2023-11-09, 05:41
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Menar du jobbschemat eller träningsschemat? Försöker få 8 timmar sömn varje dag.

Tänkte främst på jobbschemat. Jag jobbar inom vården, så blir ibland träning för mig efter jobbet, ibland innan jobbet. Rör mig ganska mycket för det mesta på jobbet så det är inte alltid att man är pigg och peppad efter och har eventuellt tidspress. Men har även försökt att minimera träningen till iaf 2 baslyft, kort vila, så inte så tungt och högre frekvens (5-6 dagar i veckan).

Man får vara lite kreativ och anpassa sig lite efter sin situation.
Citera
2023-11-09, 20:00
Medlem
NereMedOlas avatar
Enligt stronglifts.com verkar den enda nackdelen med att vila länge mellan seten vara att passen blir långa. Det låter ganska rimligt. Men borde jag inte enligt den logiken varva övningarna istället för att köra fem set i rad? Typ (1 x knäböj, 1x bänkpress, 1 x stångrodd) x 5? Vad är nackdelen med att köra så? Jag lastar ju om stången på mindre än en minut i alla fall. Jag lär ju i varje fall kunna varva typ bänkpress och chins utan problem och få längre effektiv vila utan att förlänga passet.

Citera
2023-11-09, 20:37
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NereMedOla
Enligt stronglifts.com verkar den enda nackdelen med att vila länge mellan seten vara att passen blir långa. Det låter ganska rimligt. Men borde jag inte enligt den logiken varva övningarna istället för att köra fem set i rad? Typ (1 x knäböj, 1x bänkpress, 1 x stångrodd) x 5? Vad är nackdelen med att köra så? Jag lastar ju om stången på mindre än en minut i alla fall. Jag lär ju i varje fall kunna varva typ bänkpress och chins utan problem och få längre effektiv vila utan att förlänga passet.
Alla övningar passar inte att hoppa emellan. Och det blir nog alldeles för jobbigt om du ska lasta om vikterna, speciellt om det är över 100 kg.

Tre stycken övningar kanske kan vara för mycket och det blir nog svårare att fokusera, vilket är viktigt. Själv så brukar jag hoppa mellan två ibland. Just skivstångsrodd kan nog vara farlig att köra samtidigt som knäböj.
Citera
2023-11-13, 17:43
Medlem
Är nötfärs bra vid styrketräning? Jag äter ungefär 350g nötfärs (12%) två dagar i veckan tillsammans med grönsaker och tycker att det är gott. Det är ju mycket protein och få kalorier men jag läste någonstans att köttfärs inte är att föredra vid träning. Vad tycker ni?

Försöker bli av med fett men också bygga muskler.
Citera
2023-11-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Är nötfärs bra vid styrketräning? Jag äter ungefär 350g nötfärs (12%) två dagar i veckan tillsammans med grönsaker och tycker att det är gott. Det är ju mycket protein och få kalorier men jag läste någonstans att köttfärs inte är att föredra vid träning. Vad tycker ni?

Försöker bli av med fett men också bygga muskler.

Förtäljer din källa varför nötfärs inte skulle vara bra vid träning?

Vad äter du övriga dagar? Vad äter du utöver 350g nötfärs och grönsaker dessa dagar?
Citera
2023-11-30, 19:57
Kan få ont i bäckenet efter marklyft. Känns precis som foglossning.
Acceptera att jag drog nitlotten i livet att bära barn och att kroppen aldrig blir densamma igen eller lyfter jag fel? Detta händer inte varje gång.
Citera
2023-11-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Kan få ont i bäckenet efter marklyft. Känns precis som foglossning.
Acceptera att jag drog nitlotten i livet att bära barn och att kroppen aldrig blir densamma igen eller lyfter jag fel? Detta händer inte varje gång.

Testa och byt övning om du får ont. Varför måste du göra marklyft.
Du kanske lyfter för tungt, för fort och okontrollerat? Sakta ner ordentligt och ta av 50% av all vikt?
Det är svårt att säga eftersom vi ej vet hur du lyfter men rent generellt -får du ont så sluta och åtgärda.
Citera
2023-11-30, 21:27
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Testa och byt övning om du får ont. Varför måste du göra marklyft.
Du kanske lyfter för tungt, för fort och okontrollerat? Sakta ner ordentligt och ta av 50% av all vikt?
Det är svårt att säga eftersom vi ej vet hur du lyfter men rent generellt -får du ont så sluta och åtgärda.

Jag gör det för att plåga mig själv. Nej men jag tycker ju det är KUL.

Tycker jag tar det ganska lugnt, men ska ta det ännu lugnare, då.
Citera
2023-11-30, 22:03
Medlem
Citat:
Jag gör det för att plåga mig själv. Nej men jag tycker ju det är KUL.

Tycker jag tar det ganska lugnt, men ska ta det ännu lugnare, då.

Ja men det är ju viktigt att kunna köra riktigt hårt i en övning för du vill ju ha resultat. Men det är aldrig värt att riskera hälsan för. Så kan du göra övningen så skonsam mot kroppen som möjligt samtidigt som du kan köra "all in" så vore det ju perfekt, men annars så borde du antagligen byta övning.

Det är Inte alltid man kan justera tekniken så att det slutar göra ont men man kan alltid sänka vikten och tempot och hålla sig till en längre "Time Under Load". Undviker du "vilan" i toppläget så tröttar du ut dig riktigt fort med låga vikter.

Gillar du övningen såpass så är det värt ett försök iaf. Jag själv kan skala bort 50% av min tidigare vikt om jag utför övningen såhär strikt utan momentum.
Samma resultat utan risken för skador.
Nackdelen är just den att du kan inte längre skryta med vikterna.
Citera
2023-11-30, 22:27
Citat:
Ja men det är ju viktigt att kunna köra riktigt hårt i en övning för du vill ju ha resultat. Men det är aldrig värt att riskera hälsan för. Så kan du göra övningen så skonsam mot kroppen som möjligt samtidigt som du kan köra "all in" så vore det ju perfekt, men annars så borde du antagligen byta övning.

Det är Inte alltid man kan justera tekniken så att det slutar göra ont men man kan alltid sänka vikten och tempot och hålla sig till en längre "Time Under Load". Undviker du "vilan" i toppläget så tröttar du ut dig riktigt fort med låga vikter.

Gillar du övningen såpass så är det värt ett försök iaf. Jag själv kan skala bort 50% av min tidigare vikt om jag utför övningen såhär strikt utan momentum.
Samma resultat utan risken för skador.
Nackdelen är just den att du kan inte längre skryta med vikterna.

Aa okej tack 🫶

Haha attans att jag inte kan skryta om mina tunga vikter. Nåväl.
Citera
2023-11-30, 23:25
Medlem
Citat:
Aa okej tack 🫶

Haha attans att jag inte kan skryta om mina tunga vikter. Nåväl.

Men du kan skryta för dig själv att du utför övningen säkrare, effektivare och med perfekt form?

Målet är detsamma dvs du vill bli starkare, right? Och det kan du bli med lägre vikter, fler repetitioner eller längre TUL. Eller andra övningar för den delen, spelar ingen roll. Men då kommer du inte att kunna lyfta lika tungt i en övning med färre repetitioner. Detta är eftersom det finns en färdighets-aspekt i allt man gör som inte överförs till andra övningar eller vikter om man tar det så.

Hoppas att jag förklarat tillräckligt tydligt. Så att hårddra det så finns väldigt liten anledning att lyfta riktigt tungt med bäldigt liten TUL såvida du inte bryr dig om skaderisken, ska tävla, skryta eller allmänt bara gillar att lyfta tungt.
Senast redigerad av Elysians 2023-11-30 kl. 23:37.
Citera
2023-11-30, 23:26
Citat:
Men du kan skryta för dig själv att du utför övningen säkrare, effektivare och med perfekt form?

Ja min vän, jag skojade bara lite ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in