2014-12-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Vad har ni förresten för åsikt om Jason Blahas Ice cream fitness 5x5? Är lite sugen på den, eftersom jag inte tycker vanliga Stronglift 5x5 tar tillräckligt på alla muskelgrupper (främst armar). Har gymmat i 3 månader.

Själv hade jag inte pallat med alla de där extraövningarna, både fysiskt och psykiskt, efter tunga set i böj/bänk/rodd (böj/mark/press).
Citera
2014-12-29, 03:33
Medlem
Vad innebär tungt egentligen?

Jag tränar mycket hemma eftersom jag inte har tillgång till något gym, försöker läsa mig till det mesta på internet och någonting jag alltid ser är "träna tungt" ofta när det handlar om hur man kan få större muskler tex. Men vad räknas som tungt egentligen? Jag vill gärna få större rumpa och axlar för att få en bättre proportion på min kropp, hur tunga knäböj måste jag göra?
Citera
2014-12-29, 03:37
Medlem
General.Maximus.s avatar
Olika beroende på hur stark man är men om du tränar med bara kroppen lär det inte räcka långt.
Citera
2014-12-29, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Olika beroende på hur stark man är men om du tränar med bara kroppen lär det inte räcka långt.

Det gör jag inte, brukar antingen ha ankelvikter eller hantlar, men vet inte vilken vikt jag ska välja, brukar bli ca 20 kilo, är det lagom?
Citera
2014-12-29, 03:44
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lliimmppaan
Det gör jag inte, brukar antingen ha ankelvikter eller hantlar, men vet inte vilken vikt jag ska välja, brukar bli ca 20 kilo, är det lagom?

Knäböj med 20kg räcker inte särskilt långt. För axlarna är det hyfsat mycket under ganska lång tid.
Citera
2014-12-29, 10:28
Medlem
Tung innebär ju att det känns tungt. Att man inte orkar 40 reps med en vikt utan att svettas. Ifall du känner att du klarar en tyngre vikt så har du disciplin att testa tyngre istället för att köra på rutin och samma vikter.

Alltifrån 1 rep till 12 reps anser jag som tungt. Det är oftast i det spannet man kör för styrka och volym.
Citera
2014-12-29, 11:04
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lliimmppaan
Beror på vad din 1RM ligger på. När man talar om tung styrketräning brukar man åsyfta en > 80 % av 1RM, vilket alltså i praktiken innebär en vikt du klarar att göra som mest runt åtta repetitioner på.
Citera
2014-12-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Beror på vad din 1RM ligger på. När man talar om tung styrketräning brukar man åsyfta en > 80 % av 1RM, vilket alltså i praktiken innebär en vikt du klarar att göra som mest runt åtta repetitioner på.

okej, problemet är att jag bara orkar 20 kilo pga att jag inte orkar lyfta tungre med armarna/händerna, benen klarar säkert mer! Men eftersom jag inte har tillgång eller råd med gym så vet jag inte hur jag ska kunna uppnå min mål hemma! Finns det något annat man kan göra, eller är det endast tunga lyft som gäller?
Citera
2014-12-29, 23:11
Medlem
Ylves1000s avatar
2 frågor till experten om träning

1. När jag har bänkat som första bröstövning, så går jag över till några magövningar.. som en "paus" till nästa bröstövning, ibland tar de över 20 minuter innan jag är tillbaka i bröstövningar och känns det riktigt bra och jag är inte så trött i armarna och brösten när jag exempelvis kör nästa övning som hantelflyes. Att ha en sådan paus är ju inte så vanligt, nu som är kunniga, vad har detta för effekt? Finns det något negativt att låta brösten och armarna vila så länge mellan övningar eller finns det bara fördelar?

2. Jag ligger bakom med benträning, vill till sommaren komma upp i minst 120 kg knäböj 5x5 , och nu kör jag på 80 kg, allstå väldigt smala ben har jag. Så 2 gånger i veckan? 3 gånger? Vad är ultimata träningen för benen?

tack för svar på förhand
Citera
2014-12-30, 10:48
Medlem
Har några frågor om löpning nu under vintern:

Något som är särskilt viktigt att tänka på?
Några speciella skor?
Tips på klädval?

Jag ska löpa i skogen med grusunderlag, mycket backar.
Citera
2014-12-30, 11:29
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylves1000
1. När jag har bänkat som första bröstövning, så går jag över till några magövningar.. som en "paus" till nästa bröstövning, ibland tar de över 20 minuter innan jag är tillbaka i bröstövningar och känns det riktigt bra och jag är inte så trött i armarna och brösten när jag exempelvis kör nästa övning som hantelflyes. Att ha en sådan paus är ju inte så vanligt, nu som är kunniga, vad har detta för effekt? Finns det något negativt att låta brösten och armarna vila så länge mellan övningar eller finns det bara fördelar?

Tre gånger i veckan, ex mån-ons-fre.
Citera
2014-12-30, 23:39
Bannlyst
Tjena jag har ett problem, jag ökar i dips, bänk, marklyft, knäböj, men andra övningar ökar jag ingenting i och stått stilla aslänge nu kanske 1-2 månader, vad gör jag för fel? Och om man inte ökar i vikt på det man kör ökar man väl inte muskelmassa heller?eller har jag fel?

Dom jag inte ökar i är tex tricep pushdown, bicepscurl med hantlar, sidolyft osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in