2015-01-13, 15:13
Medlem
BigLouies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Känns det inte dumt att köra ryggen två dagar i rad? Varför inte köra marklyft med ryggpasset och sedan bröst dagen efter?
Jo men har fått ihop schemat så bra annars... Har två och en halv timme på mig på måndagar så kör gärna bröst o rygg då. Är nere på gymmet nu och marklyfter ändå, får väl känna om det känns konstigt
Citera
2015-01-13, 17:11
Medlem
Shepard25s avatar
Jag tränar nu enligt ett push/pull-schema som jag tycker fungerar bra. På dragpassen börjar jag alltid med marklyft eftersom detta är den tyngsta övningen, och kör chins/pullups efter detta. Problemet är att jag då ofta är ganska trött i kroppen och inte orkar lika många chins.
Har alltså vissa dragpass skippat i marklyftet (för jag att t.ex. kört mark 2 dagar innan, eller gjort någon annan träning där jag belastat ben/nedre rygg), och orkar då många fler chins.
T.ex. idag orkade jag bara 8 reps på de två första seten, och sen endast 6 reps på det sista settet.
Bör jag köra chins innan marklyft?
Citera
2015-01-13, 17:19
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Jag tränar nu enligt ett push/pull-schema som jag tycker fungerar bra. På dragpassen börjar jag alltid med marklyft eftersom detta är den tyngsta övningen, och kör chins/pullups efter detta. Problemet är att jag då ofta är ganska trött i kroppen och inte orkar lika många chins.
Har alltså vissa dragpass skippat i marklyftet (för jag att t.ex. kört mark 2 dagar innan, eller gjort någon annan träning där jag belastat ben/nedre rygg), och orkar då många fler chins.
T.ex. idag orkade jag bara 8 reps på de två första seten, och sen endast 6 reps på det sista settet.
Nej, den största övningen bör man vanligtvis lägga först.

Det är inte konstigt att du gör mindre chins efter marklyft, övningarna jobbar med liknande muskler och CNS har fått sig en rejäl törn efter det tunga lyftet. Vänta minst 10 minuter efter marklyftet innan du går på chins, det hjälper. Vill du maxa i chins så lägger du övningen såklart först eller på en separat dag, men jag tycker du bör behålla ditt upplägg som det är.
Citera
2015-01-13, 17:38
Medlem
Citat:

Är ditt mål muskeltillväxt så skulle jag ha kört mark sist då den endast tränar ryggmuskulaturen statiskt medans horisontella och vertikala dragövningar tränar den dynamiskt.
Skulle jag personligen ha kört en renodlad push/pull så skulle jag ha bytt ut normala mark mot rumänska då normala tränar quads, något du gör på ditt push pass.
Korrekt utförda rumänska mark är snällare mot det centrala nervsystemet, tar ur quads ur ekvationen och rekryterar hamstrings mer.

https://www.youtube.com/watch?v=XowKMitOVNc

Marklyft är bättre lämpad i en över/under split där den är placerad på benpasset då det primärt är en benövning eftersom dom muskler som arbetar dynamiskt är quads, hams och gluteus.
Såhär kör bla Johnny Candito, du kan se hans program i länken nedan.

http://www.canditotraininghq.com/fre...ngth-programs/
Senast redigerad av Plopp123 2015-01-13 kl. 17:41.
Citera
2015-01-13, 22:40
Medlem
MentosFruitcores avatar
Har skaffat alla start-vikter för http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/. Ett par frågor:

*Som ni kanske kan se är knäböj med på både Pass A och Pass B. Hur ska jag göra med ökning av vikter, öka 2.5 vartannat pass eller vad?

*Måste återigen fråga angående kampsport, vilka för/nackdelar finns det med att gymma före eller efter kickboxing-pass? Passet innehåller mitsträning med sparkar och slag i högt tempo, och en fysträning i slutet av varje pass med kroppsövningar där vi kör armhävningar, plankan med eller utan olika rörelser och andra övningar.

Kan man tänka sig att sära helt på gym och kickboxing, eller kan man köra samma dag, och i sådana fall före eller efter, är frågan.

Tacksam för svar
Citera
2015-01-13, 22:53
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Har skaffat alla start-vikter för http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/. Ett par frågor:

*Som ni kanske kan se är knäböj med på både Pass A och Pass B. Hur ska jag göra med ökning av vikter, öka 2.5 vartannat pass eller vad?

Det är 2,5 kg ökning varje pass. Dvs du ska börja med bara stången och öka långsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
*Måste återigen fråga angående kampsport, vilka för/nackdelar finns det med att gymma före eller efter kickboxing-pass? Passet innehåller mitsträning med sparkar och slag i högt tempo, och en fysträning i slutet av varje pass med kroppsövningar där vi kör armhävningar, plankan med eller utan olika rörelser och andra övningar.

Kan man tänka sig att sära helt på gym och kickboxing, eller kan man köra samma dag, och i sådana fall före eller efter, är frågan.

Tacksam för svar

Det du utför först kommer du ha högst prestation på, därmed måste du välja vad du vill lägga fokus på. Jag skulle gymmat först och ätit något kolhydratrikt mellan de två passen.

Att sära på gym och kickboxningen är bäst från ett vetenskapligt perspektiv. Men det är ju upp till dig. SS är ju ändå bara 3 gånger per vecka.
Citera
2015-01-13, 23:26
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Nej, den största övningen bör man vanligtvis lägga först.

Det är inte konstigt att du gör mindre chins efter marklyft, övningarna jobbar med liknande muskler och CNS har fått sig en rejäl törn efter det tunga lyftet. Vänta minst 10 minuter efter marklyftet innan du går på chins, det hjälper. Vill du maxa i chins så lägger du övningen såklart först eller på en separat dag, men jag tycker du bör behålla ditt upplägg som det är.

Okej, tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Är ditt mål muskeltillväxt så skulle jag ha kört mark sist då den endast tränar ryggmuskulaturen statiskt medans horisontella och vertikala dragövningar tränar den dynamiskt.
Skulle jag personligen ha kört en renodlad push/pull så skulle jag ha bytt ut normala mark mot rumänska då normala tränar quads, något du gör på ditt push pass.
Korrekt utförda rumänska mark är snällare mot det centrala nervsystemet, tar ur quads ur ekvationen och rekryterar hamstrings mer.

Ja, jag kör ju knäböj på presspassen så quadsen får ju sitt där. Gillar dock marklyft, men att aktivera mer hamstrings låter intressant.
Har nu kollat på videon samt läst på lite andra ställen, och det känns att jag borde kunna lägga in rumänska mark som en separat övning i mitt dragpass, om än på lägre vikt än vad jag kör på mark?

Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Marklyft är bättre lämpad i en över/under split där den är placerad på benpasset då det primärt är en benövning eftersom dom muskler som arbetar dynamiskt är quads, hams och gluteus.
Såhär kör bla Johnny Candito, du kan se hans program i länken nedan.
Känns dock som att det skulle bli tungt att köra t.ex. både knäböj och marklyft på samma pass, i alla fall på den volym jag kör nu där jag kör 3x5 på både mark och böj.
Senast redigerad av Shepard25 2015-01-13 kl. 23:29.
Citera
2015-01-13, 23:38
Citat:
Ursprungligen postat av General-
Om jag ändå kunde svetsa som Löfven! Haha.

Det är inte jag som letar billiga chinsställningar när man kan ezpz göra en själv.
Citera
2015-01-13, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havrekalas
Det är inte jag som letar billiga chinsställningar när man kan ezpz göra en själv.

Jag bryr mig inte så mycket om kostnaden. Allt från 500-2000kr har jag att spendera i alla fall. Jag har ingen möjlighet att göra det själv. Annars hade jag gjort det. Eller har du något magisk guide hur man gör det utan att kunna svetsa?
Citera
2015-01-14, 01:03
Medlem
Citat:
Ja, jag kör ju knäböj på presspassen så quadsen får ju sitt där. Gillar dock marklyft, men att aktivera mer hamstrings låter intressant.
Har nu kollat på videon samt läst på lite andra ställen, och det känns att jag borde kunna lägga in rumänska mark som en separat övning i mitt dragpass, om än på lägre vikt än vad jag kör på mark?

Att köra både normala mark och rumänska på samma pass är en aning overkill, kör då istället mark eller rumänska mark och sittande lårcurl.
Ingen mark variant (höftextension) är f.ö lika bra som en lårcurl (knäflexion) när det kommer till att träna hamstrings, då hamstrings primära funktion är en flexion i knäleden och i en höftextension så är höfterna och gluteus dom primära extensorerna.
Sen tränas inte biceps femoris korta huvud i höftextensioner.

Citat:
Känns dock som att det skulle bli tungt att köra t.ex. både knäböj och marklyft på samma pass, i alla fall på den volym jag kör nu där jag kör 3x5 på både mark och böj.

3x5 är ju ingen hög volym, eller tar du varje set till gränsen?
Om det är fallet så förstår jag att ditt centrala nervsystem blir mos och då rekommenderar dig att istället köra 3x5 som raka sets, med andra ord, använd samma vikt i alla sets och öka vikten när du klarar av 5 eller 6 reps i det sista setet.
Citera
2015-01-14, 01:09
Citat:
Ursprungligen postat av General-
Jag bryr mig inte så mycket om kostnaden. Allt från 500-2000kr har jag att spendera i alla fall. Jag har ingen möjlighet att göra det själv. Annars hade jag gjort det. Eller har du något magisk guide hur man gör det utan att kunna svetsa?

Ja förr kunde man bara hänga upp en metalstång men nu måste dom väl vara böjda för annars funkar det väl inte.
Citera
2015-01-15, 09:37
Bannlyst
får så hilma ont i ena armen av att göra bicepcurls och stående rodd. Precis över armvecket på underarmen så gör det ont som satan. Känns precis som träningsverk fast jag kan inte ens böja ner armen helt, vad göra? bara att stretcha?
Senast redigerad av centerban 2015-01-15 kl. 09:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in