2022-01-20, 18:06
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Men hur kan jag veta det?

Man skriver ner sina pass och ser vad man får bäst progression av.

Men om du är nybörjare så tycker jag att det är bra att börja med tunga flerledsövningar, och kör helkroppspass eller halvkropp iaf.
Gainsen kommer och det ger mer utdelning att köra övningar som ger mest bang for the buck och att fokusera på att öva på att bli bra i alla övningar. Och glöm inte få dig tillräckligt med kalorier.

Ta ett typiskt och känt nybörjarprogram. Det har det fundementala rörelserna och ger en bra kunskap att bygga vidare på i framtiden. Men det är bara min åsikt. Andra får gärna komma med andra åsikter så du kan göra en egen uppfattning av vad flera säger.
Citera
2022-01-20, 18:24
Medlem
Träna brösten som kvinna

Jag undrar vad som händer ifall man som kvinna tränar bröstmusklerna. Hur kommer bröstens utseende förändras?
Senast redigerad av Lejonkrigaren 2022-01-20 kl. 18:25. Anledning: Lade till rubrik
Citera
2022-01-21, 08:26
Medlem
Citat:
Men hur kan jag veta det?

Du kan bolla med någon som kan. Undrar du för egen del eller vad som fungerar bäst i teorin?
Man vet idag hur man skulle kunna bygga upp en kropp till elitnivå på kortast möjliga tid. Men skulle du och jag prata så kanske vi skulle lägga upp ditt träningsprogram på ett annat sätt som även det skulle bygga muskler. Det viktiga är nog inte att bygga muskler snabbt för muskler kommer när man får in rutinen med ett bra träningsprogram oavsett nivå på övningarna.
Citera
2022-01-22, 12:26
Medlem
Kan man ersätta bänkpress med bröstpress?
Verkar träna samma muskler, men är säkrare att köra om man är själv och vill maxa.
Citera
2022-01-22, 13:31
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Kan man ersätta bänkpress med bröstpress?
Verkar träna samma muskler, men är säkrare att köra om man är själv och vill maxa.

Ja man kan byta ut vanlig Bänk mot en maskin om man vill det.
Det finns dock en del skillnader. En maskin har en fast rörelsebana så du tränar inte upp balansen på samma sätt och därför blir det inte direkt överföring till en Bänkpress.

Fast om det är för att du vill maxa så bör du maxa i den övningen du vill maxa i. Det är inte farligt att faila utan säkerhetsspärrar. Du får lyfta en rimlig vikt med vettigt utförande och faila säkert genom sänka vikterna mot bröstet, rulla ner stången och sedan mot bänken.

Det är ingen skam i att faila.
Citera
2022-01-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Ja man kan byta ut vanlig Bänk mot en maskin om man vill det.
Det finns dock en del skillnader. En maskin har en fast rörelsebana så du tränar inte upp balansen på samma sätt och därför blir det inte direkt överföring till en Bänkpress.

Fast om det är för att du vill maxa så bör du maxa i den övningen du vill maxa i. Det är inte farligt att faila utan säkerhetsspärrar. Du får lyfta en rimlig vikt med vettigt utförande och faila säkert genom sänka vikterna mot bröstet, rulla ner stången och sedan mot bänken.

Det är ingen skam i att faila.

Jag tänkte mer på säkerhet än skam. För mig som relativt ny på gymmet känns bröstpressen snäppet enklare överlag bara. Och om det get ger ungefär samma effekt kör jag hellre den.
Tack för svaret!
Citera
2022-01-22, 14:38
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Jag tänkte mer på säkerhet än skam. För mig som relativt ny på gymmet känns bröstpressen snäppet enklare överlag bara. Och om det get ger ungefär samma effekt kör jag hellre den.
Tack för svaret!

Om du känner dig säkrare och mer motivation till att pressa så kör maskinen. Det blir "enklare" då du inte behöver balansera vikten och att det är en fast rörelsebana.

Jag tycker dock att man får mer i en vanlig Bänk pga den är mer komplicerad. Men du ska göra det du känner trygg i och tycker är roligt. All träning som blir av är bättre än den som uteblir.

Men om du är ny på gymmet så fokusera inte så mycket på att maxa. Håll dig till en rep zon (tex 6-8 reps) och fokusera bara på nå övre zonen av repsen med bra utförande sen öka vikten när de sitter.

Lycka till!
Citera
2022-01-22, 16:55
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Du kan bolla med någon som kan. Undrar du för egen del eller vad som fungerar bäst i teorin?
Man vet idag hur man skulle kunna bygga upp en kropp till elitnivå på kortast möjliga tid. Men skulle du och jag prata så kanske vi skulle lägga upp ditt träningsprogram på ett annat sätt som även det skulle bygga muskler. Det viktiga är nog inte att bygga muskler snabbt för muskler kommer när man får in rutinen med ett bra träningsprogram oavsett nivå på övningarna.

Haha. du låter som min fru. Kanske är det så att det är viktigare att fortsätta träna än att träna på ett bra sätt.

Jag är dock ganska rastlös och det känns ju som att tunga vikter och få repetitioner ger mer effekt för samma satsad tid. Skaderisken är väl förmodligen större också.

Kör cirkelträningsprogram efter något schema jag hittade på internet för många år sedan.
Citera
2022-01-23, 07:40
Medlem
Citat:
Haha. du låter som min fru. Kanske är det så att det är viktigare att fortsätta träna än att träna på ett bra sätt.

Jag är dock ganska rastlös och det känns ju som att tunga vikter och få repetitioner ger mer effekt för samma satsad tid. Skaderisken är väl förmodligen större också.

Kör cirkelträningsprogram efter något schema jag hittade på internet för många år sedan.

Haha är det bra eller dåligt?
Tunga vikter är bra om det görs på rätt sätt. Eftersom hjulet är uppfunnit så är det lätt för dig att ta reda på hur du ska göra. Vill du titta hur populära träningsprogram kan se ut så är de listade med förklaringar på styrkeprogram.se
Får du den utvecklingen du söker av ditt program så behöver du inte byta. Annars är det ju bara att ta kontakt med någon som kan vägleda dig till något bättre.
Citera
2022-01-29, 23:03
Medlem
tänkt börja träna hemma nu när man ändå sitter och har möten & dylikt på distans.

Om man vill träna överkroppen (armar, axlar, bröst osv) är det hantlar eller skivstång (inte bänkpress) man ska inhandla? Känns som att hantlar är lite bättre än skivstång pga tar mindre plats och man kan göra flera övningar jämfört med skivstång. Eller vad säger ni?
Citera
2022-01-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
tänkt börja träna hemma nu när man ändå sitter och har möten & dylikt på distans.

Om man vill träna överkroppen (armar, axlar, bröst osv) är det hantlar eller skivstång (inte bänkpress) man ska inhandla? Känns som att hantlar är lite bättre än skivstång pga tar mindre plats och man kan göra flera övningar jämfört med skivstång. Eller vad säger ni?

Du skulle behöva veta vilket träningsschema du ska träna efter. Då löser sig din fråga av dig självt.
Citera
2022-01-30, 11:06
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonkrigaren
Jag undrar vad som händer ifall man som kvinna tränar bröstmusklerna. Hur kommer bröstens utseende förändras?
Själva brösten i sig är väl mest fett och mjölkkörtlar. Jag tycker dock ändå att man märker att de blir fastare och högre när man tränar musklerna bakom. Dock kan de ju även samtidigt kännas lite slappare om man går ner i vikt… men är säker på att det lönar sig att träna bröstmuskulaturen även som kvinna, att träna motverkar lite av gå ned i vikt-hänget.
Min mamma hade väldigt fasta bröst långt upp i åldern, vi snackar över 70 års ålder. C-kupa eller möjligtvis D. Varje dag sedan hon var tonåring hade hon gjort en övning där hon höll handflatorna mot varandra (som i 🙏 ) och tryckte hårt. Jag föredrar att ”haka fast” tummarna runt varandra, tycker det känns bättre i handlederna. Sedan var hon med om en olycka och gjorde inte sin dagliga gymnastik längre och man märkte snabbt skillnad på hennes kropp, så jag tror att denna övning i all sin enkelhet var väldigt effektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in