2021-11-27, 13:39
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Absolut.
Ang fail så får du tänka på att biceps och triceps tränas i andra övningar så att avgöra vad som gör biceps och triceps starkare och större avgörs av träningsschemat och inte hur du kör en övning. Är du intresserad av att växa optimalt så bör du träna efter ett beprövat träningsprogram. Att fråga om en speciell övning och vad följderna blir kan man aldrig svara på. Grejen med att köra en övning så hårt kan göra att du utvecklar någon skada och vad som händer då vet man ju. Just biceps skador är nog det vanligaste bland nybörjare.
Tack för svar men frågan ska man kräma ur biceps varje gång i alla set? Då blir vilan längre mellan set eller ska man köra set efter set med lite vila och kräma ur allt man har sista settet? I övriga set kör man alltså inte till fail förutom sista.
Citera
2021-11-28, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Tack för svar men frågan ska man kräma ur biceps varje gång i alla set? Då blir vilan längre mellan set eller ska man köra set efter set med lite vila och kräma ur allt man har sista settet? I övriga set kör man alltså inte till fail förutom sista.

Varsågod. Jadu, jag gissar att du är otränad och har som mål att träna så att du kan spänna den i nuläget smala armen och en biceps kula. Stämmer det?
Då är det inga problem att köra biceps. Kan ge dig ett grymt upplägg även om jag personligen aldrig rekomenderar bicepscurls. Men jag förstår ändå varför man vill bygga en biceps

Kör långsamma reps på 4 sekunder (2sek ner och 2 upp)
4x6-12 med 2-3min vila
Ha 2-3 reps kvar i tanken på alla set.
Börja på en lätt vikt så att du verkligen klarar alla set där ett set tar minst 40 sekunder. När du klarat två pass irad på en vikt så höjer du 1kg nästa pass.
Kör 2 gånger i veckan. Du behöver inte känna press att öka i vikt ofta.
Senast redigerad av MRZnr1 2021-11-28 kl. 09:14.
Citera
2021-11-28, 12:01
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Varsågod. Jadu, jag gissar att du är otränad och har som mål att träna så att du kan spänna den i nuläget smala armen och en biceps kula. Stämmer det?
Då är det inga problem att köra biceps. Kan ge dig ett grymt upplägg även om jag personligen aldrig rekomenderar bicepscurls. Men jag förstår ändå varför man vill bygga en biceps

Kör långsamma reps på 4 sekunder (2sek ner och 2 upp)
4x6-12 med 2-3min vila
Ha 2-3 reps kvar i tanken på alla set.
Börja på en lätt vikt så att du verkligen klarar alla set där ett set tar minst 40 sekunder. När du klarat två pass irad på en vikt så höjer du 1kg nästa pass.
Kör 2 gånger i veckan. Du behöver inte känna press att öka i vikt ofta.

Jag är inte nybörjare, jag är blåbär+ alltså inte meganovice men ändå blåbär, dvs under nivån nybörjare men inte heller första gången i ett gym.

Tack för svar, ska göra långsamma som du föreslår.

Jag gillar bicepscurl i maskin (eftersom gymmet inte har stänger med färdiga vikter, de har dock en z-stång men de behöver du lassa på vikter själv så jag ska testa det). Scottcurl kör jag genom lutan en bänk och lutan armbågen mot ryggstödet av bänken, då orkar man inte så stor vikt.

Jag är inte så noga med att räkna utan kör till fail eller nära fail, det brukar väl vara cirka 10 rep men ibland blir det 12, ibland 8. Kör hammarcurl med hantlar också. Hört att man inte ska variera vänsterhöger utan köra båda armarna samtidigt. När jag köra varierande kan jag känna att vänster är MYCKET svagare än höger arm. Beror kanske på att man runkar med högernäve? att man starkare i höger?

Det är samma med curl i maskin, det känns som högerarmen gör det mesta jobbet , känner inte att vänster riktigt hjälper till vilket är irriterande.

Varför rekommenderar du inte curls?
Citera
2021-11-29, 16:53
Medlem
Entjockbanans avatar
Brukar ni fråga om hjälp på gymmet?

Jag vill ta träningen en nivå högre då jag vill ta ett steg längre nu, börja med marklyft. Problemet är att jag inte vet hur man gör, visst jag kan kolla tuben men skulle ändå vara nice att ha någon som kan visa.

Hur gjorde ni med marklyft? Testa ni på egen hand? Det är säkert inte raketforskning men gör man fel är väl det stor risk man skadar sig?
Citera
2021-11-29, 21:40
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Är det lämpligt köra triceps och biceps samma pass?
Om jag tex kör biceps 5 set , jag kör nästan till fail i set 1-4 och sista set till fail är det bra eller bättre köra till fail alla set?

Det är absolut inga problem, man kan lägga in en egen dag för armar om du har ett bra schema där triceps och biceps kopplas in som sekundära muskelgrupper, t.ex. via bänkpress eller när du utför diverse rodd/latsdrag (förutsatt att din egen armträningsdag inte ligger för tätt inpå annan träning).

Skulle dock inte rekommendera att du lägger in en vana att köra till failure. Den sista repetition som inte avslutas korrekt vänjer in muskelminnet fel samt hjärnans belöningssystem påverkas av det negativt. Detta är dock överkurs och mer inne på neurologi inom sport science.
Citera
2021-11-29, 21:55
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Brukar ni fråga om hjälp på gymmet?

Jag vill ta träningen en nivå högre då jag vill ta ett steg längre nu, börja med marklyft. Problemet är att jag inte vet hur man gör, visst jag kan kolla tuben men skulle ändå vara nice att ha någon som kan visa.

Hur gjorde ni med marklyft? Testa ni på egen hand? Det är säkert inte raketforskning men gör man fel är väl det stor risk man skadar sig?

Just när det gäller marklyft så är det nog inte en bra idé att fråga någon främling på gymmet. Du vet inte om denne ger bra råd eller utför lyftet korrekt från första början. Vissa lär även tycka att du stör deras träning och kanske inte alls är sugna eller intresserade att lära ut lyft i sig. Tränar många douchebags på gym. Däremot kan du boka in en PT-pass med någon som är skolad inom styrkelyft. Ofta erbjuder gym en gratis PT-session eller till rabatt.

Youtube fungerar bra, du kan även spela in dig själv från sidan under lyftet och se din form. Marklyft är något man lär in och det tar rätt lång tid innan man lyfter tunga vikter med bra form. Ett tips är att inte lyfta för lätt när du ska vänja in din form, då låg vikt kan göra utförandet svajigt. Det är ingen stor risk att skada sig om du inte går på tyngre vikter. Försök hålla stången så nära skenbenen som möjligt och låt ryggen vara i neutralt läge, alltså varken svanka eller böja den framåt. Applicera sedan buktryck. Buktryck är A och O i övningar som marklyft och knäböj.

1. Stången nära skenbenen
2. Runda inte ryggen, svanka heller inte
3. Applicera buktryck under hela rörelsemomentet

Skador kan uppstå i toppläget om man slappnar av och släpper buktrycket.

Men som nybörjare är det faktiskt bättre att börja med trapbar-deadlifts om du har en sådan stång på ditt gym. När du efter några månader fått in bra buktryck och tränat upp stabiliserande muskulatur, så kan du gå över till konventionella marklyft. Självklart kan du variera lite med några lätta lyft i vanlig mark under tiden.
Citera
2021-12-08, 06:37
Medlem
cleovarnamnets avatar
Vad gör man för fel vid höftlyft när man känner mer i framsida lår än stjärt? Beror det på hur man har positionerat fötterna, med tanke på avstånd till bänken, vinkel et c?
Citera
2021-12-08, 15:41
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Vad gör man för fel vid höftlyft när man känner mer i framsida lår än stjärt? Beror det på hur man har positionerat fötterna, med tanke på avstånd till bänken, vinkel et c?

Det kan bero på flera faktorer. Men just höftlyft/hip thrusters är ju något av en rätt kass övning. Gissningsvis spänner du fel muskler vid utförandet. Börja om (sänk vikt om du använder det) och gör utförandet långsamt med god form. Vid toppläget (och när du börjar närma dig toppläget) spänner dig Gluteus maximus, liksom squeezar. Du kan då få till en bra mind & muscle-control vilket gör att rövmusklerna kopplas in mer effektivt.

Jag hade dock bytt ut hip thrusters mot marklyft, trap-bar marklyft och/eller knäböj. Helst vill jag inte se skiten på mitt gym. Jag såg en gång en ung man ligga och köra hip-thrusters - där och då kände jag sorg, jag visste nu att vi aldrig skulle ha minsta lilla chans om ryssen invaderade oss.

Det här är en rätt dålig tjejövning som fått hype p.g.a. av alla babianrövstränande bimbo-influencers.
Citera
2021-12-09, 21:05
Medlem
Vad händer om man tränar när man vattenfastar? Är det slöseri eller något? Inte köra på max reps utan ganska mild träning för att hålla igång.
Citera
2021-12-09, 21:53
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Vad händer om man tränar när man vattenfastar? Är det slöseri eller något? Inte köra på max reps utan ganska mild träning för att hålla igång.

Man får en sådan där sexig Kipchoge-kropp.
Citera
2021-12-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Man får en sådan där sexig Kipchoge-kropp.

Men tänker rent vad som händer med kroppen om man tränar utan att inta föda efteråt, speciellt när man är i ketos som under en fasta.
Citera
2021-12-10, 00:23
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Men tänker rent vad som händer med kroppen om man tränar utan att inta föda efteråt, speciellt när man är i ketos som under en fasta.

Beror lite på om det är ren vattenfasta och hur lång tid den varar, samt beroende på fysisk aktivitet. Kroppen kommer ju ta energi från muskelceller och även från fettdepåer, men också från skelettvävnad. Det är ju en svältfas som sätter igång. Styrketräning på det kan ju leda till hypoklygemi bland annat. Hittade en bra artikel som fördjupar sig lite i ämnet och tar upp ketos:

https://www.styrkelabbet.se/vad-hand...nar-du-fastar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in