Citat:
Ursprungligen postat av
MRZnr1
Varsågod. Jadu, jag gissar att du är otränad och har som mål att träna så att du kan spänna den i nuläget smala armen och en biceps kula. Stämmer det?
Då är det inga problem att köra biceps. Kan ge dig ett grymt upplägg även om jag personligen aldrig rekomenderar bicepscurls. Men jag förstår ändå varför man vill bygga en biceps
Kör långsamma reps på 4 sekunder (2sek ner och 2 upp)
4x6-12 med 2-3min vila
Ha 2-3 reps kvar i tanken på alla set.
Börja på en lätt vikt så att du verkligen klarar alla set där ett set tar minst 40 sekunder. När du klarat två pass irad på en vikt så höjer du 1kg nästa pass.
Kör 2 gånger i veckan. Du behöver inte känna press att öka i vikt ofta.
Jag är inte nybörjare, jag är blåbär+ alltså inte
meganovice men ändå blåbär, dvs under nivån nybörjare men inte heller första gången i ett gym.
Tack för svar, ska göra långsamma som du föreslår.
Jag gillar bicepscurl i maskin (eftersom gymmet inte har stänger med färdiga vikter, de har dock en z-stång men de behöver du lassa på vikter själv så jag ska testa det). Scottcurl kör jag genom lutan en bänk och lutan armbågen mot ryggstödet av bänken, då orkar man inte så stor vikt.
Jag är inte så noga med att räkna utan kör till fail eller nära fail, det brukar väl vara cirka 10 rep men ibland blir det 12, ibland 8. Kör hammarcurl med hantlar också. Hört att man inte ska variera vänsterhöger utan köra båda armarna samtidigt. När jag köra varierande kan jag känna att vänster är MYCKET svagare än höger arm. Beror kanske på att man runkar med högernäve? att man starkare i höger?
Det är samma med curl i maskin, det känns som högerarmen gör det mesta jobbet , känner inte att vänster riktigt hjälper till vilket är irriterande.
Varför rekommenderar du inte curls?