2015-02-04, 00:45
Medlem
Garnetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
Kör idag mest latsdrag, bänkpress, benpress och triceps. Borde man utöka med något, tänker att axlarna borde satsas mer på?

Militärpress.

Hur ser ditt schema ut i övrigt?
Citera
2015-02-04, 00:47
Medlem
Garnetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levon2000
De bara den ena som är större, samma form.. :S

Jadu.. Hur länge har du tränat? Är du starkare i ena sidan?
Citera
2015-02-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnett
Militärpress.

Hur ser ditt schema ut i övrigt?

Kör 2-3 ggr i veckan; 4 set på bänk, 5*10 benpress, 5*10 benpress, triceps 4*10
Alltså alla övningar på varje pass då.
Citera
2015-02-04, 15:39
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
Kör 2-3 ggr i veckan; 4 set på bänk, 5*10 benpress, 5*10 benpress, triceps 4*10
Alltså alla övningar på varje pass då.
Några pressar över huvudet borde du då komplettera med, militärpress är ett bra förslag. Sen skrev du nog fel ovan, men någon tyngre dragövning skulle du behöva också, till exempel marklyft, rodd, chins…
Citera
2015-02-04, 22:46
Medlem
MentosFruitcores avatar
Jag har ett upplägg kring träningen som jag undrar om någon kampsportare har synpunkter på: Under gymdag kör jag endast ett kickboxingpass, medan jag under vilodagar kör dubbelpass i kickboxing. Vad tycks? Fördelar/nackdelar? Finns det ett annat upplägg som kan funka bättre?
Citera
2015-02-04, 23:55
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Jag har ett upplägg kring träningen som jag undrar om någon kampsportare har synpunkter på: Under gymdag kör jag endast ett kickboxingpass, medan jag under vilodagar kör dubbelpass i kickboxing. Vad tycks? Fördelar/nackdelar? Finns det ett annat upplägg som kan funka bättre?
Det jag främst undrar är hur gymarbetet påverkas av kickboxing-träning på "vilo"dagar.
Citera
2015-02-05, 00:08
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det jag främst undrar är hur gymarbetet påverkas av kickboxing-träning på "vilo"dagar.
Det påverkar din återhämtningsförmåga, vilket i sin tur påverkar din styrkeutveckling. Du måste äta rejält för att göra normal utveckling styrkemässigt, men även om du gör det så kommer eventuellt inte ditt nervsystem återhämta sig med samma kapacitet som hos någon som verkligen vilar på sina vilodagar.

Kortfattat så måste du äta och sova ordentligt om du ska träna så intensivt. Din styrkeutveckling kan bli aningen långsammare, men det kan vara acceptabelt då ditt fokus ligger någon annanstans.
Citera
2015-02-05, 20:58
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det påverkar din återhämtningsförmåga, vilket i sin tur påverkar din styrkeutveckling. Du måste äta rejält för att göra normal utveckling styrkemässigt, men även om du gör det så kommer eventuellt inte ditt nervsystem återhämta sig med samma kapacitet som hos någon som verkligen vilar på sina vilodagar.

Kortfattat så måste du äta och sova ordentligt om du ska träna så intensivt. Din styrkeutveckling kan bli aningen långsammare, men det kan vara acceptabelt då ditt fokus ligger någon annanstans.
Jag tänker mig en kompromiss, där jag under icke-gymdag tränar 0-2 kickboxingpass, och under gymdag 0-1 t.ex: Gymma måndag morgon, kickboxing-pass på kvällen, tisdag ett kickboxingpass, onsdag endast gymma, torsdag dubbelpass kickboxing, Fredag vila, lördag endast gym, söndag kickboxing osv. Jag slänger helt enkelt in pass/gym efter hur trött och utsliten jag känner mig.

Det ska sägas också att jag nu börjat köra sparringpass, som inte är lika fysiskt ansträngande som vanliga mitspass. Under gymdagar skulle jag då endast köra sparring om jag gymmar, och på vilodagar skulle en av två pass vara sparring.

Vi får se hur det går, är hursomhelst väldigt taggad att träna just nu efter sjukfrånvaro.

Tackar för svaret förresten!
Citera
2015-02-06, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Några pressar över huvudet borde du då komplettera med, militärpress är ett bra förslag. Sen skrev du nog fel ovan, men någon tyngre dragövning skulle du behöva också, till exempel marklyft, rodd, chins…
Skulle stå 5*10 latsdrag ist för upprepningen, rodd tränar väl fler muskelgrupper än latsdrag, onödigt att lats ist för rodd?
Citera
2015-02-06, 22:58
Medlem
jmalkovichs avatar
Jag är ny inom gymträning och har hållit på med det ungefär 4 månader nu, 3 gånger i veckan.

Har tidigare hållit på mycket med löpning och sådant, så har därför haft ganska stora och vältränade ben, men en väldigt smal och spinkig överkropp. Har därför valt att fokusera på övningar för överkroppen.

Sen jag började gymma har jag ätit väldigt mycket mer än vad jag tidigare gjort och gått upp ungefär 10 kg.

Jag har fått en större överkropp och så, men har även märkt att mina lår och rumpa blivit mycket större. I mina ögon har jag inget fett alls på överkroppen, men har fått ganska mycket på lår/rumpa.

Äter jag för mycket mat? Helst vill jag egentligen ut och springa bort fettet, men jag har förstått att det inte är så bra när man håller på att bygga muskler?
Citera
2015-02-07, 00:07
Medlem
Får ont i handleden vid Bänkpress

När jag kör Bänkpress får jag alltid ont i höger handled vid utförandet. Smärtan är dock inte värre än det går över efter avslutat set. Några teorier vad det kan bero på?
Citera
2015-02-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
När jag kör Bänkpress får jag alltid ont i höger handled vid utförandet. Smärtan är dock inte värre än det går över efter avslutat set. Några teorier vad det kan bero på?

At du tar ett før smalt grepp på stången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in