2025-02-06, 16:22
Medlem
Tränade för första gången på stans Atletklubb idag
Konstigt nog så var det lättare att fokusera på sin träning än det varit för mig på ordinarie gymkedjor

Klarade med lätthet att bänkpressa en vikt som jag misslyckades att lyfta på mitt vanliga gym

Är det möjligen bättre utrustning på en atletklubb än t.ex. friskis & svettis?

Tänker om det kan va utrustningen och att det är mindre med folk
Citera
2025-02-07, 15:15
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Tränade för första gången på stans Atletklubb idag
Konstigt nog så var det lättare att fokusera på sin träning än det varit för mig på ordinarie gymkedjor

Klarade med lätthet att bänkpressa en vikt som jag misslyckades att lyfta på mitt vanliga gym

Är det möjligen bättre utrustning på en atletklubb än t.ex. friskis & svettis?

Tänker om det kan va utrustningen och att det är mindre med folk

Förmodligen spelar både miljö och utrustning in. Är det lugnare kan man koncentrera sig bättre.

I bänkpress spelar utrustningen större roll än man tror. Det man vill ha är en så stum bänk som möjligt, utan massa stoppning i bänken. Kommersiella gym brukar ha mer "svampiga" bänkar och då får man inte alls samma stabilitet. Konstigt nog tycker jag också det är lättare med solida järnvikter (vanligare på ett "riktigt " gym) jämfört med gummifodrade även om det logiskt är helt galet. Det är ju samma vikt. Men nu har jag såklart ingen aning om hur det ser ut på dina respektive gym.
Citera
2025-02-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Förmodligen spelar både miljö och utrustning in. Är det lugnare kan man koncentrera sig bättre.

I bänkpress spelar utrustningen större roll än man tror. Det man vill ha är en så stum bänk som möjligt, utan massa stoppning i bänken. Kommersiella gym brukar ha mer "svampiga" bänkar och då får man inte alls samma stabilitet. Konstigt nog tycker jag också det är lättare med solida järnvikter (vanligare på ett "riktigt " gym) jämfört med gummifodrade även om det logiskt är helt galet. Det är ju samma vikt. Men nu har jag såklart ingen aning om hur det ser ut på dina respektive gym.

Tränade på LAK vilken jag kommer fortsätta på då det passar mycket bättre med en sådan klubb än ett vanligt gym när man inte vill känna att alla glor för att man kör på ett annat sätt än majoriteten på friskis & svettis där de flesta kör maskiner
Citera
2025-02-09, 18:06
Medlem
NiccoJs avatar
Om man styrketränar varje dag (på medelnivå inget extremt) och växlar mellan 2 program, så att varje muskelgrupp tränas varannan dag. Hur stor är risken att man vilar för lite o får dålig resultat av sin träning?

Vila är givetvis viktigt, men jag tänker att den överdrivs pga att det är gött o vila.

Inser att det inte är ett hållbart program men har det ganska lugnt på jobbet några månader så tänkte bre på nu.
Citera
2025-02-11, 10:58
Medlem
Kan man ha en onyttig dag en gång i månaden där man drar i sig all möjlig skit som glass, grädde osv
sabbar det mycket av träningen och kroppen?

Inte träna på en vecka,
tappar man styrka av det?
Citera
2025-02-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Om man styrketränar varje dag (på medelnivå inget extremt) och växlar mellan 2 program, så att varje muskelgrupp tränas varannan dag. Hur stor är risken att man vilar för lite o får dålig resultat av sin träning?

Vila är givetvis viktigt, men jag tänker att den överdrivs pga att det är gött o vila.

Inser att det inte är ett hållbart program men har det ganska lugnt på jobbet några månader så tänkte bre på nu.

Det beror på vad du menar med medelnivå?
Jag t.ex. ser det som ett vanligt träningspass med Militärpress, Knäböj, Bänkpress, marklyft
Brukar vila varannan dag med möjligen någon promenad på vilodagarna
Citera
2025-02-11, 11:17
Medlem
Citat:

Om du ligger på ett kaloriöverskott med bra mängd protein och ett program som har bra progression så är det inte en stor risk.
Vid kaloriunderskott kan man behöva känna efter mer hur kroppen känns.
Citera
2025-02-11, 11:22
Medlem
Citat:
Kan man ha en onyttig dag en gång i månaden där man drar i sig all möjlig skit som glass, grädde osv

Inte träna på en vecka,
Du kanske lagrar extra vatten i kroppen från alla kalorier. Sen återgår det till normalt läge.

Absolut toppstyrka lär du tappa. Vilket man förmodligen har återfått tills nästa träningspass. Det handlar mer om att nervsystemet inte "kommer ihåg" hur man använder musklerna mer än att du har tappat muskler.
Citera
2025-02-11, 11:24
Medlem
Citat:

Inte träna på en vecka,

Man kan sabba rätt mycket med en hel cheat day, det är fortfarande hur mycket kalorier du smäller i dig som är avgörande hur stor skadan blir. Käkar du typ 10 000 kalorier så förvänta dig 0.5-1kg ren fettlagring.

Ett tips är att hålla dig till kolhydrater på en cheatday och fettet så lågt som möjligt, är du tom på glykogen så kan du komma undan med rätt mycket kalorier (beroende på hur mycket muskelmassa du har), och då bara fylla glykogen och ingen/minimal fettinlagring.

Att inte träna på en vecka förlorar du ingen styrka på förutsatt att du inte varit sjuk eller dylikt och att det är anledningen till frånvaro. Efter mina deload veckor går jag fan alltid in och sätter PBn, så det kan vara väldigt gynnsamt för styrkan med deload eller ren vila. Ofta har fatiquen varit så hög att det maskerat styrkeökningarna fram till man kör en deload.
Citera
2025-02-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Man kan sabba rätt mycket med en hel cheat day, det är fortfarande hur mycket kalorier du smäller i dig som är avgörande hur stor skadan blir. Käkar du typ 10 000 kalorier så förvänta dig 0.5-1kg ren fettlagring.

Ett tips är att hålla dig till kolhydrater på en cheatday och fettet så lågt som möjligt, är du tom på glykogen så kan du komma undan med rätt mycket kalorier (beroende på hur mycket muskelmassa du har), och då bara fylla glykogen och ingen/minimal fettinlagring.

Att inte träna på en vecka förlorar du ingen styrka på förutsatt att du inte varit sjuk eller dylikt och att det är anledningen till frånvaro. Efter mina deload veckor går jag fan alltid in och sätter PBn, så det kan vara väldigt gynnsamt för styrkan med deload eller ren vila. Ofta har fatiquen varit så hög att det maskerat styrkeökningarna fram till man kör en deload.

Tack för ett bra svar
Har du möjligen tips på vad man kan använda på en cheat day?
Något man kan göra för att få bort den där känslan som du säkert förstår vad jag menar med
Citera
2025-02-11, 12:04
Medlem
Citat:
Tack för ett bra svar
Har du möjligen tips på vad man kan använda på en cheat day?
Något man kan göra för att få bort den där känslan som du säkert förstår vad jag menar med

Jag tycker man inte ska köra en hel cheatday, bättre att skaffa sig en god och nyttig kost man kan äta regelbundet och sedan kanske slänga in ett-två cheatmeals/Veckan istället.

Men en onyttig carbload i BB och fitness består ofta av flingor med lågt fettinnehåll, godis bestående av socker och lågt fettinnehåll osv.

En nyttigare carbload består ofta av enorma mängder ris, havregryn osv.
Citera
2025-02-11, 16:30
Citat:

Klarar du av att träna varje dag så tror jag inte du tränar tillräckligt hårt. Vila är inte bara viktigt utan helt väsentligt för att få resultat. Grundregeln är att vila fler dagar än du tränar varje given vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in