2015-01-15, 10:31
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av centerban
får så hilma ont i ena armen av att göra bicepcurls och stående rodd. Precis över armvecket på underarmen så gör det ont som satan. Känns precis som träningsverk fast jag kan inte ens böja ner armen helt, vad göra? bara att stretcha?

Antagligen har du precis börjat träna. Det är nog träningsvärk i brachialis från förra gången, träna igenom smärtan förutsatt att du vet att det är träningsvärk.

När man kört hammercurls för första gången på någon månad kan man nog inte sträcka ut armarna i en vecka
Citera
2015-01-15, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Antagligen har du precis börjat träna. Det är nog träningsvärk i brachialis från förra gången, träna igenom smärtan förutsatt att du vet att det är träningsvärk.

När man kört hammercurls för första gången på någon månad kan man nog inte sträcka ut armarna i en vecka
jo mycket möjligt men jag trodde curls var för biceps, men det kanske är det som är det fina med fria vikter att man tränar lite andra muskler också?
Citera
2015-01-15, 16:27
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av centerban
jo mycket möjligt men jag trodde curls var för biceps, men det kanske är det som är det fina med fria vikter att man tränar lite andra muskler också?

Fria vikter eller inte, brachialis kommer att arbeta när du gör curls.
Citera
2015-01-16, 02:50
Medlem
eshkoshkas avatar
Har några extra kilon och ska efter helgen börja träna. Har tänkt lägga en hel del på kondition men vill samtidigt arbeta upp styrka och behålla/utveckla mer. Har tidigare inte satt mitt fot på ett gym, så 100% grön.

Hur bör jag egentligen börja?
Citera
2015-01-16, 08:32
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Har några extra kilon och ska efter helgen börja träna. Har tänkt lägga en hel del på kondition men vill samtidigt arbeta upp styrka och behålla/utveckla mer. Har tidigare inte satt mitt fot på ett gym, så 100% grön.

Jag skulle köra på StrongLifts 5x5 sen köra konditionsträning på de dagar du inte tränar styrka.
Citera
2015-01-16, 11:16
Medlem
Citat:

Skulle råda dig att lägga om kosten annars ser du nog inga resultat från konditionsträningen. Det är väl steg 1. Sen är väl steg 2 att hitta något bra program på konditionsmaskinen som du hela tiden kan förbättre genom tid, motstånd eller intensitet.

Innan eller efter konditionen kan du köra bra övningar som bänkpress, benpress och sittande rod. Lär dig köra dem tungt och vila inte mer än 1 min mellan varje set. Kör några set på varje så ska du se att du snart blir starkare om du puschar dig. Behövs inte så många fler övningar första månaderna. Men givetvis ska du se resultat annars får man ju ändra om och lägga till fler övningar och upplägg.
Citera
2015-01-16, 13:57
Medlem
adagios avatar
Har ofta läst att när man är fet har man mycket östrogen (östrogendominant?), och när man är smal har man mer testosteron. Kan någon reda ut detta för mig? Har man alltså bättre förutsättningar att bygga när man är smal, och att det är svårare när man är fet? Hur fungerar det och vad menas?
Citera
2015-01-16, 14:16
Medlem
eshkoshkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Skulle råda dig att lägga om kosten annars ser du nog inga resultat från konditionsträningen. Det är väl steg 1. Sen är väl steg 2 att hitta något bra program på konditionsmaskinen som du hela tiden kan förbättre genom tid, motstånd eller intensitet.

Innan eller efter konditionen kan du köra bra övningar som bänkpress, benpress och sittande rod. Lär dig köra dem tungt och vila inte mer än 1 min mellan varje set. Kör några set på varje så ska du se att du snart blir starkare om du puschar dig. Behövs inte så många fler övningar första månaderna. Men givetvis ska du se resultat annars får man ju ändra om och lägga till fler övningar och upplägg.
Yes, kosten ska läggas om. Hur är det med kosten egentligen. Är det okej med frukt ett par gånger om dagen? Ska så klart börja äta mindre portioner och kommer således behöva äta fler gånger och tänker då att en frukt som mellanmål skulle man väl kunna peta in?

Sen det här med konditionsträning så har jag redan tänkt att jag ska pressa tid på löp. Är rätt så tävlingsinriktad, så det blir nog lite roligare då.

Låt säga om jag kör bänk och ben efter konditionen. Hur många gånger bör jag utöva det och vilken vikt? Låt säga att jag klarar 100kg bänk 1 gång, ska man då satsa på t.ex. 80kg - 6x6?
Citera
2015-01-16, 18:41
Medlem
antar att jag kan copy pasta det hit då

Har nu efter ett år av att jag har sagt att jag ska börja träna, faktiskt börjat!

När jag gör saker, näst in till vad som, så brukar jag göra det fullt ut. Som jag hoppas att jag kommer göra med träningen också.

Jag är iallafall 187, och väger runt 68Kg. Vilket jag inte är nöjd med.

Har tränat 3 gånger denna veckan, bara för att känna på det hela.

Har dock 2 frågor, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag har nu varit väldigt noga med maten, hörde att jag borde lika på runt 1000Kalorier i överskott vardag för att gå upp cirka 1kg på en vecka.

I tisdags käkade jag:

Frukost: 4ägg,4vita bröd,ett packet bacon, 200g potatis och 250ml Kvarg samt ett äpple
Lunch Soppa med pasta i, samt 3 ägg.
Mellanmål: Kvarg 250ml
Middag: 250g schnitzel samt 3 skopor potatis
kvällsmat: 4ägg,4 mackor och 2 piroger " Vet att piroger inte är det bästa"

Onsdags: Ungefär samma, fast med fisk istället för schitnzel.

Är det bra? Eller borde det vara ÄNNU mer? Jag själv tyckte att det var ganska mycket, har säkert kunna klämma in ännu mer mat emellan men.

Samt ä det värt med proteindrink? Istället för o käka 8ägg på en dag?

Och nu när jag käkar så mycket, hur ska jag göra för att inte få allt fett på magen? Vill ju ha det utspritt som sagt.
Citera
2015-01-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azovicy
antar att jag kan copy pasta det hit då

Har nu efter ett år av att jag har sagt att jag ska börja träna, faktiskt börjat!

När jag gör saker, näst in till vad som, så brukar jag göra det fullt ut. Som jag hoppas att jag kommer göra med träningen också.

Jag är iallafall 187, och väger runt 68Kg. Vilket jag inte är nöjd med.

Har tränat 3 gånger denna veckan, bara för att känna på det hela.

Har dock 2 frågor, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag har nu varit väldigt noga med maten, hörde att jag borde lika på runt 1000Kalorier i överskott vardag för att gå upp cirka 1kg på en vecka.

I tisdags käkade jag:

Frukost: 4ägg,4vita bröd,ett packet bacon, 200g potatis och 250ml Kvarg samt ett äpple
Lunch Soppa med pasta i, samt 3 ägg.
Mellanmål: Kvarg 250ml
Middag: 250g schnitzel samt 3 skopor potatis
kvällsmat: 4ägg,4 mackor och 2 piroger " Vet att piroger inte är det bästa"

Onsdags: Ungefär samma, fast med fisk istället för schitnzel.

Är det bra? Eller borde det vara ÄNNU mer? Jag själv tyckte att det var ganska mycket, har säkert kunna klämma in ännu mer mat emellan men.

Samt ä det värt med proteindrink? Istället för o käka 8ägg på en dag?

Och nu när jag käkar så mycket, hur ska jag göra för att inte få allt fett på magen? Vill ju ha det utspritt som sagt.

Välkommen till beroendet!

Äta bör man annars dör man! Men har du koll på vad du egentligen stoppar i dig vad gäller näringsvärden?

Ta det som en exersis att slå upp hur många gram protein, fett, kolhydrater och hur många kcal du fick i dig på den där onsdagen. En stor del av träningen är att ha koll vad man stoppar i sig.

Vad gäller din fråga om din proteinshake, om den är värd att stoppa i sig eller ej, så beror det på vad du kommer fram till i dina uträkningar ovan kontra kostnader, tidsaspekter, andra möjligheter etc. Jag personligen stoppar hellre i mig 200g kyckling än en proteinshake, men det är inte alla gånger det går att sätta sig och äta micrad kyckling, och i de fallen så är det ju utmärkt att ha en shake tillhands för att inte missa proteinsyntesen.
Citera
2015-01-16, 21:03
Medlem
Crossfit Nano 4.0 , någon som testat dessa träningskor?

Tränar inte crossfit, tänker inte börja heller. Utan letar efter bra och stabila träningskor som inte är för klumpiga heller, utan ganska "smidiga" eller vad man ska säga. Finns till rätt schyst pris nu på några sidor. De flesta träningskor jag haft brukar gå sönder rätt så fort eftersom jag kör vader ca 3-4ggr i veckan och det verkar slita mycket på skorna.

mvh
Citera
2015-01-17, 20:38
Medlem
Citat:
Yes, kosten ska läggas om. Hur är det med kosten egentligen. Är det okej med frukt ett par gånger om dagen? Ska så klart börja äta mindre portioner och kommer således behöva äta fler gånger och tänker då att en frukt som mellanmål skulle man väl kunna peta in?

Sen det här med konditionsträning så har jag redan tänkt att jag ska pressa tid på löp. Är rätt så tävlingsinriktad, så det blir nog lite roligare då.

Låt säga om jag kör bänk och ben efter konditionen. Hur många gånger bör jag utöva det och vilken vikt? Låt säga att jag klarar 100kg bänk 1 gång, ska man då satsa på t.ex. 80kg - 6x6?

Vikt handlar om energi så man kan ju äta allt så länge man gör av med mer energi än man gör av med. Det svåra är att energi inte har så mycket med mättnad att göra så även om man stoppar i sig mycket energi kan man ändå snabbt bli hungrig. Energin kallas för kalorier så du får lägga dig på en rimlig kalorinivå per dag med ett underskott på runt -1000 till -500 kalorier. Det ger 1 till 0.5 kg minskning av fett i veckan. Visst låter det lite, men veckorna går ju fort om man tänker som man brukar. Eftersom du säkert vill äta något med snabb energi innan passet så skulle ju frukten fungera bäst då eftersom den faktiskt även gör lite nytta också. Så kan man ju tex tänka när man lägger upp sitt matschema.

2-3 ggr i veckan kan du köra samma övning. 6x6 låter utmärkt, men även 5x2 fungerar bra bara för att ta ett exempel. Allt beror nog på din mentala inställning och energi i kroppen. Kör det som du har energi till. Eftersom du ligger på ett kaloriunderskott så blir det svårt att avgöra för mig vad du orkar köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in