Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-23, 10:48
  #11617
Medlem
Hajlajfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berserkmats
Jag och en vän har länge funderat på att ta oss en tur till jehovas för att gå på en gudstjänst och så att säga se what all the fuss is about. Vi undrar lite över vad vi ska förvänta oss, det är ju öppet för allmänheten och så, och vi är bra på och tycker det är kul att analysera skrifter etc, men frågan vi ställer oss är vad är kutym och hur bör vi bete oss för att inte offenda någon?

Bästa hade varit om ni tar kontakt med en rikets sal via telefon och frågar om vilka mötestider de har och bestämmer vilket eller vilka datum ni kan tänkas komma på.
De flesta dyker upp i välvårdad klädsel, inga jeans. Minst chinos och skjorta. De flesta har kostym, eller kostymbyxa och skjorta på sommaren.
Olika möten har olika innehåll och ni får säkert info om det under det samtalet om vad man går igenom de olika dagarna. De kommer säkert bli jätteglada och välkomnande.

I det stora hela så är varje möte ca 2 timmar långt. Man börjar och avlutar med psalm och bön. Däremellan så talas det från podiet om olika teman. För en utomstående så lär man bli slagen av alla leenden och trevliga människor. Men också om hur trista och långtråkiga själva mötena är.

Jag berömmer er om ni orkar sitta igenom två timmar och lyssna på totalt nonsens. Svär inte och gå inte in på argument emot deras tro medelst löst prat före eller efter mötet. Boka ett enskilt möte för såna spörsmål.
__________________
Senast redigerad av Hajlajf 2023-03-23 kl. 10:53.
Citera
2023-03-23, 10:56
  #11618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berserkmats
Jag och en vän har länge funderat på att ta oss en tur till jehovas för att gå på en gudstjänst och så att säga se what all the fuss is about. Vi undrar lite över vad vi ska förvänta oss, det är ju öppet för allmänheten och så, och vi är bra på och tycker det är kul att analysera skrifter etc, men frågan vi ställer oss är vad är kutym och hur bör vi bete oss för att inte offenda någon?

Bete dig på samma sätt som när du går på en föreläsning.

Det enda som skiljer sig är bön före och efter mötet och sång emellan. Om du vill vara med i bönen och sången är upp till dig. Det är inget krav på kostym som någon påstod, och mycket annat påstås som inte är sant.
Citera
2023-03-23, 11:25
  #11619
Medlem
MrDoomsdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berserkmats
Jag och en vän har länge funderat på att ta oss en tur till jehovas för att gå på en gudstjänst och så att säga se what all the fuss is about. Vi undrar lite över vad vi ska förvänta oss, det är ju öppet för allmänheten och så, och vi är bra på och tycker det är kul att analysera skrifter etc, men frågan vi ställer oss är vad är kutym och hur bör vi bete oss för att inte offenda någon?

Läs uppenbarelseboken ordentligt innan ni går dit, sedan kan ni läxa upp dem, för de har fel om en del saker i den... som går att lista ut om man läser den ordentligt! Sedan kan ni berätta för dem vart de har fel, för man kan tala under möterna som deltagare, man räcker upp handen och svarar på frågor eller säger sitt.

I övrigt är det trevliga människor där oftast, så var snäll mot dem så kommer de välkomna er och uppskatta er. De gillar när folk tänker själva så det blir diskussion.
Citera
2023-03-23, 11:55
  #11620
Medlem
Klockmonsters avatar
som alla redan sagt ts... alla ni kommer träffa där kommer riktigt lysa av glädje när dom ser att ni kommit dit o kanske rent av kommer bli deras vänner i gemenskapen! alla kommer komma fram o heja, prata lite mm mm. dom kommer vara klädda i kostym o kvinnorna i liknande kläder. alla kommer ha sin egen bibel med sig, o ni kommer få frågan om ni inte har er med er, o med största säkerhet kommer minst en att erbjuda sig att sitta brevid er o låta er låsa i hans under predikan, om ni kanske till med inte har sån tur att få låna en av nån. den som lånar ut den kommer känna lycka för att han gör det rätta o o får poäng hos herren för det, typ.

predikan e lite annorlunda, ni kommer få bibelstycken upplästa av prästen, som han läser ur sin egen bibel, som e likadan som alla vittnenas där man struckit under det viktiga o det man ska tänka o reflektera över, tillsammans!

garanterat kommer ni inte vart där fem minuter innan nån kommit med kaffe åt er, nån annan har redan presenterat sig, o troligen e det ännu fler runt er som välkomnar er dit o alla kommer tala om hur glada dom blir när en ny medmänniska dyker upp hos dom!
dom kan nog räknas minst som den mest vänliga o hjälpsamma gruppen i detta land,o ALLA känner ALLA där!
det stora samtalsämnet kommer ju såklart vara Gud, o livet i paradiset och jag kan sätta en 100lapp, på att även om ni inte frågar, så kommer flera fråga vart ni bor, o erbjuda sig att hämta er o ge skjuts till nästa sammankomst. MEN !! ACHTUNG !! om ni tycker om det hela o tackar ja till skjutsen, kommer den "lyckliga utvalde" vittnet vara puck-punktlig nästa gång o plinga på...om du/ni hänger med så kanske ni hittar en riktigt snäll o vänlig gemenskap... eller...så kanske ni tackar nej efter ett par vändor...o då ska ni veta redan innan - det finaste ett äkta vittne kan göra, är att lyckas få med sig en ny i församlinhen o det belönas i himlen av Gud.... han kommer dyka upp vajre vecka samma tid i kanske ett halvår eller nåt. det enda du kan göra e att vara tyst som en mus tills han går. med liute oflax, kommer han såklart även testa olika dagar olika tider, allt för att han verkligen så innerligt vill ge dig "det han har", o "hjälpa dig in i vittnesskapet, för det ser han som det finaste han kan göra i sitt liv!! gillar ni det inte alls, så SÄG DET DIREKT vänligt o tacka för ni fick komma o känna av det iaf, men var så tydlig du kan att du inte vill fortsätta komma, men tacka såklart för deras trevliga sätt att bemöta dig!

o du, det gör faktiskt inget alls om man kommer i slitna jeans 1a ggn heller, ingen kommer se ner eller döma er för det, dom vet ju att dom allihopa troligen såg ut likadant själja på sitt 1a besök i gemenskapen.... men, går ni tbx fler ggr bör ni nog kanske klä er lite mer ordnat
Citera
2023-03-25, 10:00
  #11621
Medlem
fotsvetts avatar
Om nu Jehovas vittnen påstår sig vara Guds utvalda organisation, då undrar jag vilket år Gud bestämde detta. Var det samma år som Jehovas vittnen grundades eller var det ett senare år? Hur kungjordes detta? Var det den styrande kretsen som gick ut och sa att nu Gud sagt att vi är Guds utvalda organisation och nu ska ni tro på detta?
Citera
2023-03-25, 10:10
  #11622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Om nu Jehovas vittnen påstår sig vara Guds utvalda organisation, då undrar jag vilket år Gud bestämde detta. Var det samma år som Jehovas vittnen grundades eller var det ett senare år? Hur kungjordes detta? Var det den styrande kretsen som gick ut och sa att nu Gud sagt att vi är Guds utvalda organisation och nu ska ni tro på detta?

Det är en övertygelse/tro på att Gud stödjer Jehovas vittnen som organisation.
Citera
2023-03-25, 10:15
  #11623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Om nu Jehovas vittnen påstår sig vara Guds utvalda organisation, då undrar jag vilket år Gud bestämde detta. Var det samma år som Jehovas vittnen grundades eller var det ett senare år? Hur kungjordes detta? Var det den styrande kretsen som gick ut och sa att nu Gud sagt att vi är Guds utvalda organisation och nu ska ni tro på detta?

Här kan du läsa lite:

Citat:
Hur skulle man kunna identifiera de sanna tillbedjarna i ändens tid? Skulle de alltid ha rätt? Skulle deras bedömning vara ofelbar? Nej. Till och med Jesu apostlar behövde tid efter annan bli förda till rätta. (Luk. 22:24—27; Gal. 2:11—14) I likhet med apostlarna måste Kristi sanna efterföljare i våra dagar vara ödmjuka, villiga att ta emot tuktan och, när så behövs, ändra uppfattning, så att deras tankar i ännu högre grad överensstämmer med Guds. — 1 Petr. 5:5, 6.

Vilken grupp visade sig då vara den enda sanna kristna organisationen när världen år 1914 trädde in i sina sista dagar? I kristenheten fanns det många kyrkor som gjorde anspråk på att representera Kristus. Men frågan är: Uppfyllde någon av dem Bibelns krav?

Den enda sanna kristna församlingen måste vara en organisation som håller fast vid Bibeln som sin främsta auktoritet, inte en som citerar spridda verser och förkastar resten av Bibeln när den inte stämmer med dess aktuella teologi. (Joh. 17:17; 2 Tim. 3:16, 17) Den måste vara en organisation vars medlemmar — inte bara några, utan alla — efterliknar Kristus genom att inte vara någon del av världen. Hur skulle de då kunna blanda sig i politik, vilket kristenhetens kyrkor gång på gång har gjort? (Joh. 15:19; 17:16) Den sanna kristna organisationen måste bära vittnesbörd om Guds namn, Jehova, och utföra det arbete som Jesus gav befallning om — nämligen att predika de goda nyheterna om Guds kungarike. I likhet med församlingen i det första århundradet skulle inte bara ett fåtal, utan alla församlingens medlemmar vara helhjärtade evangelieförkunnare. (Jes. 43:10—12; Matt. 24:14; 28:19, 20; Kol. 3:23) De sanna tillbedjarna skulle också kännas igen på sin självuppoffrande kärlek till varandra, en kärlek som skulle överbrygga rasmässiga barriärer och nationella gränser och förena dem i ett världsvitt brödraskap. Den kärleken skulle komma till uttryck, inte bara i enstaka fall, utan på ett sätt som verkligen särskilde dem som organisation betraktade. — Joh. 13:34, 35.

När ändens tid började år 1914 var det tydligt att ingen av kristenhetens kyrkor levde upp till dessa bibliska normer för den enda sanna kristna församlingen. Men hur förhöll det sig med bibelforskarna, som Jehovas vittnen då kallades?

Fortsättningen kan du läsa här:
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1101993043
Citera
2023-03-25, 11:25
  #11624
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Om nu Jehovas vittnen påstår sig vara Guds utvalda organisation, då undrar jag vilket år Gud bestämde detta. Var det samma år som Jehovas vittnen grundades eller var det ett senare år? Hur kungjordes detta? Var det den styrande kretsen som gick ut och sa att nu Gud sagt att vi är Guds utvalda organisation och nu ska ni tro på detta?

De tror att Jesus återkom år 1914 som osynlig, inspekterade alla religioner på jorden och valde ut Bibelstudenterna år 1919 som den enda rätta religionen. Det trots att vad de trodde då var nåt helt annat än vad de tror idag, bla dyrkan av Jesus. Nån styrande krets fanns inte då.
Citera
2023-03-25, 14:06
  #11625
Medlem
KaptenLasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
De tror att Jesus återkom år 1914 som osynlig, inspekterade alla religioner på jorden och valde ut Bibelstudenterna år 1919 som den enda rätta religionen. Det trots att vad de trodde då var nåt helt annat än vad de tror idag, bla dyrkan av Jesus. Nån styrande krets fanns inte då.

Jag har lite svårt att förstå vad du egentligen menar? Har du möjlighet att utveckla ditt påstående.
Citera
2023-03-25, 15:26
  #11626
Medlem
KaptenLasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är en övertygelse/tro på att Gud stödjer Jehovas vittnen som organisation.

Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Om nu Jehovas vittnen påstår sig vara Guds utvalda organisation, då undrar jag vilket år Gud bestämde detta. Var det samma år som Jehovas vittnen grundades eller var det ett senare år? Hur kungjordes detta? Var det den styrande kretsen som gick ut och sa att nu Gud sagt att vi är Guds utvalda organisation och nu ska ni tro på detta?

Jag älskar Jehova och Jesus och sympatiserar helt och hållet med Jehovas vittnen.
Alltså Jehovas Vittnen har ju alltid funnits i en eller annan form. De vittnar om Gud JHVHs existens och försöker att följa det han vill oavsett vad andra lär ut som till exempel kananéer, katolska Kyrkan, Fariséer, Swedenborgare eller "flygande spagettimonstrets kyrkan". Oftast har det ju funnits tjänare till Jehova eller varit organiserad på olika vis. Som Abraham, Job, Israeliterna, det första kristna, medeltidskättare, Bibel-forskarna, Jehovas vittnen och säkert på något sätt i det kommande tusenåriga riket också. Alltså den som påstår sig följa Jehova välsignar han ju mer eller mindre. Sen kunde det ju vara bra om det var organiserat på något vis. Jag tänker väl att det i vår nutid uppstod olika organiserade initiativ som Russelianer, Adventister mfl, men det var ju ur den senare delen av bibelforskargruppen som det växte och succesivt kom att bli mer och mer organiserat. Var det år 1919 man menar att man äntligen slapp det religiösa oket och helt släppte sig fri från det? Senare så antogs ju Rutherford till president i bibelforskar-gruppen. Tacka gud för det. Han var domare till yrket. Som klippt och skuren.Sen var han säkert idiot på något litet här och var, men det skiter jag i. På 1930 talet antogs namnet Jehova Vittnen. Men uppstod och uppstod vet jag inte. Det växte väll fram så att allt blev klarare tänker jag.
Jehova valde att välsigna denna skara smorda och ickesmorda. Kunde lika bra blivit den Pentakostala rörelsen eller Ortodoxa eller Katolska. Men nu råkade de bli de här bibelforskarna. De var och är förmodligen minst onda och självuppoffrande oavsett lidandet att förfäkta bibelns verkliga sanning och slå sig fri ifrån falska medeltida religiösas och politiska dogmer och kulturer.
Och man måste ju inte vara raketforskare för att förstå att Jehova ställer olika påbud och krav för att välsigna sina tjänare.
Önskan från Jehovas vittnens sida är att anpassa sig till de måtten och krav som Jehova gud ställer på organiserad religion. Och det är ju det som den trogen tjänaren i våra dagar gör genom att forska i bibeln och låter sig konstant formas av den och. Man låter dessa sanningar forma lärorna och ber om Jehovas andes vägledning för att hamna rätt till slut.
Och visst ibland hamnar man snett kanske. Men det rättas snart till. Förr kanske det fanns en del gamla halv tramsiga kulturer och kanske vissa skeva tolkningar men det rättades till och görs fortfarande. Om inte förr så i tusenårsriket. Sen har man sitt egna samvete. Jag litar på de smorda och inte en massa dravel som ofullkomliga avdelningskontor och vissa Jehovas vittnen säger. Det finns ingen perfekt organisation. Det finns en del knäppgökar här och var, men det är deras personliga ansvar inför Jesus och Jehova. Och för att citera broder Russel.
"Tänk om man skulle sparka åt varenda hund som skäller, då kommer man ingen vart"

Alla kyrkor och samfund kan läsa bibeln och följa Jehova och Jesus . Go on....Det är bara satan som kan hindra dom från att ändra sig till bibelns sanningar. De kan be om hjälp och ändra sig efter bibeln. Då bli nog Jehova lite gladare, skulle jag tro. Ni kan ju be till Jehova och fråga hur man kan få veta sanningen. Så gjorde jag.

Sen har jag personligen svårt att förstå varför människor tycker att det skulle vara så märkligt att Jehova har smorda ( utvalda kungar och präster) och tjänare i olika tider. Det är ju otroligt bra, hävdar jag. Varför skulle Jehova inte kunna ha ett folk idag- lämpligtvis JV. Men visst, ring mig om ni hittar något bättre. hahaha.
Sen kan ju folk söka sanning och det är grymt smart. Jag tycker Jehova välsignar denna organiserade sammanslutning. Även om det finns rötägg och ibland felaktiga läror eller att man behandlat saker helt fel. Sen att en del vittnen väljer att inte följa det som står, det är deras egna huvudvärk. Det är ju knappast kännetecknande för religionen. Det är ungefär lika sant som att säga "Jehovas vittnens lära går ut på att inte fira jul".
Jehovas vittnen har ju mod att ändra sig. Det skulle knappt andra samfund våga göra. hahahha
Det står dig fritt att göra vad du vill som JV. Man tjänar Jehova trots om man är utesluten eller inte. De två sakerna är samma sak. Förutom de som är så kallade avfällingar och självmant lämnat JV. Ingen kan tvinga dig att följa bibeln eller Jehovas vittnens läror, men det blir ju hundra gånger lättare om man väljer att göra det. Dessutom är risken att man blir utesluten om man förfäktar obibliska läror eller aldrig ändrar sitt leverne. Vill man ens följa bibeln.
Sen om det är något vittne som röker hasch eller röstar på något politiskt parti eller inte vaccinerar sig eller svär eller något annat trist. Så grattis. Det är ju kul för dem, men som det ser ut nu så blir det inte förenligt med vad man hittills kommit fram till i ljuset av bibeln läror. Dessutom så skulle man tillslut bli utesluten kanske, vilket verkar dötrist. Då får man ju anpassa sig lite och jobba bort såna dåliga vanor. Roligare för familj och vänner och i ens förhållande till Jehova. Men skulle nu någon mot förmodan ändå göra det utan att församlingen vet om det, så får väl den personen fråga Jehova om det är ok och läsa på lite i bibeln om det, i litteratur och i läkarböcker om man finner att det är ok.
Citera
2023-03-25, 15:44
  #11627
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenLasse
Jag har lite svårt att förstå vad du egentligen menar? Har du möjlighet att utveckla ditt påstående.

Vad är det du inte förstår?
Citera
2023-03-25, 17:12
  #11628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenLasse
Jag älskar Jehova och Jesus och sympatiserar helt och hållet med Jehovas vittnen.
Alltså Jehovas Vittnen har ju alltid funnits i en eller annan form. De vittnar om Gud JHVHs existens och försöker att följa det han vill oavsett vad andra lär ut som till exempel kananéer, katolska Kyrkan, Fariséer, Swedenborgare eller "flygande spagettimonstrets kyrkan". Oftast har det ju funnits tjänare till Jehova eller varit organiserad på olika vis. Som Abraham, Job, Israeliterna, det första kristna, medeltidskättare, Bibel-forskarna, Jehovas vittnen och säkert på något sätt i det kommande tusenåriga riket också. Alltså den som påstår sig följa Jehova välsignar han ju mer eller mindre. Sen kunde det ju vara bra om det var organiserat på något vis. Jag tänker väl att det i vår nutid uppstod olika organiserade initiativ som Russelianer, Adventister mfl, men det var ju ur den senare delen av bibelforskargruppen som det växte och succesivt kom att bli mer och mer organiserat. Var det år 1919 man menar att man äntligen slapp det religiösa oket och helt släppte sig fri från det? Senare så antogs ju Rutherford till president i bibelforskar-gruppen. Tacka gud för det. Han var domare till yrket. Som klippt och skuren.Sen var han säkert idiot på något litet här och var, men det skiter jag i. På 1930 talet antogs namnet Jehova Vittnen. Men uppstod och uppstod vet jag inte. Det växte väll fram så att allt blev klarare tänker jag.
Jehova valde att välsigna denna skara smorda och ickesmorda. Kunde lika bra blivit den Pentakostala rörelsen eller Ortodoxa eller Katolska. Men nu råkade de bli de här bibelforskarna. De var och är förmodligen minst onda och självuppoffrande oavsett lidandet att förfäkta bibelns verkliga sanning och slå sig fri ifrån falska medeltida religiösas och politiska dogmer och kulturer.
Och man måste ju inte vara raketforskare för att förstå att Jehova ställer olika påbud och krav för att välsigna sina tjänare.
Önskan från Jehovas vittnens sida är att anpassa sig till de måtten och krav som Jehova gud ställer på organiserad religion. Och det är ju det som den trogen tjänaren i våra dagar gör genom att forska i bibeln och låter sig konstant formas av den och. Man låter dessa sanningar forma lärorna och ber om Jehovas andes vägledning för att hamna rätt till slut.
Och visst ibland hamnar man snett kanske. Men det rättas snart till. Förr kanske det fanns en del gamla halv tramsiga kulturer och kanske vissa skeva tolkningar men det rättades till och görs fortfarande. Om inte förr så i tusenårsriket. Sen har man sitt egna samvete. Jag litar på de smorda och inte en massa dravel som ofullkomliga avdelningskontor och vissa Jehovas vittnen säger. Det finns ingen perfekt organisation. Det finns en del knäppgökar här och var, men det är deras personliga ansvar inför Jesus och Jehova. Och för att citera broder Russel.
"Tänk om man skulle sparka åt varenda hund som skäller, då kommer man ingen vart"

Alla kyrkor och samfund kan läsa bibeln och följa Jehova och Jesus . Go on....Det är bara satan som kan hindra dom från att ändra sig till bibelns sanningar. De kan be om hjälp och ändra sig efter bibeln. Då bli nog Jehova lite gladare, skulle jag tro. Ni kan ju be till Jehova och fråga hur man kan få veta sanningen. Så gjorde jag.

Sen har jag personligen svårt att förstå varför människor tycker att det skulle vara så märkligt att Jehova har smorda ( utvalda kungar och präster) och tjänare i olika tider. Det är ju otroligt bra, hävdar jag. Varför skulle Jehova inte kunna ha ett folk idag- lämpligtvis JV. Men visst, ring mig om ni hittar något bättre. hahaha.
Sen kan ju folk söka sanning och det är grymt smart. Jag tycker Jehova välsignar denna organiserade sammanslutning. Även om det finns rötägg och ibland felaktiga läror eller att man behandlat saker helt fel. Sen att en del vittnen väljer att inte följa det som står, det är deras egna huvudvärk. Det är ju knappast kännetecknande för religionen. Det är ungefär lika sant som att säga "Jehovas vittnens lära går ut på att inte fira jul".
Jehovas vittnen har ju mod att ändra sig. Det skulle knappt andra samfund våga göra. hahahha
Det står dig fritt att göra vad du vill som JV. Man tjänar Jehova trots om man är utesluten eller inte. De två sakerna är samma sak. Förutom de som är så kallade avfällingar och självmant lämnat JV. Ingen kan tvinga dig att följa bibeln eller Jehovas vittnens läror, men det blir ju hundra gånger lättare om man väljer att göra det. Dessutom är risken att man blir utesluten om man förfäktar obibliska läror eller aldrig ändrar sitt leverne. Vill man ens följa bibeln.
Sen om det är något vittne som röker hasch eller röstar på något politiskt parti eller inte vaccinerar sig eller svär eller något annat trist. Så grattis. Det är ju kul för dem, men som det ser ut nu så blir det inte förenligt med vad man hittills kommit fram till i ljuset av bibeln läror. Dessutom så skulle man tillslut bli utesluten kanske, vilket verkar dötrist. Då får man ju anpassa sig lite och jobba bort såna dåliga vanor. Roligare för familj och vänner och i ens förhållande till Jehova. Men skulle nu någon mot förmodan ändå göra det utan att församlingen vet om det, så får väl den personen fråga Jehova om det är ok och läsa på lite i bibeln om det, i litteratur och i läkarböcker om man finner att det är ok.

Du är nog en avfälling, man väljer själv om man vaccinerar sig eller ej.

Jag känner en äldste som inte vaccinerade sig så han fick hoppa över en del av den senaste äldste kursen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback