Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-07, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår att du inte kan se någon mening med att människor lär sig att läsa och skriva, för du vill kunna fixera tavlan till din syn av verkligheten.

Sorgligt.

Jag hänvisar helt enkelt till Bogmils svar ovan. Dina egna halmgubbar får du diskutera med bäst du vill.
Citera
2015-07-07, 20:12
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du är okunnig så det förslår.

Människor i medeltiden var analfabeter och därmed i händerna på dom som kunde läsa latin, som kunde skriva och läsa, dom hade ett maktmedel.

Men när folket började kunna läsa och skriva så kunde dom också välja själva vad dom ville tro på och stå upp emot den korrumperade makten.

Att lära sig läsa och skriva är den mest fundamentala och viktigaste egenskapen en människa kan ha för att inte bli vilseledd. Du förespråkar att människor hellre lever i ovisshet, än att dom får tillgång till det mest kraftfulla vapnet som finns, skriften. Du vill hellre att människor är analfabeter än har tillgång till bibeln. Jag tror nog dom flesta inser det dumdristiga i ditt tänkande.

Det var tack vare att bibeln blev tillgänglig för allmänheten som kunde läsa, som det skedde "underverk" i den allmänna vetenskapliga medvetandet. Utan denna revolution hade du inte kunnat kritisera bibeln genom din ord i form av text, eftersom du fortfarande hade varit en analfabetisk idiot i landsbygden.

Men hur ärligt är det att lära oskyldiga människor att läsa en korrupt bibelöversättning? NVÖ är ändrad, det har lagts till och tagit bort, vilket är en dödssynd. Det får man bevis av genom att läsa Vakttornets egna utgåva "Kingdom Interlinear Translation" av NT, den grekiska grundtexten med engelsk översättning till vänster och så NVÖ till höger. Dom fick ju sluta trycka upp den och försöka gömma den efter att folk såg med egna ögon hur VT har förvanskat Nya Testamentet.

Tex Johannes 1:1; (NVÖ) ...ordet var en gud...Enligt KIT och den grekiska grundtexten står det; Gud var ordet. "Splain that if you can...
Citera
2015-07-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag hänvisar helt enkelt till Bogmils svar ovan. Dina egna halmgubbar får du diskutera med bäst du vill.

Ok då vet jag i vilken liga du spelar i.
Citera
2015-07-07, 20:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Den icke-demagogiska.
Citera
2015-07-07, 20:17
Medlem
Vasectomaters avatar
Ttsp, vill inte tvinga dig men jag skulle väldigt gärna vilja att du förklarade min fråga ovan, om slaven och 1914 osv. Med VTs egna bok "Förkunnare om Guds Rike" som utgångspunkt. Dvs inget "avfällingsmaterial".
Citera
2015-07-07, 20:20
Medlem
Citat:

Det vet du garanterat inte, men angående utbildning anser jag mig varit tydlig.

Lär man någon läsa Bibeln och lämnar personen med endast Bibeln att läsa har man inte gjort något altruistiskt utan snarare låst fast en person i tankesättet man tycker är rätt.
Då hade personen haft mer nytta av ett vattenreningsverk eller en sked.

Lär man någon läsa med hjälp av Bibeln och personen har mer information att tillgodogöra sig har man gjort något gott, även om jag fortfarande lutar mot att ett vattenreningsverk hade varit godare om inte det hypotetiska biblioteket innehåller en bok som lär personen bygga ett.
Och att det finns betydligt bättre böcker att lära sig läsa med än Bibeln för all del, men det är en mindre och praktisk fråga.
Citera
2015-07-07, 21:03
Medlem
Vasectomaters avatar
Finns det fler vittnen här, förutom ttsp, som är villiga att diskutera och svara på frågor om organisationen? Eftersom ttsp inte vill (verkar det som). Vill inte bråka, men gärna ha svar.
Citera
2015-07-07, 21:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Finns det fler vittnen här, förutom ttsp, som är villiga att diskutera och svara på frågor om organisationen? Eftersom ttsp inte vill (verkar det som). Vill inte bråka, men gärna ha svar.

Fair is fair. Ttsp är knappast en legitim talesperson för JV-rörelsen. Iblant får jag känslan, att han är så icke-representativ, att han inte ens ser hur kontraproduktiv hans demagogi är.
Citera
2015-07-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Fair is fair. Ttsp är knappast en legitim talesperson för JV-rörelsen. Iblant får jag känslan, att han är så icke-representativ, att han inte ens ser hur kontraproduktiv hans demagogi är.

Tyvärr så är din demagogi "iblant" utanför den ateistiska och representativa vetenskapliga sfären som den icke-representativa ateistiska hållningen kontraproduktivt är representerat av logiska kullerbyttor av gigantisk karaktär.
Citera
2015-07-07, 22:59
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Tyvärr så är din demagogi "iblant" utanför den ateistiska och representativa vetenskapliga sfären som den icke-representativa ateistiska hållningen kontraproduktivt är representerat av logiska kullerbyttor av gigantisk karaktär.

Men där är du ju! På tal om logiska kullerbyttor, hur vore det om du förklarade min fråga angående Jesus val av slaven år 1919 på ett förståeligt sätt, utan att behöva göra mental gymnastik och bryta nacken? Med hjälp av VTs egna utgåva, Förkunnarboken. Jag vill gärna veta hur ett vittne ser på detta när poletten verkligen trillar ner, att år 1914 och 1919 så fanns det inte ett enda vittne som inte trodde på Russels lära om Jesus andra advent år 1874.

Igen, Förkunnarboken är inget avfällingsmaterial utan skrivet och tryckt av VT själv. Vi kan väl försöka diskutera detta ämne sakligt på ett trevligt men kritiskt sätt? Jag vill bara "Efterlikna Jesus" och ifrågasätta och vara just kritisk.
Citera
2015-07-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Nu är det boken "Jehovas Vittnen, Förkunnare av Guds Rike" jag läst och hänvisar till. Där står det om (i små notiser) att tron på Jesus andra advent år 1874 ändrades till år 1914 först år 1943. Om du har den boken så läs de sidor jag hänvisade till i ovan inlägg så ser du själv. Eller kallar du VTs egna material för avfällingsmaterial?

Är du säker på 1943? JAg har för mig det ändrades runt 1930.
Citera
2015-07-07, 23:06
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Aha vad kul, jag hoppas de lever lyckliga i resten av sina liv.
Är de båda JV? Eller bara morsan som var?
Ja bägge var ju JV då det var riketssalsbygge, och är det fortfarande.
Dock är de skilda och har gift om sig, men det är ett flertal andra historier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in