2022-11-07, 16:16
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Hur många kilo fettfri massa är rimligt att en person går upp under en livstid av styrketräning?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du kan dela upp det. Man brukar bygga fettfri massa mellan 20-40. Efter 40 blir det knepigare att styrketräna eftersom kroppen ändras såpass mycket. Även för bodybuilders så handlar det mest om att underhålla och hålla sig i form efter 40. Efter 50 så har det börjat gå åt andra hållet.

Ska man gå ner till en låg fettprocent så är det inte många kilo man hinner lägga på sig. Titta gärna på ufc fighters i divisionen 70-80kg. Man är rätt smal när man gör det rätt.

Kanske jag har som har låga förväntningar. För mig hade 10kg varit en bra prestation.

Men kanske även har att göra vad förutsättning man startar ifrån och genetik att göra också..
Citera
2022-11-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Kanske jag har som har låga förväntningar. För mig hade 10kg varit en bra prestation.

Men kanske även har att göra vad förutsättning man startar ifrån och genetik att göra också..

Vet inte varför du citerade mig.10kg fettfri massa är en prestation att vara nöjd med skulle jag tycka. Få bygger så mycket som försöker.
Men jag pratade om år. Mellan åldern 20-40 menade jag att man bygger som bäst. Resten av livet handlar mer om att underhålla och lever man fram till 85 år så återstår ingenting. Vet inte riktigt vad TS hade förväntat sig...
Citera
2022-11-10, 01:00
Medlem
gymr8ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
NU ska jag lära er något ungar. Håll upp armarna framåt som ni har dem i bänken, spänn bröstmuskeln så hårt det går, för sedan armarna tillbaks och fram som bänkrörelsen några gånger. Känner ni hur bröstet är jävligt aktiverat? Gör samma rörelse utan att tänka på att spänna bröst, så förstår ni skillnaden. Kontakt det är allt när det gäller att bygga, man gör inte rörelsens för rörelsen skull, man gör den för att maximalt belasta den tilltänka muskeln. Ju mer man kan aktiva muskeln desto mer kan man få den att växa, testa att spänna bröst bara med armarna hängande rakt ner. Spänn så hårt det går i 2 – 3 sek slappna av 2 – 3 sek repetera 20 gånger, gör ni detta 1 gång om dagen då kommer ni redan på någon vecka att få mycket bättre kontakt med bröstmuskeln (i samtliga övningar).

Fast det stämmer inte därför att muskler inte har något slags sinne vi gick igenom det här under pt-utbildningarna. Kan däremot respektera och förstå upplevelsen att ”vara i muskeln”. Dock så har spänning i muskeln eller tanke i muskeln ingenting med aktivering att göra. Aktivering är enkelt att muskeln jobbar i ett visst läge och har ingenting med din psykiska inställning att göra.
Citera
2022-11-12, 11:46
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Vet inte varför du citerade mig.10kg fettfri massa är en prestation att vara nöjd med skulle jag tycka. Få bygger så mycket som försöker.
Men jag pratade om år. Mellan åldern 20-40 menade jag att man bygger som bäst. Resten av livet handlar mer om att underhålla och lever man fram till 85 år så återstår ingenting. Vet inte riktigt vad TS hade förväntat sig...

Citerade dig mest för att jag spann vidare på diskussionen, även att jag missförstod dig genom att tolka 20-40 som kilon.

Fast beror ju även vart ifrån när man räknar ifrån. Om man är i tidiga tonåren och liten och börjar tränar så kommer man förmodligen gå upp mer än 10kg under en livstid.
Citera
2022-11-12, 12:40
Medlem
Citat:
Citerade dig mest för att jag spann vidare på diskussionen, även att jag missförstod dig genom att tolka 20-40 som kilon.

Fast beror ju även vart ifrån när man räknar ifrån. Om man är i tidiga tonåren och liten och börjar tränar så kommer man förmodligen gå upp mer än 10kg under en livstid.

Förstår. Såg också att man kunde läsa det som så.
Mjo, börjar man tidigt så ökar chansen säkert. Iaf i teorin som grupp sett. På individnivå så har man små odds att ens kunna hålla sig frisk nog att bygga några 10kg.
Citera
2022-11-13, 14:36
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Förstår. Såg också att man kunde läsa det som så.
Mjo, börjar man tidigt så ökar chansen säkert. Iaf i teorin som grupp sett. På individnivå så har man små odds att ens kunna hålla sig frisk nog att bygga några 10kg.

Fast är det inte ändå ganska rimligt att de flesta kan klara av 10kg?
Utifrån att man är någorlunda ambitiös. Om jag utgår från mig själv när jag var 19, efter 1 års träning och hade noll koll vägde jag runt 58kg. Var smalfet, ganska hög BF% för den vikten (173cm).
När jag började träna igen för något år sedan och gick ner till 60-61kg var jag mycket mer rippad och lägre BF%. Tror inte att jag skulle klara längre att gå ner till 61kg, skulle förmodligen hamna på en högre vikt om jag deffar ner mig till samma BF%.
Jag tycker inte att jag har en bra genetik utan mer som de flesta och tror att jag nog kommer klara 10kg genom livet. Vissa andra med genetiken med sig på gymmet har nog passerat 10kg om jag fick gissa.
Citera
2022-11-14, 07:37
Medlem
Citat:
Fast är det inte ändå ganska rimligt att de flesta kan klara av 10kg?
Utifrån att man är någorlunda ambitiös. Om jag utgår från mig själv när jag var 19, efter 1 års träning och hade noll koll vägde jag runt 58kg. Var smalfet, ganska hög BF% för den vikten (173cm).
När jag började träna igen för något år sedan och gick ner till 60-61kg var jag mycket mer rippad och lägre BF%. Tror inte att jag skulle klara längre att gå ner till 61kg, skulle förmodligen hamna på en högre vikt om jag deffar ner mig till samma BF%.
Jag tycker inte att jag har en bra genetik utan mer som de flesta och tror att jag nog kommer klara 10kg genom livet. Vissa andra med genetiken med sig på gymmet har nog passerat 10kg om jag fick gissa.

Jag tror det blir svårt för de flesta. Första kilot muskler är jättelätt att bygga jämfört med kilot som gör att man passerar tvåsiffrigt. Man hoppar inte 4m i längdhopp bara för att man lyckats träna så att man kunde hoppa 2 meter. Krävs ju helt annan träning och andra förutsättningar ju större man vill bli.
Sen har man ju ont om tid också... Det kanske är kul att träna gym när man studerar och frisk som en nötkärna. Men efter att man passerat 25-30 år så vänder det där när man jobbar fram till 16-17 tiden på dagarna och kroppen inte är lika pigg längre.
Kämpa på. Den dagen kommer nog.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-11-14 kl. 07:42.
Citera
2022-11-25, 10:36
Medlem
Hej, någon som kan hjälpa mig mig med en fråga.

Jag funderar på att hoppa på stockholm stads kortet för att kunna gymma och simma men min fråga är hur ska jag dela upp det eller kombinera det?

Jag gillar ca 30- min att gymma min tanke är då om jag ska ta och simma efter det eller ska jag dela upp det så att jag gymmar ena dagen ca 30-40 minuter och sedan nästa dag simma några simlänger?
I så fall vilket slags sim är bäst overall för hela kroppen? Är det "crawl" som gäller?

I så fall är det viktigt att försöka träna på hur man ska crawl simma?
Jag är en naturligt lagd simmare men har inte tänkt på om jag gör fel när jag simmar (brukar vrida t.ex på huvudet när jag simmar frammåt) och har ej heller såna goggles och huvudbonad är det något man borde införskaffa ifall man ska simma på detta sätt?
Citera
2022-11-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Hej, någon som kan hjälpa mig mig med en fråga.

Jag funderar på att hoppa på stockholm stads kortet för att kunna gymma och simma men min fråga är hur ska jag dela upp det eller kombinera det?

Jag gillar ca 30- min att gymma min tanke är då om jag ska ta och simma efter det eller ska jag dela upp det så att jag gymmar ena dagen ca 30-40 minuter och sedan nästa dag simma några simlänger?
I så fall vilket slags sim är bäst overall för hela kroppen? Är det "crawl" som gäller?

I så fall är det viktigt att försöka träna på hur man ska crawl simma?
Jag är en naturligt lagd simmare men har inte tänkt på om jag gör fel när jag simmar (brukar vrida t.ex på huvudet när jag simmar frammåt) och har ej heller såna goggles och huvudbonad är det något man borde införskaffa ifall man ska simma på detta sätt?

Träna alla kroppens muskler på gymmet hårt. Gymma inte för gymmandets skull och för att bli lite svett utan var tydlig med vad du vill uppnå med din träning. Har du bara 30 minuter så får du försöka få ihop det på 30 minuter.
Baserat på din text så tycker jag att du ska se allvarligt på ditt gymmande och se simmandet som rekreation.
Simma för att du tycker att det är kul och mår bra av det och gå en simkurs för att få in tekniken. Eller gör vad fan du vill.
Senast redigerad av Elysians 2022-11-27 kl. 00:00.
Citera
2022-11-27, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Träna alla kroppens muskler på gymmet hårt. Gymma inte för gymmandets skull och för att bli lite svett utan var tydlig med vad du vill uppnå med din träning. Har du bara 30 minuter så får du försöka få ihop det på 30 minuter.
Baserat på din text så tycker jag att du ska se allvarligt på ditt gymmande och se simmandet som rekreation.
Simma för att du tycker att det är kul och mår bra av det och gå en simkurs för att få in tekniken. Eller gör vad fan du vill.

Grejen är, jag vill fungera i en längre runda. Att börja med 1 timme gym för mig är dels ruskigt mycket... om jag kör en timme med mina 16% muskler så kommer jag tuppa av (nästintill hänt förut),
då jag börjar från en helt ny platta med så lite muskler och länge varit off så vill jag börja lugnt för att jag ska kunna känna struktur i att faktiskt ta mig dit och orka.

Så kanske gym måndag, sim onsdag, gym fredag?

Angående kurs, vad kostar en kurs för att lära sig crawl sim?
Då simning verkar ändå väldigt bra för kroppen så känner jag att jag skulle vilja köra några simlängder men känns som att det blir jobbigt om jag bara ska köra fjärilsim några längder eller mitt naturliga crawlsim som inte är så optimalt.

Kanske ta en variation på naturlig crawl, bröstsim och ryggsim?
Citera
2022-11-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Grejen är, jag vill fungera i en längre runda. Att börja med 1 timme gym för mig är dels ruskigt mycket... om jag kör en timme med mina 16% muskler så kommer jag tuppa av (nästintill hänt förut),
då jag börjar från en helt ny platta med så lite muskler och länge varit off så vill jag börja lugnt för att jag ska kunna känna struktur i att faktiskt ta mig dit och orka.

Så kanske gym måndag, sim onsdag, gym fredag?

Angående kurs, vad kostar en kurs för att lära sig crawl sim?
Då simning verkar ändå väldigt bra för kroppen så känner jag att jag skulle vilja köra några simlängder men känns som att det blir jobbigt om jag bara ska köra fjärilsim några längder eller mitt naturliga crawlsim som inte är så optimalt.

Kanske ta en variation på naturlig crawl, bröstsim och ryggsim?

Hitta en träningsfrom som fungerar för dig och som tränar hela kroppen. 1 timme är lång tid men det finns metoder för att göra träningen så effektiv som möjligt och minimera vilan vilket leder till ett kort gympass, men det är tufft.

Själv kör jag kontroversiellt 1 set per övning, utan uppvärmning och ingen vila. Jag kan köra igenom hela kroppen på ca 25 min men då är det verkligen stenhårt och det känns i dagar efter. Riktigt bra resultat för den tiden jag lägger ner men jag skulle inte rekommendera det till en nybörjare.

Men det låter som att du har svarat på frågan själv, kör på separata dagar du. Testa dig fram och se hur det fungerar och så frågar du personalen om det finns kurser eller om du kan få hjälp. Annars får du väl lära dig själv och studera videos och liknande. Lycka till.
Citera
2022-11-27, 23:20
Medlem
GormDenGamles avatar
Hur skriver man en träningsdagbokpå bästa sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in