Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Jag tänker just så att vissa muskelgrupper inte behöver tränas separat. Det finns inte tid att träna alla muskler isolerat. Skall man lämna bort något så tycker jag just biceps är något man kan lämna bort.
Det blir kanske frågat på fel sätt här. Normalt frågar folk efter vad de skall träna om de bara vill tex. göra 4 olika övningar. Nu frågar jag i stället vad man kan lämna bort. Jag vill ha en sämsta lista i stället för en bästa lista och då placerar jag biceps isolerat där.
Jag tycker nog magen är viktig men kanske inte just situps. Bemlyft av olika slag kan jag tänka mig. Benlyft hängande i stång är ganska tungt och ger väl en mer komplett träning.
Förstår absolut ditt tankesätt att simplifiera och minimera och effektivisera din träning. Jag har försökt att göra detta sen
jag förstod att jag inte ville leva för träningen.
Men på vilket sätt och varför vill du utesluta "onödiga" muskler? Är det brist på tid, ork eller är det bara tråkigt? Har du många korta tillfällen att träna eller få och långa?
Har du alldeles för hög volym och att involvera hela kroppen blir för ohållbart?
Har du sett möjligheten att dela upp kroppen i ett A/B-schema eller tom ett A/B/C-schema och på så sätt få med dig hela kroppen fast uppdelat på flera pass, eller tycker du att det blir för långt mellan muskelgrupperna då?
Genom att besvara dessa frågor så får man en klarare bild av vilken situation du befinner dig i och det blir både enklare och mer intressant att svara på. Att läsa också för den delen, så försök att få med så mycket väsentlig info du kan.
Men insisterar du och jag måste besvara frågan så skulle jag säga att de flesta skulle nog klara sig utan en magövning och möjligtvis en ryggövning (ländrygg). Även nacke och vader. Jag själv har ryggproblematik som uppkommer när jag slutar träna rygggen så för mig är det uteslutet. Ryggen får du dock med dig om du kör marklyft tex.
Gör tryck och dragövningar både horisontellt och vertikalt så slipper du tänka på biceps, triceps och delts.
Kör man "mimimalistiska" träningsprogram som starting strength eller liknande så kommer man förr eller senare att känna att man går miste om något. I detta fall så skulle jag säga latsdrag vilket de löste i Greyskull LP där de rätade ut vissa svagheter.... men nu svävar jag iväg!
Isolationsövningar är absolut inget måste då du får med största andel av kroppen med "basövningar" helt enkelt.