2017-12-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Den här artikeln ger intryck av att man kan råka vara emot Gud utan att man vet om det. Alltså, om man råkar vara emot Gud, kommer man att bli upplyst om vad som gäller och få möjlighet att byta sida innan kriget bryter ut?
Det är därför Jehovas vittnen predikar från dörr till dörr.

Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Det vore alltså intressant att veta om Jehovas vittnen kallar odöpta förkunnare för bröder och systrar.
Man kan få bli kallad "broder" eller "syster" även som odöpt förkunnare, om man är på väg att bli döpt.
Jag orkar inte leta upp det "Tjänsten för Guds kungarike" som ger den instruktionen.
Citera
2017-12-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Det är lite lustigt hela historien, men om jag förstår saken rätt så invänder ttsp mot påståendet att "man blir dödad om man inte är döpt". Han menar nämligen att man kan bli dödad även om man är döpt, men att man definitivt blir det om man inte är döpt.

Vilket han ju har helt rätt i.

Njae, det tror han nog också...antar jag. Men han tycker inte att man behöver vara döpt för att vara en Jehovas tjänare, eftersom Mose inte var döpt.
Citera
2017-12-09, 20:39
Medlem
Citat:
Man kan få bli kallad "broder" eller "syster" även som odöpt förkunnare, om man är på väg att bli döpt.
Jag orkar inte leta upp det "Tjänsten för Guds kungarike" som ger den instruktionen.

Det har jag missat, det får du gärna visa när det funkar.
Citera
2017-12-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Han var besviken på hur han behandlas hos JV och då svarar du så här:

Behöver jag förtydliga mig om vad som är felaktigt ?

Det är inget felaktigt i det, det är sanningen. Om man följer människor och vill ha människors uppmärksamhet och kärlek istället för Guds uppmärksamhet och kärlek, så har man inte förstått dom djupare frågorna i bibeln.

Man ska som kristen t.o.m. kunna sätta Gud före sin far och mor, sina söner och döttrar. Man ska älska Gud mer än människor:

"De älskade äran från människor högre än äran från Gud." (Joh 12:43 Bibel2000)

"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender. Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig." (Matt 10:32-37 Bibel2000)

"”Mästare, vilket är det största budet i lagen?” Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet." (Matteus 22:36-28 Bibel2000)

Man ska älska Gud även om hela världen är emot en, så som Job hade det. Han förlorade allting, och även hans hustru gick emot honom, ändå förkastade Job inte Gud.

För att inte tala om Jesus, t.o.m. hans lärjungar förnekade honom och övergav honom.
Citera
2017-12-09, 20:42
Medlem
Citat:
Det är lite lustigt hela historien, men om jag förstår saken rätt så invänder ttsp mot påståendet att "man blir dödad om man inte är döpt". Han menar nämligen att man kan bli dödad även om man är döpt, men att man definitivt blir det om man inte är döpt.

Vilket han ju har helt rätt i.

Ja du läser ju mina inlägg som du läser Jv:s litteratur, och Satan läser bibeln.
Citera
2017-12-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det har jag missat, det får du gärna visa när det funkar.

Ok jag letade upp den, frågelådan i km april 1996.
Citat:
När och hur bör uttrycken ”broder” och ”syster” användas?
När man använder uttrycken ”broder” och ”syster” i bokstavlig bemärkelse, talar man om personer som har samma föräldrar. Dessa blodsband skapar i allmänhet en varm, ömsesidig tillgivenhet, och den nära samhörighet som personerna i fråga känner förstärks genom sociala, miljöbetingade och känslomässiga band.
Jesus lärde sina lärjungar att i bön tilltala Jehova som ”Vår Fader”. Genom att använda det uttrycket antyder vi att vi som kristna allesammans är inneslutna i en nära familjekrets, där vi kan glädjas åt ett dyrbart andligt släktskapsförhållande. Jesus betonade detta ytterligare, då han sade till sina efterföljare: ”Ni alla är bröder.” — Matt. 6:9; 23:8.
Eftersom vi har så starka andliga band mellan oss i Guds familj, tilltalar vi varandra som ”broder” och ”syster”, i synnerhet vid församlingsmötena. Under dessa andliga högtidsstunder visar den som leder mötet vilka som är döpta genom att använda uttrycken ”broder” eller ”syster” följt av efternamnet på den som han riktar sig till.
Hur är det då om en odöpt person vill ta del i mötena? När någon har varit tillsammans med Jehovas folk under någon tid och är på väg att överlämna sig och dessutom betraktar sig som ett Jehovas vittne, finns det inget som hindrar att man före efternamnet lägger till ”broder” eller ”syster”, särskilt då om personen i fråga har blivit odöpt förkunnare.
Å andra sidan finns det intresserade personer som först nyligen har börjat vara med vid våra möten men ännu inte tagit de steg som visar att de är en del av Guds familj. Dessa personer bör inte tilltalas som ”broder” eller ”syster”, eftersom de inte står i ett andligt släktskapsförhållande till Guds familj. Under mötena tilltalar vi dem därför mera formellt med för- och efternamn.
Genom att vid våra församlingsmöten använda uttrycken ”broder” och ”syster” visar vi att vi står varandra närmare och att vårt förhållande till varandra är dyrbarare än fallet skulle vara om vi använde förnamn. Det påminner oss om hur välsignade vi är och hur nära vi står varandra som en andlig familj under en Fader, Jehova Gud. Vi blir också påminda om vår djupa kärlek och den tillgivenhet vi hyser för varandra. — Ef. 2:19; 1*Petr. 3:8.
Citera
2017-12-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att alltså att dopet är bara ett krav som finns för att överleva?

Det här är så främmande från vad jag har hört från massor med möten och studier ända sedan jag blev döpt 1994.

Det du och andra försöker få det till är att odöpta förkunnare, odöpta barn till Jv, odöpta anhängare till Jv, odöpta okunniga men ändå ödmjuka människor som villigt skulle underordna sig Gud om dom bara hade kunskap, skulle dödas av Gud, bara för att dom inte är döpta (och annat).

Men som jag har visat så finns det hopp för vem som helst på jorden, Jv säger att man inte kan döma andra, om andra överlever eller inte, med andra ord har andra förutom Jv chansen att överleva, läs här:

** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

Och läs här:

Tror Jehovas vittnen att de är de enda som blir frälsta?

Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)
https://www.jw.org/sv/jehovas-vittne...-fr%C3%A4lsta/

Alltså "många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram", exakt vad jag har sagt, att alla som underordnar sig Gud, innan harmageddon kommer, har möjlighet att överleva. Det beror alltså på om man har ett ödmjukt hjärta nog att underordna sig Gud eller inte.

Vad innebär det då konkret att underordna sig Gud och bli en Jehovas tjänare? Inga dimridåer nu.
Citera
2017-12-09, 20:49
Medlem
Citat:
Det är inget felaktigt i det, det är sanningen. Om man följer människor och vill ha människors uppmärksamhet och kärlek istället för Guds uppmärksamhet och kärlek, så har man inte förstått dom djupare frågorna i bibeln.

Man ska som kristen t.o.m. kunna sätta Gud före sin far och mor, sina söner och döttrar. Man ska älska Gud mer än människor:

"De älskade äran från människor högre än äran från Gud." (Joh 12:43 Bibel2000)

"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender. Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig." (Matt 10:32-37 Bibel2000)

"”Mästare, vilket är det största budet i lagen?” Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet." (Matteus 22:36-28 Bibel2000)

Man ska älska Gud även om hela världen är emot en, så som Job hade det. Han förlorade allting, och även hans hustru gick emot honom, ändå förkastade Job inte Gud.

För att inte tala om Jesus, t.o.m. hans lärjungar förnekade honom och övergav honom.
Det felaktiga är inte rent tekniskt vad du skrev, utan okänsligheten i oförståelsen när tryckte till med att det minsann fanns värre problem.
Citera
2017-12-09, 20:51
Medlem
Citat:
Det är nog du som inte har koll.

Ok, jag kan bara anta att du inte har något att komma med när det gäller "bråttom med dopet".

Precis, är en odöpt tjänare inte tjänare för Gud, eftersom h*n inte är döpt? Kom ihåg vad du sade:

Och då var han inte Guds tjänare?

Nej, en Jehovas tjänare kan vara odöpt.

Kan en Jehovas tjänare vara med i vilket samfund som helst? Eller måste vederbörande komma till JV- organisationen?
Citera
2017-12-09, 20:55
Medlem
Citat:
Jag har hört det i 23 år, räknas det inte?

Det håller jag med om, dom som underordnar sig Gud före harmageddon blir Jehovas vittnen/ Jehovas tjänare/Guds tjänare/ Guds underordnad.

Samma sak här, Jehova är Gud, och dom som underordnar sig Gud blir hans tjänare, och alla människor på jorden har möjlighet innan harmageddon att underordna sig Gud och hans lagar, och därmed bli hans tjänare, hans vittnen.

Jo jag förstår, jag säger inte emot dig. Trodde du att jag menar att alla som blir IS anhängare kommer att bli räddade? Nej självklart måste man underordna sig Gud Jehova, hur skulle det annars se ut?

Men då säger du det som du varit så motvillig att säga.....
....tänk att det skulle sitta så hårt åt.🙊
Citera
2017-12-09, 20:58
Medlem
Citat:
Som jag har sagt många gånger, det handlar om hjärtstilleståndet, även om David och Salomo gjorde mycket ont, så hade dom hjärtat på det rätta stället.

Även om Paulus förföljde och dödade kristna, så var hans hjärta god, och det behövdes bara att Jesus visade sig, och han omvände sig och blev själv kristen.

Innan Harmageddon kan alla människor på jorden omvända sig om dom har ett gott hjärta, om dom vill underordna sig universums skapare. Det handlar alltså inte om att man ska ha hunnit bli döpt.

Men den som ska ha chansen att få behålla livhanken ska alltså vara i Jv-organisationen.....även om vederbörande inte hunnit bli döpt

Varför inte vara uppriktig med detta från början?
Citera
2017-12-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Jag tycker att äldstebröderna som håller frågestund på mötena borde kalla mig för broder, de vet vart de har mig i min tro. De som finns i min församling.
Känns förringande som sagt! Många vittnen verkar ju också bara vilja prata med varandra och inte med mig. Jag känner ofta förbised och nonchalerad av flera i församlingen. Hälsar alltid men stannar aldrig och pratar med mig och visar inget intresse att prata med mig på mötena. Inte alla men en del inklusive förordnade bröder. Min tro är lite upp och ner p g a vissa vittnen.

Jag tror du har studerat och gått på möten under en längre tid. Då är lovebombandet slut. Sannolikt anser de flesta i församlingen att du inte för snabba framsteg, och då kanske också som svag i tron. Därmed blir du betraktas som dåligt umgänge.
Livet inom Jv är inte att segla på en räkmacka. Du måste prestera för att bli respekterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in