Citat:
Ursprungligen postat av
BreakTheChains
Mitt kaloribehov givet min träningsnivå är 3286 kcal. I cirka 2 veckors tid så deffade jag dvs jag låg på 698 kcal i genomsnittligt underskott samtidigt som jag låg på högt proteinintag (lägst 1,50 g/kg och högst 2,24 g/kg). Vågen visade i början på perioden 93,6 kg och i slutet på perioden exakt samma dvs 93,6 kg.
Vid den här tidpunkten bestämde jag mig för att vila helt för att återhämta mig från träningen. Jag låg under viloperioden på ett underskott på 773 kcal per dag i genomsnitt. Vågen visade i början på perioden 93,6 kg och i slutet på perioden 92,2 kg.
Hur är det möjligt att jag gick ner i vikt (93,6-92,2 = 1,4 kg) när jag låg på ett kaloriöverskott under min viloperiod? Har jag tappat 1,4 kg muskler eller vad är det frågan om? Jag har ju legat på ett högt proteinintag och på ett kaloriöverskott under vilan.
Du kan aldrig veta exakt mängden du förbränner vid träning, så det är möjligt att den uppskattningen från din sida eller vilka kalkylatorer du nu använt har varit fel. Men, svaret är att kaloriunderskottet var förmodligen större under din viloperiod helt enkelt. Det är främst vätska du förlorat, även fett och eventuellt muskelmassa men primärt är det vätska som står för den initiala viktnedgången. Sedan
kan det varit så att du var övertränad eller stressade kroppen under perioden och när du sedan vilade så sjönk stressnivåerna, kortisolnivåerna sjunker bland annat, och därmed vätskan. Fortsätt ligga på den siffran tills vikten stannar av igen, då får du justera ytterligare nedåt. Det som är ett kaloriunderskott till en början kommer inte längre vara det när du tappat X antal kilon, då kommer snarare det kaloriintaget motsvara balans.