Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-28, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Grejen är, jag vill fungera i en längre runda. Att börja med 1 timme gym för mig är dels ruskigt mycket... om jag kör en timme med mina 16% muskler så kommer jag tuppa av (nästintill hänt förut),
då jag börjar från en helt ny platta med så lite muskler och länge varit off så vill jag börja lugnt för att jag ska kunna känna struktur i att faktiskt ta mig dit och orka.

Så kanske gym måndag, sim onsdag, gym fredag?

Angående kurs, vad kostar en kurs för att lära sig crawl sim?
Då simning verkar ändå väldigt bra för kroppen så känner jag att jag skulle vilja köra några simlängder men känns som att det blir jobbigt om jag bara ska köra fjärilsim några längder eller mitt naturliga crawlsim som inte är så optimalt.

Kanske ta en variation på naturlig crawl, bröstsim och ryggsim?

Det du söker är ett skräddarsytt träningsschema. Då utvecklas du och bygger bra med massa eftersom du får kvalité på träningen och samtidigt tycker att det är kul. Det märks att du vet vad du inte vill, men eftersom du inte utbildat dig så har du ingen koll på vad du ska göra. Helt naturligt. Vi tar alla hjälp med upplägg som tar oss till skyarna.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hur skriver man en träningsdagbokpå bästa sätt?

En bok för att skriva träningsdagböcker tycker jag fungerar bäst för mig. Lätt att bläddra i även flera år efteråt och alltid lätttillgängligt utan att man måste börja krångla med datorer eller mobil. Alltid nice att se sin gamla skrivstil och känna lukten av de där böckerna man alltid haft med sig
Citera
2022-11-28, 09:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
En bok för att skriva träningsdagböcker tycker jag fungerar bäst för mig. Lätt att bläddra i även flera år efteråt och alltid lätttillgängligt utan att man måste börja krångla med datorer eller mobil. Alltid nice att se sin gamla skrivstil och känna lukten av de där böckerna man alltid haft med sig

Precis så jag tänker också - önskar inte att springa och se på min mobil när jag tränar. Utan se i min bok och skriva upp det jag gör, hur tungt, etc.
Jag har köpt en liten bok. Hur gör jag det på bästa sätt?
Citera
2022-11-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Precis så jag tänker också - önskar inte att springa och se på min mobil när jag tränar. Utan se i min bok och skriva upp det jag gör, hur tungt, etc.
Jag har köpt en liten bok. Hur gör jag det på bästa sätt?

Jag har i 10 år kört på dessa böcker då de är så genomtänkta med allt förtryckt. Finns foton från hur sidorna ser ut på länken. Boken är tjock och räcker hur länge som helst. Du får se om det kan vara något.
https://www.gymgrossisten.com/training-journal-new/

Ibland gör jag i Excel på liggande A4 också. Men det är när jag kör hemma och färdiga upplägg. Då kan man ha 10 veckors träningspass på samma A4-blad vilket jag tycker är smidigt.
Citera
2022-11-30, 10:57
Medlem
Jag har nu gymmat i ca tre år och fått fantastiska resultat. En helt annan kropp... Ända som stör mig är att mitt ena bröst växt lite större än det andra. Tycker även det gäller axeln men mest bröstet. Märks inte supermycket men det stör mig ändå lite. Vad beror detta oftast på? En PT har tittat på mina lyft och sagt att jag har korrekt teknik... Finns det några tips hur man kan "jämna ut" estetiken mellan höger och vänster sida?
Citera
2022-11-30, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Jag har nu gymmat i ca tre år och fått fantastiska resultat. En helt annan kropp... Ända som stör mig är att mitt ena bröst växt lite större än det andra. Tycker även det gäller axeln men mest bröstet. Märks inte supermycket men det stör mig ändå lite. Vad beror detta oftast på? En PT har tittat på mina lyft och sagt att jag har korrekt teknik... Finns det några tips hur man kan "jämna ut" estetiken mellan höger och vänster sida?

Alla kroppar är sådana typ. Vi är inte helt symmetriska. Men du kommer växa mycket mer med åren och då kommer skillnaden bli mindre. Det finns alltid saker att störa sig på om man vill. Antagligen bara du som ser det. Vi andra ser dina muskler så försök att bara se dem du också och var stolt !
Senast redigerad av JohnWicks 2022-11-30 kl. 12:55.
Citera
2022-11-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24

Har svårt att tro att någon annan än du kommer tänka på det! Jag hade börjat köra övningar där vardera sida arbetar var för sig så istället för bänkpress med stång så kör du bänkpress med hantlar.
Citera
2022-12-02, 19:17
Medlem
skaldjuspuddings avatar
Försöker bygga sexpack, är på god väg
Rutor syns på morgonen när man inte ätit på länge. Vet att det mest handlar om kost och behöver nog gå ner lite i fettprocent för att få dom klockrena.

Men hur ofta bör man träna abs? Tränar nu varannan dag med situps och andra övningar. Hur länge bör man vänta innan varje abs ”pass”, för att musklerna ska ha återhämtats sig osv..?
Citera
2022-12-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaldjuspudding
Försöker bygga sexpack, är på god väg
Rutor syns på morgonen när man inte ätit på länge. Vet att det mest handlar om kost och behöver nog gå ner lite i fettprocent för att få dom klockrena.

Men hur ofta bör man träna abs? Tränar nu varannan dag med situps och andra övningar. Hur länge bör man vänta innan varje abs ”pass”, för att musklerna ska ha återhämtats sig osv..?

Du kan väl testa att träna som du gör och fungerar det inte så får du ta det då. Allt beror på vad du har för bild framför dig. Jag har ju ingen aning vad du tänker på.

Snygga rutor handlar mycket om träning. Det kräver också att man utbildar sig inom kostens värld. Dels för att kunna nå rätt fettprocent, men sen ska man ju ligga kvar där och ha energi på träningspassen så man kan bygga sig större genom styrketräning. Det är svårare än man tror. Men det är inga problem att lära sig om man vill. Allt handlar om vilja.
Citera
2022-12-14, 20:36
Medlem
Cameltotems avatar
Tjena! Nu har jag tröttnat på min pappakropp och tänker gå tillbaka i träningen.

Jag har varit gammal gymmare, gymmade i 8 år, inte superstark men inte svag. Tog 120 bänk, 200 marklyft etc.

Men de senaste åren har jag knappt gymmat alls och tappat jävla mycket styrka och kroppen ser ut därefter.

Hur gör jag ens för komma tillbaka? Köra balls to the walls 5 dagar i veckan? Börja med höga reps eller låga reps?

Finns de någon guide för en recovery gymmare ?
Citera
2022-12-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tjena! Nu har jag tröttnat på min pappakropp och tänker gå tillbaka i träningen.

Jag har varit gammal gymmare, gymmade i 8 år, inte superstark men inte svag. Tog 120 bänk, 200 marklyft etc.

Men de senaste åren har jag knappt gymmat alls och tappat jävla mycket styrka och kroppen ser ut därefter.

Hur gör jag ens för komma tillbaka? Köra balls to the walls 5 dagar i veckan? Börja med höga reps eller låga reps?

Nej jag skulle trappa upp träningen långsamt. Börja med ett schema som passar in i ditt liv och att träna 5 ggr i veckan tar upp lååång tid för dig och din familj, men du kanske har den tiden och vill ta dig den?
Att köra på så frekvent till en start slutar oftast i "nyårslöfte-syndrom" och håller i kanske max 2 månader innan du slutar för att du bränner ut dig när motivationen avtagit.

En annan grej är att det är bra att du har träningserfarenhet, men gör inte misstaget att tro att du kan rycka i vikterna som du gjorde när du var ung och odödlig. Risken är att dra på sig en skada som skrämmer bort dig igen eller ännu värre.

Ge upp drömmen om att bli en bodybuilder, släpp ego-lyftandet, och träna istället för att hålla dig frisk och stark. Träna på ett sätt som är så hållbart och säkert som möjligt, och som du kan hålla på med i resten av ditt liv.

Eller gör vad fan du vill.
Citera
2022-12-15, 13:04
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Nej jag skulle trappa upp träningen långsamt. Börja med ett schema som passar in i ditt liv och att träna 5 ggr i veckan tar upp lååång tid för dig och din familj, men du kanske har den tiden och vill ta dig den?
Att köra på så frekvent till en start slutar oftast i "nyårslöfte-syndrom" och håller i kanske max 2 månader innan du slutar för att du bränner ut dig när motivationen avtagit.

En annan grej är att det är bra att du har träningserfarenhet, men gör inte misstaget att tro att du kan rycka i vikterna som du gjorde när du var ung och odödlig. Risken är att dra på sig en skada som skrämmer bort dig igen eller ännu värre.

Ge upp drömmen om att bli en bodybuilder, släpp ego-lyftandet, och träna istället för att hålla dig frisk och stark. Träna på ett sätt som är så hållbart och säkert som möjligt, och som du kan hålla på med i resten av ditt liv.

Eller gör vad fan du vill.

Kommer luncha under dagen så kommer gå 5 gånger i veckan, och tänker inte satsa på någon bodybuilder karriär, vill bara få tillbaka formen och styrkan som innan men ja bra tanke att börja lugnt tror jag.
Citera
2022-12-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Vad söker du när du skriver "recovery gymmare" ? Jag vet inte om du kan komma i form snabbare bara för att du en gång i tiden varit i bätte form än nu. Du har ju erfarenhet vilket är ett plus. Men samtidigt är du i ett helt annat läge nu jämfört med förut och du verkar ha glömt vilken inställning du hade när du var yngre. Jag tror du älskade att träna förut, men nu tror jag du blivit lite mer bekväm kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in