2021-01-20, 18:54
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är två helt olika processer.

Är inte typ insulin inblandat i båda två?
Citera
2021-01-20, 19:11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Är inte typ insulin inblandat i båda två?
Insulin är bland annat inblandat när det gäller fettförbränningen/inlagring. Det är inte muskeluppbyggande vid normala fysiologiska nivåer, dvs icke doping. Det är aminosyrorna som bygger muskler, det "räcker" med fastenivåer av insulin för att detta ska ske.
Citera
2021-01-21, 12:18
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Insulin är bland annat inblandat när det gäller fettförbränningen/inlagring. Det är inte muskeluppbyggande vid normala fysiologiska nivåer, dvs icke doping. Det är aminosyrorna som bygger muskler, det "räcker" med fastenivåer av insulin för att detta ska ske.
Det är som sagt den korta versionen, den långa versionen är att insulin anses vara ett anabolt hormon som reglerar intaget av glukos i cellen vilket gör att muskeluppbyggnaden börjar. Men en vanlig dödlig som oss ska inte behöva bry sig om detta.
edit: vilket jag inser nu att du skrev i andra ord.
Senast redigerad av HaveFun 2021-01-21 kl. 12:21.
Citera
2021-01-22, 21:21
Medlem
Shawn92s avatar
Tjena flashbackare!

Just nu kör jag stronglifts och det går riktigt bra (3 pass/veckan) och har nu börjat spela lite relativ intensiv fotboll (cardio när det är som bäst känner jag) 3 gånger i veckan. Jag undrar nu ifall fotbollspassen kan potentiellt hämma min viktnedgång? Jag har blivit rätt krallig av gymmandet, tacksamt nog och väger ca 97.5 kg just nu och vill ned till 92-93 och behålla muskelmassan (är 186 cm lång) så därav min fråga.

Tacksam för svar!
Citera
2021-01-29, 17:27
Medlem
Yo-Yo-mamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Tjena flashbackare!

Just nu kör jag stronglifts och det går riktigt bra (3 pass/veckan) och har nu börjat spela lite relativ intensiv fotboll (cardio när det är som bäst känner jag) 3 gånger i veckan. Jag undrar nu ifall fotbollspassen kan potentiellt hämma min viktnedgång? Jag har blivit rätt krallig av gymmandet, tacksamt nog och väger ca 97.5 kg just nu och vill ned till 92-93 och behålla muskelmassan (är 186 cm lång) så därav min fråga.

Tacksam för svar!

Beror på, som allting här i livet.

Om du springer och tar ut dig mycket på fotbollsplanen så måste du se till att kompensera det i köket, det vill säga - ät mer kcals de dagarna du tränar fotboll. Det som annars händer är att du ligger på ett för kraftigt underskott vilket i sin tur resulterar i förbränning av kvalitativ muskelmassa.

Mvh

Yo-Yo-mama
Citera
2021-03-05, 11:08
Medlem
Heilons avatar
Hej! Jag undrar vad den optimala träningstiden är. Förstår att det är personligt, men undrar om det finns någon slags allmän referens.

Idag gymmar jag 1 timme nästan varje dag. Är det stor skillnad på om jag skulle börja köra 2h 4ggr i veckan istället? Har inga problem med olika tider eller scheman. Eller är det bara "Mer tid på gymmet innebär alltid bättre"?

Tack!
Citera
2021-03-06, 08:25
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heilon
Hej! Jag undrar vad den optimala träningstiden är. Förstår att det är personligt, men undrar om det finns någon slags allmän referens.

Idag gymmar jag 1 timme nästan varje dag. Är det stor skillnad på om jag skulle börja köra 2h 4ggr i veckan istället? Har inga problem med olika tider eller scheman. Eller är det bara "Mer tid på gymmet innebär alltid bättre"?

Tack!
Hur långt är ett snöre? Det är en alldeles för komplicerad fråga och som beror på utgångsläget för individen samt vad man tränar för. Flertal faktorer spelar in. Jag skulle hellre fokusera på att träningen är av kvalité, sen om den är 30 minuter eller 80 minuter är inte relevant. Tränar man t.ex för styrka så tenderar passen att vara längre pga vila mellan set/uppvärmning osv.

Resultaten kan fortfarande bli mycket goda trotts att du inte optimerar allt.
Citera
2021-03-06, 23:24
Medlem
Börjar få dålig kondis, styrketränar 5 gånger i veckan och undrar hur man börjar med utomhuslöpning jag ser killar och tjejer som joggar unga som gamla som tycks kunna jogga i samma tempo flera kilometer, jag börjar få svårt att andas efter 5-600meter utomhus. På löpband kan jag nästan springa i 20 minuter innan jag börjar bli lite trött. Vad är det för fel jag gör och har ni några tips?
Citera
2021-03-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugofemore
Börjar få dålig kondis, styrketränar 5 gånger i veckan och undrar hur man börjar med utomhuslöpning jag ser killar och tjejer som joggar unga som gamla som tycks kunna jogga i samma tempo flera kilometer, jag börjar få svårt att andas efter 5-600meter utomhus. På löpband kan jag nästan springa i 20 minuter innan jag börjar bli lite trött. Vad är det för fel jag gör och har ni några tips?
Testa intervallträning istället, det är effektivare konditionsträning än långdistanslöpning.
Citera
2021-03-08, 17:48
Medlem
Jag har lyckats skada ryggen litegrann i sumomarklyft och har brutalt ont men kan ändå röra mig bra. Har mindre ont idag än igår. Vill ha tips på övningar för ben och rumpa som ej belastar rygg.
Citera
2021-03-12, 12:14
Medlem
Varför får jag ingen träningsvärk på brösten?

Har kommit igång med träning som jag nu till början kör hemma. Hittat massa bra övningar, har tillgång till hantlar, skivstång, bänk och kabel.

När jag tränar alla muskelgrupper så känner jag dagen efter hur det värker och att träningen verkligen tagit på armar, ben, lår, rygg, axlar osv. Men inte bröst?

Jag gör olika typer av hantelpress, flyes osv.

Gör jag övningarna fel?
Använder jag för lätta vikter?
Eller är det helt enkelt så att brösten inte ger ifrån lika grov träningsvärk som övriga muskler?

Jag kan ibland känna NÅÅÅGOT litet på brösten, ett litet tryck typ, men ingen riktig träningsvärk. Nu vet jag inte om man ska/bör känna värk, men tänker att jag gör det på övriga delar som jag tränar.
Citera
2021-03-12, 12:25
Medlem
Hej!

Önskar ärlig och konstruktiv kritik på mitt utförande och andra tips på vad jag kan göra eller tänka på för att förbättra min teknik i bänkpress.

Se nedan för mitt första arbetsset
https://www.youtube.com/watch?v=Y9XOKu4hQ9g&t=200s

Synpunkter på träningsupplägget är också uppskattat
4 arbetsset 6 repetitioner
Ökar belastiningen när jag klarar 6 reps i alla min set.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in