Citat:
Ursprungligen postat av
Visheten
Guds ord är Guds ord och hans sanning. I den kan vi lära känna Gud och hans son och komma till tro på Gud och hans son genom den bibliska faktan. Sedan vet jag att på Jesus tid då endast Skriften existerade alltså GT så räddades människor enbart av tro utan att ha läst skriften.
Men du förstår inte Guds ord utan att någon förklarar för dig. Även en blind höna och allt det där, men du förstår bevisligen inte allt. Är det jag eller du som är förvirrad när du inte förstår?
Nu ljuger du igen. Torah säger:
och lagen bygger inte på tron: det heter ju att "den som håller buden skall leva genom dem". Gal 3:12
Ty Mose har i alla tider haft sina förkunnare i varenda stad, och han läses i synagogorna varje sabbat. Apg 15:21
Varje sabbat läste de Torah, och ortodoxa judar gör det än i dag. Så att påstå att de inte läst lagen och profeterna är en direkt lögn.
Det nya förbundet är inte som det gamla därför att Gud genom att utgjuta sin ande lägger sin lag i vårt hjärta. Därför har ingen som blir vägledd av Guds ande behov av att en okunnig kvinna eller man lär de vad Guds vilja är. Tvärtom, faktiskt.
Detta är det förbund jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger Herren: Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen och inrista dem i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk.Ingen skall behöva undervisa sin landsman, ingen sin bror, och säga: Lär känna Herren. Alla skall veta vem jag är, från den minste till den störste. Heb 8