2023-11-30, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Ja min vän, jag skojade bara lite ☺️

Jo men för vissa är det väldigt viktigt 😄
Uppdaterat ovanför.
Citera
2023-11-30, 23:45
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Men du kan skryta för dig själv att du utför övningen säkrare, effektivare och med perfekt form?

Målet är detsamma dvs du vill bli starkare, right? Och det kan du bli med lägre vikter, fler repetitioner eller längre TUL. Eller andra övningar för den delen, spelar ingen roll. Men då kommer du inte att kunna lyfta lika tungt i en övning med färre repetitioner. Detta är eftersom det finns en färdighets-aspekt i allt man gör som inte överförs till andra övningar eller vikter om man tar det så.

Hoppas att jag förklarat tillräckligt tydligt. Så att hårddra det så finns väldigt liten anledning att lyfta riktigt tungt med bäldigt liten TUL såvida du inte bryr dig om skaderisken, ska tävla, skryta eller allmänt bara gillar att lyfta tungt.

Förstår nästan allt du pratar om. Men vad är tul? Alltså hur långsamt jag gör övningen?

Aa vill bli stark, bryr mig inte om siffran på vikterna (även om man såklart vill öka med tiden). Är en liten sparris som hobbytränar.
Citera
2023-12-01, 00:51
Medlem
Citat:
Förstår nästan allt du pratar om. Men vad är tul? Alltså hur långsamt jag gör övningen?

Aa vill bli stark, bryr mig inte om siffran på vikterna (även om man såklart vill öka med tiden). Är en liten sparris som hobbytränar.

Time Under Load syftar på tiden musklerna är under belastning när du tränar. Den tiden du vilar i "ändläget" hör inte heller hit för då är inte musklerna under belastning.

Gör du singlar är ofta TUL väldigt låg men det kan den egentligen vara för någon som med momentum svingar upp sina vikter med lägre vikter och högre repetitioner. Eftersom musklerna ligger enbart under belastning under själva svingen men tar sen fart med hjälp av momentum upp till ändläget, för att till sist okontrollerat falla tillbaka till startläget.

Lyfter du kontrollerat så kan TUL bättre beskriva hur mycket du klarar av i en övning än repetitioner.

Jag rekommenderar att träna nära eller till failure för att rekrytera "tillräckliga" motorenheter för att få resultat. Du kan då få resultat oavsett TUL men det mer riskabelt med lägre TUL men har du alltför hög så närmar man sig tortyr.

45-90s tycker jag är alldeles perfekt.
Citera
2023-12-01, 01:01
Citat:
Time Under Load syftar på tiden musklerna är under belastning när du tränar. Den tiden du vilar i "ändläget" hör inte heller hit för då är inte musklerna under belastning.

Gör du singlar är ofta TUL väldigt låg men det kan den egentligen vara för någon som med momentum svingar upp sina vikter med lägre vikter och högre repetitioner. Eftersom musklerna ligger enbart under belastning under själva svingen men tar sen fart med hjälp av momentum upp till ändläget, för att till sist okontrollerat falla tillbaka till startläget.

Lyfter du kontrollerat så kan TUL bättre beskriva hur mycket du klarar av i en övning än repetitioner.

Jag rekommenderar att träna nära eller till failure för att rekrytera "tillräckliga" motorenheter för att få resultat. Du kan då få resultat oavsett TUL men det mer riskabelt med lägre TUL men har du alltför hög så närmar man sig tortyr.

Men vänta förstår jag rätt nu. Gör du tex ett marklyft på 45-90 sekunder?
Citera
2023-12-01, 01:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

TUT eller Time under tension menar du. Det finns ingen officiell skala eller någon studie som kan bevisa något vettigt i frågan. Är din muskel spänd så har alla studier sagt att det är UT.

TUT är bara ännu en pusselbit som inte kan bevisa någon bättre hypertrofi än andra bitar.
Citera
2023-12-01, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
TUT eller Time under tension menar du. Det finns ingen officiell skala eller någon studie som kan bevisa något vettigt i frågan. Är din muskel spänd så har alla studier sagt att det är UT.

TUT är bara ännu en pusselbit som inte kan bevisa någon bättre hypertrofi än andra bitar.

Time under tension eller Time Under Load.
Lägg inte ord i mun på mig. Jag skrev att det är snarare ett bättre sätt att beskriva hur ett set ser ut än att enbart skriva repetitioner.

Jag sammanfattar: du kan få resultat oavsett TUL men att det finns uppenbara fördelar med att ligga lite högre ca 60s.
Citera
2023-12-01, 09:30
Medlem
Citat:
Men vänta förstår jag rätt nu. Gör du tex ett marklyft på 45-90 sekunder?

För egen del ja. Ca 7-10rep. Alla övningar likadant.
Knäböj, marklyft, latsdrag osv. Passerar min TUL 90s så ökar jag vikten.
Citera
2023-12-02, 01:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Time under tension eller Time Under Load.
Lägg inte ord i mun på mig. Jag skrev att det är snarare ett bättre sätt att beskriva hur ett set ser ut än att enbart skriva repetitioner.

Jag sammanfattar: du kan få resultat oavsett TUL men att det finns uppenbara fördelar med att ligga lite högre ca 60s.

Nej det finns inga uppenbara skillnader. Då får du plocka fram en bra studie. TUT eller excentrisk träning har inte per se bevisat några fördelar. Men om man använder dessa i sin rutin så har vissa observationsstudier hävdat att det är bra.
Citera
2023-12-02, 09:31
Medlem
Citat:
Nej det finns inga uppenbara skillnader. Då får du plocka fram en bra studie. TUT eller excentrisk träning har inte per se bevisat några fördelar. Men om man använder dessa i sin rutin så har vissa observationsstudier hävdat att det är bra.

Jag trodde att det var uppenbart...
Tränar du med lättare vikter så undkommer du risken med vad tunga vikter innebär.

Det behöver du absolut inte en studie till.
Håller du dig till en TUL på >45s så ligger du i min mening på en väldigt skonsam vikt. Men igen så har det helt med utförandet att göra.

Ser hela tiden exempel på folk som utför lika många repetitioner 8-12 men TUL varierar kraftigt mellan ca 12-40s max. Det är oerhört stor skillnad på set och set men TUL berättar lite mer.

För personer som gör 15-30s set så kommer failure som ett brev på posten medans högre som kommer failure gradvis och smygande och du kan få en djupare utmattning.
Senast redigerad av Elysians 2023-12-02 kl. 09:41.
Citera
2023-12-06, 00:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag trodde att det var uppenbart...
Tränar du med lättare vikter så undkommer du risken med vad tunga vikter innebär.

Det behöver du absolut inte en studie till.
Håller du dig till en TUL på >45s så ligger du i min mening på en väldigt skonsam vikt. Men igen så har det helt med utförandet att göra.

Ser hela tiden exempel på folk som utför lika många repetitioner 8-12 men TUL varierar kraftigt mellan ca 12-40s max. Det är oerhört stor skillnad på set och set men TUL berättar lite mer.

För personer som gör 15-30s set så kommer failure som ett brev på posten medans högre som kommer failure gradvis och smygande och du kan få en djupare utmattning.

Men vad vill du uppnå? Du blir inte större med ditt upplägg än någon som kör 5X5. Inte starkare heller.
Citera
2023-12-06, 04:45
Medlem
Citat:
Men vad vill du uppnå? Du blir inte större med ditt upplägg än någon som kör 5X5. Inte starkare heller.

Nej det blir man inte, men du slipper göra dig illa då det är långt mer skonsamt för kroppen.
Du kommer inte att kunna visa upp tunga vikter och skryta men för någon som enbart lyfter för styrka, hälsa och skönhet så är det oslagbart.
Citera
2023-12-06, 17:38
Medlem
Blir galen. Försöker räkna ut vad jag får i mig på en dag. Stämmer det att protein innehåller 4g kalorier per gram?? Då måste jag räkna om allting.

Till lunch idag åt jag cirka 350g köttfärs. Det är 550 kcal och 67g protein. Då är det alltså 550 kcal PLUS det som finns i proteinet? Alltså 64g protein x 4g kcal = 256 extra kalorier? Då är det 806 kcal i köttfärsen? Helt yrt. Hur ska man lära sig allt det här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in