2015-09-03, 18:02
Medlem
Har gymmat relativt aktivt de senaste 6-7 månaderna, oftast 3-5 gånger per vecka beroende på tid. Har dock ett problem som jag hade hoppats skulle ge med sig, men märker fortfarande ingen större skillnad. Min vänstra biceps är markant svagare än min högra (jag är högerhänt, så att den är svagare är väl vanligt), alla övningar som involverar hantlar klarar jag aldrig av lika många reps med vänstern som med högern. Detta märks speciellt när jag kör koncentrationscurl, då jag brukar klara av 10-12 reps på högern, för att sedan bara klara 5-6 med samma vikt på vänstern.

Någon som vet hur jag kan lösa detta? Eller är det bara fortsätta träna?
Citera
2015-09-03, 20:09
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Har gymmat relativt aktivt de senaste 6-7 månaderna, oftast 3-5 gånger per vecka beroende på tid. Har dock ett problem som jag hade hoppats skulle ge med sig, men märker fortfarande ingen större skillnad. Min vänstra biceps är markant svagare än min högra (jag är högerhänt, så att den är svagare är väl vanligt), alla övningar som involverar hantlar klarar jag aldrig av lika många reps med vänstern som med högern. Detta märks speciellt när jag kör koncentrationscurl, då jag brukar klara av 10-12 reps på högern, för att sedan bara klara 5-6 med samma vikt på vänstern.

Någon som vet hur jag kan lösa detta? Eller är det bara fortsätta träna?

Skulle det fungera att träna med en skivstång ett tag eller köra min favoritövning personligen: chins?

Visst kan ena armen ta över men tillslut borde det möjligtvis jämna ut sig?
Citera
2015-09-04, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.
Jag kan ge dig lite råd från min personliga erfarenhet. Gick snabbt upp från ~80 kg till ~110kg i bänk när jag tränade seriöst. Det genom att verkligen äta bra. Inte det där; "Jag siktar på bla bla gram per dag", och i verkligheten ligger på något helt annat. Ät en ordentlig husmanskost 3 gånger per dag och proteinrika mellanmål däremellan. Om du har ork till att räka makronutrienter; creeds till dig. Det hjälper.

Rekommenderar kreatin, omega-3 och multivitamin som kosttillskott. Särskilt kreatin, har sett mycket positiva resultat.

Jag tycker du ska fortsätt följa färdiga reputerliga program. Jag körde ett 5x5-liknande program.

Allt (nästan) hänger på maten. Har tränat i flera år och ser ett mycket tydligt mönster. Lycka till!

Tjena tack för bra svar.
Just nu är faktiskt min kost ganska bra, äter mycket och proteinrikt. Idag testade jag bänkpress igen och fick upp 2x80kg utan problem, trodde det var mitt max för några dagar sedan.
Jag funderar på vad jag ska gå på för schema för att nå 100kg i bänk, känns som jag är ganska nära nu. Jag blir starkare för varje pass, enligt min 1Repmax så är mitt 1rm 87kg just nu.

Dagens pass såg ut såhär:
bänkpress 20kgx10 50kgx5 60kgx5 70kgx8 75kgx2 80kgx2 80kgx1 75kgx3

Är det bara att fortsätta att försöka öka vikterna hela tiden eller bör jag testa något bänkschema? Har nästan aldrig passare så blir svårt att köra för tungt, kan man bli stark ändå?
Citera
2015-09-04, 01:24
Medlem
Kan man få breda och runda axlar utan sidolyft?
Jag har så länge jag kan minnas haft problem med abduktioner, det senaste så har det dock varit riktigt illa.
Utan vikter så känns det bra, det känns dock tight i axlarna redan vid ~70 grader, och efter 2-3 kontrollerade set sidolyft (12-15 reps) där jag "lyfter med armbågen" och upp till 80-85 så får jag riktigt ont djupt in framsidan av mina axlar (bicepssenan?).
Jag får även ont när jag provar "kennedy hawkins test", dock inte i "neer's test".
Jag kan även axelpressa utan några problem, så länge jag inte är i det planet man utför sidolyft i, utan med armbågarna antingen helt framåt eller mellan fram och sida.

Hur som helst, jag får ta och skrota sidolyft nu innan jag skadar mina axlar rejält, vilket är riktigt tråkigt då runda och breda axlar alltid har varit en prio, det finns imo inget snyggare än ett par välutvecklade sidoaxlar.
Så som sagts, kan man få detta utan sidolyft? Via enbart axelpress och någon övning för baksida axlar? Om jag har uppfattat det rätt så tränas dom mellersta huvudena rätt bra i t.ex. omvända flyes med ett neutralt grepp.
Citera
2015-09-05, 01:05
Medlem
7.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av town
Tjena tack för bra svar.
Just nu är faktiskt min kost ganska bra, äter mycket och proteinrikt. Idag testade jag bänkpress igen och fick upp 2x80kg utan problem, trodde det var mitt max för några dagar sedan.
Jag funderar på vad jag ska gå på för schema för att nå 100kg i bänk, känns som jag är ganska nära nu. Jag blir starkare för varje pass, enligt min 1Repmax så är mitt 1rm 87kg just nu.

Dagens pass såg ut såhär:
bänkpress 20kgx10 50kgx5 60kgx5 70kgx8 75kgx2 80kgx2 80kgx1 75kgx3

Är det bara att fortsätta att försöka öka vikterna hela tiden eller bör jag testa något bänkschema? Har nästan aldrig passare så blir svårt att köra för tungt, kan man bli stark ändå?

Bra att du äter och grattis till ökningen!

Jag är inte säker, men det känns som du prioriterar bänkpressen. Jag rekommenderar ett balanserat program. Det jag säger är; svälj din stolthet och var därmed inte kåt på en enda basövning, utan fördela din passion till alla baslyft för en balanserad, attraktiv och hälsosam fysik.

För mig personligen är 8 sets för en muskelgrupp per WO för mycket. Lärde mig snabbt att det inte behövs så mycket. Idag kör jag 4-5 sets i veckan per muskelgrupp. Jag har inte 10+ års erfarenhet, och kan absolut inte säga vad som funkar bäst för just dig. Men jämför/tävla inte med någon annan än dig själv, och ha förståelse för att musklerna byggs när du slappar, vilar, äter och sover - därför ta den delen lika seriöst som träningen.

Försök skaffa en partner som kan passa dig. Om du inte har möjligheten, använd inte viktlås för säkerhetsskäl, då överlever du failure med lite skam på spel, och det är inte hela världen.
Citera
2015-09-05, 12:39
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlkehunt
Kan man få breda och runda axlar utan sidolyft?
Jag har så länge jag kan minnas haft problem med abduktioner, det senaste så har det dock varit riktigt illa.
Utan vikter så känns det bra, det känns dock tight i axlarna redan vid ~70 grader, och efter 2-3 kontrollerade set sidolyft (12-15 reps) där jag "lyfter med armbågen" och upp till 80-85 så får jag riktigt ont djupt in framsidan av mina axlar (bicepssenan?).
Jag får även ont när jag provar "kennedy hawkins test", dock inte i "neer's test".
Jag kan även axelpressa utan några problem, så länge jag inte är i det planet man utför sidolyft i, utan med armbågarna antingen helt framåt eller mellan fram och sida.

Hur som helst, jag får ta och skrota sidolyft nu innan jag skadar mina axlar rejält, vilket är riktigt tråkigt då runda och breda axlar alltid har varit en prio, det finns imo inget snyggare än ett par välutvecklade sidoaxlar.
Så som sagts, kan man få detta utan sidolyft? Via enbart axelpress och någon övning för baksida axlar? Om jag har uppfattat det rätt så tränas dom mellersta huvudena rätt bra i t.ex. omvända flyes med ett neutralt grepp.
Vad jag förstått det som så är sidolyften det viktigaste när man tränar axlar egentligen. Kan du inte bara prova att lyfta på lite andra sätt? Jag tror du kan fixa det där genom att experimentera lite.
Citera
2015-09-05, 16:31
Medlem
Jag har förstått det som att man ska köra få repetitioner med hög vikt för att öka muskelmassan, finns det någon allmän regel om hur många set man ska köra för att bli större?
Citera
2015-09-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 22312
Jag har förstått det som att man ska köra få repetitioner med hög vikt för att öka muskelmassan, finns det någon allmän regel om hur många set man ska köra för att bli större?

Beror på. Men jag kör alltid så många set så att jag hamnar över totalt 60 reps på större muskelgrupper. Inte de passen jag kör 1-5 reps, med mycket vila dock.
Citera
2015-09-05, 18:19
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 22312
Beror ju på hur många övningar du kör per muskelgrupp.
Citera
2015-09-14, 21:02
Medlem
Tänkte börja träna och har som mål att gå ner i kroppsfett och samtidigt bli lite starkare. Att bygga muskler är inte det viktigaste, utan tänker mig mer att fokus ligger på att gå ner lite i vikt och bli allmänt starkare. Som det ser ut idag är jag 185-190 lång, väger 80-85 någonstans, och är ganska mjuk i kroppen (smalfet är förmodligen en bra beskrivning). Senast jag tränade regelbundet var för kanske tre år sen, om det spelar någon roll.

Hur skulle ni lägga upp träningen, och kosten, utifrån dessa förutsättningar och mitt mål? Har läst en del och har börjat fundera på att köra Stronglifts 5×5 på gymmet två eller tre gånger i veckan, springa en eller två dagar i veckan, och att försöka äta mycket protein och sallad. Vad tror ni om det upplägget?
Citera
2015-09-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Kipketer
Tänkte börja träna och har som mål att gå ner i kroppsfett och samtidigt bli lite starkare. Att bygga muskler är inte det viktigaste, utan tänker mig mer att fokus ligger på att gå ner lite i vikt och bli allmänt starkare. Som det ser ut idag är jag 185-190 lång, väger 80-85 någonstans, och är ganska mjuk i kroppen (smalfet är förmodligen en bra beskrivning). Senast jag tränade regelbundet var för kanske tre år sen, om det spelar någon roll.

Hur skulle ni lägga upp träningen, och kosten, utifrån dessa förutsättningar och mitt mål? Har läst en del och har börjat fundera på att köra Stronglifts 5×5 på gymmet två eller tre gånger i veckan, springa en eller två dagar i veckan, och att försöka äta mycket protein och sallad. Vad tror ni om det upplägget?

Gillar du styrketräning så kör stonglifts eller Starting strenght tre gånger i veckan. Följ programmet och håll inte på att mixtra. Lägg till löpning senare då du kommer behöva återhämtningen. Se också till att ligga på ett kaloriunderskott (-500) så skall du se att det händer grejjer rätt snart. Gillar du hellre å löpa så löp istället. Försök hitta ett träningssätt som du tycker är roligt, det blir enklare då. Men att köra styrketräning kombinerat med lite kaloriunderskott gör susen för kroppsfettet och du blir ju starkare. Finns hur många trådar som helst här, sök och du skall finna. Men håll dig till det du gillar och kör på!
Citera
2015-09-16, 22:44
Medlem
Hur högt upp på smalbenet ska stången vid marklyft vara? Mitt gym har inte de stora 45(?) cm plattorna så får palla upp stången på ngt sätt på varje sida. Frågan är bara hur högt. Som läget är nu kan jag inte ha ryggen rakt iaf, då stången är för långt ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in