2024-07-19, 00:54
Medlem
Till en början fokusera på att göra alla övningar rätt men inte för hårt. För varje övning du gör vill du känna att muskeln pumpar.

Kör 2 muskelgrupper åt gången.

Dagarna du inte går till gymmet så går du ut och går långa promenader.

Ditt mål i början bör vara att bara få in en rutin. Så var inte för hård. Bara gå dit även när du inte känner för det. Eller att du känner att senaste session var skit.

Gör du det så kommer belöningen och du kommer må riktigt bra timmarna efter.

När du väl har fått rutin på saker och ting, så kan du börja snöa in dig djupare.

Se till att du får i dig riktligt med bra mat och nog med sömn.

Lycka till
Senast redigerad av korvstofft 2024-07-19 kl. 00:58.
Citera
2024-07-19, 01:13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
100kg, meningen med träning är viktnedgång och öka fysisk hälsa. Muskler är ointressant

Viktnedgången ordnar du enbart genom att äta mindre, träning gör varken till eller från på din vikt.

Om du aktiverar många muskelgrupper sänker du ditt blodtryck mer, glöm inte benträning. Är inte underskattat, för där sitter kroppens största muskler.

Vila tillräckligt när du är i din ålder mellan träningspassen, du blir övertränad annars och blir trött och sur. Jag tror därför inte du bör träna mera än tre gånger i veckan. Överlät dig inte på protein, 0.8 gram per kroppskilo räcker, särskilt iom du vill gå ner i vikt. Däremot behöver vi mera protein ju äldre vi blir, för att bibehålla hälsan.

Utifrån din hälsa bör du som någon redan skrivit promenera alternativt cykla en tur. Styrketräning och motionsträning snabbar på din viktnedgång. Förstärker flera hälsofördelar.

Att få rutin på att träna regelbundet, är viktigare än allt annat jag skrivit.
Senast redigerad av Hegamon 2024-07-19 kl. 02:07.
Citera
2024-07-19, 01:28
Medlem
Citat:
Hej, jag vill börja gymma så jag beställde ett gymkort 1 månad till att börja med. När klockan ringer om några timmar så ska jag till gymmet. Har ni några tips till en nybörjare?

Bakgrund: Man, 40 år gammal, aktiv missbrukare, ska sluta missbruka i samband med träning, obs, diskutera ej missbruk i denna tråd. 100kg, meningen med träning är viktnedgång och öka fysisk hälsa. Muskler är ointressant, hälsa är högintressant. Senast jag var på ett gym var i skolan...

Tack för alla tips/motivation!

Som helt otränad tycker jag att man skall börja försiktigt, två sets och en vikt man klarar 10-12 reps med god form på utförandet.
Kör man för hårt riskerar du att få väldigt ont i leder och blir surt att man inte kan träna igen pga det även om muskler återhämtat sig.
Citera
2024-07-19, 02:26
Medlem
S.O.Stolps avatar
Mitt tips är att inte hatta runt med massa småövningar. Gör endast marklyft, bänkpress, militärpress och knäböj (alternativt benpress i maskin). Det räcker.

Sätt upp ett tisdsmål. Vilka vikter du kör med är ointressant, bara du gör det. Dvs. bestäm att du ska gå till gymmet 3 ggr i veckan till den sista oktober. Klarar du det så har du fått in rutinen och det rullar på.
Citera
2024-07-19, 04:12
Medlem
Påminner litet om min träningssituation minus missbruk( eller ja litet sockerberoende möjligen).

Jag har kört litet då och då, mina råd.

Värm upp litet, motionscykel, eller gå på band. nått du tycker är ok bara. Mindre skaderisk då.

Kör övningar du behärskar med låga vikter. Bättre att köra någon/några månader med lätt motstånd och få in rutinen än att skada sig. Maskiner kan vara helt ok, särskilt i början.

Kör inte för ofta på samma muskler, dela upp kroppen i två eller tre delar. Se nätet.

Överväg en pt.

Gå dit.

Känn efter, du skall känna dig piggare, litet uppåt efter träningen när du kört ett tag.
Citera
2024-07-19, 04:42
Medlem
Armons avatar
"Den bästa träningen är den som blir av."

Oavsett vilket träningsschema du siktar in dig på, se till att du faktiskt följer det. Hellre ett mediokert upplägg som utförs än ett "optimerat" schema som leder till att du tappar motivationen och ger upp.
Citera
2024-07-19, 06:52
Medlem
Krappfiskarns avatar
Styrketräna tre gånger i veckan. Fokus på basövningar, och fokus när du tränar. Dratta inte runt två timmar på gymmet med dålig disciplin.

Konditionsträna två gånger i veckan (till att börja med). Kardiovaskulär hälsa är viktigare än styrka, men man kan få båda. Har du svårt att få till konditionen testa gruppass (spinning, hiit, bodycombat etc) som kanske erbjuds på gymmet.

Ta dig till gymmet. Börja inte hitta ursäkter för att skippa, "det regnar", "jag måste göra x, y, z"...det är också därför jag alltid förespråkar att man ser till att bli klar så fort som möjligt med sitt pass. Då finns det alltid tid för att träna
Citera
2024-07-19, 07:03
Medlem
Core.s avatar
Stronglifts 5X5, finns ingen bättre grund för nybörjare.

Kolla lite klipp på övningarna så att du får koll på formen, men sen följer du det schemat slaviskt, och du kommer bygga ett bra ursprungsläge.

Inga maskiner!
Citera
2024-07-19, 07:59
Medlem
Belters avatar
Citat:
Hej, jag vill börja gymma så jag beställde ett gymkort 1 månad till att börja med. När klockan ringer om några timmar så ska jag till gymmet. Har ni några tips till en nybörjare?

Bakgrund: Man, 40 år gammal, aktiv missbrukare, ska sluta missbruka i samband med träning, obs, diskutera ej missbruk i denna tråd. 100kg, meningen med träning är viktnedgång och öka fysisk hälsa. Muskler är ointressant, hälsa är högintressant. Senast jag var på ett gym var i skolan...

Tack för alla tips/motivation!
Spelar ingen roll vilka goda råd du än får. Man måste vara väl motiverad för att kunna träna kontinuerligt och det känns inte som du är det.
Citera
2024-07-19, 13:25
Medlem
Diablo1118s avatar
Trådar sammanfogade / Moderator
Citera
2024-07-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Spelar ingen roll vilka goda råd du än får. Man måste vara väl motiverad för att kunna träna kontinuerligt och det känns inte som du är det.

Tror en början är att gå på rullbandet eller krossfritt och sedan migrera till alla maskiner tills din kropp vant sig och sedan gå till fria vikter
Citera
2024-07-20, 10:41
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainstorming3.0
Tror en början är att gå på rullbandet eller krossfritt och sedan migrera till alla maskiner tills din kropp vant sig och sedan gå till fria vikter
Glöm det. Alldeles för invecklat i det här fallet. TS sitter säkert hemma och tänder av nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in