2017-08-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Varför skulle det räcka med ett vittne om en kvinna blev våldtagen, men inte om ett barn blir det?

Jag kommer aldrig någonsin att förstå hur man kan göra skillnad på offer för våldtäkt pga offrets ålder.
Inget JV ifrågasätter att en våldtäkt på en vuxen person bör medföra fängelsestraff.
Men när offret är ett barn börjar det yras om vittnen och ånger och förlåtelse, precis som ett par JV har gjort här på FB.
Det är ju bara så vidrigt.

Det ska ändå sägas att många medlemmar av JV har en helt annan syn på saken än deras ledning och de som skriver här i forumet.
Citera
2017-08-06, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Att jämföra vad som föregår på Jvs möten med en "föreläsning på högskola" är en överdrift av närmast astronomiska mått. Nivån ligger inte ens på gymnasienivå utan närmast på lågstadienivå. Det finns en och annan god undervisare även bland Jv, men sådana är inte många. Och kvaliteten har överlag sjunkit på senare år.

Du ljuger, eller så har du uppenbarligen ingen koll öht. När var du senast på ett möte?
Citera
2017-08-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag kommer aldrig någonsin att förstå hur man kan göra skillnad på offer för våldtäkt pga offrets ålder.
Inget JV ifrågasätter att en våldtäkt på en vuxen person bör medföra fängelsestraff.
Men när offret är ett barn börjar det yras om vittnen och ånger och förlåtelse, precis som ett par JV har gjort här på FB.
Det är ju bara så vidrigt.

Det ska ändå sägas att många medlemmar av JV har en helt annan syn på saken än deras ledning och de som skriver här i forumet.
Det är då en himla tur.
Citera
2017-08-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Du ljuger, eller så har du uppenbarligen ingen koll öht. När var du senast på ett möte?

Eeh, jo.
Det var min uppfattning redan på 80-talet. Jag gick på mellanstadiet och hörde min lyriska mor efter mötena utbrista "Åh, vilket fint möte! Vilken djup kunskap! Vilken skillnad från världsliga skolor"

Missförstå mig inte, jag var nitisk och mycket troende och noga med allting.
Men just det tyckte jag var märkligt, vi var ju på samma möte, men jag upplevde det så... tunt, ytligt.
Skolan var betydligt mer innehållsrik.

Simpla tal, Vakna är väl skrivet för 10-åringar eller analfabeter. Högläsning av paragrafer i Vakttornet eller någon bok följs av förbestämda frågor. Man förväntas räcka upp handen, saxa rätt svar från de få rader som just lästs. Svaret blir extra uppskattat om man vänder på ordföljden eller ännu hellre använder synonymer. En stjärna använder egna ord och visar därmed att h*n förstår vad h*n pratar om.

Det värsta, mest intelligensbefriade med det hela är att man förväntas förbereda sig och stryka under svaren i förväg.
Det är ett mått på andligheten hur man förbereder sig, gör man det inte så ses det ner på en. För det sneglas o kontrolleras.
Hur många behöver förbereda sig för att förstå den låga nivå och lilla mängd text som granskas? Okay, har du IQ som en guldfisk kan det behövas.

Okay, nu har väl knappt någon papperstidningar som de följer med i, nu är det läsplattor som gäller. Men principen är lika.
Senast redigerad av Jhwh 2017-08-07 kl. 00:24.
Citera
2017-08-07, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Eeh, jo.
Det var min uppfattning redan på 80-talet. Jag gick på mellanstadiet och hörde min lyriska mor efter mötena utbrista "Åh, vilket fint möte! Vilken djup kunskap! Vilken skillnad från världsliga skolor"

Missförstå mig inte, jag var nitisk och mycket troende och noga med allting.
Men just det tyckte jag var märkligt, vi var ju på samma möte, men jag upplevde det så... tunt, ytligt.
Skolan var betydligt mer innehållsrik.

Simpla tal, Vakna är väl skrivet för 10-åringar eller analfabeter. Högläsning av paragrafer i Vakttornet eller någon bok följs av förbestämda frågor. Man förväntas räcka upp handen, saxa rätt svar från de få rader som just lästs. Svaret blir extra uppskattat om man vänder på ordföljden eller ännu hellre använder synonymer. En stjärna använder egna ord och visar därmed att h*n förstår vad h*n pratar om.

Det värsta, mest intelligensbefriade med det hela är att man förväntas förbereda sig och stryka under svaren i förväg.
Det är ett mått på andligheten hur man förbereder sig, gör man det inte så ses det ner på en. För det sneglas o kontrolleras.
Hur många behöver förbereda sig för att förstå den låga nivå och lilla mängd text som granskas? Okay, har du IQ som en guldfisk kan det behövas.

Okay, nu har väl knappt någon papperstidningar som de följer med i, nu är det läsplattor som gäller. Men principen är lika.

Det här inlägget visar bara hur extremt fientligt inställd du är mot Jehovas vittnen. Du kan inte skriva ett ord utan att vara negativ oavsett vad det handlar om.
Citera
2017-08-07, 00:47
Medlem
Citat:

Du är ett offer för önsketänkande. Jag har lika stor koll som du. Tydligen tycker du att den lågstadieundervisning som meddelas är av hög akademisk klass. Det säger en del om dig. Det är pinsamt att notera att de flesta sitter där med sina läsplattor, också gamlingar som knappt kan hantera dem.
Citera
2017-08-07, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du är ett offer för önsketänkande. Jag har lika stor koll som du. Tydligen tycker du att den lågstadieundervisning som meddelas är av hög akademisk klass. Det säger en del om dig. Det är pinsamt att notera att de flesta sitter där med sina läsplattor, också gamlingar som knappt kan hantera dem.

Jag är utbildad kemist på Lunds universitet, så jag vet vad "akademisk undervisning" är. Och ja, jag tycker det är hög nivå på undervisningen på mötena.

Du svarade inte på min fråga! När var du på ett möte senast?
Senast redigerad av GrindItUp 2017-08-07 kl. 00:56.
Citera
2017-08-07, 07:11
Medlem
Citat:
Det här inlägget visar bara hur extremt fientligt inställd du är mot Jehovas vittnen. Du kan inte skriva ett ord utan att vara negativ oavsett vad det handlar om.

Kanske beror på att jag skriver om det som jag inte tycker är bra i detta ämne.
Det finns många saker som är rent skadliga och som försöker tystas ned av vittnen, vilket är ohederligt. Jag gillar inte lögn.
Det positiva finns det andra som för fram och det argumenterar jag inte för.
Citera
2017-08-07, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det positiva finns det andra som för fram och det argumenterar jag inte för.

Jag tror inte att du klarar av att ge ett positivt omdöme om Jehovas vittnen, du klarar inte av att vara objektiv.
Citera
2017-08-07, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Då föreslår jag att du läser skriftstället jag hänvisade till och som du kommenterade.
I den situationen fanns inga vittnen utöver offret, ändå skulle mannen dö.

Vist kan det i vissa omständigheter räka med endast ett vittne om tex den anklagade själv erkänner. Men endast ord mot ord är inte tillräckligt 5 moseboken 19:15 är ganska tydlig.
Citera
2017-08-07, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror inte att du klarar av att ge ett positivt omdöme om Jehovas vittnen, du klarar inte av att vara objektiv.
Leder objktivitet automatiskt till positivt omdöme?
Citera
2017-08-07, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbaa
Vist kan det i vissa omständigheter räka med endast ett vittne om tex den anklagade själv erkänner. Men endast ord mot ord är inte tillräckligt 5 moseboken 19:15 är ganska tydlig.
...och mannen som våldtog kvinnan ute på fältet där ingen såg eller hörde erkänner? Trots hot om döden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in