Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-08, 18:14
Medlem
Crapmagics avatar
Jag får ont i ryggen (känns som ett spjut när jag andas in) efter att ha tränat med 2x2 kg hantlar på samma arm! 1 gång i veckan. Glutamin 5 g värkar inte öka återhämtningen heller.

Jag har även fått ett strategiskt placerat blåmärke på innerarmen (vilket säger något om vilken sida av armen som varit vinklat uppåt under lyftet) på samma sida det gör ont i ryggen.
Vad är det för felande lyftteknikfel som bakomligger ryggvärk ?
Senast redigerad av Crapmagic 2024-08-08 kl. 18:18.
Citera
2024-08-08, 23:40
Medlem
knark-kungens avatar
Fick just lära mig att viktnedgång kan höja testot, har 8kg fetma om jag går ner hur mycket gör det på testot eller är det försumbart?
Citera
2024-08-09, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Fick just lära mig att viktnedgång kan höja testot, har 8kg fetma om jag går ner hur mycket gör det på testot eller är det försumbart?

Ja och nej, det beror på.

Om du lider av fetma så kommer din hälsa främjas av att bli av med fettet på kroppen och bara det i sig kan öka testot.

Du kan även misshandla din kropp med en ohälsosam viktnedgång som kanske gör att ditt test inte kommer att höjas, eventuellt sjunka.

Bara faktorer som är relaterat till viktnedgång som att äta sundare, motion/träning, bättre vanor och rutiner osv, kommer att öka din hälsa och därmed kommer nog testot nivåerna ökas.

Hur mycket kan ingen svara på. Allt för många faktorer. Har du uppenbara symtom av testosteronbrist?
Annars är väl det andra sjukdomar som man bör oroa sig över av att vara ohälsosam.
Citera
2024-08-09, 22:06
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Ja och nej, det beror på.

Om du lider av fetma så kommer din hälsa främjas av att bli av med fettet på kroppen och bara det i sig kan öka testot.

Du kan även misshandla din kropp med en ohälsosam viktnedgång som kanske gör att ditt test inte kommer att höjas, eventuellt sjunka.

Bara faktorer som är relaterat till viktnedgång som att äta sundare, motion/träning, bättre vanor och rutiner osv, kommer att öka din hälsa och därmed kommer nog testot nivåerna ökas.

Hur mycket kan ingen svara på. Allt för många faktorer. Har du uppenbara symtom av testosteronbrist?
Annars är väl det andra sjukdomar som man bör oroa sig över av att vara ohälsosam.
Jag lever så hälsosamt jag kan, äter nyttigt och tränar har jag gjort sedan gymnasiet, ingen brist men börjar komma upp i den åldern där det sägs börja dala.
Citera
2024-08-09, 22:17
Medlem
Har en fråga ang en dipsmaskin (triceps) på gymmet. Greppet är lite T-format och undrar då främst om skillnaden med pronerat grepp som är lite längre fram (övre delen av T) och neutralt lite längre bak (skaftet av T).

Blir pronerat mer bröstdominerat då det blir större "lutning" av att jag skjuter fram händerna? Inget av greppen påverkar bredden direkt.
Senast redigerad av Kockumskranen 2024-08-09 kl. 22:24.
Citera
2024-08-10, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Jag lever så hälsosamt jag kan, äter nyttigt och tränar har jag gjort sedan gymnasiet, ingen brist men börjar komma upp i den åldern där det sägs börja dala.

Ja okej, men ja det är bättre för hälsan och kroppens hormonsystem att ha en normalvikt.

Sen är det viktigt med att få i sig bra fetter och tillräckligt, inte ha några näringsbrister. Bra sömn är nog väldigt underskattat
Citera
2024-09-06, 16:00
Medlem
Kan man träna upp att hoppa jämfota på ett stenblock till exempel eller är det en medfödd sak?
Om det går att träna upp kan ni ge tips som gillar att göra sådant?
Citera
2024-09-06, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Kan man träna upp att hoppa jämfota på ett stenblock till exempel eller är det en medfödd sak?
Om det går att träna upp kan ni ge tips som gillar att göra sådant?
Ja klart du kan.

https://youtu.be/skSLNiEX-H8?si=w9ZWhTw-5SB1BWKo

Troligtvis liknande sådan här träning, första videon som poppade upp när jag sökte på agility workout.
Citera
2024-09-11, 13:28
Medlem
Hej!

Jag cyklar till jobbet ca 5 dagar i veckan. Det är ca 600-700 kalorier per dag man bränner från det.
Det är mycket backar till jobbet.
Är det dumt att cykla om man har träningsvärk från ben?
Citera
2024-09-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Hej!

Jag cyklar till jobbet ca 5 dagar i veckan. Det är ca 600-700 kalorier per dag man bränner från det.
Träningsvärk pga att du cyklat eller träningsvärk från att du tränat benen i gymmet? Om det är det sistnämnda så är det väl inte jättesmart att utsätta benen för ännu mer stress istället för att låta dom vila helt.
Citera
2024-09-11, 17:11
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Hej!

Om du slutar göra framsteg i benträningen, eller till och med går bakåt i utveckligen så kan du ju testa att inte cykla efter benträningen... men om du fortfarande gör framsteg så skulle jag inte sluta cykla!
Citera
2024-09-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Träningsvärk pga att du cyklat eller träningsvärk från att du tränat benen i gymmet? Om det är det sistnämnda så är det väl inte jättesmart att utsätta benen för ännu mer stress istället för att låta dom vila helt.

Får träna ben varje fredag eller lördag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in