Citat:
Men med ditt exempel blir det samma. Om man av någon anledning inte kan träna på tisdagen. Ska man då göra tisdagens övningar på onsdagen och sedan också på torsdagen eller helt stryka tisdagen ut veckan?
Frågan gäller om man ska flytta till dagen efter och där med inte få en vilodag eller stryka helt oavsett vilken dag det är. Detta är inget planerat utan en fråga hur man bör göra för bäst resultat om det händer några enstaka gånger.
Frågan gäller om man ska flytta till dagen efter och där med inte få en vilodag eller stryka helt oavsett vilken dag det är. Detta är inget planerat utan en fråga hur man bör göra för bäst resultat om det händer några enstaka gånger.
Jag vet inte om vi bägge missförstod varandra.
Jag menar om man eventuellt tränar helkroppspass måndag, onsdag, fredag och inte har möjlighet att träna en måndag. Då hade jag tränat tisdag, torsdag, lördag sedan följande vecka gå tillbaka till måndag, onsdag, fredag. Så har jag gjort tidigare.
Om det inte funkar att ändra så, då hade jag kört enbart onsdag, fredag. Jag hade ej kört två helkroppspass efter varandra.
Men finns fortfarande alternativen du kan köra kroppsövningar utanför gymmet på måndagen för att behålla tekniken och aktivera musklerna. Du hade kunnat träna tisdagen innan onsdagen men då tagit bort flesta seten och sänkt vikten.
Bäst resultat är luddigt för i längden gör det inte så mycket att missa en dag än den akuta effekten. Men det är mer kontraproduktivt att köra 2 hårda helkroppspass ihop. Större risk till skada och du kommer förmodligen inte kunna prestera bra dagen efter. Så det för med sig stora nackdelar.
Om man ser på det långsiktigt är det smartaste valet förmodligen att träna 2 dagar om man inte klarar av att byta ut dagarna så det blir 3 med 1 dags mellanrum. Däremot som jag nämnde tidigare så har det nog inte så stor påverkan om du kör 2 dagar ihop om du sänker vikten till hälften av normala arbetsvikten och kör typ 1 set per övning.
Men det är svårt att definiera bästa resultat utan veta målet. Men för bästa resultat är det som ger mest på sikt.
Tänk såhär, du missar en dag, du känner dig svag på onsdagen och men känner att det är som vanligt på fredag. Om du tränar tisdag hårt och sedan onsdag, du får en dålig träning onsdag och fredag pga återhämtningen är drabbad, I värsta fall skadad och behöver rehaba i en tid framöver.
Så bättre att se det på längre sikt än kort sikt att man förlorar resultat. Du blir inte svagare eller tappar massa trots du inte får ett bra pass med så lång vilotide. Men påverkar tekniken och hur man klarar uttrycka kraft. Men det tar man igen snabbt om man bara återgår till det vanliga efter en sådan vecka.