Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-11, 21:44
  #14041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Vad jag har läst på flera ställen i litteraturen så sticker överlämnandet till Jehova och dopet ut. Det poängteras som särskilt viktiga steg. Viktigare än att följa budorden.

Var i Jv:s litteratur står det att dopet är viktigare än att följa budorden?

Att man överlämnar sig själv till Gud genom att bli döpt, innebär just det att man vill följa Guds vilja och bud, det går hand i hand.

Dopet är ju en symbol, ett synligt ställningstagande för människor i omgivningen att man har tagit ställning och överlämnat sig själv i avskildhet och bön inför Gud, till att man vill vara Guds tjänare och vill följa hans bud.

Eller pratar du om dom tio budorden?

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Sedan är det några saker till som behövs, som att man ångrar sina synder och vill tjäna Jehova.

Ja, och det betyder att man vill följa Guds bud, att man i sin avskildhet har överlämnat sig själv till Gud, och utåt sett visar det med dopet. Det ena utesluter inte det andra, och det ena är inte viktigare än det andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Men eftersom överlämnande och dop särskilt poängteras, så tolkar jag det som viktigare än mycket annat. Att alla krav inte är lika viktiga/jämställda.

Det är en helhet som krävs av dom som vill underordna sig Gud och vill bli kristna. Det ena utesluter inte det andra, alla krav på en kristen är lika viktiga att hålla.

Men kraven på en som vill bli Guds tjänare har inget att göra med vilka som Gud dömer till Gehenna eller inte. Det är en helt annan fråga som gäller alla människor på jorden, oavsett om man tjänar Gud eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Men du sa nu att dopet är ett krav.

Ja, det är ett krav för dom som vill underordna sig Gud och vill bli kristna, men det har inget att göra med hur Gud dömer människor i Harmageddon.

Om Gud dömer människor till Gehenna eller inte baseras på hur människor är till hjärtat. Om människor är onda i hjärtat så hamnar dom i Gehenna oavsett om dom blivit döpta eller inte. Och i det motsatta så kommer Gud att döma goda människor till den nya ordningen oavsett om dom har blivit döpta eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Du skrev tidigare: ”Fråga specifikt om Gud automatiskt skickar människor som inte blivit döpta Jehovas vittnen, till evig död/Gehenna.”

Så jag frågar dig: om dopet är ett viktigt krav, vad händer med dem som inte är döpta vid Harmageddon?

Det beror på hur dom är som personer, om dom har ett gott hjärta, om dom är villiga att underordna sig Gud, så finns det ingen anledning att Gud skulle skicka dom till Gehenna.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Om det är ett viktigt krav, gör Jehova några som helst undantag för odöpta? Finns det några källanvisningar i bibeln eller JV’s litteratur? Finns det andra krav som man inte behöver uppfylla? I så fall, vad är poängen med viktiga krav om man faktiskt inte behöver uppfylla dem? Då blir det snarare önskemål, saker som man bör göra.

Man måste uppfylla kraven om man vill tjäna Gud. När Harmageddon kommer, så måste människor underordna sig när Gud visar sig.

Om man inte underordnar sig Gud när han visar sig, så är man upprorisk och har ett ont hjärta och då riskerar att hamna i Gehenna.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Du får väldigt gärna läsa vad jag skriver, så att jag slipper upprepa mig hela tiden.

Jag har redan skrivit flera gånger att jag är väl medveten om att det inte räcker att vara döpt, och även citerat följande:

”Dopet gör det möjligt för dig att bli räddad.

Sant. Enligt Bibeln är dopet ett viktigt steg man måste ta för att kunna bli räddad. (1 Petrus 3:21) Men det betyder inte att dopet är som en försäkring som du skaffar dig för att få skydd om du skulle råka ut för en olycka. Du blir döpt därför att du älskar Jehova och vill tjäna honom av hela ditt hjärta för evigt. (Markus 12:29, 30.).

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/böck...-jag-bli-döpt/

Har aldrig sagt att dopet är någon garanti för att bli räddad, bara ett viktigt steg längs vägen.

Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Detta var faktiskt lite tydligare än tidigare svar. Men även om man inte har etiketten ”Jehovas vittne”, så behöver man i princip tro på samma läror, utföra samma gärningar etc? Har jag förstått dig rätt då?

Ja om man ska leva som kristen, som Guds tjänare så måste man följa bibelns läror och bibelns tro och gärningar.

Men när Gud dömer i Harmageddon så dömer han hur människor är innerst inne, i sina hjärtan, om dom är onda eller goda. Och då hjälper inga dop eller gärningar eller tro, eller grupptillhörighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Eller finns det faktiskt andra kristna som kan överleva Harmageddon?

Ja självklart om dom kan underordna sig Gud när han visar sig, om dom vill bli Guds tjänare, om dom vill bli vittnen åt Gud, vittnen åt Jehova, Jehovas vittnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Vilka i sådana fall? Det finns tex några kristna inriktningar som avvisar treenighetsläran. De tror helt enkelt inte på det. Men det är nog inte tillräckligt för att kunna överleva Harmageddon.

Varenda människa har möjlighet att underordna sig Gud i Harmageddon, t.o.m massmördare om dom nu ångrar sig, ber om förlåtelse och vänder om till goda gärningar.
Paulus var ju en massmördare, men fick förlåtelse från Jesus.

Varför skulle dom som tror på treenighetsläran inte ha möjlighet att kunna underordna sig Gud? Dom är människor med fri vilja som vilka andra människor som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jehovas vittnen i allmänhet anser ju att de är den enda sanna religionen, alla andra är falska. Så kan personer som är kristna och tror på Gud överleva Harmageddon även om de inte är JV?

Ja, om dom underordnar sig Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Strunta i etiketten. Måste man dela deras läror etc? I så fall måste man väl i princip vara ett vittne även om man kallar sig för ett. Vilka utöver JV kan överleva? Du tror ju att större delen av kristenheten inte kommer överleva Harmageddon, vad jag förstår. Så jag är nyfiken på om det finns andra utöver JV som har en chans, även om de också kommer att dömas av Gud och Jesus.

Man måste dela Guds läror, man måste underordna sig Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Nej. Har även frågat dörrknackare, samt några som stod på ett torg med en litteraturvagn.

Spelar det någon roll vilka jag har frågat, och var?

Nej, jag var bara nyfiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
De flesta som jag pratar med i verkliga livet försöker hänvisa till hemsidan, och att jag kan läsa mer där. De tipsar bara om jw.org, och ber mig inte läsa något specifikt. När jag säger att jag redan har läst en del på hemsidan, och kommer med citat så blir det väldigt undvikande svar. I bästa fall blir det ”dop är inget krav, och man behöver inte alls vara något vittne för att kunna överleva Harmageddon”. Trots att allt jag har läst tyder på motsatsen. Jag är öppen för att jag missförstår och har fel, men vittnen överlag vill inte ta denna diskussionen och komma med tydliga svar. Men det är ju min erfarenhet. Då blir det så att jag får tolka vad jag läser själv. Visst kan det bli fel, men det kan lika gärna vara så att de försöker försköna det. Att det låter bättre om fler har en chans att överleva, när det kanske inte är så.

Hade jag bestämt mig för att jag har rätt, så skulle jag inte fråga och faktiskt försöka lära mig mer. Att vilja förstå.

Ok.
Citera
2024-04-13, 06:18
  #14042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Ok.
Bor du i en storstad eller småstad.
Jag bor i Göteborg. Här var det ganska många år sedan jag såg några vittnen knacka dörr.

Däremot ser jag ofta, tror någon kallade det "passivt förkunnande" eller något sådant, alltså en "vagn" med en massa litteratur, 2-3 vittmen står några meter ifrån och pratar med varandra.
Brukar se detta på Backaplan (nära pressbyrån)

I fredags såg jag precis samma sak i Brunnsparken.
Det var hur mycket folk som helst i rörelse och där står vagnen och 3 vittnen som är helt uppe i ett roligt samtal.

Det är väldigt konstigt att inte någon av vittnena försöker ta kontakt för samtal med förbipasserande.
Fast där slog de ihjäl några timmar som kunde rappoteras som torgpredikan eller något.

Jag har uppfattat att de har uttryckliga instruktioner att inte ta initiativ till kontakt. Sällskapet vi hellre ha in intresserade på sin hemsida.
Citera
2024-04-13, 06:24
  #14043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, det du påstår stämmer inte.

Jehovas vittnen anser att Gud inte dömer människor baserat på grupptillhörighet, utan dömer alla människor på jorden individuellt:
Tror Jehovas vittnen att de är de enda som blir frälsta?

Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittne...-fr%C3%A4lsta/


Nu är du inne på det med de uppståndna döda igen...och att det går att börja tjäna Gud, d v s bli JV i framtiden.Det är nog 10e gången du klistrar in detta citat i tråden. Ohederligt.
Citera
2024-04-14, 15:14
  #14044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Om man inte behöver vara ett döpt vittne, varför säger då JV’s litteratur att dopet är ett krav (och hänvisar bland annat till 1 Petrus 3:20, 21), och att dopet är ett viktigt steg längs vägen för att bli räddad? Det är ett grundkrav, men inte det enda kravet. Och det räcker inte med att man är döpt, det är ingen garanti för att man blir räddad. Har redan kommit med några citat angående detta.

Om man ska omvända sig till Gud innan Jesus dömer inför Harmageddon, så ska man väl bli ett Jehovas vittne? Du sa ju tidigare att man inte behöver vara ett JV för att bli räddad. Kan man bli omvänd och börja tjäna Gud, utan att vara ett JV och överleva? Utan att bli bestraffad för falsk religion?

Jag försöker faktiskt förstå detta. Hur man kan vara odöpt men ändå klara sig trots att både bibeln och JV’s litteratur säger annat. Samt hur man kan vara ett icke vittne (vilket du påstod tidigare), men klara sig vid Harmageddon. Räcker det alltså att omvända sig och bli Jehovas tjänare, även om man inte blir ett JV? Om det räcker med att tro på Gud, omvända sig och börja tjäna honom, så spelar det väl ingen roll vilken kristen religion man väljer? Men det borde ju ses som falsk religion om man inte tillhör den enda sanna religionen, Jehovas vittnen.

Jag har faktiskt frågat några olika JV om detta, men de brukar försöka bortförklara det. Säga att man inte alls behöver vara döpt osv. Jag har faktiskt aldrig fått någon bra förklaring.

Av lätt ansedda skäl vill JV tona ned villkoren för utomstående. Det kan vara en smula förmätet att påstå inför allmänheten att bara JVn är goda människor.😎😁
Citera
2024-04-14, 16:15
  #14045
Medlem
Blackra1ns avatar
En villolära. Hur kan man ha fel om jordens undergång. Årtalet haha säger väl allt. Men de var väl sina egna bortförklaringar den yrkande kretsen i Broklyn. Egen version av bibeln säger väl allt.
Att inte ha kontakt med de som lämnar sekten, även om det är en familjemedlem, är det det Jesus förkunnade?
Tänk efter lite.....
Citera
2024-04-14, 17:56
  #14046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag har uppfattat att de har uttryckliga instruktioner att inte ta initiativ till kontakt. Sällskapet vi hellre ha in intresserade på sin hemsida.

Jo, att de gärna försöker locka folk till hemsidan har jag märkt.

Nu kanske det bara är jag, men jag tycker inte riktigt att den delen som vänder sig till utomstående är särskilt bra. Det är ganska ytligt och kortfattat. Det funkar väl om man vill ha en snabbkurs. Samtidigt låter det ibland lite väl för bra/positivt och tillrättalagt. Som om man försöker vinkla det på ett specifikt sätt.

Det är lite svårare, men inte helt omöjligt, att gräva sig vidare för att faktiskt få veta mer. Ibland kan den informationen skilja sig från den ”snabbkurs” som icke JV får. Alltså i princip svar på vanliga frågor etc.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Av lätt ansedda skäl vill JV tona ned villkoren för utomstående. Det kan vara en smula förmätet att påstå inför allmänheten att bara JVn är goda människor.😎😁


Något är det i alla fall som gör att jag reagerar. Det här med Harmageddon, vilka som överlever liv som kan bli räddade vid återuppståndelse, är inte det enda som verkar vara obekvämt för JV att prata om.

Det framstår lite som om man försöker få det låta bättre än vad det egentligen är. Att det finns en chans att fler kommer överleva även om man inte är ett döpt vittne etc. Att de flesta kommer att förintas låter ju hemskt, så man försöker väl lindra svaret.

Även om JV vill prata om det så varierar svaren rejält. Allt från att tex spädbarn och småbarn kan överleva utan att uppfylla kraven (tex dop), till att alla verkligen har en chans. Barnen behöver dock i regel tillhöra en JV-familj, och blir räddade tack vare föräldrarnas tro och dop. Även folk med utvecklingsstörning/funktionshinder kan i vissa fall räddas, men de behöver i regel tro på JV’s läror åtminstone. Precis som folk som har hunnit höra och godta de goda nyheterna. Det nämns i viss mån i litteraturen. Tex:

Citat:
”Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1*Kor. 7:14; 5*Mos. 30:19.”

Källa: https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1976406

Men jag tycker inte att det är tillräckligt tydligt, om sådana människor har en chans att klara sig eller inte. Eller hur stor betydelse det faktiskt har.
Citera
2024-04-17, 17:16
  #14047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var i Jv:s litteratur står det att dopet är viktigare än att följa budorden?

Att man överlämnar sig själv till Gud genom att bli döpt, innebär just det att man vill följa Guds vilja och bud, det går hand i hand.

Dopet är ju en symbol, ett synligt ställningstagande för människor i omgivningen att man har tagit ställning och överlämnat sig själv i avskildhet och bön inför Gud, till att man vill vara Guds tjänare och vill följa hans bud.

Eller pratar du om dom tio budorden?



Ja, och det betyder att man vill följa Guds bud, att man i sin avskildhet har överlämnat sig själv till Gud, och utåt sett visar det med dopet. Det ena utesluter inte det andra, och det ena är inte viktigare än det andra.



Det är en helhet som krävs av dom som vill underordna sig Gud och vill bli kristna. Det ena utesluter inte det andra, alla krav på en kristen är lika viktiga att hålla.

Men kraven på en som vill bli Guds tjänare har inget att göra med vilka som Gud dömer till Gehenna eller inte. Det är en helt annan fråga som gäller alla människor på jorden, oavsett om man tjänar Gud eller inte.



Ja, det är ett krav för dom som vill underordna sig Gud och vill bli kristna, men det har inget att göra med hur Gud dömer människor i Harmageddon.

Om Gud dömer människor till Gehenna eller inte baseras på hur människor är till hjärtat. Om människor är onda i hjärtat så hamnar dom i Gehenna oavsett om dom blivit döpta eller inte. Och i det motsatta så kommer Gud att döma goda människor till den nya ordningen oavsett om dom har blivit döpta eller inte.



Det beror på hur dom är som personer, om dom har ett gott hjärta, om dom är villiga att underordna sig Gud, så finns det ingen anledning att Gud skulle skicka dom till Gehenna.



Man måste uppfylla kraven om man vill tjäna Gud. När Harmageddon kommer, så måste människor underordna sig när Gud visar sig.

Om man inte underordnar sig Gud när han visar sig, så är man upprorisk och har ett ont hjärta och då riskerar att hamna i Gehenna.

Ja om man ska leva som kristen, som Guds tjänare så måste man följa bibelns läror och bibelns tro och gärningar.

Men när Gud dömer i Harmageddon så dömer han hur människor är innerst inne, i sina hjärtan, om dom är onda eller goda. Och då hjälper inga dop eller gärningar eller tro, eller grupptillhörighet.



Ja självklart om dom kan underordna sig Gud när han visar sig, om dom vill bli Guds tjänare, om dom vill bli vittnen åt Gud, vittnen åt Jehova, Jehovas vittnen.



Varenda människa har möjlighet att underordna sig Gud i Harmageddon, t.o.m massmördare om dom nu ångrar sig, ber om förlåtelse och vänder om till goda gärningar.
Paulus var ju en massmördare, men fick förlåtelse från Jesus.

Varför skulle dom som tror på treenighetsläran inte ha möjlighet att kunna underordna sig Gud? Dom är människor med fri vilja som vilka andra människor som helst.



Ja, om dom underordnar sig Gud.



Man måste dela Guds läror, man måste underordna sig Gud.

Om nu dopet inte är ett krav för att överleva Harmageddon, varför poängterar JV flertal gånger i litteraturen att det är viktigt med dop för att kunna bli räddad och få evigt liv? Det handlar alltså inte bara om att det är ett sätt att bli en Jehovas tjänare, utan att ha någon koppling till Harmageddon och Gehenna. Som du försöker att få det att låta som.

Att det enda som krävs för att överleva är i princip att man underordnar sig Gud/Jehova och ha rätt hjärteinställning stämmer knappast, hur ofta du än upprepar det.

Det är inte bara en symbol för omgivningen att man har tagit ställning till Gud/Jehova. Det nämns både i bibeln och JV’s litteratur att det är ett krav. Varför är det ett krav?

”VARJE år blir tusentals personer som studerar Bibeln döpta. Många är i tonåren eller ännu yngre, och flera av dem har växt upp i sanningen. Har du blivit döpt? Då är du verkligen värd beröm. Dopet är faktiskt ett krav för att vi ska kunna bli räddade och få evigt liv. (Matt. 28:19, 20; 1*Petr. 3:21)”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...egen-räddning/

”ARBETET med att göra lärjungar räddar liv. Hur vet vi det? När Jesus gav befallningen i Matteus 28:19, 20 sa han att vi skulle gå och göra människor till lärjungar och att de skulle döpas. Hur viktigt är det att döpa sig? De som vill bli räddade måste döpa sig. Och den som ska döpa sig måste tro att Jesus död och uppståndelse är enda vägen till räddning. Det var därför Petrus sa till de kristna: ”Dopet ... räddar nu också er genom Jesus Kristus uppståndelse.” (1*Petr. 3:21) Så när en ny lärjunge blir döpt får han hoppet om att bli räddad och få leva för evigt.”

Källa:

https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...ill-dop-Del-2/

”Är du en ung odöpt förkunnare eller studerar du Bibeln med Jehovas vittnen? Har du i så fall satt upp som mål att bli döpt? Varför är det ett så viktigt mål? När man överlämnar sig åt Jehova och blir döpt får man ett särskilt förhållande till honom. (Ps 91:1) Det är också de stegen som leder till räddning. (1Pe 3:21)”

https://www.jw.org/sv/bibliotek/jv-a...-tjäna-Jehova/

”De som i dag överlämnar sig åt Jehova på grundval av tro på den uppståndne Kristus blir döpta som ett tecken på sitt överlämnande. De fortsätter att göra
*det som är Guds vilja i vår tid och blir räddade från den nuvarande onda världen. (Galaterna 1:3,*4) De är inte längre på väg mot tillintetgörelse tillsammans med denna onda tingens ordning. De blir räddade från detta och får ett gott samvete av Gud. Aposteln Johannes ger Guds tjänare denna försäkran: ”Världen håller på att försvinna, och även dess begär, men den som gör Guds vilja består för evigt.” (1*Johannes 2:17)”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/böck...en-i-ditt-dop/

Från delen ”fortsätt göra lärljungar”:

”14 Läs Matteus 28:19, 20. När vi leder bibelkurser är det viktigt att vi försöker hjälpa dem vi studerar med att bli Jesus lärjungar och hålla allt som han har befallt oss. Vi måste hjälpa dem att förstå hur viktigt det är att de tar ställning för Jehova och hans rike. Det innebär att vi försöker motivera dem att tillämpa det de får lära sig, överlämna sig åt Jehova och bli döpta. Det är en förutsättning för att de ska få överleva Jehovas dag.”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...sista-dagarna/

Jag har redan skrivit flera gånger att jag är väl medveten om att det inte räcker att vara döpt, och även citerat följande:

”Dopet gör det möjligt för dig att bli räddad.

Sant. Enligt Bibeln är dopet ett viktigt steg man måste ta för att kunna bli räddad. (1 Petrus 3:21) Men det betyder inte att dopet är som en försäkring som du skaffar dig för att få skydd om du skulle råka ut för en olycka. Du blir döpt därför att du älskar Jehova och vill tjäna honom av hela ditt hjärta för evigt. (Markus 12:29, 30.).

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/böck...-jag-bli-döpt/

För att byta fokus lite, men ändå prata om vilka som får överleva Harmageddon.

Jesus sa att fåren skulle få evigt liv men att getterna skulle dö utan att någonsin få uppstå.

”7 Idag har vi en tydlig förståelse av liknelsen om fåren och getterna. Vi vet vilka de som omnämns i liknelsen representerar. ”Människosonen” och ”kungen” är samma person: Jesus. Hans ”bröder” är smorda män och kvinnor som ska styra tillsammans med honom i himlen. (Rom. 8:16, 17) ”Fåren” och ”getterna” representerar människor i alla nationer som inte är smorda. När kommer domen att avkunnas? Den kommer att avkunnas mot slutet av den stora vedermödan, som ligger alldeles framför oss. Och vad är det som avgör om människor döms som får eller getter? Jo, hur de har behandlat de smorda som fortfarande finns kvar på jorden. Nu när slutet för den här gamla världsordningen är så nära är vi verkligen glada över att Jehova har hjälpt oss att förstå den här liknelsen och de andra liknelserna i Matteus 24:e och 25:e kapitel.”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...ristus-bröder/

De flesta JV (både de som lever nu, och de som levde förr) har väl aldrig träffat någon smord? Oavsett om de visste om personen var smord eller inte. Samma sak med icke JV. Så det blir svårt att bli ett får som överlever. Speciellt om de smorda måste vara kvar på jorden (dvs leva) när domen kommer att avkunnas.
Citera
2024-04-18, 20:48
  #14048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Om nu dopet inte är ett krav för att överleva Harmageddon, varför poängterar JV flertal gånger i litteraturen att det är viktigt med dop för att kunna bli räddad och få evigt liv? Det handlar alltså inte bara om att det är ett sätt att bli en Jehovas tjänare, utan att ha någon koppling till Harmageddon och Gehenna. Som du försöker att få det att låta som.

Att det enda som krävs för att överleva är i princip att man underordnar sig Gud/Jehova och ha rätt hjärteinställning stämmer knappast, hur ofta du än upprepar det.

Det är inte bara en symbol för omgivningen att man har tagit ställning till Gud/Jehova. Det nämns både i bibeln och JV’s litteratur att det är ett krav. Varför är det ett krav?

Du förstår inte vad jag säger. Skriftställena och citaten från litteraturen som du citerar längre fram handlar om dom som vill bli kristna, då ställer Gud olika krav, bland annat dop, men också att man ska sluta att synda.

Skriftställena och citaten från litteraturen handlar inte om människor i världen, som inte ens hört talas om bibeln. Dom som inte hört talas om bibeln eller hört att Gud ställer krav på dop för dom som vill följa honom, kan ju inte dömas på grund av det, förstår du? Bara om någon som vill bli kristen och vägrar att bli döpt, kommer inte att överleva, inte på grund av dopet, men på grund av att personen motstår Gud och vägrar att underordna sig Gud och hans krav.

Läs igenom skriftställena och citaten från litteraturen igen, och fundera på om det talas om dom som vill bli kristna, eller om det talas om människor i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
”VARJE år blir tusentals personer som studerar Bibeln döpta. Många är i tonåren eller ännu yngre, och flera av dem har växt upp i sanningen. Har du blivit döpt? Då är du verkligen värd beröm. Dopet är faktiskt ett krav för att vi ska kunna bli räddade och få evigt liv. (Matt. 28:19, 20; 1*Petr. 3:21)”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...egen-räddning/

Här talas det inte om människor i världen som inte ens hört talas om att Gud kräver dop.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
”ARBETET med att göra lärjungar räddar liv. Hur vet vi det? När Jesus gav befallningen i Matteus 28:19, 20 sa han att vi skulle gå och göra människor till lärjungar och att de skulle döpas. Hur viktigt är det att döpa sig? De som vill bli räddade måste döpa sig. Och den som ska döpa sig måste tro att Jesus död och uppståndelse är enda vägen till räddning. Det var därför Petrus sa till de kristna: ”Dopet ... räddar nu också er genom Jesus Kristus uppståndelse.” (1*Petr. 3:21) Så när en ny lärjunge blir döpt får han hoppet om att bli räddad och få leva för evigt.”

Källa:

https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...ill-dop-Del-2/

Återigen, talas det verkligen om människor i världen som aldrig ens hört talas om Gud och bibeln? Eller talas det om lärjungar som lär sig vad Gud kräver?

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
”Är du en ung odöpt förkunnare eller studerar du Bibeln med Jehovas vittnen? Har du i så fall satt upp som mål att bli döpt? Varför är det ett så viktigt mål? När man överlämnar sig åt Jehova och blir döpt får man ett särskilt förhållande till honom. (Ps 91:1) Det är också de stegen som leder till räddning. (1Pe 3:21)”

https://www.jw.org/sv/bibliotek/jv-a...-tjäna-Jehova/

Återigen, pratas det om odöpta förkunnare som har fått kunskap om vad Gud kräver, eller pratas det om människor i världen som inte har någon aning om vad Gud kräver?

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
”De som i dag överlämnar sig åt Jehova på grundval av tro på den uppståndne Kristus blir döpta som ett tecken på sitt överlämnande. De fortsätter att göra
*det som är Guds vilja i vår tid och blir räddade från den nuvarande onda världen. (Galaterna 1:3,*4) De är inte längre på väg mot tillintetgörelse tillsammans med denna onda tingens ordning. De blir räddade från detta och får ett gott samvete av Gud. Aposteln Johannes ger Guds tjänare denna försäkran: ”Världen håller på att försvinna, och även dess begär, men den som gör Guds vilja består för evigt.” (1*Johannes 2:17)”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/böck...en-i-ditt-dop/

Talas det om människor i världen överhuvudtaget här? Nej, det talas om "De som i dag överlämnar sig åt Jehova".

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Från delen ”fortsätt göra lärljungar”:

”14 Läs Matteus 28:19, 20. När vi leder bibelkurser är det viktigt att vi försöker hjälpa dem vi studerar med att bli Jesus lärjungar och hålla allt som han har befallt oss. Vi måste hjälpa dem att förstå hur viktigt det är att de tar ställning för Jehova och hans rike. Det innebär att vi försöker motivera dem att tillämpa det de får lära sig, överlämna sig åt Jehova och bli döpta. Det är en förutsättning för att de ska få överleva Jehovas dag.”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...sista-dagarna/

Talas det om dom som studerar, eller helt okunniga människor i världen?

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag har redan skrivit flera gånger att jag är väl medveten om att det inte räcker att vara döpt, och även citerat följande:

”Dopet gör det möjligt för dig att bli räddad.

Sant. Enligt Bibeln är dopet ett viktigt steg man måste ta för att kunna bli räddad. (1 Petrus 3:21) Men det betyder inte att dopet är som en försäkring som du skaffar dig för att få skydd om du skulle råka ut för en olycka. Du blir döpt därför att du älskar Jehova och vill tjäna honom av hela ditt hjärta för evigt. (Markus 12:29, 30.).

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/böck...-jag-bli-döpt/

Som jag sade tidigare, Ok.
__________________
Senast redigerad av ttsp 2024-04-18 kl. 20:54.
Citera
2024-04-18, 20:55
  #14049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
För att byta fokus lite, men ändå prata om vilka som får överleva Harmageddon.

Jesus sa att fåren skulle få evigt liv men att getterna skulle dö utan att någonsin få uppstå.

”7 Idag har vi en tydlig förståelse av liknelsen om fåren och getterna. Vi vet vilka de som omnämns i liknelsen representerar. ”Människosonen” och ”kungen” är samma person: Jesus. Hans ”bröder” är smorda män och kvinnor som ska styra tillsammans med honom i himlen. (Rom. 8:16, 17) ”Fåren” och ”getterna” representerar människor i alla nationer som inte är smorda. När kommer domen att avkunnas? Den kommer att avkunnas mot slutet av den stora vedermödan, som ligger alldeles framför oss. Och vad är det som avgör om människor döms som får eller getter? Jo, hur de har behandlat de smorda som fortfarande finns kvar på jorden. Nu när slutet för den här gamla världsordningen är så nära är vi verkligen glada över att Jehova har hjälpt oss att förstå den här liknelsen och de andra liknelserna i Matteus 24:e och 25:e kapitel.”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...ristus-bröder/

Bra att du tar upp om fåren och getterna. Denna artikel som jag citerar nu är tydlig med att det finns en möjlighet för människor i världen kan överleva, att det finns en möjlighet att dom kan tillhöra fåren trots att dom inte identifierar sig som Jehovas vittnen, och därmed inte är döpta:

*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.
Märk väl det fetade, kommer du ihåg att du skrev:
"Att det enda som krävs för att överleva är i princip att man underordnar sig Gud/Jehova och ha rätt hjärteinställning stämmer knappast, hur ofta du än upprepar det."

Men det står tydligt:

"Hurudant är hans hjärtetillstånd "

Och bibeln pratar också om hjärtat:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)

Och här ser du också att hedningar som inte ens har kunskap om lagarna och kraven som Gud ställer, men som ändå kan vara godkända av Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
De flesta JV (både de som lever nu, och de som levde förr) har väl aldrig träffat någon smord? Oavsett om de visste om personen var smord eller inte. Samma sak med icke JV. Så det blir svårt att bli ett får som överlever. Speciellt om de smorda måste vara kvar på jorden (dvs leva) när domen kommer att avkunnas.

Man behöver inte träffa en smord personligen, man gör det genom organisationen.
Citera
2024-04-19, 08:22
  #14050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Talas det om dom som studerar, eller helt okunniga människor i världen?

För att förtydliga det jag säger. Det är många faktorer som spelar in när Gud dömer människor till får eller getter, som det stod i Vakttornet 1976:

"hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som:..."

Och sedan radas det upp olika faktorer.

Men det hela handlar i slutändan om människor motstår Gud, eller ödmjukar sig. Det är därför bibeln använder liknelsen med får och getter, får representeras av ödmjuka människor, medans getterna är egensinniga. Och om man är ödmjuk eller inte, handlar om hjärtat, om man är ond eller god i sitt hjärta.

Och det är hela mänskligheten som ställs inför Gud för att dömas:

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna." (Matt 25:31-32 Bibel2000)

"alla folk", alltså även Jehovas vittnen, man särskiljs inte bara för att man är döpt, eller att man kallar sig för ett Jehovas vittne.
Citera
2024-04-19, 08:25
  #14051
Medlem
Du verkar inte tro mig, eller lyssnar inte på mig när jag förklara hur min egen tro är. Men du kan fråga vilket Jehovas vittne som helst, om Gud dömer människors hjärtan, eller dömer baserat på om man är döpt eller inte. Men jag kan ge dig citaten från litteraturen igen där det tydligt förklaras att det handlar om hjärtat, om man är ond eller god:

*** g03 8/2 sid. 13 Finns det synd som är oförlåtlig? ***

Varför tar sanna kristna varningen om oförlåtlig synd på allvar? Därför att det skulle kunna utvecklas ett ont hjärta, även om vi har exakt kunskap om Gud och hans andes verksamhet. (Hebréerna 3:12) Vi får aldrig tro att det inte skulle kunna hända oss. Tänk på Judas Iskariot. Han var en gång en trogen efterföljare till Jesus. Han blev utvald som en av de 12 apostlarna, så han måste ha haft goda egenskaper. Men i ett visst skede började han låta onda tankar och önskningar utvecklas, och de tog till slut överhanden. Samtidigt som han var ögonvittne till Jesu fantastiska underverk, stal han pengar. Sedan förrådde han med vett och vilja Guds Son för pengar.

En del som en gång var trogna kristna har uppsåtligt dragit sig bort från Gud, kanske på grund av bitterhet, stolthet eller girighet, och är i dag avfällingar som motstår Guds ande. De motstår medvetet det som klart och tydligt är ett verk av den heliga anden. Har dessa individer gjort sig skyldiga till oförlåtlig synd? Jehova är den slutlige Domaren. (Romarna 14:12)

I stället för att döma andra bör vi skydda oss själva mot att begå synder i hemlighet, vilket gradvis kan göra våra hjärtan hårda. (Efesierna 4:30) Och vi kan få tröst av det faktum att Jehova förlåter oss i rikt mått, till och med allvarliga synder som vi kan ha begått, om vi visar ånger. (Jesaja 1:18,19)

*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

*** w00 1/7 sid. 11 § 15 Förkunna med iver de goda nyheterna ***

Vi har ingen grund att beskriva människor som getter. Det är inte vår sak att säga vad utgången blir, när Jesus kommer för att skilja ”fåren” från ”getterna”. (Matteus 25:31–46) Det är Jesus som är satt till domare, inte vi.

*** km 2/97 sid. 1 § 1 Ta del i det verk som aldrig kommer att upprepas ***

Jehova har vid olika tillfällen i mänsklighetens historia varit tvungen att verkställa dom mot sina fiender. Men på grund av hans barmhärtighet gavs människor med en rätt hjärteinställning möjlighet att bli räddade.

*** w96 15/9 sid. 15 § 20 Alla måste avlägga räkenskap inför Gud ***

Bibeln visar tydligt att nationer och individer måste avlägga räkenskap inför den suveräne Herren Jehova. (Sefanja 1:7) Om vi är överlämnade åt Gud, kan vi därför fråga oss själva: ”Hur betraktar jag mina gudagivna privilegier och plikter? Hur är den räkenskap som jag avlägger för mig själv inför Jehova Gud och Jesus Kristus?”

*** w95 15/10 sid. 10 § 4 Varför frukta den sanne Guden nu? ***

Jehova skall kräva räkenskap, och jorden skall återställas. Detta är verkligt goda nyheter för alla människor med rätt hjärteinställning jorden utöver.

*** w95 15/10 sid. 26 § 15 Hur blir framtiden för fåren och getterna? ***

I sista hand är det naturligtvis Jesus som är förordnad att avkunna dom. Det är inte vår sak att avgöra vilka som är får och vilka som är getter. — Markus 2:8; Lukas 5:22; Johannes 2:24, 25; Romarna 14:10—12; 1 Korinthierna 4:5.

*** w94 1/9 sid. 12 § 17 Låt oss beslutsamt gå framåt, trots att vi är danade av stoft! ***

17 Även om Jehova handlar med sitt folk som en organiserad grupp, dömer han ändå dess medlemmar individuellt i överensstämmelse med den här principen. I Romarna 14:12 heter det: ”Var och en av oss [skall] avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.” Jehova känner väl till den genetiska beskaffenheten hos var och en av sina tjänare. Han vet vilken fysisk och mental läggning de har, vilka förmågor de har, vilka nedärvda svagheter och starka sidor de har och vilka möjligheter de har, och han vet också i vilken utsträckning de utnyttjar sina möjligheter till att frambringa kristen frukt.

*** w93 1/7 sid. 19 § 5 Vandra i vishet med avseende på världen ***

Det är sant att vi lever i den tid då vår regerande kung, Kristus Jesus, skiljer människor i nationerna ”alldeles som en herde skiljer fåren från getterna”. (Matteus 25:32) Men glöm aldrig att det är Kristus som är domaren; det är han som avgör vilka som är ”får” och vilka som är ”getter”. — Johannes 5:22.

*** w93 15/5 sid. 31 Frågor från läsekretsen ***

Vi kan verkligen vara tacksamma för att Jesus inte överlåtit åt människor att bestämma vilka som liknar får och vilka som liknar getter! Ofullkomliga människor kan inte på rätt sätt bedöma hur stor möjlighet en viss person hade att höra och godta de goda nyheterna. Kan vi känna till hans hjärtetillstånd eller veta om han verkligen älskade rättfärdighet? Kan vi avgöra i vilken utsträckning hans gensvar kan ha påverkats av hans familj, hans religiösa bakgrund eller andra faktorer? Uppenbarligen inte. Vi kan likväl vara säkra på att Jehova Gud och Jesus Kristus kan bedöma sådana förhållanden och sedan avkunna domar som är fullkomliga, rättvisa och rättfärdiga. — 5 Moseboken 32:4; Jesaja 11:1—5.

*** w84 15/3 sid. 10 § 2 Tala Guds ord oförskräckt nu i atomåldern ***

I en tingens ordning som är dömd till snar tillintetgörelse tecknas dessa människor med en rätt hjärteinställning med ett tecken på pannan för att de skall bli bevarade in i en ny och rättfärdig tingens ordning.

*** g77 8/10 sid. 13 En tid då livet kan bli så långt du önskar ***

Men när Guds rättvisa och rättfärdiga lagar upprätthålls på jorden, kommer människor med en rätt hjärteinställning att få beskydd.

*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.

*** it-2 sid. 1036 Synd ***
Gud är naturligtvis den som slutgiltigt skall bedöma syndarens hjärteinställning.

*****
Tror Jehovas vittnen att de är de enda som blir frälsta?

Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittne...-fr%C3%A4lsta/

*** w64 1/1 s. 15-16 ***
Alla människor är ju inte överlämnade tillbedjare av Jehova Gud; men likväl måste alla kallas till räkenskap...

Jehovas domare, Jesus Kristus, håller nu på att döma; och människorna inom alla nationer kallas nu till räkenskap, vare sig de vet om detta eller inte. Jesus blickade framåt i tiden till våra dagar och uttalade en liknelse om fåren och getterna såsom en illustration till det svar han gav på lärjungarnas fråga: ”Säg oss: När skall detta ske, och vad skall vara tecknet på din närvaro och på avslutningen på tingens ordning?”...

Hur blir människorna i nationerna dömda av konungen, hur avgör han om de är fårlika eller getlika? På grundval av deras inställning gentemot de goda nyheterna om Guds upprättade rike, som nu predikas ”på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationer; och därpå skall slutet komma”. (Matt. 24:14, NW)
Citera
2024-04-22, 18:17
  #14052
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Precis, de säger att de som inte lärt sig Vakttornsläran innan de dog kommer få en chans i tusenårsriket att lära sig och följa Vakttornet. Adolf Hitler är ett exempel. Men de som lever nu idag som avvisar eller ännu värre förkastar Vakttornet och dess styrande krets och inte har döpt sig in i Vakttornet när Harmageddon kommer vilken minut som helst nu kommer inte att överleva.

All in all, man måste följa Vakttornet och styrande kretsen för att ha en chans till frälsning. Att du försöker få det att låta annorlunda är lögn från din sida, du vet lika väl du vad det är som gäller.

När man läser bibeln så står det nåt helt annorlunda än om man läser Vakttornet. Då är det tro och endast tro på Jesus Kristus som frälser genom nåd/grace. Inget annat. Dop är inte nödvändigt eftersom då läggs eget arbete till ens frälsning.

Frälsning kommer före goda gärningar. Goda gärningar uppstår utav frälsning.

Varför går jv runt och drygar sig, genom att knacka dörr? Hemfridsbrott kallas det för. Dom stör hemfriden hos vanligt folk med sitt hokus pockus påhitt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback