2015-03-22, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Chansar och hoppas på att detta är rätt ställe att posta min fundering!

Jag har tränat på rätt bra sedan början på Januari i år, ca 5 ggr i veckan. Då har jag kört blandat kondition och styrka, har inga ambitioner att bli biff utan vill tappa de där extra kilona och bli allmänt mer välmående. Problemet jag har är att min vikt förblir oförändrad, visst är det trevligt att inte gå upp men samtidigt hade jag som sagt gärna blivit av med iaf 3 kg. Någon som har en aning om vad detta beror på?
Jag förstår givetvis att inget händer över en natt, men tycker att resultaten borde börja visa sig snart ...

Har tränat all möjlig konditionsidrott fram tills några år sedan då jag började med kampsport istället pga av dåvarande skadeproblem, så jag är ingen soffpotatis direkt.

Det korta svaret är att du äter för mycket. Du skall ligga i underskott i kaloriintag för att gå ner i vikt.
Citera
2015-03-22, 22:28
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Leon
Det korta svaret är att du äter för mycket. Du skall ligga i underskott i kaloriintag för att gå ner i vikt.

Tack för snabbt svar!
Tycker jag äter rätt lite redan, ingen skräpmat då jag är glutenallergiker så kör någon LCHF-liknande kost, men får se till att dra ned ännu mer då.
Citera
2015-03-22, 23:06
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvarna
mage på dag 1? Skulle man inte köra mage och korsrygg varje dag? Och räcker det att träna varje del en gång var 5e dag? Försvinner inte musklerna på grund av inaktivitet? Trodde det var varannan eller var tredje dag?
Nej, musklerna försvinner inte för att du inte tränar dem var, varannan dag. Tvärtom, om du tränar hårt behöver musklerna tid på sig att återhämta sig. Om man skulle träna exempelvis bröst riktigt hårt varje dag skulle du ganska snart tappa både styrka och volym.

Det där om att man ska träna mage varje dag tror jag är något nån trött gammal idrottslärare har hittat på. Det gäller samma regler för magen som för andra muskler.

Om du vill träna tre dagar i veckan kan du med fördel dela upp passen enligt typ
1. Bröst, axlar (inte bakre), triceps
2. Ben
3. Rygg, bakre axlar, biceps, bål.

Kör mycket basövningar och ät ordentligt så kommer du se resultat snart. Det är också klokt att läsa på en timme eller två så att du vet vad du vill göra och hur du ska göra det.
Senast redigerad av Herr gurka 2015-03-22 kl. 23:10.
Citera
2015-03-23, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Tack för snabbt svar!
Tycker jag äter rätt lite redan, ingen skräpmat då jag är glutenallergiker så kör någon LCHF-liknande kost, men får se till att dra ned ännu mer då.

Du behöver inte dra ner, men du behöver äta annorlunda. Det kanske är dags att tänka om och byta vanor när det gäller kosten. Byta ut lite här och där i alla måltider till mer sunda alternativ. Det smakar lika gott men kräver en ansträngning eftersom du inte vet hur man gör än.

Vill du ner 3kg så kan du fixa det på 3 veckor. Men det kräver ett underskott av 1000 kalorier om dagen vilket säkert gör att du kommer bli hungrig. Din metod kommer fungera långsiktigt och antagligen kommer du varken upptäcka när du tappar 3 kg eller känna någon hunger så den är bra. Dock så tar det lång tid för dig att lyckas så jag vet inte vad du föredrar.

Du kan vissa dagar köra typ 3 st 500g smaksatta läggkvarg, 2ägg och ett glas mjölk. Det ger runt 1800 kalorier och gör att du hamnar på runt 1000 kalorier underskott. Drog till med något enkelt matschema som går att skriva även om jag vill man äter grönsaker också, men då får man kanske dra bort något ovan för att kompensera kalorierna.

Lycka till!
Citera
2015-03-23, 11:26
Medlem
Yurichis avatar
Jag har tränat till och från under ganska många år (ca 5). Min favoritövning har alltid varit knäböj och gillar att köra femmor ganska tungt och framförallt djupt.

Nu har jag börjat träna mer kontinuerligt, och har börjat få ont i mitt vänstra knä. Vad jag vet har jag precis samma teknik som jag alltid haft, men nu får jag ganska ont ibland. Ställde mig precis här vid datorn och gjorde ca 20 reps (dvs helt utan stång och belastning öht) för att testa, och javisst kommer känslan runt knät att ngt inte känns bra.

Som jag sade har jag precis börjat träna igen efter en tyvärr ganska lång period. Några tips på hur jag skall träna knäböj? Ej så djupt? Kortare avstånd emellan fötterna? Kämpa igenom smärtan? Köra övningen försiktigt?

Tacksam för svar!
Citera
2015-03-23, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yurichi
Jag har tränat till och från under ganska många år (ca 5). Min favoritövning har alltid varit knäböj och gillar att köra femmor ganska tungt och framförallt djupt.

Nu har jag börjat träna mer kontinuerligt, och har börjat få ont i mitt vänstra knä. Vad jag vet har jag precis samma teknik som jag alltid haft, men nu får jag ganska ont ibland. Ställde mig precis här vid datorn och gjorde ca 20 reps (dvs helt utan stång och belastning öht) för att testa, och javisst kommer känslan runt knät att ngt inte känns bra.

Som jag sade har jag precis börjat träna igen efter en tyvärr ganska lång period. Några tips på hur jag skall träna knäböj? Ej så djupt? Kortare avstånd emellan fötterna? Kämpa igenom smärtan? Köra övningen försiktigt?

Tacksam för svar!

I detta läget när du är skadad så kan det ju göra ont även om du kör med rätt teknik. Vila 3 veckor från knäböj så är du säkert återställd. Kämpa verkligen inte igenom smärtan. Det är nog det dummaste man kan göra om man vill skada sig långvarigt.

Avståndet mellan fötterna har med tekniken att göra och hur du vinklar dem. Försök axelbrett, men även någon cm kan göra skillnad tycker jag så testa dig fram med lättare vikter och kolla om någon kan lära ut rätt teknik. För tekniken är ju så himla viktig i knäböj. Tycker inte du ska köra övningen om du inte går in för att köra den 100% korrekt.
Citera
2015-03-23, 14:05
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yurichi

Tacksam för svar!
Det här är egentligen ingen nybörjarfråga, utan snarare något som berör seniorer.

Hur gammal är du? Det spelar förvisso inte så stor roll, du har ju böjt under fem år så vissa förslitningsskador kan har uppkommit (även om det nu är vanligare bland äldre). Vad du kan prova är knälindor för att avlasta lite.
Det andra (eller kombo) med det är att byta eller anpassa din teknik för att avlasta knäna mer. Om det är så att du har långa ben och böjer ganska smalt kan knäna hamna en bit framför tårna. Det kan i vissa fall funka helt okej, men inte för alla under hur lång tid som helst. Om du kör så nu kan det vara lindrigare för knäna att böja mer low-bar och brett, som styrkelyftarna oftast gör. Om du tittar på den här bilden så är stilen längst till vänster ofta lite snällare för knäna, knät hamnar då närmare balanspunkten.
Citera
2015-03-23, 22:13
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
I detta läget när du är skadad så kan det ju göra ont även om du kör med rätt teknik. Vila 3 veckor från knäböj så är du säkert återställd. Kämpa verkligen inte igenom smärtan. Det är nog det dummaste man kan göra om man vill skada sig långvarigt.

Avståndet mellan fötterna har med tekniken att göra och hur du vinklar dem. Försök axelbrett, men även någon cm kan göra skillnad tycker jag så testa dig fram med lättare vikter och kolla om någon kan lära ut rätt teknik. För tekniken är ju så himla viktig i knäböj. Tycker inte du ska köra övningen om du inte går in för att köra den 100% korrekt.

Grejen är den att jag har knappt tränat tre veckor, sen senast jag tog upp träningen igen. Jag har dock börjat experimentera lite med hur brett jag håller stången då jag vet att jag håller för brett (nästan alla källor säger man skall hålla så tajt som möjligt) och iochmed det har jag experimenterat lite med hur brett jag står också. Det kanske var lite dumt märker jag. Men trodde inte det skulle göra sånhär skillnad.

Känner mig mer bekväm med att hålla stången brett, gör detta mycket skillnad över hur bra övningen utförs?

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det här är egentligen ingen nybörjarfråga, utan snarare något som berör seniorer.

Hur gammal är du? Det spelar förvisso inte så stor roll, du har ju böjt under fem år så vissa förslitningsskador kan har uppkommit (även om det nu är vanligare bland äldre). Vad du kan prova är knälindor för att avlasta lite.
Det andra (eller kombo) med det är att byta eller anpassa din teknik för att avlasta knäna mer. Om det är så att du har långa ben och böjer ganska smalt kan knäna hamna en bit framför tårna. Det kan i vissa fall funka helt okej, men inte för alla under hur lång tid som helst. Om du kör så nu kan det vara lindrigare för knäna att böja mer low-bar och brett, som styrkelyftarna oftast gör. Om du tittar på den här bilden så är stilen längst till vänster ofta lite snällare för knäna, knät hamnar då närmare balanspunkten.

Jag är emellan 20 och 25. Böjer nog mer brett än smalt men har, som jag skrev lite längre upp, börjat experimentera för att få "bättre" teknik. Den bilden längst till vänster är mest lik hur jag böjde innan jag började testa annat. Blir ta att återgå till den tekniken.

Kan avsluta inlägget med att det inte är jätteallvarlig precis. Första gången gjorde det ganska ont, men har gymmet säkert 10 ggr efter det och har vissa pass inte känt ngt och andra litegrann. Idag gick smärtfritt

Men tackar för svaren!!
Citera
2015-03-24, 16:16
Medlem
Dragprovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragprov
Fråga: Finns det några träningsredskap för fingersträckarna?

Bumpar min fråga.
Citera
2015-03-25, 00:13
Medlem
Bill Cliffs avatar
Någon som har koll på hurvida en BIA-mätning är hyfsat korrekt? Går i tankarna att göra en innan deffen och en efter. Stället jag tänkte göra hos mäter från händerna till fötterna (fyra mätpunkter).
Har tagit kreatin i 80 dagar eller något nu, planerar att göra det hela vägen till deffen börjar, kan detta påverka mätresultatet mer än att vattennivån är högre på den första mätningen?
Senast redigerad av Bill Cliff 2015-03-25 kl. 00:21.
Citera
2015-03-25, 01:11
Medlem
eshkoshkas avatar
Började träna i förra veckan. Har idag besökt gymmet 4 gånger och har uteslutande fokuserat på kondition, rodd och löpning. Idag däremot testade jag ett par maskiner för styrka och det är ju väldigt mycket mer givande i form av intresse. Jag vill väl i huvudsak tappa vikt men också bygga muskler. Skulle det fungera att köra kondition som uppvärmning och sedan koncentrera sig mer på styrka? Eller är det dumt att göra så och istället bör jag fortsätta att bara köra kondition?
Citera
2015-03-25, 16:18
Medlem
Towans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Började träna i förra veckan. Har idag besökt gymmet 4 gånger och har uteslutande fokuserat på kondition, rodd och löpning. Idag däremot testade jag ett par maskiner för styrka och det är ju väldigt mycket mer givande i form av intresse. Jag vill väl i huvudsak tappa vikt men också bygga muskler. Skulle det fungera att köra kondition som uppvärmning och sedan koncentrera sig mer på styrka? Eller är det dumt att göra så och istället bör jag fortsätta att bara köra kondition?
Jag är ingen träningsexpert/nörd, men jag brukar värma upp med drygt 30min löpning och sen köra styrka. Jag har inte känt av att det på något vis skulle vara negativt i någon riktning. Möjligtvis att jag är lite trött i benen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in