Citat:
Ursprungligen postat av
town
Tjena tack för bra svar.

Just nu är faktiskt min kost ganska bra, äter mycket och proteinrikt. Idag testade jag bänkpress igen och fick upp 2x80kg utan problem, trodde det var mitt max för några dagar sedan.
Jag funderar på vad jag ska gå på för schema för att nå 100kg i bänk, känns som jag är ganska nära nu. Jag blir starkare för varje pass, enligt min 1Repmax så är mitt 1rm 87kg just nu.
Dagens pass såg ut såhär:
bänkpress 20kgx10 50kgx5 60kgx5 70kgx8 75kgx2 80kgx2 80kgx1 75kgx3
Är det bara att fortsätta att försöka öka vikterna hela tiden eller bör jag testa något bänkschema? Har nästan aldrig passare så blir svårt att köra för tungt, kan man bli stark ändå?
Bra att du äter och grattis till ökningen!
Jag är inte säker, men det känns som du prioriterar bänkpressen. Jag rekommenderar ett balanserat program. Det jag säger är; svälj din stolthet och var därmed inte kåt på en enda basövning, utan fördela din passion till alla baslyft för en balanserad, attraktiv och hälsosam fysik.
För mig personligen är 8 sets för en muskelgrupp per WO för mycket. Lärde mig snabbt att det inte behövs så mycket. Idag kör jag 4-5 sets i veckan per muskelgrupp. Jag har inte 10+ års erfarenhet, och kan absolut inte säga vad som funkar bäst för just dig. Men jämför/tävla inte med någon annan än dig själv, och ha förståelse för att musklerna byggs när du slappar, vilar, äter och sover - därför ta den delen lika seriöst som träningen.
Försök skaffa en partner som kan passa dig. Om du inte har möjligheten, använd inte viktlås för säkerhetsskäl, då överlever du failure med lite skam på spel, och det är inte hela världen.