2022-12-15, 20:03
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vad söker du när du skriver "recovery gymmare" ? Jag vet inte om du kan komma i form snabbare bara för att du en gång i tiden varit i bätte form än nu. Du har ju erfarenhet vilket är ett plus. Men samtidigt är du i ett helt annat läge nu jämfört med förut och du verkar ha glömt vilken inställning du hade när du var yngre. Jag tror du älskade att träna förut, men nu tror jag du blivit lite mer bekväm kanske.

Tänker väl mest om de är något speciellt jämfört med en helt nybörjare och någon som har gymmat tidigare, ska man gå in på olika sätt? Tänker annars jag börjar med höga reps och köra tyngre veckor framöver.

Kan få tillbaka gnistan men kommer väl inte vara lika hardcore som innan.
Citera
2022-12-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tänker väl mest om de är något speciellt jämfört med en helt nybörjare och någon som har gymmat tidigare, ska man gå in på olika sätt? Tänker annars jag börjar med höga reps och köra tyngre veckor framöver.

Kan få tillbaka gnistan men kommer väl inte vara lika hardcore som innan.

Nja, du kommer bygga enlig samma principer som innan,
En sak är väl att jag tycker att du ska ha realistiska (låga) förväntningar på hur du kommer att svara på träningen.
Missförstå mig rätt, styrketräning är något av det bästa man kan göra för sig själv (särskilt ju äldre man blir), men skillnaden är stor från när man bodde hemma och fick lagad mat av mor, hade inga bekymmer och all tid i världen, till att man är sliten flerbarnsfar med stort ansvar och för få timmar på dygnet.

Men du gör helt rätt, kör på! Träningen tycker jag dock förbättra ditt liv och inte bli ditt liv, så om/när du känner att tiden eller orken inte räcker till så se till att få träningen att passa in i ditt liv och inte passa in ditt liv i träningen så slipper du att börja från noll igen.
Var flexibel om något inte fungerar eller framstegen helt avstannat. För träningsjournal.
Citera
2022-12-16, 15:17
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Nja, du kommer bygga enlig samma principer som innan,
En sak är väl att jag tycker att du ska ha realistiska (låga) förväntningar på hur du kommer att svara på träningen.
Missförstå mig rätt, styrketräning är något av det bästa man kan göra för sig själv (särskilt ju äldre man blir), men skillnaden är stor från när man bodde hemma och fick lagad mat av mor, hade inga bekymmer och all tid i världen, till att man är sliten flerbarnsfar med stort ansvar och för få timmar på dygnet.

Men du gör helt rätt, kör på! Träningen tycker jag dock förbättra ditt liv och inte bli ditt liv, så om/när du känner att tiden eller orken inte räcker till så se till att få träningen att passa in i ditt liv och inte passa in ditt liv i träningen så slipper du att börja från noll igen.
Var flexibel om något inte fungerar eller framstegen helt avstannat. För träningsjournal.

Bra svar! Tackar!
Citera
2022-12-27, 16:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag är inte nybörjare men hör gärna expertsynpunkter. Vilka övningar är onödiga? Jag tränar tex aldrig biceps då jag anser det onödigt. Jag tränar heller aldrig situps.
Borde man göra det även om man inte har för avsikt att tävla i någon uppvisningsgren där biceps också behöver synas? Är det några andra än fjuniga fjortisar och bodybuilders som tränar biceps?
Citera
2022-12-27, 17:33
Medlem
MrZoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag är inte nybörjare men hör gärna expertsynpunkter. Vilka övningar är onödiga? Jag tränar tex aldrig biceps då jag anser det onödigt. Jag tränar heller aldrig situps.
Borde man göra det även om man inte har för avsikt att tävla i någon uppvisningsgren där biceps också behöver synas? Är det några andra än fjuniga fjortisar och bodybuilders som tränar biceps?
Jag är ingen expert, men...
Vilka övningar eller vilka kroppsdelar? Det beror på vad du har för mål. Biceps tränas sekundärt när man kör t.ex. ryggövningar, magen tränas sekundärt när man kör marklyft, knäböj... Så, man behöver inte köra övningar för de kroppsdelarna om man inte vill eller om man inte har för mål att bygga.
Senast redigerad av MrZok 2022-12-27 kl. 17:34. Anledning: stavfel
Citera
2022-12-28, 15:09
Medlem
Citat:

Ja onödiga övningar finns det oändligt av, men några onödiga muskler att träna känner jag inte till någon. Sen kan jag väl tycka att om man ändå ravar iväg sig och tränar så varför inte då alla kroppens muskler?

Biceps involveras kraftigt i latsdrag med omvänt grepp likaså chinups så kör någon av dessa hårt så slipper du tänka på biceps. Det finns tom studier som visar på att att isolationsövning utöver, inte visar på bättre resultat, därav onödigt och överflödigt.

Sen bara för att en muskel är involverad i en övning så menas det inte att den muskeln tränas effektivt, tänkte lite på magmuskulaturen och knäböjen där. Du tränar inte arslet effektivt även om den är involverad när du kör stående bicepcurls. Latsdrag med omvänd grepp är däremot ett bra exempel på en övning där biceps involveras i stort lika mycket som lats. Kaggen är ju för övrigt också involverad i latsdrag men jag skulle inte säga tillräckligt för tillväxt.

Men du gör väl som du vill om du skiter i det, men inga muskler är onödiga att träna. Du tränar väl inte enbart för att se bra ut tänker jag, utan att faktiskt bli starkare så varför inte även magen?
Citera
2022-12-29, 22:19
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZok
Jag är ingen expert, men...
Vilka övningar eller vilka kroppsdelar? Det beror på vad du har för mål. Biceps tränas sekundärt när man kör t.ex. ryggövningar, magen tränas sekundärt när man kör marklyft, knäböj... Så, man behöver inte köra övningar för de kroppsdelarna om man inte vill eller om man inte har för mål att bygga.

Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Ja onödiga övningar finns det oändligt av, men några onödiga muskler att träna känner jag inte till någon. Sen kan jag väl tycka att om man ändå ravar iväg sig och tränar så varför inte då alla kroppens muskler?
.....

Men du gör väl som du vill om du skiter i det, men inga muskler är onödiga att träna. Du tränar väl inte enbart för att se bra ut tänker jag, utan att faktiskt bli starkare så varför inte även magen?

Jag tänker just så att vissa muskelgrupper inte behöver tränas separat. Det finns inte tid att träna alla muskler isolerat. Skall man lämna bort något så tycker jag just biceps är något man kan lämna bort.
Det blir kanske frågat på fel sätt här. Normalt frågar folk efter vad de skall träna om de bara vill tex. göra 4 olika övningar. Nu frågar jag i stället vad man kan lämna bort. Jag vill ha en sämsta lista i stället för en bästa lista och då placerar jag biceps isolerat där.
Jag tycker nog magen är viktig men kanske inte just situps. Bemlyft av olika slag kan jag tänka mig. Benlyft hängande i stång är ganska tungt och ger väl en mer komplett träning.
Citera
2022-12-29, 23:52
Medlem
Citat:
Jag tänker just så att vissa muskelgrupper inte behöver tränas separat. Det finns inte tid att träna alla muskler isolerat. Skall man lämna bort något så tycker jag just biceps är något man kan lämna bort.
Det blir kanske frågat på fel sätt här. Normalt frågar folk efter vad de skall träna om de bara vill tex. göra 4 olika övningar. Nu frågar jag i stället vad man kan lämna bort. Jag vill ha en sämsta lista i stället för en bästa lista och då placerar jag biceps isolerat där.
Jag tycker nog magen är viktig men kanske inte just situps. Bemlyft av olika slag kan jag tänka mig. Benlyft hängande i stång är ganska tungt och ger väl en mer komplett träning.

Förstår absolut ditt tankesätt att simplifiera och minimera och effektivisera din träning. Jag har försökt att göra detta sen
jag förstod att jag inte ville leva för träningen.

Men på vilket sätt och varför vill du utesluta "onödiga" muskler? Är det brist på tid, ork eller är det bara tråkigt? Har du många korta tillfällen att träna eller få och långa?
Har du alldeles för hög volym och att involvera hela kroppen blir för ohållbart?
Har du sett möjligheten att dela upp kroppen i ett A/B-schema eller tom ett A/B/C-schema och på så sätt få med dig hela kroppen fast uppdelat på flera pass, eller tycker du att det blir för långt mellan muskelgrupperna då?

Genom att besvara dessa frågor så får man en klarare bild av vilken situation du befinner dig i och det blir både enklare och mer intressant att svara på. Att läsa också för den delen, så försök att få med så mycket väsentlig info du kan.

Men insisterar du och jag måste besvara frågan så skulle jag säga att de flesta skulle nog klara sig utan en magövning och möjligtvis en ryggövning (ländrygg). Även nacke och vader. Jag själv har ryggproblematik som uppkommer när jag slutar träna rygggen så för mig är det uteslutet. Ryggen får du dock med dig om du kör marklyft tex.
Gör tryck och dragövningar både horisontellt och vertikalt så slipper du tänka på biceps, triceps och delts.

Kör man "mimimalistiska" träningsprogram som starting strength eller liknande så kommer man förr eller senare att känna att man går miste om något. I detta fall så skulle jag säga latsdrag vilket de löste i Greyskull LP där de rätade ut vissa svagheter.... men nu svävar jag iväg!
Isolationsövningar är absolut inget måste då du får med största andel av kroppen med "basövningar" helt enkelt.
Citera
2022-12-30, 08:22
Medlem
Citat:

Lägg energin på att fråga vilka övningar som är nödvändiga. Finns ingen vits att lära dig vilka övningar man inte ska göra.
Citera
2022-12-31, 10:33
Medlem
Jag söker efter bra övningar för ryggen som gör att jag kan förbättra min hållning som inte är den bästa. Blir mycket datorsittande på dagarna.

Har ni några förslag på era favoritövningar?
Citera
2022-12-31, 11:58
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Jag söker efter bra övningar för ryggen som gör att jag kan förbättra min hållning som inte är den bästa. Blir mycket datorsittande på dagarna.

Har ni några förslag på era favoritövningar?

Facepulls. Kan använda rep i cable cross eller bara vanliga gummiband
Citera
2022-12-31, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Facepulls. Kan använda rep i cable cross eller bara vanliga gummiband

Tack, ska börja köra den övningen. Spelar det någon roll om jag kör den i början eller i slutet av passen(som sista övning när man kör rygg t.ex)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in