Citat:
Ursprungligen postat av
GrindItUp
Du ljuger, eller så har du uppenbarligen ingen koll öht. När var du senast på ett möte?
Eeh, jo.
Det var min uppfattning redan på 80-talet. Jag gick på mellanstadiet och hörde min lyriska mor efter mötena utbrista "Åh, vilket fint möte! Vilken djup kunskap! Vilken skillnad från världsliga skolor"
Missförstå mig inte, jag var nitisk och mycket troende och noga med allting.
Men just det tyckte jag var märkligt, vi var ju på samma möte, men jag upplevde det så... tunt, ytligt.
Skolan var betydligt mer innehållsrik.
Simpla tal, Vakna är väl skrivet för 10-åringar eller analfabeter. Högläsning av paragrafer i Vakttornet eller någon bok följs av förbestämda frågor. Man förväntas räcka upp handen, saxa rätt svar från de få rader som just lästs. Svaret blir extra uppskattat om man vänder på ordföljden eller ännu hellre använder synonymer. En stjärna använder egna ord och visar därmed att h*n förstår vad h*n pratar om.
Det värsta, mest intelligensbefriade med det hela är att man förväntas förbereda sig och stryka under svaren i förväg.
Det är ett mått på andligheten hur man förbereder sig, gör man det inte så ses det ner på en. För det sneglas o kontrolleras.
Hur många behöver förbereda sig för att förstå den låga nivå och lilla mängd text som granskas? Okay, har du IQ som en guldfisk kan det behövas.
Okay, nu har väl knappt någon papperstidningar som de följer med i, nu är det läsplattor som gäller. Men principen är lika.