2020-01-14, 11:37
Medlem
sanchoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finatorsken
Så som jag uppfattar det är du tjock? Tycker jag absolut att du bör ligga på "-".
Rekommenderar morgonpromenad på tom mage, väldigt effektivt!

Lycka till!

Jag väger ca 100 på 196 cm. Har kreatin och en del muskler men som sagt fortfarande lite fett, inget man ser utanför kläderna. Men ja, jag ska göra detta!
Citera
2020-01-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Jag väger ca 100 på 196 cm. Har kreatin och en del muskler men som sagt fortfarande lite fett, inget man ser utanför kläderna. Men ja, jag ska göra detta!

Mycket fett, men det grejar du ju. Du skulle kunna köra något likt jag gjorde i min journal. Gym varannan dag. Pass A och B. Få övningar men 5x5 på en vikt som ska försöka hållas hela perioden. Daglig motion och samma kost varje dag förutom på helgen.
Citera
2020-01-14, 13:39
Medlem
sanchoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Mycket fett, men det grejar du ju. Du skulle kunna köra något likt jag gjorde i min journal. Gym varannan dag. Pass A och B. Få övningar men 5x5 på en vikt som ska försöka hållas hela perioden. Daglig motion och samma kost varje dag förutom på helgen.

Har läst din journal men undrar lite kring din kost. Får du i dig 3500 kcal och samtidigt deffar? Dessutom äter du ibland godis innan träning?
Citera
2020-01-14, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Har läst din journal men undrar lite kring din kost. Får du i dig 3500 kcal och samtidigt deffar? Dessutom äter du ibland godis innan träning?

Dag 1-79 i journalen är deff. Sen så hade jag nått mitt mål och nu bulkar jag igen. Mvh
Citera
2020-01-21, 21:12
Medlem
flying-pigs avatar
Hej alla Flashbackare!
1. Vad rekommenderar ni för att lära sig fler/ nya träningsövningar?
2. Hur kan man snabbt skaffa övergripande förståelse för vilka rörelser tränar vilka muskler?

En nybörjare på gymmet skulle uppskatta era svar 🙂
Senast redigerad av jpettersson1991 2020-01-22 kl. 06:01.
Citera
2020-01-21, 21:20
Medlem
flying-pigs avatar
Jag googlade ett bra tag i hopp om att hitta någon hemsida som skulle ha omfattande information om div. träningsövningar för kroppens alla muskelgrupper. Gärna med animationer eller video som visar hur dessa övningar ska utföras. Men jag lyckades inte hitta något, trots att det antagligen finns en hel sjö av sådana hemsidor. 🤔

Att kolla på Buff Dudes (YouTube) har varit ett sätt att få tips och bredda min träningsrutin.
Men ni kanske har bättre tips 😊
Senast redigerad av flying-pig 2020-01-21 kl. 21:29.
Citera
2020-01-21, 21:31
Medlem
I grund och botten handlar det om att tänka vilken muskel det är som drar i vilken led. Det bästa här vore en vanlig anatomibok.

Exempel: triceps har som funktion att räta ut armen (förenklat). Därför tränas den vid alla pressövningar som bänk och armhävningar, samt french press, pushdowns osv...

Biceps gör motsatsen, alltså drar ihop armen.

Med kunskap om vad muskler har för funktion blir det sedan lätt att lista ut själv vilka övningar som tränar dessa

Sen är det egentligen bara ett fåtal övningar du behöver för att få med der mesta:

1. En liggande pressövning där stången pressas ifrån dig

2. Nån form av press över huvudet

3. Nån form av dragövning rakt in mot magen. Rodd.

4. Nån form av dragövning med armarna över huvudet, typ chins.

5. Lyfta tungt från marken. Nån form av marklyft.

6. Knäböj

Med dessa övningar tränar du i stort sett alla funktioner mer eller mindre.
Senast redigerad av Skriverier 2020-01-21 kl. 21:38. Anledning: Tillägg
Citera
2020-01-21, 21:36
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flying-pig
Jag googlade ett bra tag i hopp om att hitta någon hemsida som skulle ha omfattande information om div. träningsövningar för kroppens alla muskelgrupper. Gärna med animationer eller video som visar hur dessa övningar ska utföras. Men jag lyckades inte hitta något, trots att det antagligen finns en hel sjö av sådana hemsidor. 🤔

Att kolla på Buff Dudes (YouTube) har varit ett sätt att få tips och bredda min träningsrutin.
Men ni kanske har bättre tips 😊

https://muscles.se/ovningsbank-trana...rost-och-mage/
https://www.styrkeprogrammet.se/fardiga-program/
Citera
2020-01-21, 21:39
Medlem
SkogsKexors avatar
Citat:
Hej alla Flashbackare!
2. Hur kan man snabbt skaffa övergripande förståelse för vilka rörelser tränar vilka muskler?

På mitt gym kan rookies boka en tid med någon av gymmets PT:s för att få en genomgång och ett träningsschema utifrån den personens förutsättning och målsättning.
Citera
2020-01-21, 21:44
Medlem
S.O.Stolps avatar
Här kan du välja vilken muskel du vill träna. Sen väljer du hur du kan träna den (hantlar, stång, kabel osv.) Till slut kommer du till en sida med en video som visar hur övningen ska utföras.
Citera
2020-01-21, 22:08
Medlem
Citat:
Hej alla Flashbackare!

På samma sätt som all annan kunskap: Youtube. Det finns hur mycket som helst, bara att söka
Citera
2020-01-21, 22:23
Medlem
flying-pigs avatar
Stort tack för era svar! Uppskattas!

Jag ville tacka via PM men det gick inte:
Senast redigerad av flying-pig 2020-01-21 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in