2021-08-17, 18:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Körde reps med marklyft i fredags .. träningsvärken började på riktigt i söndags .. känns nästan som jag blivit påkörd av ett tåg bakifrån. Även en känsla av feber/frossa och extrem trötthet, trors att jag sov 12 timmar inatt. ..Funkar dåligt på jobbet ,och hjärndimma/huvudvärk som jag misstänker har en koppling till extrema träningsvärken. .. Vill bara gå hem och lägga mig igen. Hur länge kan skiten sitta kvar,?

Låter inte som träningsvärk utan jag gissar helt enkelt på att du har blivit sjuk i någon form av influensa. Kan ligga i kroppen och sen mär du tränar så släpps skiten ut.
Hur kände du dig innan ditt träningspass, var du helt frisk och kry? Kan räcka med en snäll förkylning innan träning för att värre saker ska bryta ut.
Citera
2021-08-17, 18:56
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Kör ett likadant pass med lätta vikter.

Exakt.
Detta.
Citera
2021-08-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Hej,

Har börjat promenera 2-3 gånger i veckan. Går en powerwalk på 5km och det tar mig 50 minuter. Det motsvarar ungefär 6000 steg.

Tycker ni att promenader är en bra träning generellt samt för att bränna fett?

//NeonCross

PW har sina fördelar, själv föredrar jag löpning, löpning kan förvisso vara för jobbigt för många men man kanske kan mäkta med 1km, sen promenera intensivt några minuter för att dra till med att löpa igen och hålla på så ett tag.
Tyckr att Powerwalks tar för lång tid.
Citera
2021-08-21, 07:52
Medlem
Skalman19xxs avatar
Vad för form av konditionsträning är mindre slitsam för benen?
Är det cykling, roddmaskin eller crosstrainer som gäller med lågt motstånd, bortsett från simning?
Citera
2021-08-21, 16:44
Medlem
Mitt kaloribehov givet min träningsnivå är 3286 kcal. I cirka 2 veckors tid så deffade jag dvs jag låg på 698 kcal i genomsnittligt underskott samtidigt som jag låg på högt proteinintag (lägst 1,50 g/kg och högst 2,24 g/kg). Vågen visade i början på perioden 93,6 kg och i slutet på perioden exakt samma dvs 93,6 kg.

Vid den här tidpunkten bestämde jag mig för att vila helt för att återhämta mig från träningen. Jag låg under viloperioden på ett underskott på 773 kcal per dag i genomsnitt. Vågen visade i början på perioden 93,6 kg och i slutet på perioden 92,2 kg.

Hur är det möjligt att jag gick ner i vikt (93,6-92,2 = 1,4 kg) när jag låg på ett kaloriöverskott under min viloperiod? Har jag tappat 1,4 kg muskler eller vad är det frågan om? Jag har ju legat på ett högt proteinintag och på ett kaloriöverskott under vilan.
Citera
2021-08-21, 18:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Mitt kaloribehov givet min träningsnivå är 3286 kcal. I cirka 2 veckors tid så deffade jag dvs jag låg på 698 kcal i genomsnittligt underskott samtidigt som jag låg på högt proteinintag (lägst 1,50 g/kg och högst 2,24 g/kg). Vågen visade i början på perioden 93,6 kg och i slutet på perioden exakt samma dvs 93,6 kg.

Vid den här tidpunkten bestämde jag mig för att vila helt för att återhämta mig från träningen. Jag låg under viloperioden på ett underskott på 773 kcal per dag i genomsnitt. Vågen visade i början på perioden 93,6 kg och i slutet på perioden 92,2 kg.

Hur är det möjligt att jag gick ner i vikt (93,6-92,2 = 1,4 kg) när jag låg på ett kaloriöverskott under min viloperiod? Har jag tappat 1,4 kg muskler eller vad är det frågan om? Jag har ju legat på ett högt proteinintag och på ett kaloriöverskott under vilan.
Du kan aldrig veta exakt mängden du förbränner vid träning, så det är möjligt att den uppskattningen från din sida eller vilka kalkylatorer du nu använt har varit fel. Men, svaret är att kaloriunderskottet var förmodligen större under din viloperiod helt enkelt. Det är främst vätska du förlorat, även fett och eventuellt muskelmassa men primärt är det vätska som står för den initiala viktnedgången. Sedan kan det varit så att du var övertränad eller stressade kroppen under perioden och när du sedan vilade så sjönk stressnivåerna, kortisolnivåerna sjunker bland annat, och därmed vätskan. Fortsätt ligga på den siffran tills vikten stannar av igen, då får du justera ytterligare nedåt. Det som är ett kaloriunderskott till en början kommer inte längre vara det när du tappat X antal kilon, då kommer snarare det kaloriintaget motsvara balans.
Citera
2021-08-21, 23:14
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains

Kroppsvikten kan av olika anledningar (främst vätskebindning) diffa med upp till 2-2.5 kg från en dag till en annan, viktminskning/viktökning är inte och har aldrig varit linjär. Ta inte siffrorna på så jävla stort allvar, titta istället tillbaka om 4-8 veckor och utvärdera din viktkurva (jag förutsätter att du väger dig löpande).
Citera
2021-08-23, 14:10
Medlem
Pga en skada kan jag inte göra knäböj,benpress eller liknande övningar.
Räcker det att köra marklyft två gånger i veckan? Just nu kör jag marklyft, lårcurl och benspark.
Citera
2021-08-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Pga en skada kan jag inte göra knäböj,benpress eller liknande övningar.
Räcker det att köra marklyft två gånger i veckan? Just nu kör jag marklyft, lårcurl och benspark.

Trap-bar mark är en bra variant för att hålla både böjstyrka och markstyrka i schack, men förstår inte vilken skada som skulle begränsa böj/benpress men inte mark, lårcurl och benspark?
Citera
2021-08-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Trap-bar mark är en bra variant för att hålla både böjstyrka och markstyrka i schack, men förstår inte vilken skada som skulle begränsa böj/benpress men inte mark, lårcurl och benspark?
Jag vet inte riktigt vad det är men det gör ont på framsida lår upp mot höften. Jag tycker också det är konstigt att det är så. Jag har provat flera gånger att göra väldigt lätta knäböj eller benpress men det blir värre då.
Jag borde gå till en sjukgymnast.
Citera
2021-08-23, 23:09
Medlem
Kör lårcurl och benspark.
Citera
2021-08-24, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Kör lårcurl och benspark.
Jag gör det nu men jag skulle helst köra färre övningar som tar bättre än lårcurl och benspark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in