Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Har läst hela kapitlet. Tolkar det som om celibat (avhållsamhet) är det idealiska. Kan man inte avstå resten av livet så bör man gifta sig. Eftersom celibat troligen är ett orimligt krav för många så kom rådet om äktenskap.
Sedan verkar JV vara lite mer strikta än andra när det gäller dejting och samboskap, för att minska risken för sexuell omoral/otukt. Många verkar gifta sig rätt tidigt med, men jag kan ha fått fel uppfattning. Inget sex före äktenskap samt lite annorlunda dejting etc påverkar säkert många äktenskap för unga människor. Men du kan ha rätt också, jag är inte insatt.
Inget sex före äktenskapet är BS. Du kommer överens med sin partner, och Adam och Eva blev inte prästvigda. Det står det Gud fogat samman får ingen människa skilja åt. Därför sa Jesus:
Matteus 18
[18] Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. [19] Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. [20] Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.«
Följer du Jesus binder du ett äktenskap på jorden genom bön till Fadern och Jesus, inte en präst, pastor eller vigselförrättare. Så var det från början, när Adam och Eva blev ett gift par. Det fanns inga präster.
Enligt Paulus räcker det att bli kåt.
1 Korinthierbrevet 7
[36] Men om någon tycker att han handlar otillbörligt mot sin flicka när han ansätts av driften och inte har något val, då får han göra det han vill: han syndar inte, de får gifta sig.
Inte ett ord om andra inblandade. Ni bestämmer själva villkoren för äktenskapet (allt ni binder eller löser på jorden = på egna villkor).