2023-10-31, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det man inte har sett gå i uppfyllelse är en blind tro baserat på ett löfte.

Till en dom har jag kommit hit till världen, för att de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda.«Några fariseer som var tillsammans med honom hörde detta och sade till honom: »Är kanske vi också blinda?« Jesus svarade: »Om ni vore blinda skulle ni vara utan synd. Men nu säger ni att ni ser. Er synd står kvar. Joh 9

Att ha en blind tro är bättre än att vara övertygad om att du har sanningen (1Tim 1:6-7), som Jv hävdar, för när din tro visar sig vara falsk, falsk profetissa, då blir du dömd för att ha ljugit (undervisat) för folk.

Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Matt 5:19

Jag tror bestämt att du och dina medbrottslingar inte riktigt fattat vad ni sysslar med.

Nu blandar du ihop saker och tolkar saker som du själv önskar. Tyvärr håller jag inte med i dina hopplock av verser för att få det till att vara som du önskar.
Citera
2023-10-31, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Det handlar inte om du eller jag har rätt. Det handlar om Guds rätta syn av sitt eget ord.
Visheten skrev:

Citat:
Joh 20:29 handlar väl om att tro på Gud även när man inte har fysiska bevis. Det handlar väl mer om en tro som bygger på övertygelse än en blind tro. Jag tror inte att bibeln förmedlar att vi ska tro blint på Gud eller hans son. Tron bygger väl på kunskap om Gud och Jesus Joh 17:3

Kunskap om Guds ord, som du var so keen on having?

Vad var det du skulle läsa?

Somliga har glömt bort allt detta och spårat ur i tomt prat. De vill lära ut lagen men förstår varken vad de själva säger eller vad de med sådan säkerhet uttalar sig om. 1Tim 1:6-7
Citera
2023-10-31, 15:09
Medlem
Citat:
Visheten skrev:

Kunskap om Guds ord, som du var so keen on having?

Vad var det du skulle läsa?

Somliga har glömt bort allt detta och spårat ur i tomt prat. De vill lära ut lagen men förstår varken vad de själva säger eller vad de med sådan säkerhet uttalar sig om. 1Tim 1:6-7

Jag vet inte om du är i en pågående förvirring med dig själv. Vad är det du vill ha sagt?
Senast redigerad av Visheten 2023-10-31 kl. 15:18.
Citera
2023-10-31, 16:15
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du är i en pågående förvirring med dig själv. Vad är det du vill ha sagt?
Först skriver du att du ska lära känna Guds ord, i alla fall en tolkning. När du sedan blir motbevisad är det inte längre din tolkning som gäller, utan Guds. Som du bevisligen inte känner till eftersom din tolkning var fel. Så vem är förvirrad? Du, för du skulle ha läst 1Tim sedan ett tidigare inlägg, som skulle visa dig att du än en gång inte vet vad du snackar om.
Citera
2023-10-31, 18:59
Medlem
Citat:

Detta är en diskussion som främst har med allmän teologi att göra, inte främst relaterat till Jehovas.
Var uppriktig och nämn i klartext vad du anser om JVs aktuella läror. Är det något som är väldigt fel i lärorns just nu? Ta gärna upp detta till diskussionen här i tråden.
Citera
2023-10-31, 19:02
Medlem
Citat:
När vi ändå diskuterar. Kan du hålla med om att dessa saker förekommer inom vår organisation:

Strikta regler och föreskrifter/anvisningar.
Isolering från omvärlden alltså att inte umgås med världsliga.
Att helt anpassa sig till organisationens specifika trosuppfattningar och inte ifrågasätta dem.

Vågar du instämma med dessa saker ttsp? Eller ska du undvika att svara som vi lärt oss inom församlingen?

Vad tror du själv? Tror du att han / hon vågar vara ärlig?
Citera
2023-10-31, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Japp den tidsperiod har man hört talas om hehe. Har för mig min farsa blev vittne just 1975 eller året dessförinnan. Då skulle världen gå under på riktigt. Men det gjorde den ju inte. Har du lust och berätta mer om 1975 och hur läget var inom JV? Hade varit intressant och få veta vad för tongångar som förekom när min far var ett helt nytt JV.

Niveas känner jag igen som namn men han var antagligen långt före min tid. Kresttillsynesmännen kommer jag ihåg hade stor status och det var en ära att få bjuda hem honom och hans fru på middag. Hur dessa var minns jag inte direkt och jag kommer inte heller ihåg om de hade något speciellt att säga eller varför de hade så hög status. Kanske var det deras expertis i just kjollängd som tillskansade dessa deras status?

Skämt å sido så kommer jag inte ihåg så mycket från mötena och sammankomster mer än att dessa var väldigt, väldigt tråkiga som barn. Det enda som var lite halvkul var när folk skulle döpas i Strängnäs eller när de spelades upp drama eller teatern eller vad de nu kallades på sammankomsterna.

Hehe gällandes det med Bet Sarim så kan jag tänka mig att detta inte är något dagens vittnen vill kännas vid eller kanske ens erkänna är sant? Tänk dock om det hela hade inträffat och ett gäng skäggiga, 3000 år gamla profeter åkte runt och drack champagne i vrålåk under 30 talet eller när det nu var. Vilken syn

Det jag mer kommer ihåg från den tiden är att många JVn var skeptiker när det gäller vård. De åkte ofta till en homeopati som sålde dyra mediciner. Jag kommer ihåg en broder som dog i cancer för att han inte ville ha medicinsk behandling..Synd för det var en trevlig man som var väldigt sympatisk. Han hade dessutom en ung dotter som miste sin far alldeles för tidigt. 🙁
Citera
2023-10-31, 19:22
Medlem
Citat:
Först skriver du att du ska lära känna Guds ord, i alla fall en tolkning. När du sedan blir motbevisad är det inte längre din tolkning som gäller, utan Guds. Som du bevisligen inte känner till eftersom din tolkning var fel. Så vem är förvirrad? Du, för du skulle ha läst 1Tim sedan ett tidigare inlägg, som skulle visa dig att du än en gång inte vet vad du snackar om.

Guds ord är Guds ord och hans sanning. I den kan vi lära känna Gud och hans son och komma till tro på Gud och hans son genom den bibliska faktan. Sedan vet jag att på Jesus tid då endast Skriften existerade alltså GT så räddades människor enbart av tro utan att ha läst skriften.
Citera
2023-10-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vad tror du själv? Tror du att han / hon vågar vara ärlig?

Han vågar väl inte vara kritisk. Säger du sanningen så är du kritisk. Ska vi då dölja sanningen även om den svider? Lärde Jesus oss det? Kan inte finna det i skriften.
Citera
2023-10-31, 19:32
Medlem
Citat:

‭‭2 Timotheosbrevet‬ ‭3:14‭-‬17‬ ‭

"Du måste hålla fast vid det du har fått lära dig och blivit övertygad om. Du vet vilka de är som undervisade dig. Ända sedan du var liten känner du ju också till vad som står i de heliga Skrifterna. Där kan du hitta all den vishet du behöver för att bli räddad genom tron på Kristus Jesus. Hela Skriften är inspirerad av Gud och kan användas då man undervisar, tillrättavisar, korrigerar och fostrar till rättfärdighet, så att den som tillhör Gud blir väl rustad för alla goda gärningar.
"
Citera
2023-10-31, 19:48
Medlem
Citat:
Guds ord är Guds ord och hans sanning. I den kan vi lära känna Gud och hans son och komma till tro på Gud och hans son genom den bibliska faktan. Sedan vet jag att på Jesus tid då endast Skriften existerade alltså GT så räddades människor enbart av tro utan att ha läst skriften.
Men du förstår inte Guds ord utan att någon förklarar för dig. Även en blind höna och allt det där, men du förstår bevisligen inte allt. Är det jag eller du som är förvirrad när du inte förstår?

Nu ljuger du igen. Torah säger:

och lagen bygger inte på tron: det heter ju att "den som håller buden skall leva genom dem". Gal 3:12

Ty Mose har i alla tider haft sina förkunnare i varenda stad, och han läses i synagogorna varje sabbat. Apg 15:21

Varje sabbat läste de Torah, och ortodoxa judar gör det än i dag. Så att påstå att de inte läst lagen och profeterna är en direkt lögn.

Det nya förbundet är inte som det gamla därför att Gud genom att utgjuta sin ande lägger sin lag i vårt hjärta. Därför har ingen som blir vägledd av Guds ande behov av att en okunnig kvinna eller man lär de vad Guds vilja är. Tvärtom, faktiskt.

Detta är det förbund jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger Herren: Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen och inrista dem i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk.Ingen skall behöva undervisa sin landsman, ingen sin bror, och säga: Lär känna Herren. Alla skall veta vem jag är, från den minste till den störste. Heb 8
Citera
2023-10-31, 20:00
Medlem
Citat:
‭‭2 Timotheosbrevet‬ ‭3:14‭-‬17‬ ‭

"Du måste hålla fast vid det du har fått lära dig och blivit övertygad om. Du vet vilka de är som undervisade dig. Ända sedan du var liten känner du ju också till vad som står i de heliga Skrifterna. Där kan du hitta all den vishet du behöver för att bli räddad genom tron på Kristus Jesus. Hela Skriften är inspirerad av Gud och kan användas då man undervisar, tillrättavisar, korrigerar och fostrar till rättfärdighet, så att den som tillhör Gud blir väl rustad för alla goda gärningar.
"
Jag vet, men du har fått lära dig ett annat evangelium än det apostlarna och profeterna förkunnat, så du ska ändra uppfattning när du blir upplyst.

Jesus är tydlig med att du ska tro även om du inte förstår, och att få den rätta insikten kan ta tid. Fram till dess är din tro blond...blind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in