2025-04-20, 11:26
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Det är ju bara ett fåtal som äter av brödet och vinet på minneshögtiden om det var det din fråga gällde.
Hur dom som ska ta del av bröd och vin och är absolutister gör vet jag dock inte, men jag antar att dom tar en mindre mängd i munnen då.
Det är ju inte direkt frågan om nåt fylleslag då

Det förstår jag..
Citera
2025-04-21, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Eller lämnar. De har stora problem med att unga kvinnor lämnar när de hittar en partner utanför församlingen. Därför uppmanar de tonårstjejer att döpa sig.

Det vanligaste verkar ändå vara att de som är uppvuxna inom JV uppmuntras döpa sig i tonåren. Inte bara för eventuella framtida äktenskaps skull.

Jag har fått intrycket av att det länge har funnits fler kvinnliga vittnen än män. Åtminstone i Sverige. Så det är väl inte så konstigt om somliga hittar en man utanför församlingen (någon som inte är JV).

Jag vet också att de bör gifta sig med ett annat vittne. Men det verkar inte vara ett totalförbud?

”Bibeln säger att man bara ska gifta sig med någon som delar ens tro. (1 Korinthierna 7:39) Vi Jehovas vittnen förstår den här uppmaningen som att den man dejtar inte bara ska respektera ens tro, utan vara ett aktivt och döpt vittne. (2 Korinthierna 6:14)”

Källa: https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jv-dejting/

Men det förekommer tydligen att vittnen är gifta med någon som inte är ett vittne och då gäller följande:

”Men Jehovas vittnen uppmuntrar inte medtillbedjare att skilja sig om de har en äktenskapspartner som inte är ett vittne. Bibeln säger: ”Om någon broder har en icke troende hustru och hon är med på att bo tillsammans med honom, får han inte överge henne; och om en kvinna har en icke troende man och han är med på att bo tillsammans med henne, får hon inte överge sin man.” (1 Korinthierna 7:12, 13) Jehovas vittnen följer den här uppmaningen.”

Källa: https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/familjer/

Vad jag har läst/hört så verkar det dock vara skillnad på om man redan är gift och sedan blir ett vittne (medans ens make/maka inte blir ett vittne) och om ett döpt vittne gifter sig med en utomstående. Åtminstone rent socialt i församlingen. Det verkar vara mer accepterat om en gift person blir ett vittne, och fortsätter vara tillsammans med personen som inte blir ett vittne. Än att som vittne gifta sig med en utomstående.
Citera
2025-04-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Det vanligaste verkar ändå vara att de som är uppvuxna inom JV uppmuntras döpa sig i tonåren. Inte bara för eventuella framtida äktenskaps skull.

Jag har fått intrycket av att det länge har funnits fler kvinnliga vittnen än män. Åtminstone i Sverige. Så det är väl inte så konstigt om somliga hittar en man utanför församlingen (någon som inte är JV).

Jag vet också att de bör gifta sig med ett annat vittne. Men det verkar inte vara ett totalförbud?

”Bibeln säger att man bara ska gifta sig med någon som delar ens tro. (1 Korinthierna 7:39) Vi Jehovas vittnen förstår den här uppmaningen som att den man dejtar inte bara ska respektera ens tro, utan vara ett aktivt och döpt vittne. (2 Korinthierna 6:14)”

Källa: https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jv-dejting/

Men det förekommer tydligen att vittnen är gifta med någon som inte är ett vittne och då gäller följande:

”Men Jehovas vittnen uppmuntrar inte medtillbedjare att skilja sig om de har en äktenskapspartner som inte är ett vittne. Bibeln säger: ”Om någon broder har en icke troende hustru och hon är med på att bo tillsammans med honom, får han inte överge henne; och om en kvinna har en icke troende man och han är med på att bo tillsammans med henne, får hon inte överge sin man.” (1 Korinthierna 7:12, 13) Jehovas vittnen följer den här uppmaningen.”

Källa: https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/familjer/

Vad jag har läst/hört så verkar det dock vara skillnad på om man redan är gift och sedan blir ett vittne (medans ens make/maka inte blir ett vittne) och om ett döpt vittne gifter sig med en utomstående. Åtminstone rent socialt i församlingen. Det verkar vara mer accepterat om en gift person blir ett vittne, och fortsätter vara tillsammans med personen som inte blir ett vittne. Än att som vittne gifta sig med en utomstående.
Nej, de uppmanas att döpa sig för att äldste ska kunna varna för dåligt sällskap och så tvivel. Jag vet att systrar har lämnat JV när de hittat någon som inte är ett JV. Personlig erfarenhet eftersom jag inte är ett JV, och jag hörde det i ett tal från podiet.

Det JV har missat är att Paulus skrev till ogifta:

1 Korinthierbrevet 7
[6] Detta säger jag som ett medgivande, inte som en befallning. [7] Helst ville jag att alla levde som jag. Men var och en har fått sin särskilda nådegåva från Gud, den ene av ett slag, den andre av ett annat.

Som apostel hade han lagstiftande makt (avhålla sig från blod, otukt etc.), men detta är ingen befallning. Läs hela kapitlet för kontext. Han talar om befallningar från Herren också.
Citera
2025-04-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, de uppmanas att döpa sig för att äldste ska kunna varna för dåligt sällskap och så tvivel. Jag vet att systrar har lämnat JV när de hittat någon som inte är ett JV. Personlig erfarenhet eftersom jag inte är ett JV, och jag hörde det i ett tal från podiet.

Det JV har missat är att Paulus skrev till ogifta:

1 Korinthierbrevet 7
[6] Detta säger jag som ett medgivande, inte som en befallning. [7] Helst ville jag att alla levde som jag. Men var och en har fått sin särskilda nådegåva från Gud, den ene av ett slag, den andre av ett annat.

Som apostel hade han lagstiftande makt (avhålla sig från blod, otukt etc.), men detta är ingen befallning. Läs hela kapitlet för kontext. Han talar om befallningar från Herren också.

Har läst hela kapitlet. Tolkar det som om celibat (avhållsamhet) är det idealiska. Kan man inte avstå resten av livet så bör man gifta sig. Eftersom celibat troligen är ett orimligt krav för många så kom rådet om äktenskap.

Sedan verkar JV vara lite mer strikta än andra när det gäller dejting och samboskap, för att minska risken för sexuell omoral/otukt. Många verkar gifta sig rätt tidigt med, men jag kan ha fått fel uppfattning. Inget sex före äktenskap samt lite annorlunda dejting etc påverkar säkert många äktenskap för unga människor. Men du kan ha rätt också, jag är inte insatt.
Senast redigerad av Amberfly 2025-04-21 kl. 20:30.
Citera
2025-04-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Har läst hela kapitlet. Tolkar det som om celibat (avhållsamhet) är det idealiska. Kan man inte avstå resten av livet så bör man gifta sig. Eftersom celibat troligen är ett orimligt krav för många så kom rådet om äktenskap.

Sedan verkar JV vara lite mer strikta än andra när det gäller dejting och samboskap, för att minska risken för sexuell omoral/otukt. Många verkar gifta sig rätt tidigt med, men jag kan ha fått fel uppfattning. Inget sex före äktenskap samt lite annorlunda dejting etc påverkar säkert många äktenskap för unga människor. Men du kan ha rätt också, jag är inte insatt.
Inget sex före äktenskapet är BS. Du kommer överens med sin partner, och Adam och Eva blev inte prästvigda. Det står det Gud fogat samman får ingen människa skilja åt. Därför sa Jesus:

Matteus 18
[18] Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. [19] Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. [20] Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.«

Följer du Jesus binder du ett äktenskap på jorden genom bön till Fadern och Jesus, inte en präst, pastor eller vigselförrättare. Så var det från början, när Adam och Eva blev ett gift par. Det fanns inga präster.

Enligt Paulus räcker det att bli kåt.

1 Korinthierbrevet 7
[36] Men om någon tycker att han handlar otillbörligt mot sin flicka när han ansätts av driften och inte har något val, då får han göra det han vill: han syndar inte, de får gifta sig.

Inte ett ord om andra inblandade. Ni bestämmer själva villkoren för äktenskapet (allt ni binder eller löser på jorden = på egna villkor).
Senast redigerad av DindooNuffin 2025-04-22 kl. 13:28.
Citera
2025-04-25, 14:40
Medlem
Amors avatar
Ni Jw:s i tråden, hur försvarar ni Nya världens översättning, som med med närmast kirurgisk precisions felöversatte bibeln så det skulle passa med Jehovas Vittnens teologi?

I Johannesproologen tillexempel beskrivs Jesus som en av flera gudar bara för att man inte vill jämställa honom med fadern.
Citera
2025-04-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Ni Jw:s i tråden, hur försvarar ni Nya världens översättning, som med med närmast kirurgisk precisions felöversatte bibeln så det skulle passa med Jehovas Vittnens teologi?

I Johannesproologen tillexempel beskrivs Jesus som en av flera gudar bara för att man inte vill jämställa honom med fadern.

Bibel 2000 1 Mos 7:1 " Herren svarade: »Nu gör jag dig till en gud för farao, och din bror Aron skall bli din profet."

2 Kor 4:4: "Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild."

1 Kor 8:5,6 "Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till. "

Svar nog ?
Citera
2025-05-01, 11:36
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är bara dom som söker som ska finna.
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Även om jag inte viger all min tid till Bibeln så ser jag mig ändå som någon som söker. Oftast ligger det mycket tankearbete bakom mina inlägg.

Ok bra, fortsätt att söka. Vad är problemet med Jehovas vittnens tolkning av Daniels profetia?
Citera
2025-07-05, 15:27
Medlem
Vasectomaters avatar
Steven Lett kom ut igår med uppdatering om sektens regler, nu är det ok för vittnen att skåla och klinka i glasen med varandra hahahahaha!
Styrande kretsen fick uppdatering om det nyligen av Gud (eller de 24 äldste bröderna som dog och kom upp i himlen och som de har sagt att de vägleder styrande kretsen genom seanser)och meddelade detta till medlemmarna igår under ”nyheter” på deras webbsida. Det var ju 4th of July här i usa igår så det passade ju utmärkt.
Snart blir det helt ok att fira jul och födelsedagar också och man ser nu klart och tydligt varför de uteslöt Tony Morris ur ledarskapet, han var för sträng helt enkelt.

https://www.jw.org/sv/nyheter/omr%C3...-kretsen-2025/

Runt 12:30 min.
Citera
Igår, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Steven Lett kom ut igår med uppdatering om sektens regler, nu är det ok för vittnen att skåla och klinka i glasen med varandra hahahahaha!
Styrande kretsen fick uppdatering om det nyligen av Gud (eller de 24 äldste bröderna som dog och kom upp i himlen och som de har sagt att de vägleder styrande kretsen genom seanser)och meddelade detta till medlemmarna igår under ”nyheter” på deras webbsida. Det var ju 4th of July här i usa igår så det passade ju utmärkt.
Snart blir det helt ok att fira jul och födelsedagar också och man ser nu klart och tydligt varför de uteslöt Tony Morris ur ledarskapet, han var för sträng helt enkelt.

https://www.jw.org/sv/nyheter/omr%C3...-kretsen-2025/

Runt 12:30 min.

Tony Morris skulle säkert ha uppskattat att få skåla med en försvarlig mängd dyr skotskt whisky i sitt glas. Men han kan ju förstås skåla med sig själv hemma på kammaren.😁
Eller med tanten, även om hon föredrar irländsk whisky. 😎

Men ja, man vill fortsätta att få organisationen att framstå som mer och mer normal. Detta sannolikt av strikt ekonomiska skäl.

Vad blir nästa steg? Är det födelsedagar som inte längre ska ses som avgudadyrkan? Ska vi spekulera?
Citera
Igår, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bra. Du kan komma med motargument.

Visst, man kan tycka att olika uttal av Guds namn i olika länder är okej därför att det är på det viset, men fråga vilken Giovanni som helst om han skulle gilla att bli kallad Johan så får du sannolikt svaret "Nej" på det. Det är visserligen förståeligt om du menar alltså att Gud skulle vara annorlunda, men vore det inte snarare mer uppskattat av Gud om man i alla fall försökte säga namnet ordenligt?

Vad ni har gjort är ju istället att trots att ni är medvetna om att de flesta forskare idag föredrar den tvåstaviga formen ”Jahve” så envisas ni med tre stavelser. Det är ju då att avsiktligt säga namnet på ett sätt som inte anses vara det korrekta.

En liten detalj som saknas i er argumentation är uttrycket "Haleluja", som ju ska avslutas med den första stavelsen av Guds namn, eller hur? Har ni helt enkelt inte tagit med det därför att det inte stöder ert sätt att uttala namnet eller hade ni inte tänkt på det?

Denna form av Guds namn "Jah" med tre av de fyra bokstäverna är också den som finns registrerad i gammalgreiska texter (Ἰάω) från tiden innan judarna upphörde att uttala namnet, så det är då ett exempel på hur de första tre bokstäverna faktiskt uttalades medan namnet uttalades utan att byta till till exempel Adonai.

Sedan har vi era argument för att det skulle vara ett "o" i namnet, som i och för sig är intressant, men knappast helt korrekt. Det finns ju ett stort antal namn som istället visar att "Jahve" är det korrekta uttalet, som till exempel namn som "Elia", som ju avslutas med "Jah" och inte "Jeh" och "Mattityahu" (Matthew) har "Jah" i namnet för tre av de fyra tecknen och inte "Jeh" och det är då tydligt i dessa namn att tre av de fyra tecknen uttlas "Jah". Ytterligare namn är Anaiah, Bithiah, Hodiah, Adoniyah, Amaryahu, Azariah, Azazyahu, Benayahu, Delayahu och Aviyah som alla har "Jah" och inte "Jeh" för tre av de fyra tecknen.

Var kommer då ett "o" in i namnet om ni dessutom vill att det ska sluta på "a"?

O'et kommer med största sannolikhet från bibelavskrifter med inskriven vokalisering. Man uttalade inte Gudsnamnet, utan ersatte det med Adonai, Herren. Vokalerna ut ordet Adonai sattes in i tetragrammet, och då dök det upp ett trestavigt namn innehållande ett o.
Citera
Igår, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Du ständigt anklagar andra för att ljuga och förvränga, vara dubbelmoraliga, att bete sig psykopatiskt.

Dina beteenden och angrep på andra avslöjar vem du är. Du använder dig av osmakliga beteenden här i dina diskussioner med andra för att minimera andra och vad andra tycker. Är det sådant du lärt dig på rikets sal? Anser du att du kan rättfärdiga dina angrep på andra?

Det gör han säkerligen. Alla som ifrågasätter eller argumenterar emot honom är i hans världsbild ondsinta lögnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in