2019-04-19, 20:40
Medlem
Träningtips önskas!

Har börjat köra igång med min träningen efter uppehåll p.g.a skador. Vill gärna bli mer kreativ när det kommer till att spendera tid på gymmet. Jag vet att knäböj är populärt men kan tyvärr inte köra detta då jag har problem med ljumskarna.

Uppskattas om de som håller igång med träningen kan lägga upp lite tips.

Hur lägger ni upp eran träning?

Vilken övning har bäst effekt när det kommer till att bränna fett runt magen?

Hur ökar man i volym, muskelmassa + hur många reps är bäst att köra?

Har även märkt att jag har framåtroterade axlar, vad för övning är bra för att utveckla en bra hållning.

Släng gärna in mer tips för den som kan

Ni som tränar hur lägger nu
Citera
2019-04-19, 21:43
Citat:
Ursprungligen postat av scarfo
Har börjat köra igång med min träningen efter uppehåll p.g.a skador. Vill gärna bli mer kreativ när det kommer till att spendera tid på gymmet. Jag vet att knäböj är populärt men kan tyvärr inte köra detta då jag har problem med ljumskarna.

Har även märkt att jag har framåtroterade axlar, vad för övning är bra för att utveckla en bra hållning.

u

Rekommenderar att du läser tråden nybörjarträning 101.

Vad är det för ljumskproblem du har, och hur rehabiliterar du dina ljumskar?
Citera
2019-04-19, 22:26
Medlem
Nån som vet om man kan köpa såna här i Sverige och isf vart? Försökt googla men hittar verkligen nada. Kommer bara upp golfklubbor, lol.

https://www.onnit.com/clubs/
Citera
2019-04-20, 02:52
Medlem
Nu är jag inte någon expert på ämnet. Men har själv haft diverse problem med träning vilket har gjort att jag läst en hel del om både det ena och det andra.

Sättet man lägger upp sin träning är helt upp till var och en. Beror mycket på hur ofta man tränar, vad man prioriterar etc.. Personligen tränar jag just nu bara 3 ggr i veckan ungefär. Jag har lagt upp det såhär:
Pass 1: Rygg/biceps. Kan bestå av Marklyft, Chin/pull ups eller latsdrag, Skivstångsrodd, Kabelrodd, Lats pulldown Olika varianter av Curls. Kan sen köra olika ryggmaskiner.

Pass 2: Bröst/triceps . Kan då köra övningar såsom: Bänk/hantelpress. Kabelflyes, Dips, Bröstmaskin, Tricep-Overheadpress, Tricep-pushdown.

Pass 3: Ben/Axlar. Knäböj/Frontböj. Benpress, Olika varianter av Squats, Axelpress, Kabel-lyft, Omvänd pec-deck.

Detta är bara ett handplock av övningar jag gör. Brukar ha lite variation. Basövningar är det enda som brukar vara standard. Jag tycker du borde söka runt efter övningar du tycker är kul och som du känner att DU får ut något av det. Är så olika från person till person, hitta något som passar just dig.

Att bränna fett har jag mindre koll. Jag är tanig själv så... Men tänk på att när det kommer till Viktökning/minskning så ligger det mesta i kost och sömn. Ta en närmre titt på det.

Vill du öka i volym, muskelmassa så beror det lite på. Äter du rätt och kör fler reps så brukar man väl oftast få en lite mer tonad kropp? Lyfter du tyngre och äter mer så får du lite vikinga kropp så att säga, lol.

Jag själv lider av både framåtroterande axlar och gamnacke och försöker lägga lite fökus på att fixa detta. Övningar som skjuter bak dina axlar såsom typ roddövningar gör mycket. Jag har även tittat lite på "athlean-x" på youtube som tagit upp en del om det.. Han visar upp lite varianter av facepulls som jag personligen tycker är super. Annars är diverse stretchövningar toppen.

Övriga tips skulle väl vara att ha kul på gymmet. Hitta övningar som DU gillar. Hitta övningar som gör att du ser fram emot att gå till gymmet. Du är där enbart för din egen skull, inte för någon annan. Anpassa det helt efter dig själv.

Och när det kommer till dina problem med ljumskarna. Hitta något som passar dig som, det finns mängder mer Squat variationer. Gobletsquats, bulgarian splitsquats osv.. pröva dig fram och se vad som känns bra.

Häppy Träjning!
Citera
2019-04-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullan
Nu är jag inte någon expert på ämnet. Men har själv haft diverse problem med träning vilket har gjort att jag läst en hel del om både det ena och det andra.

Sättet man lägger upp sin träning är helt upp till var och en. Beror mycket på hur ofta man tränar, vad man prioriterar etc.. Personligen tränar jag just nu bara 3 ggr i veckan ungefär. Jag har lagt upp det såhär:
Pass 1: Rygg/biceps. Kan bestå av Marklyft, Chin/pull ups eller latsdrag, Skivstångsrodd, Kabelrodd, Lats pulldown Olika varianter av Curls. Kan sen köra olika ryggmaskiner.

Pass 2: Bröst/triceps . Kan då köra övningar såsom: Bänk/hantelpress. Kabelflyes, Dips, Bröstmaskin, Tricep-Overheadpress, Tricep-pushdown.

Pass 3: Ben/Axlar. Knäböj/Frontböj. Benpress, Olika varianter av Squats, Axelpress, Kabel-lyft, Omvänd pec-deck.

Detta är bara ett handplock av övningar jag gör. Brukar ha lite variation. Basövningar är det enda som brukar vara standard. Jag tycker du borde söka runt efter övningar du tycker är kul och som du känner att DU får ut något av det. Är så olika från person till person, hitta något som passar just dig.

Att bränna fett har jag mindre koll. Jag är tanig själv så... Men tänk på att när det kommer till Viktökning/minskning så ligger det mesta i kost och sömn. Ta en närmre titt på det.

Vill du öka i volym, muskelmassa så beror det lite på. Äter du rätt och kör fler reps så brukar man väl oftast få en lite mer tonad kropp? Lyfter du tyngre och äter mer så får du lite vikinga kropp så att säga, lol.

Jag själv lider av både framåtroterande axlar och gamnacke och försöker lägga lite fökus på att fixa detta. Övningar som skjuter bak dina axlar såsom typ roddövningar gör mycket. Jag har även tittat lite på "athlean-x" på youtube som tagit upp en del om det.. Han visar upp lite varianter av facepulls som jag personligen tycker är super. Annars är diverse stretchövningar toppen.

Övriga tips skulle väl vara att ha kul på gymmet. Hitta övningar som DU gillar. Hitta övningar som gör att du ser fram emot att gå till gymmet. Du är där enbart för din egen skull, inte för någon annan. Anpassa det helt efter dig själv.

Och när det kommer till dina problem med ljumskarna. Hitta något som passar dig som, det finns mängder mer Squat variationer. Gobletsquats, bulgarian splitsquats osv.. pröva dig fram och se vad som känns bra.

Häppy Träjning!

Väldigt bra förklarat tack! Grejen är att jag har tränat i ett par år av och på. Är i ok form förtillfället. Men känner samtidigt att jag är starkare i vissa övningar och muskelgrupper än andra.

Sen behöver jag definitivt bli starkare när det kommer till axlar och kör en hel del rehab. Jag vill träna för att tävla med mig själv och var inget direkt mål. Eftersom jag inte kör tex squat så känner jag de måste finnas andra övningar som går att köra.
Citera
2019-04-21, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Rekommenderar att du läser tråden nybörjarträning 101.

Vad är det för ljumskproblem du har, och hur rehabiliterar du dina ljumskar?

+1, glöm inte att besvara frågan om ljumskarna.

Börja där för effektivast resultat. Om du vill bli smal om magen och hinns bygga synliga muskler så är det schemat bland de bättre. Du kan testa frontböj istället för knäböj eller pressa i maskiner (sista utväg, sämre alternativet).
Senast redigerad av MRZnr1 2019-04-21 kl. 09:25.
Citera
2019-04-21, 09:28
Citat:
Väldigt bra förklarat tack! Grejen är att jag har tränat i ett par år av och på. Är i ok form förtillfället. Men känner samtidigt att jag är starkare i vissa övningar och muskelgrupper än andra.

Sen behöver jag definitivt bli starkare när det kommer till axlar och kör en hel del rehab. Jag vill träna för att tävla med mig själv och var inget direkt mål. Eftersom jag inte kör tex squat så känner jag de måste finnas andra övningar som går att köra.

Men du undviker frågan, på vilket sätt är du hindrad att träna squats och vad gör du för att rehabilitera dig?
Citera
2019-04-21, 09:58
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh

Mobilen låter jag vara där hemma, försöker att använda den så lite som möjligt nuförtiden, parfym likaså inget som behövs direkt på gym, hur menar du med svettlukt?, jag väger 150 kg och försöker att gå ner i vikt men jag svettas som en gris tyvärr så vad kan jag göra för att undvika att lukta mycket?

Jag duschar alltid innan träningen och på med deo, då kan man svettas hur mycket som helst utan att det luktar. Duschar inte efter träningen, tvättar bara händerna för att få bort alla bakterier.

Det passar bra om man har ett fysiskt arbete och tränar efter jobb.
Citera
2019-04-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Men du undviker frågan, på vilket sätt är du hindrad att träna squats och vad gör du för att rehabilitera dig?

Jag har problem med ljumsken, helt ärligt har jag inte kört någon rehabilitering för att bli bättre igen.
Citera
2019-04-21, 10:28
Citat:
Jag har problem med ljumsken, helt ärligt har jag inte kört någon rehabilitering för att bli bättre igen.

Men vad är det för problem? Har du varit hos sjukgymnast?
Citera
2019-04-21, 13:55
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Jag duschar alltid innan träningen och på med deo, då kan man svettas hur mycket som helst utan att det luktar. Duschar inte efter träningen, tvättar bara händerna för att få bort alla bakterier.

Det passar bra om man har ett fysiskt arbete och tränar efter jobb.

Jag är generellt inte så glad för att använda parfym men jag kommer absolut inte att gå till gymmet och lukta gammal svett eller nåt.
Citera
2019-04-22, 00:02
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:

Jag har som rutin att träna varje dag. Jag tycker det är kul och det att det är en daglig rutin, gör att jag aldrig missar pass, eller inte känner för det. Det är en dagsrutin helt enkelt, att något ska tränas. 30-60min. Om det sen innebär 30 min promenad, eller om det är 60 min stenhårt på gymmet, det avgörs av hur kroppen känns.

Har delat upp kroppen i axlar, armar, bröst, rygg, ben, cardio, core. Tränar de delar som känns fräscha. Oftast 2-4st muskelgrupper i taget.
Men nog om det.

Om jag var nybörjare igen, så skulle jag börja med måttligt hårda helkroppspass, tex 3 dagar i veckan, med fokus på de stora basövningarna och att bygga en bra teknik i dessa.
Typ första 8 veckorna hade jag kört detta.
-Dag 1) marklyft 5 set, pullups 3 set, bänkpress 3 set +nåt extra
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt.
-Dag 2) core övningar, stångrodd, facepulls, +nåt extra
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt.
-Dag 3) squats, militärpress, roddmaskin 30min +nåt extra(ok läste du kan inte göra squats, kan du göra singel-benpress?)
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt. Kanske en extra core. Eller annan del som känns fräsch.
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt. Kanske en extra core.

Citat:
Kaloriunderskott+cardio+styrketräning. Med cardio och styrketräning vid två skilda tillfällen under dagen. Ligg högt i proteiner. 1-2g per kilo kroppsvikt.

Citat:
Som nybörjare, så lägg dig i ett rep-range på 8-12 reps och generellt 3 set. Och håll dig där. Tills du är mer avancerad. Är mitt tips.
Fokusera på tekniken. Inte på att lyfta tungt. Har du inte tränat tidigare, så kommer du att få resultat ändå. Viktigast är att bygga en bra grund inför framtiden.

Citat:
Träna mer rygg.
Du kan även göra övningar för rotatorcuffarna.
https://www.youtube.com/watch?v=TSZx4adyiGE

Citat:

Börja följa denna killen.
https://www.youtube.com/watch?v=7IB1...2Qdv2YgktDqt_Z

Han kan lära dig allt du behöver veta.
Senast redigerad av Sockerpappan 2019-04-22 kl. 00:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in