2015-04-10, 17:57
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Vad får ni mest träningsvärk av?
Lätta eller tunga vikter?

För mig är det lätta. 5 tunga reps
bicepscurl till failure t.ex. ger mig
ganska lite träningsvärk, medan
50 lätta bicepscurl till failure ger
mig sån värk att jag inte kan räta
ut armarna.

Två räkneexempel:

Jämför sammanlagda vikten du lyft vid de tunga 5-lyften med de lite lättare 50-lyften.
Vilken samma lagd vikt är störst?

Vilken sammanlagd tid utsatte du din svällande biceps för belastning under 5-lyften jämfört med tiden det tog för 50-lyften?

Ja, du fattar nog.

//Brute
Citera
2015-04-10, 18:17
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du klarar dig ganska länge utan vikt. Gör bara fler reps och sets tills du får tag i något du kan ha vikter i.
Uppfattat. Jag undrar också om/hur man skulle kunna pyssla in lite Chins/pull-ups i träningsschemat? Är det möjligt att t.ex lägga chins/pull-ups efter styrkevändningar, eller skadar det träningen? Kan man variera träningen genom att t.ex köra ett pass vändningar, ett chins, ett vändningar, ett pull-ups osv? Annars fortsätter jag ett tag till med styrkevändningar.
Citera
2015-04-10, 18:37
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Uppfattat. Jag undrar också om/hur man skulle kunna pyssla in lite Chins/pull-ups i träningsschemat? Är det möjligt att t.ex lägga chins/pull-ups efter styrkevändningar, eller skadar det träningen? Kan man variera träningen genom att t.ex köra ett pass vändningar, ett chins, ett vändningar, ett pull-ups osv? Annars fortsätter jag ett tag till med styrkevändningar.
Känner du dig fräsch efter styrkevändningarna/marklyften så kan du köra några set chins, det är inga problem. Det går även att ersätta frivändningar med chins helt och hållet, det finns ett SS-schema med det upplägget. Då varierar du marklyft med chins (eller pull-ups). Kör du basupplägget varierar du efter några veckor marklyft med frivändningar.
Citera
2015-04-10, 23:24
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Får ont i smalbenen vid jogg, så under aktiv vila igår satte jag mig på cykeln. 30 minutet genererade en mil. 20km/h snitt alltså. Vad är rimligt att ligga på? Kanske personligt, men möjligt att det finns någon hastighet man bör sikta på?

Vad ska pulsen ligga på för att anses vara bra träning?
Hastigheten behöver du inte bry dig om, möjligtvis om du ska vara med i någon tävling.

Du bör komma upp i åtminstone 60% av pulsreserven för att få en konditionsförbättring. Sen beror det på vad du vill ha ut av träningen mer specifikt.
Citera
2015-04-10, 23:26
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzzbrah1
Men om jag höjer sakta men säkert då gör jag alltså rätt?
Öka belastningen om du kan utföra övningen mer rätt teknik.
Citat:
Ursprungligen postat av zyzzbrah1
Och det är väl basövningarna man ska sätta fokus på att öka i och inte isolationsövningar?
Ja, lägg störst fokus på basövningarna.
Citera
2015-04-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
Öka belastningen om du kan utföra övningen mer rätt teknik.

Ja, lägg störst fokus på basövningarna.

Klart man ska lägga samma fokus på att öka i isolationsövningarna. Det är alltid 101% fokus när man kör oavsett om det är basövning eller isolationsövning. Dock ska du tycker jag fördela så det är flest set på basövningen och inte så många på isolationsövningen då den fått jobba alla set du kört basövningen.
Citera
2015-04-11, 11:43
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Klart man ska lägga samma fokus på att öka i isolationsövningarna. Det är alltid 101% fokus när man kör oavsett om det är basövning eller isolationsövning. Dock ska du tycker jag fördela så det är flest set på basövningen och inte så många på isolationsövningen då den fått jobba alla set du kört basövningen.
Ökar du i basövningarna kommer samma arbete i isolationsövningarna ändå vara en förbättring och man kan inte räkna med att man ökar i samma takt i alla övningar. För att ge ett exempel:

Pass 1
Bänkpress 100 kg 5x5
Flyes 15 kg 3x15

Pass 2
Bänkpress 102,5 kg 5x5
Flyes 15 kg 3x15

Med tanke på att du lyft mer vikt i bänkpressen pass 2 men ändå klarar av att lyfta lika mycket i flyes så anser jag att det är en progression även i flyes även om du i absoluta mått har samma belastning. Med det sagt så menar jag inte att man inte behöver fortsätta öka belastningen även i isolationsövningarna. Har du en progression i basövningarna anser jag dock att ökningen i isolationsövningarna är sekundärt.

(Och ja, mitt exempel var en rejäl förenkling.)
Citera
2015-04-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ökar du i basövningarna kommer samma arbete i isolationsövningarna ändå vara en förbättring och man kan inte räkna med att man ökar i samma takt i alla övningar. För att ge ett exempel:

Pass 1
Bänkpress 100 kg 5x5
Flyes 15 kg 3x15

Pass 2
Bänkpress 102,5 kg 5x5
Flyes 15 kg 3x15

Med tanke på att du lyft mer vikt i bänkpressen pass 2 men ändå klarar av att lyfta lika mycket i flyes så anser jag att det är en progression även i flyes även om du i absoluta mått har samma belastning. Med det sagt så menar jag inte att man inte behöver fortsätta öka belastningen även i isolationsövningarna. Har du en progression i basövningarna anser jag dock att ökningen i isolationsövningarna är sekundärt.

(Och ja, mitt exempel var en rejäl förenkling.)

Håller med dig.
Citera
2015-04-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Ovana rörelser med en tuff excentrisk fas ger mycket träningsvärk. I ditt exempel är den excentriska fasen när biceps sträcks ut på väg ner från toppläget. Övningar som saknar excentriskt moment ger vanligtvis ingen träningsvärk alls.

Det finns ingen anledning att eftersträva träningsvärk. Det är ungefär lika produktivt som att se blåmärken som tecken på en vunnen fotbollsmatch.

Det var inte det frågan handlade om.

Återigen: Vad får DU mest träningsvärk av?
Lätta eller tunga vikter...
Citera
2015-04-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Två räkneexempel:

Jämför sammanlagda vikten du lyft vid de tunga 5-lyften med de lite lättare 50-lyften.
Vilken samma lagd vikt är störst?

Vilken sammanlagd tid utsatte du din svällande biceps för belastning under 5-lyften jämfört med tiden det tog för 50-lyften?

Ja, du fattar nog.

//Brute

Isåfall så skulle lätta vikter ge mer träningsvärk för
ALLA, men vissa verkar få mer av tunga vikter.
Citera
2015-04-11, 16:12
Medlem
BengtBurks avatar
Det du får mest träningsvärk av är förmodligen det du är mest ovan att utföra.
Citera
2015-04-12, 11:10
Medlem
Citat:
Det du får mest träningsvärk av är förmodligen det du är mest ovan att utföra.

Jag menar att om man är helt otränad sedan
månader tillbaka så får vissa människor mer
träningsvärk av lätta vikter, medan andra
får det av tunga vikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här