2015-04-12, 12:26
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag menar att om man är helt otränad sedan
månader tillbaka så får vissa människor mer
träningsvärk av lätta vikter, medan andra
får det av tunga vikter.
Du har fått svar i tråden vilka faktorer som ökar träningsvärken (excentrisk träning, volym, ovana rörelser). Volymen blir i regel större med högreps i jämförelse med lågreps och mig veterligen brukar man snarare säga att högreps ger mer träningsvärk än lågreps.

Om någon avviker från detta beror det förmodligen på att de är bättre på att ta ut sig maximalt med lågreps. Kanske för att de utför den excentriska fasen mer kontrollerat och på så vis ökar belastningen (time under tension). Dock är jag av uppfattningen att det är vanligare med mycket träningsvärk efter högreps.
Citera
2015-04-12, 23:02
Medlem
Vassknivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Byt till iPhone. Där finns en kalender.

Det känns som om du försöker hitta skäl att inte kunna träna.

//Brute

Va? Jag har varit sjuk.
Citera
2015-04-13, 11:12
Medlem
Aldrig tränat tidigare men tränat i 3mån nu, 6dagar veckan hårt, och äter rätt.
191cm, 93kg (morgonvikt)

Undrar om detta är "bra stats"(?)
Jag känner mig nämligen svag efter 3mån träning (speciellt i hantelpress) när jag jämför med andra på gym/flashback.

Sittande curls

18kg/hantel
8reps*5set

Hantelpress
28kg/hantel
8reps*5set (vilar 3minuter/set)

Axelpress
24kg/hantel
8reps*5set

Benpress
120kg
8reps*5set

Nu orkar jag inte skriva alla övningar jag gör men kan jag tycker fan jag borde minst ta typ 35kg i hantelpress och 30 i axelpress efter 3månader. Vad tog ni då? Uppskattar gärna åsikter och egen erfarenhet.
Tack!
Citera
2015-04-13, 20:53
Medlem
Obscuritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tholbox
Aldrig tränat tidigare men tränat i 3mån nu, 6dagar veckan hårt, och äter rätt.
191cm, 93kg (morgonvikt)

Undrar om detta är "bra stats"(?)
Jag känner mig nämligen svag efter 3mån träning (speciellt i hantelpress) när jag jämför med andra på gym/flashback.

Sittande curls

18kg/hantel
8reps*5set

Hantelpress
28kg/hantel
8reps*5set (vilar 3minuter/set)

Axelpress
24kg/hantel
8reps*5set

Benpress
120kg
8reps*5set

Nu orkar jag inte skriva alla övningar jag gör men kan jag tycker fan jag borde minst ta typ 35kg i hantelpress och 30 i axelpress efter 3månader. Vad tog ni då? Uppskattar gärna åsikter och egen erfarenhet.
Tack!

Hej! Jag låg för 1 månad sedan ungefär på de vikterna du ligger på nu. Skillnaden är dock att du kör fler reps och fler set, så ha det i åtanke.

Kön: Man
Ålder: 20 år
Längd: 172 cm
Vikt: 61.5 kg

Hantelpress - 14 Mars
- 28 kgx4

Axelpress - 26 Mars
- 20 kgx6

Benpress - 22 Mars
- 120 kgx6

Kör dock nytt schema nu med lite mer fokus på Knäböj, Marklyft och Bänkpress

Marklyft - 24 Mars
- 110 kgx2

Djupa Knäböj - 11 April
- 65 kgx5

Bänkpress - 22 Mars
- 65 kgx4

Jag tycker att du gott kan sänka antalet reps till kanske 4-5, så kan du säkerligen öka mer i styrka.

Lycka till!
Citera
2015-04-14, 19:02
Medlem
Vad kan vara bra att äta innan träning om man deffar?
Citera
2015-04-14, 20:11
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjeinatjeina
Vad kan vara bra att äta innan träning om man deffar?

Behövs väl egentligen ingenting om du känner att du orkar med träningen. Kanske lite snabba kolhydrater och koffein på sin höjd.
Citera
2015-04-14, 22:52
Medlem
eshkoshkas avatar
Kör SL 5x5. Går det ersätta Barbell Row på pass B med någon/några andra övningar som tar samma muskler?
Citera
2015-04-14, 23:46
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Kör SL 5x5. Går det ersätta Barbell Row på pass B med någon/några andra övningar som tar samma muskler?

Någon annan form av rodd eller latsdrag/chins/pullups. Är inte så jäkla noga.
Citera
2015-04-15, 15:10
Medlem
Tajger66s avatar
Hej, är ny i denna delen av forumet och har börjat träna på gamla dar. Har tränat med PT sen i början på februari men efter flytt så har jag ingen tränare sen en månad tillbaka. Nu har jag varit ute i skogen och jobbat några dagar (motorsåg och tunga lyft) och känner att benen inte hänger med och skulle vilja ha tips på bra benträning. Efter två dagar i skogen var benen helt slut och kände även i andra delar av kroppen att jag använder muskler som jag inte tränat i gymet. Just nu har jag mest träningsvärk i vader, baksida lår och rygg!

Bra benprogram samt även bra program för triceps? Kom ihåg att jag är nybörjare och inte kan alla termer än. Kör hemma ett tag nu tills jag får tid att åka och köpa ett kort på gymet i närmaste stad. Har olika hantlar och en vad jag kallar det multimaskin med bänk och kan även koppla in benpress.

Tränar för att bygga upp muskelmassa och få bort fett runt magen samt för att må bra. Väger 90kg och är 180cm.
Senast redigerad av Tajger66 2015-04-15 kl. 15:14.
Citera
2015-04-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Hej, är ny i denna delen av forumet och har börjat träna på gamla dar. Har tränat med PT sen i början på februari men efter flytt så har jag ingen tränare sen en månad tillbaka. Nu har jag varit ute i skogen och jobbat några dagar (motorsåg och tunga lyft) och känner att benen inte hänger med och skulle vilja ha tips på bra benträning. Efter två dagar i skogen var benen helt slut och kände även i andra delar av kroppen att jag använder muskler som jag inte tränat i gymet. Just nu har jag mest träningsvärk i vader, baksida lår och rygg!

Bra benprogram samt även bra program för triceps? Kom ihåg att jag är nybörjare och inte kan alla termer än. Kör hemma ett tag nu tills jag får tid att åka och köpa ett kort på gymet i närmaste stad. Har olika hantlar och en vad jag kallar det multimaskin med bänk och kan även koppla in benpress.

Tränar för att bygga upp muskelmassa och få bort fett runt magen samt för att må bra. Väger 90kg och är 180cm.

Lärde du dig inget av din personliga tränare är min fråga. Träna uthållighetsträning om du vill klara av arbetet bättre. Handlar inte om att köra andra övningar i första hand utan att träna annorlunda, dvs högrep, men det bygger i sin tur inte lika effektivt. Lite svårt att ge dig tips om jag ska vara ärlig.
Citera
2015-04-15, 23:05
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Lärde du dig inget av din personliga tränare är min fråga. Träna uthållighetsträning om du vill klara av arbetet bättre. Handlar inte om att köra andra övningar i första hand utan att träna annorlunda, dvs högrep, men det bygger i sin tur inte lika effektivt. Lite svårt att ge dig tips om jag ska vara ärlig.
Tyckte jag fick en väldigt bra täckande träning av min PT och även ett program men nu hänger det ganska mycket på mig själv att utföra alla övningar som jag lärt mig och det är ett litet problem, språket (utländsk pt) och även alla termer som används därför frågar jag här.

Jag kör ca 15-20 reps och 4-5 set, lite mer på en del övningar som abs övre/nedre där jag kör 25x5 för att få ner magen. Har läst lite mer här och även sökt på nätet så jag vet lite mer nu. Kör mer knäböj med hantlar och även frontstep from idag med hantlar i händerna som min pt kallade det. Tror jag kört lite för lätta vikter med min benträning men tror på det du skriver om högträning för mitt första mål är att bli uthållig och nr 2 är att bygga en snyggare kropp. Tror jag gjort samma misstag som många nybörjare gör, glömmer benen och kör hårt med överkroppen.
Citera
2015-04-16, 15:33
Medlem
eshkoshkas avatar
Tycker inte SL 5x5 faller mig i smaken. Någon övning är väl rolig och givande (bänk och böj) annars skulle jag gärna hoppa över det. Tycker 'vanliga' övningar ger mig mer. Inte i form av styrka kanske, men motivationen till träning och gymmet tror jag blir lidande med SL.

Går det ersätta programmet med något annat och peta in både böj och bänk i det nya programmet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in