Citat:
Ursprungligen postat av
Rouchs
Hej!
Det är så att jag börjat träna hemifrån och kan nästan göra alla övningar. Men en sak jag inte kan göra, och som jag inte har tillgång till, är en pull-up stång. Jag vet att det finns billiga varianter, men i och med att jag bor i en rätt gammal lägenhet så är inte dörramarna dom stabilaste.
Det jag undrar är följande: Om jag skulle träna rygg hemma i dag (dumbell row, barbell row, shrugs, deadlift) och sedan 2-3 timmar efter gå ut till en park och göra några sets av pull ups, funkar det fortfarande? Eller behöver alla övningar vara tätt inpå varandra? Jag vet att när det kommer till förbränning så är det bäst att ha alla övningar tätt inpå varandra, men när det kommer till styrka och muskelbygge, funkar det att göra pull ups 2-3 timmar efter mina övningar eller är det onödigt?
Det är inte fördelaktigt att börja slakta av samma muskelgrupper du tränat tidigare för att sedan flera timmar efteråt gå ut och bedriva "pull-ups" när du letat upp en stång flera timmar senare. Det är dumt och du kommer att dra på dig en skada förr eller senare. Övningarna du utfört hemma tränar i princip exakt samma muskelgrupper. Musklerna behöver återhämta sig, särskilt om du kör "roddar" av olika slag, och jag gissar att du drar tung vikt där, tar i...
Så NEJ, det ska du inte göra. Däremot kan du vänta ett par dygn, sedan lägga in en egen dag för just träningen med chins/pull-ups, om du prompt måste utföra övningen. Är du smart i ditt schema kan du lägga in en egen pull-up + chins-dag för rygg och biceps. Du kommer få bättre utdelning då. Jättebra också för biceps att få en egen dag via chins. Variera grepp mellan pull-ups och chins d.v.s.
Du ska skita i det svaret du fick tidigare.
Du ska INTE träna pull-ups ett par timmar efter att du utfört "dumbell row, barbell row, shrugs, deadlift". För övrigt hade jag lagt marklyft till dagen du kör benträning. Marklyft är en övning primärt för ben. Vet inte hur din gymutrustning ser ut. Har du ett rack? Börja implementera tunga rack-pulls istället när du kör rygg. Lirar bra ihop med rodd, där du kör rodd som uppvärmning. Då kan du samtidigt fimpa fjollövningen "shrugs". Shrugs gör inte ett skit. Börja med tunga rack-pulls, tacka mig sedan.
Du behöver heller inte utföra "hantelrodd" om du utför tung skivstångsrodd med bra form. Du kan variera grepp här istället. Detta förutsatt att du har reko ländrygg.
Har du ställbar bänk, ännu bättre. Då kan man börja maxa på vikter i rodd, så kommer det hända grejer! Du ligger på bänken i viss upprätt lutning och drar skivstången under dig uppåt i en rodd mot bröstet (fungerar även med hantlar). Här slipper man tryck emot diskarna i ländrygg. Jättebra övning. Beror självklart på hur din bänk är utformad.
PS: Vanlig stående skivstångsrodd är ren skit för ländryggen. Blir för mycket tryck på diskarna, särskilt då man tenderar att ta mycket vikt i övningen. Rita upp övningsutförandet i sig och titta på var någonstans tyngdpunkterna ligger.
Snackas tyst om detta, gör det jag skriver.
Bänk-rodden ser ut ungefär såhär, beroende på bänkens utformning:
https://youtu.be/aydcG1YDTHo