Citat:
Ursprungligen postat av
AllIDoIsWin
Någon som kan förklara mini cuts för mig? Förstår ju att man gör en/flera sånna när man bulkat ett längre tag. Om jag fattat det rätt är mini cut något man kan göra i 2-3 veckor. Vad jag inte riktigt fattat är, om mitt maintenance ligger på 2000. Jag äter 2500 under bulk och sen planerar att göra en mini cut. Ska jag då gå direkt från 2500 kalorier och lägga mig på 1800 eller blir det ett för stort hopp? Jag vill ju inte tappa muskelmassa och att plötsligt äta 700 kalorier mindre känns ju som att det blir en plötslig förändring för kroppen. Kan det påverka ens metabolism negativt på nåt sätt om man gör ett sånt stort hopp och sen efter 3 veckor lägger till 700 kalorier igen?
En mini cut kan man väl göra lite längre än så även. Tror att det finns ganska delade meningar, men vanligast är ju att det sägs att man går direkt till ett underskott. Vad man väljer är ändå trots allt upp till en själv av vad du tror är bäst.
Men att ligga på ett underskott oavsett storlek kommer att ha en negativ påverkan på kroppen. Hur stort underskottet ska vara är egentligen upp till dig och vad du vet att du klarar av. Det är mycket erfarenhet som avgör. Men du bör bestämma dig för hur stort underskottet ska vara och sen hålla dig till det. Det är ändå under så kort tid.
Du bör knappt tappa muskelmassa, om ens något. Annars så bygger du isf upp det snabbt igen. Går fortare att bygga tillbaka massa som man har haft än inte haft. Och på 2-3 veckor är så kort tid ändå. Jag upplever att styrkeförlusten försvinner efter 2-3 veckor om jag ligger på 700-1000 kcal underskott.
Tanken med minicut är att tex du har bulkat I 12 månader och börjar få för mycket fett och styrkan ökar inte längre i samma takt som innan, då kan du gå på ett stort underskott i 3-6 veckor för kunna tex bulka I 6 månader till. Målet ska vara att få mer tid till ett effektivt bulkande i princip.
Det skulle inte heller vara fel att ligga på balans ett tag och sänka volymen innan du går in i en deff för att låta kroppen bli fräsch och återhämtad och få den sist massan av bulkem.