Citat:
Ursprungligen postat av
piptaz
Förstår nästan allt du pratar om. Men vad är tul? Alltså hur långsamt jag gör övningen?
Aa vill bli stark, bryr mig inte om siffran på vikterna (även om man såklart vill öka med tiden). Är en liten sparris som hobbytränar.
Time Under Load syftar på tiden musklerna är under belastning när du tränar. Den tiden du vilar i "ändläget" hör inte heller hit för då är inte musklerna under belastning.
Gör du singlar är ofta TUL väldigt låg men det kan den egentligen vara för någon som med momentum svingar upp sina vikter med lägre vikter och högre repetitioner. Eftersom musklerna ligger enbart under belastning under själva svingen men tar sen fart med hjälp av momentum upp till ändläget, för att till sist okontrollerat falla tillbaka till startläget.
Lyfter du kontrollerat så kan TUL bättre beskriva hur mycket du klarar av i en övning än repetitioner.
Jag rekommenderar att träna nära eller till failure för att rekrytera "tillräckliga" motorenheter för att få resultat. Du kan då få resultat oavsett TUL men det mer riskabelt med lägre TUL men har du alltför hög så närmar man sig tortyr.
45-90s tycker jag är alldeles perfekt.