:11), hur kunde Kristus uttryckligen ha den i Joh 17:5 såtillvida han inte själv vore Gud (i kroppslig form)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in