Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Skitsnack.

11Om han inte har råd med turturduvor eller andra duvor, skall han som offer för den synd han har begått bära fram en tiondels efa siktat mjöl som syndoffer.

Eleer var det kanske blödande mjöl som offrades menar du? Och varför skulle Gud ingå ett förbund med laglösa, avgudadyrkande polyteister?
Kapitel och så vidare?
Citera
2019-02-04, 14:33
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Inte riktigt nej, men ja, de flesta krista är polyteister. Men varför kan du inte bara svara på frågan, är han en tredjedel Gud då som "substansen" är Gud?

Så en av dina oföränderliga Gudar upphörde att vara Gud för tillfället då alltså? Låter högst motsägelse fullt. Lite som en son utan början. Men det stämmer tyvärr inte heller överens med ortodox kristen doktrin.

Jesus var 100% människa och 100% Gud. Han upphörde aldrig med att vara Gud och han reste sig upp själv efter sin död (Johannes 2:19). Vi har redan gått över det där i tråden ett antal rundor, sök upp.

I mänskligt kött var han sårbar och begränsad, men han gjorde sig frivilligt till lägre form för att uppfylla Guds löfte.
Fadern är 100% Gud, Sonen är 100% Gud, samma med Helig Ande. De är inte en tredjedels Gud var. Tillsammans är de EN Gud, likasom att ”Styrande Kretsen” är EN styrande krets trots att de består av åtta (ofullkomliga och oinspirerade) män. Organisationen består inte av ”åtta kretsar”.

Jesus väsen är Gud, precis som Faderns och HA. Och bibeln är tydlig med att det finns bara en (sann) Gud, ingen annan. Jesus kallas Mäktig Gud och Evig Fader i Jesaja 9:6. Igen, det finns bara EN Gud.
Citera
2019-02-04, 16:18
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jesus var 100% människa och 100% Gud. Han upphörde aldrig med att vara Gud och han reste sig upp själv efter sin död (Johannes 2:19). Vi har redan gått över det där i tråden ett antal rundor, sök i tråden.

Jag tänker inte läsa igenom över 600 sidor, så vi får nog gå över det en runda till. Och ingen kan mer än 100% av något, det är en bevislig självmotsägelse bara en hjärndöd polyteist kan acceptera. Men visst, man väntar sig inte mycket från människor som inte kan skilja en (1) från tre. Just den här specifika självmotsägelsen uppfanns på rekommendation av påve Leo I på konciliet i Chalcedon 451, när kyrkan försökte dribbla sig förbi Eutyches och Nestorius kätterska kristologier.

Citat:
I mänskligt kött var han sårbar och begränsad, men han gjorde sig frivilligt till lägre form för att uppfylla Guds löfte.

Lägre och begränsad hur, har var ju forfarande 100% Gud påstår du? Sårbar hur, enligt den chalcedoniska definition beblandade ju inte ens sig hans mänskliga natur med den gudomliga natur som Eutyches föreslog. Och hur lade han ens till mänsklig natur om helheten av hans person residerade i i den gudomliga naturen före inkarnationen, och dessa sen aldrig beblandades? Och vad är en son förresten? Vad är en fader? Son betyder manlig avkomma, per definition måste en son ha begynnelse, ett före och ett efter.

Citat:
Fadern är 100% Gud, Sonen är 100% Gud, samma med Helig Ande.

Precis. En, två, tre. Du är en polyteist, och du tror på tre allsmäktiga Gudar.

Citat:

De är inte en tredjedels Gud var. Tillsammans är de EN Gud, likasom att ”Styrande Kretsen” är EN styrande krets trots att de består av åtta (ofullkomliga och oinspirerade) män. Organisationen består inte av ”åtta kretsar”.

Nu är jag inte JV så din anologi är lite missriktad, men jag tror inte att det finns en enda JV som skulle påstå den styrande kretsen består om en människa. Men ni polyteister har bevisligen lite svårt med matten. Och sam vanligt kan ni inte era egna doktriner heller. Dom är inte en Gud "tillsammans" enligt treenighetsläran din anologi beskriver partialism. En (1) rådsmedlem är inte ett fullständigts råd, men varje hypostas/person i treeninghetsläran är fullständigt Gud.

Citat:
Jesus väsen är Gud, precis som Faderns och HA. Och bibeln är tydlig med att det finns bara en (sann) Gud, ingen annan. Jesus kallas Mäktig Gud och Evig Fader i Jesaja 9:6. Igen, det finns bara EN Gud.

Ja det finns bara en Gud, men du tror på tre. Och Jesaja 9:6 är inte inte ens en messiansk profetia, den är skriven i dåtid, och handlar om kung Hiskia som regerade under Juda rikes längsta fredstid. Det är en vers kyrkan och kristenheten valt att översätta i fel tempus för att få en messiansk profetia. (Och det Hebreiska substantivet "el", som här översätts till "Gud" men inte är synonymt med, används även för flertalet människor i Bibeln.) På samma sätt har man konspirerat mot det man hävdar är Guds ord, och vald att konsekvent och högst medvetet felöversätta Jesaja 7:14 för att för producera ännu en falsk messianisk profetia, trots att profetian uppfylldes över sju århundraden före Jesus, vilket explicit framgår i texten.

Trinitarianer är verkligen smutsiga, lögnaktiga satanistiska varelser. Tror du verkligen du kommer kunna lura Gud nör den dagen kommer?
Citera
2019-02-04, 16:56
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Kapitel och så vidare?

3 Mosebok 5:11. Och då har vi alltså redan gett den anonyme författaren av Hebreerbrevet the benefit of the doubt, och förutsatt att han talade om levitiska syndoffer inom det mosaiska förbunden, och inte ens då stämmer det. Och synderofferna var för ouppsåtliga synder, för uppsåtliga synder fanns inga syndoffer. Och utanför det Mosaiska förbundet fanns inget tempel eller prästerskap som ens kunde genomföra syndoffer. Och det finns exampel från bibeln där synder förlåts både utanför och inom det Mosaiska förbundet (Hesekiel 18 till exampel) utan blodspillan. Hebreerbrevet är ett skämt vars författarskap och kanonicitet ifrågasatts även inom kyrkligheten.
Citera
2019-02-04, 16:57
Medlem
Citat:
Jesus var 100% människa och 100% Gud. Han upphörde aldrig med att vara Gud och han reste sig upp själv efter sin död (Johannes 2:19).
Du är en falsk profet, så mycket är klart.

Heb 2
7 En liten tid lät du honom vara ringare än änglarna,
men med härlighet och ära krönte du honom,
8allt lade du under hans fötter.

Joh 10
17Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan få det tillbaka. 18Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min Fader bestämt för mig.”

Inte en chans att han är 100% gud, annars hade han kunnat göra som du säger, men nu står det att Fadern, som är större än Sonen, har bestämt det åt Sonen.

Apg 5:30
Våra fäders Gud uppväckte Jesus, som ni hängde upp på en träpåle och mördade.

Apg 10:40
Men Gud uppväckte honom på tredje dagen och lät honom visa sig,

Apg 13:30
Men Gud uppväckte honom från de döda,

Han uppväckte INTE sig själv, det var Fadern som lät honom uppstå.
Citera
2019-02-06, 17:21
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du är en falsk profet, så mycket är klart.

Heb 2
7 En liten tid lät du honom vara ringare än änglarna,
men med härlighet och ära krönte du honom,
8allt lade du under hans fötter.

Joh 10
17Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan få det tillbaka. 18Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min Fader bestämt för mig.”

Inte en chans att han är 100% gud, annars hade han kunnat göra som du säger, men nu står det att Fadern, som är större än Sonen, har bestämt det åt Sonen.

Apg 5:30
Våra fäders Gud uppväckte Jesus, som ni hängde upp på en träpåle och mördade.

Han uppväckte INTE sig själv, det var Fadern som lät honom uppstå.

Hahaha, profet....jag har blivit kallad för mycket men aldrig profet. Jag har i alla fall aldrig lovat att ”millions (of people) will never die och att Harmageddon kommer i oktober 1975 (“Stay alive to 1975”, Fred Franz). Eller att 1914 generation kommer att se slutet på denna världsordning och gå in i Harmageddon. Men visst var det så att JV är exkluderade från mosebokens beskrivning och varning av en falsk profet för ”ljuset blir ljusare” för dom så lite felprofetering får man räkna med under årens lopp. Skit samma om vittnen säljer allt de äger och slutar sina jobb, skiter i högre utbildning för att jobba 100% åt organisationen under de allra sista åren innan Harma kommer. Pack your fucking survival bags n sit in your fucking bomb shelters för snart smäller det. Hahaha!

Suck och stön...att diskutera med ett vittne är som att banka huvudet i en bergsvägg. Man får huvudvärk helt enkelt. Hjärntvätt är på riktigt.
Citera
2019-02-06, 17:24
Medlem
Citat:
Hahaha, profet....jag har blivit kallad för mycket men aldrig profet. Jag har i alla fall aldrig lovat att ”millions (of people) will never die och att Harmageddon kommer i oktober 1975 (“Stay alive to 1975”, Fred Franz). Eller att 1914 generation kommer att se slutet på denna världsordning och gå in i Harmageddon. Men visst var det så att JV är exkluderade från mosebokens beskrivning och varning av en falsk profet för ”ljuset blir ljusare” för dom så lite felprofetering får man räkna med under årens lopp. Skit samma om vittnen säljer allt de äger och slutar sina jobb, skiter i högre utbildning för att jobba 100% åt organisationen under de allra sista åren innan Harma kommer. Pack your fucking survival bags n sit in your fucking bomb shelters för snart smäller det. Hahaha!

Suck och stön...att diskutera med ett vittne är som att banka huvudet i en bergsvägg. Man får huvudvärk helt enkelt. Hjärntvätt är på riktigt.
Falsk profet. Och jag är inget JV. Så kasta dina bekym...smuts på de.
Citera
2019-02-06, 17:28
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

I rest my case...

”19 Jesus svarade: ”Riv ner detta tempel, så skall jaglåta det uppstå igen på tre dagar.” 20 Judarna sade: ”I fyrtiosex år har man byggt på det här templet, och du skall låta det uppstå igen på tre dagar!” 21 Men det tempel han talade om var hans kropp. 22 När han sedan uppstod från de döda kom hans lärjungar ihåg att han hade sagt detta, och de trodde på skriften och på ordet som Jesus hade sagt.” (Joh 2:19)

Men det så klart. Åtta ickeinspirerade skojare i Warwick vet så klart bättre än Jesus vad Jesus egentligen menade, eller hur.
Citera
2019-02-06, 17:30
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Falsk profet. Och jag är inget JV. Så kasta dina bekym...smuts på de.

Sure....
Citera
2019-02-06, 17:34
Medlem
Citat:
I rest my case...

”19 Jesus svarade: ”Riv ner detta tempel, så skall jaglåta det uppstå igen på tre dagar.” 20 Judarna sade: ”I fyrtiosex år har man byggt på det här templet, och du skall låta det uppstå igen på tre dagar!” 21 Men det tempel han talade om var hans kropp. 22 När han sedan uppstod från de döda kom hans lärjungar ihåg att han hade sagt detta, och de trodde på skriften och på ordet som Jesus hade sagt.” (Joh 2:19)

Men det så klart. Åtta ickeinspirerade skojare i Warwick vet så klart bättre än Jesus vad Jesus egentligen menade, eller hur.
Du borde verklige läsa bättre, för det här står i inlägget du svarade på.

Joh 10

Men Gud (Fadern) uppväckte honom (Jesus) på tredje dagen och lät honom (Jesus) visa sig,

Att uppstå från de döda har Jesus varken bestämt eller gjort själv.
Citera
2019-02-06, 17:47
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du borde verklige läsa bättre, för det här står i inlägget du svarade på.

Joh 10

Men Gud (Fadern) uppväckte honom (Jesus) på tredje dagen och lät honom (Jesus) visa sig,

Att uppstå från de döda har Jesus varken bestämt eller gjort själv.

Jag står upp för din mänskliga rättighet att få tro på vad du vill, även om du inte gör detsamma. Det rör mig inte i ryggen. Det enda som intresserar mig är vad bibeln säger och Jesus är tydlig med vem han är. Judarna ville stena honom för att han kallade sig själv för Gud för de var som JVn, de vägrade tro på hans ord.

Du är inte redo att tro på Jesu ord ännu och du kanske aldrig kommer vara det heller. Kom bara ihåg att Styrande Kretsen kommer inte hålla dig om ryggen den dagen du står inför rätta och måste förklara dig och dina gärningar. Endast en dåre följer ofullkomliga och oinspirerade mäns ord före Guds ord. Jag önskar dig lycka till.
Citera
2019-02-06, 17:55
Bannlyst
Citat:
Jesus var 100% människa och 100% Gud.

Vilket bara är möjligt om du definierar "Gud" och "människa" som exklusivt uteslutande. Inga attribut som du tillskriver denna "Gud" får en "människa" ha, och vice versa.

Citat:
Fadern är 100% Gud, Sonen är 100% Gud, samma med Helig Ande. De är inte en tredjedels Gud var.

Du är medveten om att "procent" betyder hundradel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in